Paard valt naar binnen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_June
Berichten: 1958
Geregistreerd: 23-10-04

Paard valt naar binnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 00:20

Ik heb een probleem met mijn Fries.
Op de rechterhand gaat het allemaal prima maar links is echt een probleem. In stap gaat het allemaal goed, loopt ze lekker ontspannen en de stelling is dan ook goed. Maar zodra ik ga draven en dan maar iets stelling vraag valt ze naar binnen, ik houd mijn binnenbeen er goed aan en heb ook een keer een spoortje en een zweep geprobeerd. Niets helpt ze word er alleen maar opgefokt van Scheve mond Ook de galop op de linkerhand is niet fijn, ze gaat dan heel 'schuin' galopperen hangt echt naar binnen met haar hoofd naar buiten. Dan vraag ik stelling naar binnen en blijft ze zo schuin 'hangen' alsof ze gaat vallen :S

Heeft iemand van jullie misschien tips, want ik vind het vreemd, in stap gaat het allemaal goed ook die stelling heel gemakkelijk. En op de rechterhand gaat het zelfs in galop fijn!!

Chantal_enzo
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 07:57

oei, das vervelend, ik had het ook met een vroegere pony, die wou alleen linksom galopperen..... rechtsom vertikte hij....toen hebben we het via longeren aan geleerd, en van die tikkers tegen de buik, en op een gegeven moment deed ie het aan de longe, alleen als we erop gingen wou ie nog wel eens de verkeerde kant op... maar dat was dan streng zijn, of met zn neus tegen de bak aanzetten. uiteindelijk is het gelukt, met veel geduld. Dus ik heb niet echt een gouden tip voor je... wens je er wel heel veel succes mee.... OK dan!

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:29

probeer nog meer stelling te vragen dan word de volte in het begin misschien heel klein maar dan krijgt ze vanzelf door dat dat niet fijn is heel overdreven stelling, je binnen been goed aanleggen en de buiten teugel er goed bij houden
het wil wel eens helpen sucses

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:27

labamba schreef:
probeer nog meer stelling te vragen dan word de volte in het begin misschien heel klein maar dan krijgt ze vanzelf door dat dat niet fijn is heel overdreven stelling, je binnen been goed aanleggen en de buiten teugel er goed bij houden
het wil wel eens helpen sucses


Kijk wel uit dat je je paard dan niet scheef trekt.. Eerst goed recht stellen!!! ik heb dit probleem ook met mijn fries tenminste we zijn nu op de goede weg OK dan! maar die van mij valt rechtsom naar binnen... Goed begrenzen aan de buiten kant en met je binnenbeen de achterhand naar buiten drukken, maar vergeet niet je buitenbeen anders loopt ie weg over de buitenschouder!! Blijven oefenen.. en vergeet niet dat je met een fries dubbel zo hard moet werken he... consequent blijven is het aller belangrijkste!! Maar zoek goede instructie want dat scheelt een hoop kan ik je vertellen Knipoog

_June
Berichten: 1958
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 11:21

Bedankt allemaal Lachen

En MissStynk, ik heb tijdelijk geen les meer. Begin er binnekort weer mee dus ik dacht laat ik het hier even vragen Lachen

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:35

_June schreef:
Bedankt allemaal Lachen

En MissStynk, ik heb tijdelijk geen les meer. Begin er binnekort weer mee dus ik dacht laat ik het hier even vragen Lachen


Het is zo moeilijk even uit te leggen maar ik ken het probleem dondersgoed.... Succes ermee OK dan!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:40

Ik heb precies het zelfde met mijn fries daarom les ik 1x in de week en laat ik 1x in de week mijn instructeur erop rijden en zo gaat het zo steeds beter.

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:17

Ook ik heb hetzelfde..

En helaas helpt de tip: vooral veel werken met je binnenbeen niet. Het probleem is juist dat zo'n paardje geen respect heeft voor het binnenbeen. Uren op een kleine volte met stelling naar binnen rijden en daarna openen wil ook niet.

En ik denk dat het in draf niet wil lukken omdat je paard dan snel te hard kan gaan lopen om eronderuit te komen (misschien onbewust). Ten tweede ben jij ook al wat meer bezig met je zit om stil te zitten en je handen stil te houden bv, dan ook nog die stelling en binnenbeen vragen/ gebruiken dat alles tegelijkertijd maakt het niet makkelijker.

Probeer je paardje wat losser te maken in de hals, ook in stap en kleine stukken stelling vragen in draf. Als het goed gaat natuurlijk belonen. Neem er even de tijd voor en veel voltes rijden (groot en klein), hopelijk dat je binnenkort vooruitgang ziet.

O ja, en probeer wel met zweepje te gaan rijden, hoe moeilijk het ook is. Al is het alleen maar om als extra 'hulp' tegen zijn buik aan te leggen als ie naar binnen valt. Nooit gaan slaan als het even niet wil lukken of als ie gewoon alsmaar te snel wil, daar kon je nooit verder mee.

Succes..

gillie

Berichten: 23
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:04

Is het paard wel recht en heb je wel op beide teugels evenveel druk? Dit komt nl vaak voor bij paarden die scheef zijn en dan heb je zelf niet in de gaten dat de druk op de teugels verschilt.
Maak desnoods elestiekjes vast aan de teugels op gelijke lengte en probeer het eens, als een kant dan steeds langer wordt of het voelt niet prettig en zwaar, dan is dat waarschijnlijk het probleem.

