......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-01 15:11

........
Laatst bijgewerkt door fieke op 23-05-02 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 15:25

Ik ben van mening dat je bijvoorbeeld een tik geeft als hij bokt (bij mij met mijn benen) en nog één als hij daarop terug bokt en daarna nog één, waarna hij natuurlijk nog eens bokt (teveel op deze site rondgehangen Boos! ). Daarna gewoon doorrijden- bij mij is het bokken altijd in galop, dus even naar draf en doorrijden en daarna terug aanspringen. Meestal heeft het paard dan al wel door dat het een eindeloze discussie is. Dus, straffen, even laten nadenken en direct daarna terug de oefening hervatten *LOL* . Je geeft er dus niet mee toe. Je zou wle toegeven moest je stoppen met de oefening. UItstel is hier niet afstel Knipoog .

Blijven straffen aan één stuk door heeft weinig zin. Je wordt er aggressief van en je moet je paard even tijd geven om te bezinnen. Een 10 seconden is genoeg. Als je een jong kind straft zal ie toch altijd lekker nog eventjes deon wat je net verboden hebt, om niet echt 'gezichtsverlies' te hebben. Paarden zijn kinderen avn een jaar of 3 op dat vlak *LOL* .
Ik ben benieuwd naar de andere reacties *LOL*

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 16:02

Maar je wilt toch iets bereiken met een tik?
Hij reageert niet goed op je been (geeft een bok i.p.v. voorwaarts of zijwaarts te gaan?) de tik die je daarna geeft is toch bedoelt om je hulp te versterken en je doel te bereiken (voorwaarts of zijwaarts dus) en als hij dat doet beloon je hem.

Straffen lijkt me onbegrijpelijk (voor het paard dan, ik snap wel dat jij het niet leuk vind dat hij niet zo reageert als jij wilt, maar naar mening blokkert straffen het leerproces van mens en dier), slaan met de zweep totdat hij niet meer reageert lijkt me afstompen i.p.v gevoeliger maken zodat hij uiteindelijk op een lichte beenhulp reageert.

Wat ik dus bedoel is dat die eerste bok niet zomaar komt, het paard kan of wil iets niet dat jij van hem vraagt, als hij wel snapt wat je bedoelt kan het uit pijn zijn of angst voor pijn dat hij het niet doet.

Je probeert om samen ergens te komen, hem mores leren en net zo lang slaan tot hij niet meer reageert is frustatie door onkunde van jezelf afreageren op het paard.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-01 16:29

mmm, dit zijn al interessante reacties. Iets om even over na te denken.

Enne Marja, om nog even verder op jou theorie in te gaan, bokken na een tik is een teken van verzet, maar jij hebt het dus over afstompen bij het afstraffen. Maar dat willen we er toch juist bij bereiken, hij mag gewoon simpelweg zijn kont niet metershoog in de lucht gooien na een tik? Of bedoel je dat niet?

Hij moet vóóóóórwaarts, en als ie dat doet, krijgt ie ook echt wel een belonend woordje.......

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 16:45

Naar mijn mening is het beter om ongewenst gedrag te negeren, dan dooft het vanzelf uit.
Wanneer en hoe sla je hem. Als je mij zomaar een mep geeft dan sla ik ook terug namelijk!

Je doet iets omdat het je helpt je doel te bereiken. Als jou paard een tikje niet pikt, en het dus niet als aanwijzing ziet dan snapt hij het dus niet.
Eigenlijk gaat je paard dat dus nooit snappen als je hem voor die bok weer een tik geeft, je beloont hem immers pas als hij niets meer doet, dan krijgt hij geen pijnprikkel meer toegedient. Waaruit moet je paard nou snappen dat dat tikje bedoelt was om hem harder te laten lopen?

Die van mij snapt dat het een versterking/verlengstuk van m'n beenhulp is en geen middel om hem te straffen.

Sorry dat ik het zo vaag opschrijf, ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel?

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-01 17:01

Ja, ik snap goed wat je bedoeld. Hij krijgt een tik of een prik (sporen) na het niet reageren of niet accepteren van een hulp. En dan komen we dus in die cirkel van het tik-bok systeem.

Hij is sowieso al een heethoofd, en kan reageren op de kleinste prikkelingen die hem niet aanstaan. Als ie het niet snapt, en een dan een frustratiebok geeft, accepteer ik het, hij weet immers nog niet wat ie moet doen, en denkt misschien dat dat de enige uitweg is. Niet dat dat zo is, maar dan weet ik dat ie het moeilijk vindt, en probeer ik het de volgende keer nog vriendelijker en langzamer.

En wat betreft dat bokken, het is al stukke minder geworden hoor, want het is veel erger geweest. Maar zijn vorige eigenaresse vond het prachtig dat gebok, dus als je even nadenkt snap je het wel....

