Scheef paard en tegentrijdige oplossingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Scheef paard en tegentrijdige oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 12:17

Mijn paard is sinds ik haar heb altijd al scheef geweest. Ikzelf was (en ben nog steeds eigenlijk Clown ) een echte beginner toen ik haar kreeg. Ik had alleen manege ervaring en van een scheef paard had ik al helemaal nooit gehoord. In het afgelopen jaar heb ik een hoop geleerd en zijn we mbv instructie al een heel stuk vooruit gegaan OK dan! Mijn paard is ondanks alle lessen en inspanningen toch nog steeds scheef. (alhoewel aanzienlijk minder als eerst) Het grootste probleem blijft de linkerhand, ze blijft hierop enigszins naar buiten gericht lopen. (achterhand enigszins naar binnen, hoofd enigszins naar buiten gericht) Op de rechterhand is ze wel recht in alle gangen.

Ik krijg nu al weer een tijd les van een gediplomeerd instructrice. Momenteel oefenen we vooral veel met stelling en buiging, iets wat op de rechterhand perfect gaat maar wat linksom gewoon niet wil lukken. (waarschijnlijk door de scheefheid neem ik aan) Via bokt ben ik al aan een hoop info gekomen over scheefheid bij paarden, net als via de site van hoefkatrol.nl. Hier lees ik echter overal dat je met een scheef paard juist niet moet oefenen met stelling en buiging, iets wat helemaal tegenstrijdig is met mijn les Scheve mond Mij instructrice zegt dat in principe ieder paard scheef is en dat dit er met de tijd uit moet gaan, dit is iig niet de eerste stap volgens haar. Toch lees ik overal, eerst die scheefheid eruit en dan pas verder met andere dingen. Behoorlijk tegenstrijdig dus Scheve mond Hoe zit het nu werkelijk met een scheef paard? Ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat de situatie door het oefenen van bepaalde oefeningen verslechterd Scheve mond

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:38

Het klopt dat je instructrice zegt dat elk paard van nature scheef gaat. Dat heeft te maken met de holle en bolle zijde van het paard.
Ten alle tijde moet je dus eerst je paard recht richten voor je aan stelling en buiging gaat denken.
Normaliter rijd je met je binnenbeen naar je buitenteugel. Als jouw paard op de linkerzijde scheef gaat, rijd dan eens met je buitenbeen naar je binnenteugel. Als je nl te veel op de binnenbeen gaat rijden, rijdt je hem nog boller aan zijn bolle zijde en zal hij de achterhand steeds verder naar binnen zetten.
Blijf wel goed begrenzen met je buitenteugel en binnenbeen (maar buig hem niet om je binnenbeen) met je buitenbeen rijdt je op de lange zijdes de schouderpartij stukjes schoudervoor. Probeer ook wat vaker op de 2e of 3e hoefslag te rijden, want dan kan je paard geen steun zoeken aan de omheining van de bak.

Djammie
Berichten: 70
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:02

Idd, eerst je paard recht richten en daarna pas buiging, stelling e.d. gaan vragen!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:52

MarchaL schreef:
Mij instructrice zegt dat in principe ieder paard scheef is en dat dit er met de tijd uit moet gaan, dit is iig niet de eerste stap volgens haar.


En hoe wil je instructrice dan dat het er met de tijd uit gaat?
De basis is dat je je paard ten alle tijde moet rechtrichten. Doe je dit niet en laat je je paard scheef lopen in elke oefening, dan vraag je idd om problemen.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:07

Het probleem met stelling en buiging is, dat het op de kant waarop je paard hol is, lekker en makkelijk gaat. Je zal waarschijnlijk al snel op die kant doorblijven gaan terwijl je je probleem daarmee alleen maar vergroot.
De bedoeling van rechtrichten is dat je de bolle (gespierde en stijvere) kant holler (langer en leniger) maakt en de holle kant boller, zodat ze zo gelijk mogelijk worden. Vaak betekent dat, dat je op de holle kant (waarop hij dus makkelijk buigt) weinig stelling vraagt en zelfs wat contrastelling kan rijden en op de bolle kant probeer je juist wel stelling en buiging te krijgen.