_June
Berichten: 1958
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 17:43

Ja dat hebben we al gecontroleerd en ik heb op allebei de teugels evenveel druk als ik haar recht stel.

En Bienotje, ik ga het toch maar even proberen met zweep. Hoop dat het gaat want als ze die zweep ziet word ze gestresst :S

Bedankt allemaal Lachen!!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:45

Behalve dat je je paard in de linkerstelling zet met je binnenbeen en je binnenteugel moet je proberen om wat druk te houden op je buitenteugel, daarmee begrens je je paard ook om niet naar binnen te vallen. Druk je binnenheup ook wat naar voren, je rechterschouder wat naar achteren en Je rechterbeen wat meer uitdrukken, dus meer druk op je rechterbeugel.

Succes!

Djammie
Berichten: 70
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:58

Hoi hoi,

uit je verhaal maak ik op dat het paardje op de linkerkant niet zoveel bespierd is als rechts, (waarschijnlijk door de natuurlijke scheefheid). Hierdoor is het heel moeilijk voor em om netjes recht te lopen op de linkerhand.

Je zou kunnen overwegen om hem een tijdje wat meer te longeren met een goed bijgezette hulpteugel.
Zorg dan wel dat je ook de rechterkant genoeg aandacht geeft, omdat je het probleem anders verlegt.

Houd ook de volte vooral in het begin zo groot mogelijk, kleine voltes zijn gewoon nog te zwaar voor het paard.
Succes!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 03:35

Hoe vraag je stelling?

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:05

labamba schreef:
probeer nog meer stelling te vragen dan word de volte in het begin misschien heel klein maar dan krijgt ze vanzelf door dat dat niet fijn is heel overdreven stelling, je binnen been goed aanleggen en de buiten teugel er goed bij houden
het wil wel eens helpen sucses



ben ik niet echt mee eens, als je veel stelling en buiging vraag lopen ze alles er weer uit over de buitenschouder. en zal ie daardoor nog meer naar binnenvallen en door haar binnenbeen.
Probeer juist m rechter door de volte te rijden.
duidelijk onder de buitenteugel houden, dan maar met wat stelling naar buiten en daarbij goed aan je binnenbeen houden, dan komt ze na een tijdeje vanzelf weer in de stelling maar dan vanuit jouw binnenbeen en niet vanaf je binnenteugel.
Wat al eerder is gezegd over natuurlijke scheefheid en holle en bolle zijde.
Richt je paard eerst recht voor je aan buiging kunt beginnen
suc6

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:08

_June schreef:
Ik heb een probleem met mijn Fries.
Op de rechterhand gaat het allemaal prima maar links is echt een probleem. In stap gaat het allemaal goed, loopt ze lekker ontspannen en de stelling is dan ook goed. Maar zodra ik ga draven en dan maar iets stelling vraag valt ze naar binnen, ik houd mijn binnenbeen er goed aan en heb ook een keer een spoortje en een zweep geprobeerd. Niets helpt ze word er alleen maar opgefokt van Scheve mond Ook de galop op de linkerhand is niet fijn, ze gaat dan heel 'schuin' galopperen hangt echt naar binnen met haar hoofd naar buiten. Dan vraag ik stelling naar binnen en blijft ze zo schuin 'hangen' alsof ze gaat vallen :S

Heeft iemand van jullie misschien tips, want ik vind het vreemd, in stap gaat het allemaal goed ook die stelling heel gemakkelijk. En op de rechterhand gaat het zelfs in galop fijn!!



Schoudervoor rijden, rechtrichten telkens weer opnieuw. Telkens weer het tempo controleren en veel overgangen maken. Van de overgangen wordt een paard sterkt.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:13

Aqua8horse schreef:
Hoe vraag je stelling?

Goede vraag. Toevoeging: waarom wil je stelling?

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:55

Huh, in galop hoor je dus gewoon stelling naar binnen te hebben..

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:25

Ja, dat ook Kendra maar het is belangrijk om te weten hoe iemand die stelling vraagt als je iemand probeert te helpen. Voor mij is dan sporen naar de oorzaak van het probleem belangrijk. Doe ik dat niet dan bestrijd ik enkel het symptoom. (en dat gebeurt helaas erg veel zonder dat men zich daar van bewust is. Met andere woorden iedereen bedoet het dus vaak erg goed)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:56

Lusitana schreef:
Huh, in galop hoor je dus gewoon stelling naar binnen te hebben..

Ik denk dat mensen te vaak teveel stelling vragen. Op de rechte lijn hoor je in mijn optiek geen stelling te hebben. In principe loopt je paard op de volte ook een rechte lijn, alleen gebogen om het binnenbeen. Er is een hele lichte stelling naar binnen, die vanuit de schouder komt. Aan de buitenkant wordt het paard begrensd.
Voor de rest kun je dit aanvullen met wat carlijn schrijft, dat is ongeveer wat ik ook bedoel.

Rudy

Berichten: 67
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:18

Lisjuh87 schreef:
Ik heb precies het zelfde met mijn fries daarom les ik 1x in de week en laat ik 1x in de week mijn instructeur erop rijden en zo gaat het zo steeds beter.



Alle paarden hebben dat. Net zoals wij links of rechtshandig zijn heeft een paard ook een goede en slechte kant. Dat word de natuurlijke scheefheid genoemt. Voor meer info zie www.hoefkatrol.com




Greets RUDY