tijdelijke oplossing voor tong over het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 09:28

mekkera schreef:
een dubbelgebroken bit maakt geen punt tegen het gehemelte... Ik ben heel benieuwd Knipoog



ik hbe nu 2x met en dubbelgebroken gereden...alleen middenstukje is wel redelijk plat, maar zijn tong ligt nu gewoon mooi, ik denk dat het andere bit misschien wat te dik was! op zich heb ik nu wel lekker gereden, maja heb dan ook niet veel van hem gevraagd, dus ben er nog niet achter of dit bit zachter voor hem is... maar we zullen zien Haha!

samenanita
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:51

wat misschin ook wel een handige oplossing is, die ik althans
voormijn eigen paard gebruikt heb, is een speelbit. mijn paardje gooide
vanaf het inrijden overal zijn tong overheen, bij een lepelbit gooide
hij zelfs zijn lepel eruit en nam de zijring in zijn mond, knap hé....hahaha
ik had echt van alles geprobeerd, maar uiteindelijk op aanraden een
speelbit gekocht en dat hielp, hij heeft het nooit meer gedaan. o trouwens
een speelbit is een bit waar in het midden een klein stukje ijzer hangt
met een paar staafjes eraan. dit ligt gewoon vlak op zijn tong en
kieteld als hij loopt, het beweegt dan een beetje heen en weer, het
leid af en houdt hem bezig....misschien kun je hier wat mee.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:12

reddytobias schreef:
ik denk juist dat ie het doet om onder het werk uit te komen
hij begint gewoon te grommen als hij boos wordt en dan moet ik absoluut niet meer vragen want dan staat ie ook meteen verticaal....!!


Een paard zal nooit proberen onder het werk uit te komen door zijn tong over het bit te gooien. Zo kan een paard echt niet denken.
En al die verschillende bitten is alleen maar symptoombestrijding. De meest voorkomende oorzaak van dit probleem is een teveel aan spanning in het lichaam van het paard. Door het paard op een goede, ontspannen manier te rijden, zal dit probleem vanzelf afnemen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:03

Appie schreef:
Een paard zal nooit proberen onder het werk uit te komen door zijn tong over het bit te gooien. Zo kan een paard echt niet denken.
En al die verschillende bitten is alleen maar symptoombestrijding. De meest voorkomende oorzaak van dit probleem is een teveel aan spanning in het lichaam van het paard. Door het paard op een goede, ontspannen manier te rijden, zal dit probleem vanzelf afnemen.

Ja? die van mij doet het juist als ik ff ontspannen langs de kant sta te babbelen met de teugels los, dus hoe verklaar je dat dan?

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:24

Starbreeze"]
Ja? die van mij doet het juist als ik ff ontspannen langs de kant sta te babbelen met de teugels los, dus hoe verklaar je dat dan?).
[/quote]

Gezien dit stukje:

[quote="Starbreeze schreef:
Heb hetzelfde probleem gehad.
Niks helpt, behalve dan voorkomen dat ie zn tong eroverheen kan doen.

Normaal rijd ik met dubbelgebroken, dus ik heb een dubbelgebroken tonglepelbit aangeschaft (€ 22,--). Paard rijd er hetzelfde op en nu, een paar maanden later is ze prompt het truukje vergeten en heb ik mn normale bit er weer in.

Het is meestal gewoon een fase (tenzij je paard tuuk echt pijn heeft! dus dat moet je uitsluiten).


Heb ik het vermoeden dat dit aangeleerd gedrag is geworden. Het kan een gewoonte worden (dus m.i. geen truukje) als er niet goed mee wordt omgegaan. Waarschijnlijk was je paard na een aantal maanden veel spanning kwijt waardoor het probleem niet meer bestond.
Evengoed kan er bij een paard wat stilstaat en evengoed de tong over het bit doet, spanning in het lichaam blijven.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 13:38

oja, nou ik rijd nu nog steeds op die dubbelgrboken, en dat gaat nu wel goed...maar af ent oe steekt hij zijn tong wel naar buiten....dat vind ik dan wel weer raar....?!?!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:43

Ik begreep uit een eerder stukje dat hij ook erg gevoelig is? Dus ik blijf erbij dat het waarschijnlijk een vorm van spanning is.
Als je dus goed blijft rijden, vooral naar de ontspanning toe, zal dit vanzelf minder worden.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 17:33

Appie schreef:
Ik begreep uit een eerder stukje dat hij ook erg gevoelig is? Dus ik blijf erbij dat het waarschijnlijk een vorm van spanning is.
Als je dus goed blijft rijden, vooral naar de ontspanning toe, zal dit vanzelf minder worden.



ja dat klopt!! zolang ik niet aan die mond zit loopt ie braaf, en steeds meer kan die wat meer druk verdragen...voorwaarts rijden gaat super, helaas heeft hij nog wat moeite om mijn hand te volgen(omdat hij natuurlijk ook zo gevoelig is) maar het gaat best goed...en hij begint nu wat ronder te worden en watlager te lopen(paard heeft een eigen houding, hals is op de verkeerde plek gebogen...vandaag nu daat voorwaarts neerwaarts...lekker rond rijden)

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:44

Probeer er wel goed op te letten dat je paard goed recht loopt, voordat je voorwaarts-neerwaarts gaat rijden. Dit kan anders weer veel spanning veroorzaken in het lichaam, waardoor het 'tong-probleem' kan blijven bestaan.