door de achterhand zakken?? Wie heeft tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

door de achterhand zakken?? Wie heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 08:23

Het verhaal is dus als volgt, als ik mijn merrie lekker lang laag heb losgereden ongeveer een kwartier dan pak ik haar rustig op want uiteindelijk moet ze toch netjes aan de teugel gaan lopen. Maar mevrouw is reuze stijf in dr lijf en hals. Alle knopjes zitten er wel op zelf appuyeren en changeren maar doordat ze zo stijf is kan ze dat niet netjes dus dat laat ik ook maar achterwege.
Als ik dus gewoon rustig oefeningen als voltes en wendingen rij dan zakt ze vaak door de achterhand en daardoor struikeld ze en dat is best zielig!
Heeft iemand tips om haar achter sterker te maken en soepeler in dr lijf???

Alvast bedankt!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:05

Ik denk dat je in eerste instantie eens bij een dierenarts moet zijn, want dit is niet helemaal normaal...
Eventueel kan een osteopaat of een accupuncturist ook nog wat betekenen in het los maken van je paard, als je een goede hebt, dan kunnen ze je ook verder helpen met trainingsadviezen.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 09:12

Ze is al bij de DA geweest en er zijn medisch geen beperkingen, Ze is volledig door de molen gehaald om het zo maar te zeggen. Ze kan het achter nog niet kwijt waardoor ze door de benen gaat en dan is het puur door de wendingen en niet constant maar als ze moe wordt. Er zijn zelfs echo's en foto's van dr rug gemaakt maar overal scoort ze eentjes dus medisch is alles apk. Het is een kwestie van spieren ze is achter ook nog wel een beetje bloot. Volgens de DA is het een kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen maar mijn vraag is dus ook welke oefeningen daarvoor het beste zijn. Want als ik erop zit en ze zakt of struikeld dan trek ik (niet bewust) aan de teugels en dat vind ik zielig want ze kan er niet echt wat aan doen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:23

Ah ok, dat is heel goed om te weten!

Maar dan nog blijft mijn 2e advies staan, een fysiotherapeut zou ook goed kunnen zijn. Als ze zo vast zit in haar lijf, dan kun je ook nooit lekker werken om die spieren op te bouwen en zo blijf je in dat kringetje ronddraaien, daar moet je uit zien te komen en het is echt geen "schande" als je daarvoor er iemand bij haalt.

Hoe gaat het met longeren? Aan de longe kun je ook mooi werken aan de spieropbouw en als jij er niet op zit is het qua balans ook weer wat makkelijker voor haar.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:25

De beste oefeningen zijn veel overgangen stap draf en veel wendingen - in het begin alleen nog maar grote voltes. Achterwaarts is ook een goede oefening, maar doe dat alleen als je paard niet protesteert en z'n hoofd omhoog gooit - dan is hij er niet nog aan toe. Het klinkt alsof jouw paard echt nog als een jong paard moet worden gezien. Dus ook: vaak kort oefenen - liever twee keer op een dag 30 minuten dan 1 keer een uur. Longeren is ook goed, daarmee kun je onbelast spieren kweken. Als je ervaring met een Pessoa hebt of met dubbele longe kunt longeren: doen!
Als je paard wat sterker wordt kun je ook voltes verkleinen en vergroten.
Nog later kun je eens wat schouderbinnenwaarts gaan vragen - begin met een paar pasjes, niet meer.

En heb geduld! Spieren opbouwen duurt echt wel een paar maanden.
Dat alle knoppen erop zitten is naar mijn idee in ieder geval niet op de juiste manier voor elkaar gekregen. Zonder basis van soepelheid en ontspanning is het 'trucage' ipv africhting. Wat de 'knoppen' betreft zul je die dus opnieuw moeten aanbrengen nadat je de basis voor elkaar hebt gekregen.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 09:33

Aan de longe gaat het eigenlijk wel heel erg goed dan zakt ze ook wel eens maar dan struikeld ze er niet bij dan plaatst ze snel bij en loopt ze gewoon verder. Gisteren heb ik haar aan het elastiek gelongeerd en is ze maar 1 x gestruikeld. Het is nl als ik erop zit en ze zakt raak ik mn balans kwijt en zit ik haar in de weg. Nu laat ik haar aan de longe vaak overgangen maken van stap galop en terug vanuit stap naar draf (met veel tempo) en dat gaat heel goed ze reageerd super op stemhulpen maar dan ook alleen als je ernaast staat als je erop zit reageerd mevrouw niet zo best meer. Lang laag gaat het goed dan loopt ze wel braaf door en ze doet verschrikkelijk haar best misschien wel iets te veel ze doet het namelijk allemaal heel erg graag en ze is heel leergierig. Is het misschien slimmer om haar meer te longeren en met het rijden voorlopig enkel lang laag te rijden? Mijn instructrice laat haar veelal de oefeningen in stap doen en dat is wel prettig maar ik heb niet echt het idee dat ze er achter sterker door wordt. Nu vertelde iemand anders mij dat ik haar meer schouder voor en voltes openen en sluiten moest rijden maar daar heb ik zelf zoveel moeite mee. Als je haar strekt en buigt voor het rijden dan doet ze dat allemaal zonder problemen. Er is wel een poosje een therapeut mee bezig geweest en die heeft haar hals toen wel mooi losgekregen maar ze vervalt (mede door mij) in haar stijve houding vandaar dat ik het zo probeer op te lossen ik kan toch moeilijk jaren de therapeut laten komen? Maar veel longeren zou dus een uitkomst zijn?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:49

Meer longeren is zeker goed als je zelf het gevoel hebt dat je als je erop zit je paard in de weg gaat zitten. Een andere tip die ik laatste toevallig hoorde voor een paard dat ook regelmatig struikelt is: rijd haar een jaartje voor de kar. Dan krijgt je paard zeker meer spieren. Moet je wel de mogelijkheid voor hebben natuurlijk...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:09

Voorlopig zou ik alleen maar voorwaarts neerwaarts rijden om haar helemaal los te krijgen. En dan proberen haar achterhand er goed onder te houden door veel te schakelen en veel overgangen maken. Voltes sluiten en openen.
Pas als je haar echt lekker ontspannen hebt haar meer oppakken en hoger instellen. Veel longeren en daarbij proberen de achterhand te motiveren door de longeerzweep erbij te houden en tegelijkertijd het tempo onder controle houden. Veel buitenrijden helpt ook bij ontspanning. Op de terug weg, als ze wat losser is, attenter en actiever omdat ze richting huis gaat kun je gebruik maken van de gelegenheid en haar een paar pasjes laten wijken en wat schouderbinnenwaarts laten lopen om haar nog wat losser te krijgen. Heb je enig idee hoe en wanneer het probleem is ontstaan?

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 10:27

Mijn paardje is nog jong en heeft helaas vorig jaar (october) een nare blessure gehad waardoor ze lang heeft stil gestaan met als gevolg weg bespiering!! Ze is dan ook nog niet de gemakkelijkste dus even ontspannen naar buiten of voor een kar is er niet bij daarvoor is het teveel een bloedpaard, maar ik begrijp veel longeren en met rijden enkel aan het voorwaarts neerwaarts werken en dan schakelen. En ach dat het tijd kost vind ik niet erg. Oh ja na de blessure heb ik haar door die molen gehaald doordat ik eerst dacht dat het daaraan lag maar gelukkig dat was het niet. En het tempo houden is wel een probleem hoor ze wil niet doorstappen en als ik in draf ga lichtrijden valt ze te snel terug en ik ben toch telkens te laat met haar voorwaarts houden. Nu loopt mijn instructrice door de bak met een zweep en dan blijft mevrouwtje wel doorlopen maar dat is toch niet echt de manier want ze weet heel goed wat de bedoeling is want aan de longe kan ik haar goed voorwaarts houden puur op mn stem. Achterwaarts doet ze zo zonder problemen trouwens en dan doet ze ook haar hoofd niet omhoog. Soms doe ik aan het eind van het rijden nog een halve lange zijde achterwaarts en daarna beloon ik haar de hemel in en is mevrouw helemaal happy!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:39

Met achterwaarts zou ik voorlopig even wachten. Ten eerste omdat je ontspanning mist, ten tweede omdat een paard dat "lui" is beter voorwaarts gehouden kan worden naar mijn mening. Probeer haar wat attenter op het been te maken, zodat ze uit schrikreactie naar voren gaat bij kuitdruk en hulp vanaf de grond, om haar voorwaarts te houden, straks overbodig wordt.
Halt - draf oefeningen afgewisseld met paar passen stappen helpt ook bij het attenter maken voor de hulp en de achterhand sneller en sterker te maken.
Als ze zo heet is longeer haar dan eerst voor je gaat buitenrijden eventueel met een braaf paard als leider. Maar wat ik niet snap. Als ze zo heet is, waarom is het dan moeilijk om haar voorwaarts te houden Verward

