balans zoeken= rondcrossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

balans zoeken= rondcrossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 10:57

hoi!

ik heb sinds kort een bijrijdpaardje, een 3 jarige merrie.

had ik dus zaterdag mn eerste privéles van en ik stond behoorlijk paf van de methode van hoe ik moest rijden...
merrie is absoluut nog niet in evenwicht,maar toch moest ik de bak door CROSSEN in draf...een halfuur aan een stuk. en iedere keer als ik voelde dat ze niet meer recht liep (dus als een 3 hoefslagen volgde) moest ik een volte maken, mààr aan het zelfde vreselijk hoge tempo...

het paard op zich is absoluut niet lui, maar laten we zeggen zeer economisch ingesteld. voor ik er mee reed reden er kids op met sporen én zweep. tuurlijk is dat paard niet meer aan het been.

na een 20 min zo rondcrossen en steeds weer te horen krijgen "tempo!!tempo!!" begon ze een nieuwe stap. aanleuning. wat voor mij gevoel eerder vertaald werd in : in de krul rijden. "zet je handen vast en laat ze maar schudden met haar hoofd, ze maakt het haar zelf moeilijk, gewoon je druk houden!!" ondertussen moest ik dus nog steeds vreselijk aandrijven, op zoon tempo dat ze echt wel helemaal uit elkaar liep en liep te trekken en te schudden.

na de les zei ze: ja je moet nie bang zijn dat ze moe is ( na een halfuur in hoog tempo rondcrossen) want voor de koetsm oet ze ook een uur draven. is dit nu een vergelijking die gemaakt mag worden? Verward

en van iemand anders hoorde ik dan in de kantine zeggen dat mn lesgeefster zei:" ja op een paard blijven zitten kan ze wel, maar rijden...."

ik vraag me af of dit wel een goede methode is...ze liep echt uit elkaar en helemaal gespannen. ik heb haar een keertje alleen gereden en toen liep ze in de 3 gangen mooi naar beneden te kauwen op het bit..ik ben geen crack, maar zo leer je jong paard toch geen balans te zoeken? ik werd zelf helemaal moe van al dat drijven waardoor ik zelf niet meer stilzat, op het verkeerde been reed en idd zo zéker de balans te verstoren...

sorry voor het lange verhaal, maar is dit wel de juiste methode die deze 'lesgeefster' aanneemt...?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:06

Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt dan moet je op zoek gaan naar een andere lesgever. Nu heb je pas 1 les bij haar gehad dus wellicht kun je eerst eea bespreken.

Als je je twijfels hebt bij haar methode kun je het misschien eerst aan haar vragen wat haar doel is bij zo rijden en bespreken dat jij je er niet plezierig bij voelt.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:07

Ik zal niet inhoudelijk op het verhaal ingaan...... ik was er nl. niet bij. Maar een ding is duidelijk..... jij en deze instructrice liggen niet op een lijn.... na een goede les, hoor jij daar een goed gevoel over te hebben..... zo niet, dan is het weggegooid geld.

Zoek gewoon iemand die meer bij je past, dit gaat zo toch niet lukken.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:12

tja, het probleem is dat het mijn merrie niet is, en dat ik ook niet hoef te betalen voor deze privelessen. de eigenaar heeft me gevraagd er mee te wandelen en er dressuurles mee te volgen...bij haar..

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:19

Is het niet mogelijk dat jij de eigenaar uitlegt dat je met een 3 jarige nog bijna niks mag doen Verward

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:17

kan je niet met die eigenaar overleggen om een andere instructeur te nemen want als jij die manier niet vind bevallen vind ik toch dat als je dat peerdje voor iemand andres rijd je er zelf wel plezier van moet hebben en als dat niet lukt met degene waarvan je nu les hebt zal ik dat toch gaan overleggen of het misschien anders kan.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:18

Een paard dat hard gaat is 9 v/d 10 keer in balans, dus uit dat oogpunt zou je instructrice jou tempo willen laten rijden....

Maar (!), met hard gaan ontwikkel je geen balans! Om het te ontwikkelen zul je steeds het moeilijke punt op moeten zoeken om het paard daar zijn balans te laten zoeken en vinden. Een actief tempo is belangrijker dan hard, en vanuit dat actieve de rust en balans zoeken. En dan ligt bij een jong paard dat zogenaamde basistempo misschien wel hoger dan bij een verder getraind paard, met hem over zn tempo heen jagen bereik je niks.

Jonge paarden met een fijne open hand rijden, ze daarbij zelf het contact op laten zoeken en ze helpen hun basistempo en dus balans te zoeken. En een 3-jarige mag op zo'n manier best wat werk verrichten hoor, maar je moet wel in de gaten houden dat je op een eerlijke manier tegenover het paard aan de gang blijft.