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:21

Wat jij beschrijft gaat net iets verder dan de "normale" scheefheid van een paard en/of pony en zou na al die lessen al veel beter moeten zijn.
Ik zou de dierenarts naar het paard laten kijken alvorens verder te lessen. Je voelt het volgens mij goed aan, dat je op deze manier schade kunt aanrichten. Als blijkt dat de botten, pezen en spieren van het paard in orde zijn en hij het werk aan kan heb ik nog wel wat tips voor je. Succes!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:42

ik heb ervaring met de manier van hoefkatrol.com en raadt je zeer zeker aan om op te volgen wat daar staat..want idd zonder dat je paard eerst recht is,hoef je echt niet met stelling en buiging te beginnen

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:39

Mijn paard is ook scheef, ( ieder paard natuurlijk). Wat het probleem is met een scheef paard dat zij in jou geval haar linker voorbeen niet graag wil belasten, dat vind ze moeilijk dus wil ze geen stelling geven. Wat mijn instructrice mij laat doen is wijkend op de linkerhand ( als je je paard goed laat wijken gaat het automatisch stelling geven) en op de rechterhand contra stelling, zodat ze niet onder de belasting van het linkerbeen vandaan komt. Twee verschillende technieken om hetzelfde te bereiken, bij mij werkt het zo super, Flo is na 2 weken training op die manier al vreselijk veel losser/ rechter in zijn lijf.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:51

ja eerst beide kanten recht maken en daarna pas verder rijden..

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:47

Met stelling vragen doe je heel veel meer dan met allen recht vragen, maar wat5 ook asl meerdere zeiden je vraagt dan ook dat de achterhand naar binnen komt en dat wil je niet. Wat soofenflo zegt over wijken is een hele goeie. Al ben ik het niet eens over die contra stelling, dan kan je paard namelijk en nieuw iets aanleren (een tic) en dat is makkelijker aangeleerd dan afgeleerd. Veel lijnen rijden, en slangevoltes, 8tjes dan leker stelling te geven en ook op die manier rond te rijden dus niet kont naar binnen en hoofd naar buiten maar helemaal rond. Dat heeft heel erg geholpen bij een paarde bij ons op stal.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 07:40

Waar richt jouw instructrice de aandacht op?
Als jouw paard namelijk niet voldoende aan het been is valt er namelijk niet veel recht te richten.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 09:33

Citaat:
Waar richt jouw instructrice de aandacht op?
Als jouw paard namelijk niet voldoende aan het been is valt er namelijk niet veel recht te richten.


We oefenen voornamelijk met de gewone basis oefeningen zeg maar, dus overgangen (tempocontrole) en figuren etc. Ze is niet helemaal perfect aan het been, de reactie mag nog wel wat vlotter en iets actiever maar ze reageert verder gewoon wel goed. Verder oefenen wel dus heel veel op voltes met stelling en buigen om het binnenbeen.

De scheefheid is er altijd al wel geweest ik heb alleen het idee dat ze de laatste tijd schever is gaan lopen. Alhoewel ze wel zeker verbeterd is zowel links- als rechtsom begint ze nu dus wel echt enigzins naar buiten gericht te lopen (linkerhand), voorheen was dit zeker niet zo duidelijk Scheve mond

Citaat:
Wat het probleem is met een scheef paard dat zij in jou geval haar linker voorbeen niet graag wil belasten


Ik las juist dat een rechtsgebogen paard een continue overbelasting op het linker voorbeen had Verward ? Weet iemand misschien hoe dat precies zit?

