verkeerde galop met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

verkeerde galop met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 10:36

Gisteren heb ik een oefenparcour gesprongen, en een paar keer kwam ik in verkeerde galop op de hindernis af. Ik maak dan een volte en wissel van galop, zoals het mij geleerd is Schijnheilig Want je mag nl. nooooit springen als je in de verkeerde galop zit Bloos . Toen mijn man vroeg waarom ik een volte reed, legde ik het dus uit, maar toen vroeg hij waarom eigenlijk niet. Tja, waarom eigenlijk niet Verward Geen idee, hoort gewoon niet.

Wie kan mij hier een zinnig antwoord op geven? En als je op een officiële wedstrijd bent en je springt toch, wat gebeurt er dan? Je mag dan toch wel een volte rijden, of wordt dit gezien als weigering?


klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:43

Als je op een sprong afgaat, dan zit je toch op een rechte lijn? Dan kan je niet verkeerd zitten. Als je boven de sprong naar de juiste richting kijkt en stuurt, dan komen ze 9 van de 10 keer wel weer uit in de goede galop. Probleem opgelost.
Je mag volgens mij wel een volte maken zonder dat dit gezien wordt als weigering, maar het scheelt wel tijd, dus niet doen in de barrage.

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:47

Ik verplaats het even naar RT Lachen.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:50

Een volte wordt gezien als weigering voor zover ik weet.

Goedgekeurd onderschrift :)

Djammie
Berichten: 70
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:53

In het nieuwe regelement staat een volte NIET MEER voor een weigering.

Echter, ik ben het eens met de reactie dat je in een rechte lijn op een sprong afkomt en dus niet in de verkeerde galop kunt zitten.
Ik naam aan dat je hier bedoelt dat je bijv. op de rechterhand rijdt in de linkergalop.

DIt is absoluut geen springfout, en je krijgt er dus ook geen strafpunten voor.

Ik denk ook dat je een beetje verkeerd geïnstrueerd bent, want het is geen fout, het is alleen wenselijk het paard (vooral een jonger paard) aan te wennen in de juiste galop aan te rijden.

Vandaar dat je in de training meestal geacht wordt een volte te rijden.
Dit is echter geen noodzaak, en vooral niet wanneer je een ouder paard hebt dat na de sprong goed doorgaat.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 11:22

Echter, ik ben het eens met de reactie dat je in een rechte lijn op een sprong afkomt en dus niet in de verkeerde galop kunt zitten.
Ik naam aan dat je hier bedoelt dat je bijv. op de rechterhand rijdt in de linkergalop.

Dit bedoel ik inderdaad.

DIt is absoluut geen springfout, en je krijgt er dus ook geen strafpunten voor.

Oh, ik had gedacht van wel, tenminste, zo kwam het op mij over.

Ik denk ook dat je een beetje verkeerd geïnstrueerd bent, want het is geen fout, het is alleen wenselijk het paard (vooral een jonger paard) aan te wennen in de juiste galop aan te rijden.

Ik weet nog dat mijn vorige instructrice altijd ontzettend kwaad was als iemand vanuit de verkeerde galop sprong, ook bij de gevorderde (M/L) ruiters, zij moesten toch weten dat je zo nooit mocht springen ????

Vandaar dat je in de training meestal geacht wordt een volte te rijden.
Dit is echter geen noodzaak, en vooral niet wanneer je een ouder paard hebt dat na de sprong goed doorgaat.[/quote]

Typisch hoor, ik dacht dat de kans dan groter was dat ze verkeerd af zouden zetten en dan weer ivm vergrote kans op blessures ed. Goh er gaat een wereld voor me open Haha!

Geld hetzelfde voor overkruist??

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:30

Als je in ene rechte lijn zit zit je nooit verkeerd dus ik snap je probleem niet?. En waarom je paard op de rechte lijn niet corrigeren?.
En trouwens vind het slecht al je iedere keer op de lijn van het aanrijden naar een hindernis een volte draait je leert je paard dan ook verkeerde dingen?. Ik zou mijn paard gewoon op de rechte lijn corrigeren?.

[qoute]Ik naam aan dat je hier bedoelt dat je bijv. op de rechterhand rijdt in de linkergalop. [/qoute]
Als je recht op een sprong afrijdt maakt het absoluut NIET uit welke galop?. Een jury zal dit echt niet afstraffen denk de volte eerder. Behalve overkruist.


PAS met volte bij officiele wedstrijden de regels lijken heel duidelijk maar zijn het niet. Ik merk iedere keer weer dat er een discussie dus ik zou het NOOOOOOOOIT doen.

