Hoe leer je een jonge eigenwijze pony achteruit lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 16:40


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 17:23

ik weet het ook niet, op de borst duwen zeggen ze maar dat helpt niet bij mijnes
ik wou je even laten weten dat je niet de enige bent

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 17:40

Misschien helpt het als je het haar eerst op de grond leert.Beide teugels naar achter drukken,zodra je voelt dat ze haar gewichts naar achter verplaatst haal je de druk weg.En herhaal je het weer en eis je steeds iets meet van haar.Dan moet ze het vast zo door hebben.
succes!!

groetjes
janneke

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 17:55

Wat ik leerde, is om een beetje je recterteugel strak te houden, dan als ie een stapje doet, je linkerteugel, en zo afwisselen. Op een bepaald moment kan je beide teugels op druk houden en snapt ie dat ie achterwaarts moet. Iig niet zelf tegenhangen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 19:21

Een vriend van mij leert het zijn veulen aan de hand, gewoon met scherpe vingers lichte druk en oslaten als ze er aan toe geeft. Gelijk belonen. Stemhulp erbij maakt het makkelijker voor onder zadel later. Eerst tevreden zijn met een intentie, dan een klein stapje en steeds meer vragen... Steeds uitgebreid belonen! Dit veulen gat op lichte aanwijzingen vooruit, achteruit en opzij!

Mijn pony leerde ik het door het aan het eind van het rijden te doen. De eerste keer moest ik flink aanhouden. Toen hij gehoorzaamde gelijk soppen en belonen. Zo steeds aan het eind geoefend tot hij uitzichzelf al achteruitginng als hij vond dat hij lang genoeg gereden had. Toen juist tussendoor gaan doen, en halthouden zonder achterwaarts enz.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 23:10

Door hoe je het op stal oefent sanne,maar dan wat vaker en wat dringender jij bent de baas en niet nikita!!!!!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 12:25

ik vind dat je nog niet aan achterwaarts onder het zadel moet beginnen als je pony nog niet nageeflijk ('aan de teugel') is!
Anders dan ontaardt het alleen maar in trekken... Pas wanneer je netjes nageeflijk kunt halthouden, dan ben je pas in staat om goed achterwaarts te gaan!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 19:54

Oke hoe hebt ik het Youri geleerd:


als eerste gewoon met de gewone hulp, wat druk op een teugel waarvan je wilt dat deze naar achtergaat, en dan het andere been er tegen, enzelf een klein beetje naar voren leunen.

doet ie het zo niet, dan kun je het proberen om hem ergens voor tezetten ( natuurlijk niet de beste oplossing maar het kan, en werkt)

daarna kun je het dus los van iets proberen, en dan iemand die er voor gaat lopen zodat vooruit niet meer kan.

zo heb ik het de mijne geleerd


groetjes lara

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 17:49

met geduld!!! *LOL*

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:58

Hoe ik het beau heb geleerd (ik zeg niet dat het DE manier is, misschien deed ik het wel helemaal fout)

Beau met zijn neus tegen iets aanzetten (bakrand, muurtje auto oid) vanvoren Beau tegen gehouden en mijn benen naar achteren gelefd en hem zogezegd naar achteren gedreven. Beau kon niet vooruit en moest met mijn drijven toch ergens heen en ging toen dus achteruit. Hij doet het nu heel makkelijk maar ik moet er wel bijzeggen dat het niet heel netjes gaat. Hij tilt zijn voeten niet heel netjes op ofzo maar voor een buitenrit waarbij je gewoon even achteruit moet is het wel handig om te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 18:01

ik voeg me helemaal bij parnassia aan.
op wedstrijd hoef je achterwaarts ook pas in het L dit is niet voor niets zo gedaan.
Rij hem eerst eens lekker voorwaarts en als je dan dressuurmatig verder gevorderd bent lukt dat achterwaarts ook wel.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 21:42

Volgens mij is de beste manier gewoon goed en duidelijk de hulpen geven, er moet iemand tegen de borst drukken en evt. met een zweepje de voor benen een voor een zacht aantikken.
daarrna vooral goed belonen en herhalen tot ze het snap als jij de hulpen geeft..! suc6

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 22:10

Ik leer mijn verzorg fjord van 1,5 nu al achteruit lopen zodat ze dat al kan. Pling

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 18:09

Maar niet als je erop zit neem ik aan? Achterwaarts aan de hand kun je veulens al leren. Heel af en toe een paar (2?) stapjes, want zoiets moet echt met plezier gaan.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 22:54