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 11:00

Ja dat is dus het probleem ook het is een hete tante maar dan meer in het klieren ze kan schrikken van een zandkorrel en rateld dan een hele bokserenade en steiger parade door en vervolgens stapt ze als een dweil rond. Er zijn soms wel dagen dat mevrouw goed voorwaarts is hoor maar die zijn minder dan andersom! Beetje gek paard he!!!!

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 11:28

ps mijn paard lijkt als 2 druppels water op treasure!! okki1. Alleen heeft Lady Dynamite geen ezelsoren!!!! Maar mooie kleine oortjes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:43

Wat leuk dat ze zo op elkaar lijken Haha! heb je geen foto? Toevallig ook een Wolfgang?

Komt ze wel op de wei? Ja, het is de kunst om haar voorwaarts te krijgen wanneer ze lui is en haar ontspannen te krijgen wanneer ze heet is, zodat je een constant patroon krijgt. Dus attent maken als ze lui is en probeer haar dan echt aan het werk te krijgen. En breng de rust erin door veel terugwaartse overgangen te maken en wat onder haar tempo rijden zonder de achterhand te 'verliezen' als ze heet doet. Zorg er iig voor dat ze nooit van je wint. (Ze heeft trouwens wel de naam mee he Knipoog ).

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:48

Okkie1"]
Voorlopig zou ik alleen maar voorwaarts neerwaarts rijden om haar helemaal los te krijgen. En dan proberen haar achterhand er goed onder te houden door veel te schakelen en veel overgangen maken. Voltes sluiten en openen.
Pas als je haar echt lekker ontspannen hebt haar meer oppakken en hoger instellen. Veel longeren en daarbij proberen de achterhand te motiveren door de longeerzweep erbij te houden en tegelijkertijd het tempo onder controle houden. Veel buitenrijden helpt ook bij ontspanning. Op de terug weg, als ze wat losser is, attenter en actiever omdat ze richting huis gaat kun je gebruik maken van de gelegenheid en haar een paar pasjes laten wijken en wat schouderbinnenwaarts laten lopen om haar nog wat losser te krijgen. Heb je enig idee hoe en wanneer het probleem is ontstaan?
[/quote]

aan TS, als advies zou ik je het bericht van okkie1 aanraden.

[quote="Okkie1 schreef:
Maar wat ik niet snap. Als ze zo heet is, waarom is het dan moeilijk om haar voorwaarts te houden Verward


Hey okkie1, dit is met mijn pony ook het geval. ze is heet maar erg moeilijk om voorwaards te houden, zelfs andere ruiters lukt het niet om haar voorwaards te houden en krijgen.

Djammie
Berichten: 70
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:49

Hoi,

ik ben het met de bovenstaande reacties eens dat je haar voorlopig wat meer zou kunnen longeren, en met het rijden je concentreren op het voorwaarts neerwaarts.

Daar zou ik echter nog graag een tip aan toevoegen, namelijk het stappen, draven en later ook galopperen over balkjes.
Hierdoor wordt het paard gedwongen zijn benen wat meer op te tillen, wat dan weer tot gevolg heeft dat zijn spieren aansterken.
Deze oefening kan je ook helpen bij het meer aan het been rijden van je paard.

N.B. een heet paard hoeft absoluut niet aan de hulpen te staan, ze gebruikt zijn energie dan op de verkeerde manier.
Samen moeten jullie dan een manier vinden om dit om te buigen, opdat ze minder schrikreacties teweeg brengt, en haar energie gebruikt voor haar werk.
Vraag hierover advies aan je instructrice, ik zou je hier wel mee willen helpen maar mijn ervaring is toch dat je het paard moet kennen voor je hier een tip in kunt geven omdat het vor ieder paardje verschilt.

Heel erg veel succes en plezier met je paard!

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 11:51

Ik heb wel foto's maar kan ze niet plaatsen.
Ergens staan ze wel op bokt ik ga even voor je zoeken geef ik het topic aan je door. Het is geen wolfgang.