Tevens kost een volte draaien tijd en zal je zien dat je niet binnen de ijd finished is toch erg zonde?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:34

Er zijn ook zat paarden die in de eerste instantie in de goede galop zitten en een paar meter voor de sprong changeren, omdat dit makkelijker afzet voor ze.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 11:45

Nou, dat doet ulisse nou ook! Soms wisselt ze uit zichzelf wel 3 á 4x voor de sprong. Heel grappig om (terug op video) te zien. ulisse denkt zelf ook heel goed mee voor de sprong.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:15

Vaak is dat een stuk onzekerheid gewoon blijven rijden dan gaat het vanzelf over als ze zekerder worden.

Ik zou die gewoonte van dat volte rijden toch maar afleren voordat je paard het verkeerd gaat begrijpen?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 12:30

Ja, dat doe ik dan ook maar. Gisteren ging ze zo mooi op een oxer (van ca. 1.10m af), ik reed op de rechterhand, toen een (flink) stuk recht, en een paar meter voor de hindernis sprong ze dus over, waardoor het naar mijn gevoel "verkeerd" was, en heb toen een volte gemaakt. Eigenlijk zonde dus , ze ging er verder mooi recht en zeker op af. Volgens mij begreep ze ook niet waarom ik nu een volte maakte.(voor zover de het kunnen begrijpen natuurlijk, maar zo voelde het)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:26

Ik ben in april nog met 4 strafpunten afgestraft voor het maken van een volte in het parcours. Zijn die regels echt gewijzigd?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:31

Ik heb het al gevonden. Je mag een volte rijden maar dan alleen om de gesprongen hindernis heen of om de te springen hindernis heen. Dus niet gewoon een volte tussen de hindernissen is.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:40

Euh volgens mij mag het om de nog te springen hindernis niet?? Dan kruis je je lijn en wortd het gezien als weigering.

Odessa1 echt zonde als je zo mooi op de lijn zit haar eigenlijk op die manier te verstoren?. Probeer te zoeken waarom ze omspring en of ze het altijd op en naar de zelfde kant doen. Dan kan je namelijk proberen met je benen en zit haar meer op te sluiten zodat ze het niet meer kan.
Met een volte ga je het probleem uit de weg en los je het niet op.
Op zich zal een jury daar met aanrijden niets van zeggen tenzij ze het iedere keer en altijd doet bv.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:42

Mag wel dus, ik heb net het nieuwe regelement op de KNHS site nagelezen. Je mag zelfs eerst een volte om de gesprongen hindernis en daarna nog om de te springen hindernis een volte rijden alvorens de hindernis te springen. Vreemd he.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:47

Marliesje schreef:
Mag wel dus, ik heb net het nieuwe regelement op de KNHS site nagelezen. Je mag zelfs eerst een volte om de gesprongen hindernis en daarna nog om de te springen hindernis een volte rijden alvorens de hindernis te springen. Vreemd he.


Ik roep al jaren om maar deze regel klopt dus echt niet en geeft iedere keer discussie. Ik schrijf hierboven ook dat je het risico niet moet nemen. Je komt namelijk op je lijn van aanrijden de ene zal zeggen weigering en de andere niet. Dus ik neem geen risico meer als het niet nodig is.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:02

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik doe het ook vrijwel nooit. 1 keer gebeurd omdat ik na de hindernis de bocht niet haalde en dus de andere kant op ging, volte gemaakt en dus 4 strafpunten.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 07:43

Ik ben wel benieuwd hoe het nu precies zit maar dat terzijde.

Ik denk dat je bij het aanrijden op een hindernis goed moet letten op hoe je rijdt. Op een lange rechte lijn zit je nooit in de verkeerde galop maar vaak kom je voor die rechte lijn uit een wending en moet je na je sprong ook weer meteen wenden. Het is wel makkelijk om je wendingen in de goede galop te nemen.

Het principe buitenteugel, binnenbeen geld met springen ook, tijdens aanrijden voorkom je dat je paard gaat wisselen. Bij de sprong zelf kan je goed bepalen in welke galop je paard land. Land je paard verkeerd, kan je proberen een wissel te rijden maar dan wel doorrijden! Op oefenparcours kan je rustig en keer een volte rijden hoor daar zijn oefenparcoursen voor maar, rijd in een echte wedstrijd maar gewoon door. Je krijgt geen strafpunten voor rijden in de verkeerde galop, wel voor voltes rijden waar het niet mag.

Succes!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:58

Probeer als je paard, als hij in de verkeerde galop land en niet changeerd, zo znel mogelijk terug te pakken in draf en op nieuw aan te galoperen. Lukt dit niet of is de wending et kort, dan kun je het beste door galoperen in de verkeerde galop.
Dit is vaak niet wenselijk, omdat de balans van het paard dan verstoord kan zijn. Maar ik vind het vaak wel beter als constand maar voltes rijden.

Over de voltes rijden: het is tegenwoordig dus toegestaan om een volte te rijden om de gesprongen hindernis en/of de nog te springen hindernis. en je mag daarbij ook om de hindernissen rijden die dan toevallig op je lijn liggen.
Je kruist hierbij je lijn niet. er staat nu een duidelijke aanvulling daarover op de site van de knhs...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers