Hoe krijg en behoud je een ontspannen rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Hoe krijg en behoud je een ontspannen rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 22:15

Ik heb te paard mijn rug vaak veel te gespannen en loop ook een beetje stijd. Nadat ik echter een superleerzame paardrijvakantie gehad had kon ik voor het eerst weer mijn rug ontspannen te paard Dromen . Dit was echt heel prettig bij het geven van gewichtshulpen en wel zo relact.
Nu, een paar weken later, zit mijn rug weer zo vast als wat Frusty . Ik kan me daar behoorlijk aan storen maar weet niet zo goed wat er aan te doen buiten mijn schouders even strak aanspannen en dan weer loslaten dan.

Ik weet niet eens of dit niet meer een lichamelijk dan een rijtechnisch probleem is. Wel weet ik dat het lastig is met rijden Scheve mond . Wie kent dit en wie heeft de gouden tip ?

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:30

Moeilijk.....fysio Knipoog ?
Of zitles aan de longe nemen, zodat je vanalles met je armen en bovenlijf kunt doen in de beweging van het paard. Kan helpen om je weer ontspannen in het zadel te krijgen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:31

Je hebt op dat kamp veel egleerd zeg je en ook heb je daar met een ontspannen rug gereden. De oefeningen die je daar hebt gedaan en de aanwijzingen die je daar hebt gekregen, is dat niet weer een beginnetje voor je op dit moment?

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:15

Het kan ook met je ademhaling te maken hebben. Probeer je dus bewust te zijn van hoe je ademhaalt tijdens het rijden.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:31

Heb je niet te veel druk op de teugels, zodat je als het ware verkrampt? Je kan ook een zalfje kopen wat je zo op je pijnlijke spieren kan smeren. Maar als het iets rijterchnisch is, moet je de oorzaak vinden Knipoog

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:20

Op dagen dat ik een gespannen rug heb (meestal van stress van het werk enz.) gebruik ik een aantal oefeningen om los te komen.

Hoofd zachtejs ronddraaien, met een arm omhoog rijden, een keer rondzwaaien met mijn armen, mijn schouders een keer losrollen enz. Zodra ik tijdens het rijden weer merk dat ik span herhaal ik een oefening afhankelijk van waar ik de spanning voel. En zoals al gezegd is, let goed op je ademhaling.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 22:04

Annetjuh schreef:
Heb je niet te veel druk op de teugels, zodat je als het ware verkrampt?


Dat zou best kunnen. Op vakantie reed ik op Ijslanders die heel licht in de hand waren. Pjelk is echter veel stugger waardoor het moeilijker is zelf te ontspannen.

Marliesje: Oefeningen; DAT bedoelde ik! Bedankt voor jouw oefeningen, ik zal eens kijken of ik daar ook wat mee kan. Doordat ik overdag vooral bezig ben met zittend werk voor school ed of altijd ergens heen loop als ik loop ben ik me vaak niet bewust van de spanning die ik zelf creeer.

Keer je gelaat niet anders naar het verleden, dan om te leren hoe je de toekomst moet ontmoeten

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:49

Ik heb een boek Centered Riding en dat geeft nog veel meer oefeningen om spanning kwijt te raken. Sommige gebruik ik regelmatig.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:03

Pjelk schreef:
Dat zou best kunnen. Op vakantie reed ik op Ijslanders die heel licht in de hand waren. Pjelk is echter veel stugger waardoor het moeilijker is zelf te ontspannen.

Marliesje: Oefeningen; DAT bedoelde ik! Bedankt voor jouw oefeningen, ik zal eens kijken of ik daar ook wat mee kan. Doordat ik overdag vooral bezig ben met zittend werk voor school ed of altijd ergens heen loop als ik loop ben ik me vaak niet bewust van de spanning die ik zelf creeer.

Voor het rijden oefeningen doen kan ook helpen Ff naar je tenen bukken, armen lekker heen en weer zwaaien en proberen met je handen zo hoog mogelijk te komen. Echt zodat je alle spanning er uit haalt. Precies zoals Marliesje zegt Lachen
Maar Pjelk kan je ook best zacht ik de mond maken hoor Tong uitsteken Lekker op het been rijden en zo min mogelijk van voor proberen te rijden.

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 53 bezoekers