zagen?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:20

Citaat:
dat zagen daar ben ik het mee eens,is absoluut niet goed,wat ik niet begrijp is dat je je buitenhand los mag laten van je instructrice,je buitenhand zorgt voor tempocontrole,en rechtgerichtheid..


Met los bedoel ik niet 'echt' los, maar ontspannen. Wel enigszins druk erop houden om op beide teugels gelijke druk te houden.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:54

het aan de teugel rijden is voor mij eigenlijk bijzaak..
als mijn paard ontspannen loopt, de achterhand er goed onder zit, komt hij vanzelf naar beneden.
dan in de volte stelling krijgen, buitenteugel begrenzen en binnenteugel iets van de hals, dan krijgt hij ook vanzelf stelling.

zagen, trekken en sjorren helpt niets, je paard gaat er niet ontspannender van lopen
als je paard echt niet naar beneden te krijgen is door ontspannen te rijden, zou ik toch denken aan een lichamelijk probleem..

succes!

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:29

m00nlight schreef:
het aan de teugel rijden is voor mij eigenlijk bijzaak..
als mijn paard ontspannen loopt, de achterhand er goed onder zit, komt hij vanzelf naar beneden.
dan in de volte stelling krijgen, buitenteugel begrenzen en binnenteugel iets van de hals, dan krijgt hij ook vanzelf stelling.

zagen, trekken en sjorren helpt niets, je paard gaat er niet ontspannender van lopen
als je paard echt niet naar beneden te krijgen is door ontspannen te rijden, zou ik toch denken aan een lichamelijk probleem..

succes!


OK dan!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:55

ga de zoekfunctie eens gebruiken, hier zijn al zoooooveel topics over geweest! Slapen

Masrino

Berichten: 25
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:35

Ik ken te veel mensen die lekker zagend het paard op de voorhand gaan rijden. Ja, zo zou ik het ook kunnen...

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:56

Ik heb geleerd eerst voorwaards zodra ze het tempo hebben dat je wilt been eraan houden en heel rustig een klein beetje druk op de teugels te nemen, zodra ze een millimeter geven dat belonen door de druk te verminderen mee te geven, maar niet los te geven (heel licht contact te houden) en gelijk belonen met stem. Zodra ze weer omhoog komen geleidelijk aan de druk rustig op te voeren, niet vergeten je been eraan te houden. Ik heb het ook vroeger geleerd door om en om licht ophoudingen te maken, maar daardoor gaat je paard met z'n hoofd om en om naar links en rechts kijken. En tegenwoordig rijd ik met redelijk lange teugel met lichte boogjes en ik hoef ze alleen maar een millimeter op te pakken en dan gaat z'n hoofd al in de gewenste posite, zolang ik hem maar voorwaards blijf rijden. Hij weet dat ik hem met rust laat als hij op een ontspannen manier blijft lopen doet hij dat niet dan bouw ik heel rustig de druk op en vraag ik hem om na te geven. Het is een wisselwerking tussen paard en mens, als hij weet wat je van hem vraagt dan zal hij het voor je doen, maar je moet het geleidelijk aan vragen. Geen enkel paard zal gelijk weten wat je bedoeld, dus voor elke millimeter dat hij het doen moet je hem belonen, want dan zal hij snappen dat hij het goed doet.

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:19

marijkedam schreef:
De bedoeling is dat je van achter naar voren rijdt. Je geeft been en dat vang je voor op. Spelen moet je dus niet doen! Hooguit om het paard te laten loslaten in de mond. Wat ik van mijn instructrice wel mag is vragen-los aan 1 aan de buitenhand, om ALS er aanleuning is, haar te laten zakken.

Als iemand zaagt, is er nooit sprake van aanleuning. En aan de teugel rijden is gebaseerd op aanleuning.




Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:21

marijke heeft goed uitgelegd. ik leer het ook als druk aannemen ( maar niet terug dus wel naar voren zodat je paard de ruimte heeft om nategeven en te zakken ) en als hij nageeft ontspan jij ook.
dat kun je weer verder werken naar aan de teugellopen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:22

Ach, ik zie zoveel mensen zagen onder het motto 'beetje spelen met de teugels''. Erg irritant.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 15:42

Elisa2 schreef:
a/d teugel is ook heel niet belangrijk..achterhand eronder dat is belangrijk...


Precies, veel mensen zijn zo gefixeerd op dat koppie, en dat ie dan vanachter compleet uit elkaar dondert nemen ze maar voor lief, als het koppie maar goed is

Truecolor
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:57

Binnenbeen, buitenteugel, meer heb je niet nodig (tip van een Z-amazone Knipoog

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:37

totale onzin. Dat ze Z-ruiter is wil niets zeggen over haar kennis van rijden in theorie, en hoe ze dat overbrengt op haar klantjes. Je hebt toch wel degelijk je been nodig om het paard op te sluiten van voren.

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:41

inderdaad. leg uit je het bedoelt dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:37

Elisa2 schreef:
a/d teugel is ook heel niet belangrijk..achterhand eronder dat is belangrijk...


Met het laatste deel ben ik het helemaal eens, met het eerste deel niet Knipoog. Achterhand eronder is zeker belangrijk, maar het aan de teugel lopen natuurlijk ook.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:18

toch vraag ik me altijd af, hoeveel bokkers er echt nog nooit gezaagd hebben.
(en dat bedoel ik niet vervelend, maar gewoon als vraag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:00

dana schreef:
toch vraag ik me altijd af, hoeveel bokkers er echt nog nooit gezaagd hebben.
(en dat bedoel ik niet vervelend, maar gewoon als vraag)


Dat vraag ik me ook af. Zagen is namelijk de eerste manier die ik ooit geleerd heb om mijn paard aan de teugel te krijgen. Toen was ik een jaar of twaalf denk ik. Ik moest 3 keer links trekken, dan 3 keer rechts, en om het af te wisselen ook wel 2 om 2 zeg maar. Gelukkig heb ik van die betreffende instructrice niet al te lang les gehad... En zo zullen er vast wel meer bokkers zijn die het in eerste instantie verkeerd geleerd hebben of niet begrepen (is ook nog een optie natuurlijk Knipoog).

Jolita
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:19

tuurlijk is zagen NIET goed, ga gewoon les nemen!