De ene keer geeft ie een gigantische bok, en de andere keer gaat ie voorwaarts, en daarmee beloon ik hem, dan zou hij het toch ooit een keer moeten gaan begrijpen, wat jij?

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 17:42

Je zegt het zelf al: het gedrag werd vroeger beloond! Ik denk dat je het goed aanpakt zoals je het beschrijft en dat het vanzelf steeds minder zal worden.
Natuurlijk zal hij het wel blijven doen als hij iets niet snapt of als jer er druk op zet.
Je kunt het wel een beetje vergelijken met de kunsjes die ik mijn paard leer. Spaanse pas bijvoorbeeld, toen hij dat net kende deed hij het ook weleens als ik iets anders aan hem vroeg dat hij niet snapte. Alsof hij dacht dat dat dan wel goed zou zijn. Door het te negeren (niet te belonen) als ik het niet vroeg werd dat steeds minder. Maar als ik nu bijvoorbeeld hem achter een beetje wil activeren en hem voor opsluit dan gaat hij spaansepassen als de druk te groot wordt.
Op dat soort momenten zal die van jou waarschijnlijk gaan bokken...

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 19:00

Mijn pony geeft soms een bokje als hij te veel energie heeft. Meestal reageer ik niet op een bok, of op wegracen, maar probeer hem dat te laten doen wat ik wil. Die van mij doet het vaak als hij druk is, en niet weet wat hij met die negatieve energie moet, dan gaat hij dus druk doen, klauwen, happen, draaien, dribbelen, wegspringen en racen, zwiepen met staart en zich spannen net een boog op spanning) als ik daar dan heel fel op reageer wordt het alleen maar naarder, en hij vervelender en schrikkeriger. Als ik hem probeer af te leiden en bezig te houden zonder te overvragen, dan is het meestal heel snel weer over.
Ik geloof dus niet in die laatste tik...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 19:41

Je geeft een tik om hem een reactie te laten geven. Die reactie is bok en hij gaat voorwaarts als het goed is. Reactiepoging gelukt toch? Met sommige paarden kun je blijven slaan maar dan raak je in een gevecht wat gevaarlijk kan zijn en waar beide partijen weinig aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 19:56

Citaat:
Op 2001-11-17 15:11, schreef fieke:
Ik zit er de laatste tijd erg over na te denken, vooral omdat hij in verzet op felle hulpen die je hem geeft nadat hij iets fout doet, of iets weigert te doen.


Het probleem zit hem natuurlijk niet in de weigiering zelf maar juist het moment voor de weigering. Voorbeeld: Je paard ziet een eng object, hij gaat kijken, komt terug in tempo en weigert. En nu opeens geef jij een tik. Dan ben je dus te laat met je correctie. Je hebt voorafgaand aan de weigering al wel getolereerd dat hij ging kijken en niet meer met zijn aandacht bij je was, je hebt hem daar een beetje in de steek gelaten. Je hebt hem ruimte gegeven voor het ontplooien van eigen innitiatieven omdat je niet zelf heel duidelijk de leiding hebt genomen.
Natuurlijk ben je dan veel te laat als je dan nog gaat corrigeren! Een paard met een beetje karakter beledig je enorm door hem nu pas te gaan straffen. En die straf is voor hem ook totaal onlogisch.

De kunst is nu om je paard zo aan de hulpen te houden dat zijn aandacht altijd bij jou is. Als je voelt dat hij kan gaan weigeren kun je hem een beetje meer naar binnen stellen of je rijdt een schouder bw langs het enge object. Rij tempowissselingen, maak overgangen. Zet hem aan het werk, laat hem op jou letten en leer hem dat hij op jou moet wachten en dat hij geen eigen innitiatief mag gaan ontplooien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 21:01

mijn paard reageerde ooit zoals jouw paard, aan de gang blijven tegen die zweep en dan vervolgens oorlog. Want ik moest het laatste woord krijgen en hij accepteerde dat niet. Sommige paarden kunnen een zweep niet verdragen. ik ben toen me sporen gaan rijden, en toen ging het veel beter. Op die sporen reageerde hij gewoon zoals het moest. Ik leerde later een merrie kennen die precies zo was. Inderdaad kun je niet doorgaan met slaan. Je kunt 100x slaan en het paard zal er 100x op terugreageren. De zweep werkt niet bij zo'n paard. Ik zou het eens proberen met sporen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 21:12

Bij Isolda heeft negeren goed gewerkt.

Isolda kon alleen maar bokken als ze een tik kreeg, ze was toen wel erg jong hoor.
Heb een tijdje geprobeerd om door te meppen, het gevecht aan te gaan, maar ik kon dat zelf niet aan. Ik bleef niet zitten op die heks!
Ik heb het gedrag later genegeerd, ze deed vaak wel een beetje wat ik wilde. Meestal kreeg ze een tikje omdat ik een reactie vroeg of omdat ze liep te dromen. Ik tikte, kreeg een bok, maar had wel weer haar aandacht en kon dus doorrijden.
Ik denk dat dit gedrag bij haar een jaar ofzo geduurd heeft, toen is ze er overheengegroeid ofzo...