Phoeh, af en toe kan je toch behoorlijk in de war raken door al het advies en alle beschikbare info online Lachen Zeker omdat ikzelf nog niet bekend ben met behoorlijk wat dingen vind ik het enorm moeilijk om voor het juiste te kiezen.
Laatst bijgewerkt door MarchaL op 09-09-04 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:19

Een rechtsgebogen paard heeft aan rechterzijkant zijn spieren wat korter als aan de linkerkant. Daardoor zet paard meer gewicht (dus niet 50/50) op links ten opzichte van rechts waardoor het linkerbeen meer belast word als rechterbeen. Aan rechtrichten word aandacht geschonken om de korte spieren wat op te rekken en vervolgens paard op 4 benen te laten lopen aan de hand van de juiste drang/stuwing van achteren, paard de juiste aanleuning kan gaan krijgen en vervolgens naar de ontspanning kan werken.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:52

Je moet natuurlijk niet constant zijn kop er scheef optrekken, hij mag ook weleens rechtuit. Maar dat oefenen met stelling en buiging lijkt me echt niet zo raar! Wat doen mensen als je bijvoorbeeld een stijve nek hebben? Juist, soepel maken door hem te bewegen.

Maar maak je er echt niet te druk om, want ja, ieder paard is scheef. En het echte rechtrichten komt pas laat in het Skala der Ausbildung voor. Eerst komen tact, ontspanning, aanleuning en schwung. Dus in feite kun je helemaal niet je paard recht hebben en dan pas aan andere dingen beginnen!!! En het échte rechtrichten doe je ook dmv oefeningen (schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren)

Ik zou zeggen: ga gewoon rijden, met ontspanning komt vaak al een heel stuk soepelheid. Buig wat, volte hier, volte daar, vraag wat stelling om de boel soepeler te krijgen. En let op dat je zware kant (linkerhand) niet te strak houdt. En verder: gewoon rijden. Ik ben het met je instructrice eens, het wordt met de tijd beter, als je gewoon ontspannen en verstandig blijft rijden.
Gewoon, niet te moeilijk over denken, dan ga je er teveel op letten en dat is ook weer niet goed. Gewoon rijden.

Tip: doe suikerklontjes in je zak en geef in de rustpauzes een suikertje aan de moeilijke kant (dus links) Rekt de boel ook weer wat op.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:03

Phoeh, af en toe kan je toch behoorlijk in de war raken door al het advies en alle beschikbare info online Lachen Zeker omdat ikzelf nog niet bekend ben met behoorlijk wat dingen vind ik het enorm moeilijk om voor het juiste te kiezen.[/quote]

Ik zit in het zelfde schuitje of moet ik zeggen met hetzelfde paardje en raak ook nogal eens verwart over l/r benen,stelling,hand e.d. het liefste zou ik eens echt een goede cursus krijgen mbt rechtrichten is er iemand in zuidholland die dat zou willen doen? Wellicht zijn er meerdere mensen geinteresseerd.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:08

gamble schreef:
Ik zit in het zelfde schuitje of moet ik zeggen met hetzelfde paardje en raak ook nogal eens verwart over l/r benen,stelling,hand e.d. het liefste zou ik eens echt een goede cursus krijgen mbt rechtrichten is er iemand in zuidholland die dat zou willen doen? Wellicht zijn er meerdere mensen geinteresseerd.


Waar ergens in Zuid Holland, Antoine de Bodt komt in 'sGravenzande maar ook in Woubrugge op locatie. Op zijn site staan adressen en contactpersonen vermeld (www.hoefkatrol.com) daarbij kun je informeren.
Tevens weet ik dat Maya de Hoog (zie ook www.mayadehoog.nl) waar Antoine op locatie komt ook lessen geeft en paarden corrigeert, misschien kun je bij haar informeren. Succes

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:34

ik snap dat je verward raakt,ik zou je zeker aanraden om bij Antoine de Bohdt te gaan lessen en zijn manier aan te houden,zelf heb ik een hoefkatrolpaardje gehad ook door overbelasting van het scheef rijden..dankzij Antoine is dat paard helemaal van een jarenlange scheefheid afgekomen..en dus ook van de hoefkatrolonsteking..het paard verbeterde zowiewo..werdt mooier bespierd{bergopwaartser} ging de benen beter gebruiken..alle oefeningen kon ik weer doen{ die ze voorheen niet meer kon althans alleen maar aan 1 kant} dus ik wil je echt aanraden om inieder geval via zijn manier te gaan rijden..wat je instructie of welk skala ook zegt..