Het is een holsteiner,
Levernois x Koenigspark
Levernois is een Liberat (Lord/ Ladykiller)
En koenigspark is een Prins Ippi (Imperial)

Ik ga voor je zoeken en alvast bedankt voor de tips! OK dan! [/img]

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 11:56

het topic bestaat nog als je zoeken bovenaan gebruik en je gaat naar zoeken op auteur vul je mijn naam in en dan bij in the picture!! Ik zag de foto's helaas niet meer maar misschien kan jij ze wel zien. Ik ben ook zo een dweil erin ik heb op de pc wel foto's maar helaas anders kan ik je ze wel mailen hoor!!

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:36

Dit door de achterhand zakken van mijn paard heeft maanden geduurd als gevolg van een virus (koorts, neusuitvloeing en slapte vd achterhand (geen tot weinig staarttonus). Ik heb het paard dagelijks een vitaminen preparaat toegedient en weinig gereden, wel veel weidegang. Ze is nu weer sterk achter. Succes!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:00

Ik sluit me bij bovenstaande adviezen aan, maar ik zou als ze moe wordt (en echt moet niet voor de gekhouden moe Haha!) gewoon rustig gaan uitstappen. Dan heeft trainen vaak ook niet het gewenste effect meer.

En doorrijden bij moeheid dan gaan ze niet op hun spieren lopen, de energie zal ik maar zeggen, maar op hun pezen en banden. En dat is niet goed.

En verder geduld!

Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:55

Ik ben het eens met de adviezen.
Die van mij 'zakte' ook aldoor door de achterhand heen, eerst een fysio erbij gehad. Zij vertelde mij dat ze een overbelaste rug had.. Dus een tijdje rustig aan doen, maar het kwam later dus weer terug.
Toen maar naar de DA geweest, hij constateerde dat ze instabiele kniegewrichten had..! Anders laten beslaan (binnendoor) en alleen maar rechtuit de eerste 3 weken. Het gaat nu op het moment super..!! Ze zakt niet meer weg achter!

succes ermee

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:49

ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen en ik zou { als ze niks mankeert} de achterhand sterker gaan maken,want volgens mij is het ook een kwestie dat ze zichzelf niet goed draagt..mischien iets minder laag met de'r hoofd..?

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 08:26

Tja weet je wat het is ze loopt natuurlijk wel laag met dr hoofd want als ze losloopt heeft ze nergens last van en huppelt mevrouw vrolijk rond. En echt een hele slappe achterhand heeft ze niet want ze kan ook heel de bak door wandelen op haar achterbenen!! Maar het onderplaatsen kost haar moeite. Een stal genoot van mij heeft er gisteren op gereden zodat ik kon zien wat ze precies doet. En nu heb ik het gezien. Ze probeerd haar achterbenen er ver onder te plaatsen maar daar zijn haar spieren weer niet genoeg getraint voor (slim paard hoor!!) en dan raakt ze haar balans kwijt waardoor ze niet meer zo goed weet waar ze dr benen moet laten en echt erdoorheen zakken doet ze niet maar raakt een beetje in de knoop zeg maar. Tja het is moeilijk uit te leggen maar zo ziet het er uit. De DA was gisteren ook nog op stal om hechtingen bij een ander paard te verwijderen en die heeft ook even gekeken en volgens hem wil ze te goed haar best doen en is ze daar nog niet helemaal aan toe. Hij adviseerde om haar veel te longeren en met rijden puur te concentreren op overgangen overgangen en nog eens overgangen. Niet al teveel wendingen maar eerst maar eens voor de achterhand zorgen dat de bespiering het daar allemaal kan verwerken en volgens hem komt die buiging dan ook wel aan bod want als ze het achter bij kan houden kan je pas richten op lengte buiging!!! Ik wil dus (samen met Lady Dynamite) teveel te snel. En net nu ik me had voorgenomen om eens niet teveel te snel te willen, whahahaha.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:28

Sommige paarden kunnen last hebben van slappe knieen. Dan zakken ze door de achterhand bij overgangen terug (van galop naar draf of van draf naar stap). Dit kun je oplossen door je paard sterker te maken. Longeren en veel overgangen, rijden en veel overgangen. Gewoon de basis dus.

Het heeft bij mijn paard indertijd ongeveer een half jaar geduurd. En daarna was het over.