Lastig, dat was het wel, want als ze er ECHT een potje van maakte dan kon ik haar niet fatsoenlijk een lel geven.
Isolda is overigens wel een beetje een raar paard wat dat betreft, want ze heeft later daarna nog een kleine periode gehad dat ik wel een zweep op haar kon breken en ik nog geen reactie kreeg. Ook errug vervelend bij een dwarse jonge merrie.
Gelukkig is ze nu die periodes voorbij en ze een brave merrie
Schijnheilig Schijnheilig

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 21:20

Ik denk dat er voor bokken heus wel meerdere oorzaken zijn dan 'het niet begrijpen van wat er gevraagd wordt' en 'pijn hebben'.
Zo kan het paard gewoon eens 'vrolijk' zijn, lenterkriebels of herfstkriebels hebben.

Of zoals mijn paard vandaag nog deed: hij was heel goed aan't rijden, maar ineens kreeg hij het in zijn hoofd om in galop helemaal over zijn buitenschouder weg te lopen (op de volte) en achterhand uit te zwaaien) en als ik dan mijn buitenbeen iets duidelijk begrensde bokte hij er eens hard naar. Dan heb ik gedaan wat ik al eerder beschreven heb en het conflict was snel weer uit de weg geruimd.
Het paardje kan heus wel mooi op een volte galoperen en was helemaal correct en goed losgereden. Hij was zelfs in een hele goede dag, en liep echt lekker en niet geremd of zoiets.Een pijnoorzaak lijkt me dan wel bijna onmogelijk en "niet begrijpen" lijkt me ook wel raar, want hij had het daarvoor allemala juist gedaan.
Het is een paard dat zeer goed zijn stiel kent, maar hij had gewoon eens zin om te proberen, of hij was eens in een jolige bui. Niets aan de hand en ook niets verder achter te zoeken. *LOL*

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-01 09:28

Citaat:
Op 2001-11-17 19:56, schreef Jippie:
Citaat:
Op 2001-11-17 15:11, schreef fieke:
Ik zit er de laatste tijd erg over na te denken, vooral omdat hij in verzet op felle hulpen die je hem geeft nadat hij iets fout doet, of iets weigert te doen.


Het probleem zit hem natuurlijk niet in de weigiering zelf maar juist het moment voor de weigering. Voorbeeld: Je paard ziet een eng object, hij gaat kijken, komt terug in tempo en weigert. En nu opeens geef jij een tik. Dan ben je dus te laat met je correctie. Je hebt voorafgaand aan de weigering al wel getolereerd dat hij ging kijken en niet meer met zijn aandacht bij je was, je hebt hem daar een beetje in de steek gelaten. Je hebt hem ruimte gegeven voor het ontplooien van eigen innitiatieven omdat je niet zelf heel duidelijk de leiding hebt genomen.
Natuurlijk ben je dan veel te laat als je dan nog gaat corrigeren! Een paard met een beetje karakter beledig je enorm door hem nu pas te gaan straffen. En die straf is voor hem ook totaal onlogisch.

De kunst is nu om je paard zo aan de hulpen te houden dat zijn aandacht altijd bij jou is. Als je voelt dat hij kan gaan weigeren kun je hem een beetje meer naar binnen stellen of je rijdt een schouder bw langs het enge object. Rij tempowissselingen, maak overgangen. Zet hem aan het werk, laat hem op jou letten en leer hem dat hij op jou moet wachten en dat hij geen eigen innitiatief mag gaan ontplooien.



Het gaat hier niet om het weigeren langs een voorwerp te gaan, maar weigeren, zoals staken of niet verder voorwaarts willen. Denk hierbij aan de richting van de stal, en vervolgens het pad de andere kant op met geen mogelijkheid te willen nemen. Uiteindelijk lukt het wel, maar het duurt gewoon te lang. Dus is in dat geval een tik niet op zijn plaats? Hij moet toch voorwaarts zijn op mijn been?

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 14:07

En toch denk ik dat Jippie ook in de situatie die jij noemt gelijk heeft, ook daar ben je te laat.

De situatie van terug naar de stal willen/ niet van het erf afwillen is echter vrij complex en het ene paard heeft dat sterker dan het andere. Hier komt ook een stuk vertrouwen in (het leiderschap van) de ruiter kijken.

In ieder geval is het belangrijk dat je je paard geen loopje met je laat nemen. Tussen benen en handen houden en hem voorwaarts houden. Liever iemand erachter met een longeerzweep dan rare capriolen vanuit het zadel.
Laat het paard de juiste keuze maken zodat het enige wat jij hoeft te doen belonen is.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mattice en 14 bezoekers