Tyrza schreef:
Ik zeg niet dat dit paard niet het kopstuk als hoogste punt kan houden, alleen gaat dit ten koste van de ontspanning en ruggebruik, waardoor de dürchlassigkeit pleite is.
Dit werd dus ook geconstateerd door de desbetreffende fysio (die overigens alleen even op bezoek was).
Appie: Ik kan me niet voorstellen dat wanneer de nek (kopstuk vind ik zelf niet de juiste benaming) het hoogste punt is, dit ten koste gaat van de ontspanning en ruggebruik. Dit wordt juist alleen maar beter.
Het spijt me je te moeten teleurstellen, maar dit is dus in Tolstoi zijn geval echt niet zo. Niet elk paard is gelijk en de ene heeft nu eenmaal meer moeite met een oefening dan de ander. Dat is dan bv. ook een van de redenen dat niet elk paard op GP niveau kan lopen Tyrza schreef:
Ik zal het even vanuit mijn eigen gevoel omschrijven:
Als een paard goed nagevelijk is, gebruikt het de gehele bovenhalsspier, hals, nek en kaak (rug en kruis daar gelaten). Tolstoi heeft gauw als aanleg dat hij zich op gaat kroppen en dus alleen het voorste gedeelte van de halsspier en nek gebruikt. Het gedeelte vanaf halverwege de hals tot aan de schoft/schouders wordt dus gauw weggedrukt. Ik zal dus het paard meer moeten trainen dat hij de gehele bovenlijn gaat gebruiken.
Appie: Waarom rug en kruis (gehele achterhand) daargelaten? Dat zijn juist de punten waar alles begint. Ik krijg een beetje het gevoel dat jij andersom redeneert. Daarom mijn vraag: Wat doe jij wanneer een paard zich opkropt?
omdat de even niet het punt is (het ging over het hoogste punt van de hals, remember?) en zou ik teveel off topic gaan, terwijl hier al vele topics (lees: discussies) over zijn geweest. Als je daarop verder wilt gaan, wil ik best een nieuw topic openen Tyrza schreef:
Als dit paard correct nagevelijk is, heb je gauw dat het gedeelte achter het kopstuk als hoogste punt komt.
Appie: Een paard is alleen correct nageeflijk als de nek het hoogste punt is.
nagevelijk is veel meer dan alleen van voren in de krul (ja, ook ik werk van achter naar vorenTyrza schreef:
Wil ik alsnog dat het kopstuk als hoogste punt komt, dan forceer ik het paard om nog meer bergopwaarts te lopen, waardoor hij zijn rug en onderhals meer gaat aanspannen, waardoor dit ten koste gaat van het gebruik van de totale bovenlijn. Bovendien kan hij zich daardoor ook in de kaak gaan vastzetten,omdat het dier het simpelweg niet prettig vind om in een voor hem geforceerde houding te gaan lopen.
Appie: Lijkt weer andersom redeneren. Een paard hoef je niet zodanig te forceren. Wanneer een paard van achteren steeds beter wordt, komt uiteindelijk het hoogste punt vanzelf.
als er 1 paard is die goed onder kan treden tijdens een verzamelde draf, is het Tolstoi wel. Maar je vergeet gewoon de durchlassigkeit. De motor kan er wel onder zitten, maar een stukje flexibiliteit is onontbeerlijk voor een goede nagevelijkheid en durchlassigkeitTyrza schreef:
Overigens heb ik in de 10 jaar dat ik met dit paard ZZGP rijd, nog nooit enige opmerking van juryleden gehad over de hoofd/hals houding.
Appie: Dat ligt meer aan de jury
Hmmm, zullen we een brief schrijven naar al deze juryleden?Tyrza schreef:
@ Abby: kijk eens naar het achterbeen van het paard op je 2e foto?
Appie: Dat achterbeen is juist heel goed. Bij jouw foto blijft hij juist wel wat achter. Ik vind trouwens de hoofdhouding bij Tolstoi al redelijk goed in de richting komen, maar hij drukt wat zijn rug weg.
Het been zou m.i. meer onder mogen treden. Bij Tol komt het been niet zo hoog als het andere paard, maar toch zie ik veel overeenkomsten. En zoals gezegd: de spanning die je daar ziet is vanwege dat we midden in een proef zitten.
Zou ik op mijn gemak thuis een paar keer heen en weer rijden en tig foto's maken, dan zit er vast ook zo eentje bij met eenzelfde ontspanning als het paard er boven