Eigenlijk vind ik ook dat je eerst het nageven beter voor elkaar moet zien te krijgen anders krijg je alleen maar getrek!
Als je dit voor elkaar hebt kun je het beste een keer oefenen met iemand er bij (instructeur,pa/ma oid) Dat je zelf dus de hulpen geeft en de helper tikt met een zweepje zachtjes tegen de voorbenen aan dat ze dus weten dat er wat moet gebeuren, met jou hulpen zal ze dan achterwaarts gaan. Mijn paard kende het eerst ook nog niet, maar nu gaat het errug goed!!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 15:20

Ik heb een tinkertje in de stal aangeleerd om achterwaarts te gaan omdat zij altijd errug in de weg ging staan maar zelf niet helemaal begreep als je haar wegduwde. Met je hand duwen of tikken tegen de borst hielp niet dus in dat geval duwde ik zachtjes met mijn hand tegen de borst en tikte mijn voet tegen de voorkant van haar oef waardoor ze uit reactie haar voet op tilde en naar achteren stapte, waarop ze natuurlijk wel een beloninkje kreeg en dit herhaalde ik dan elke dag en binnen een week hoefde ik alleen nog maar zachtjes aan te tikken met mijn hand tegen haar boeg en stapte ze naar achteren. Daarmee heb je het natuurlijk nog niet aangeleerd om achterwaarts te gaan wanneer jij erop zit maar het lijkt me zinvol het eerst vanaf de grond aan te leren.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt......Groetjes van Jessica!

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 17:56

Ik vind jou pony niet echt jong meer, 7j. Hij is eigenwijs dus ik zou niet te lief zijn als je hem achteruit wil zetten. Doe het eerst op de grond en gebruik desnoods een zweepje om het op zijn borst aan te tikken. Klik daarbij met je tong, ga vooral niet aan het hoofd trekken want dat heeft toch geen zin, het paardje is sterker als jij, en hij moet licht op het halster zijn. Hij moet attent op jou lichaams beweging zijn dus als je stopt moet hij ook stoppen en als jij een pas achteruit doet moet de pony dat ook doen. Als je op de pony zit en je geeft een beetje druk van voren en je klikt met je tong gaat hij achteruit, mits je dit op de grond goed geoefend hebt... Succes

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 18:52

die van mij wou het ook nooit, maar dat was gewoon eigenwijs Extreme duivel
mijn vriendin heeft haar vroeger gereden en wou wel helpen de pony het weer te leren... ze ging erop en hup... ze liep zo naar achteren!! was mij gewoon aan het flashen Extreme duivel

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 10:08

het is wel belangrijk dat je pony eerst goed voorwaarts enz is voordat je der leert achteruit te lopen, maar als je het gaat leren kun je het denk ik het best eerst aan de hand doen zodat ze het commando al kent (terug ofzo) en dan is het een stuk makkelijker als je eropzit Koe Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:42

Eerst maar eens vooruit leren lopen, ze is net ingereden zeg je.
Achterwaarts is een hele moeilijke oefening die je pas later op moet gaan pakken.
Eerst kun je haar het conmmando vanaf de grond leren door tegen de borst te drukken.
Later ohz tegen het bit aan rijden en tegen houden (lijkt veel geruk maar das na 2x over als ze snappen wat de bedoeling is), gebruik hier ook je commando en bij een half stapje al flink belonen (erg belangrijk met aanrijden van jonge paarden).
Niet te vaak oefenen.
Succes, Viv

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 15:04

ik ben het er mee eens dat je je pony eerst netjes voor elkaar moet hebben voordat je met achterwaarts begint. dus nagevelijk, in balans en ontspannen.
ik heb het mijn pony geleerd door haar op dehoefslag te zetten. wij hadden aan de onderkant een plank zodat het zand er niet uitvloog. aan de andere kant heb ik twee staanders gezet met een balk ertussen. je rijdt de pony er zover tussen dat ze met haar voorbene naast de eerste staander staat. dan geef je de hulpen( linkerteugel met linkerbeen, rechterteugel met rechterbeen en dan om en om). waarschijnlijk wil ze dan vooruit. om haar dan toch achteruit te krijgen moet je iemand hebben die haar op haar voorbenen tikt( tussen knie en kogel) met een zweepje. dit mag gerust een keer wat harder als ze niet reageert! dit deel is namelijk niet zo gevoelig. als ze achteruit gaat meteen belonen.
door de staanders eerst een meter van de rand af te zetten en dan smaller maken tot een halve meter als ze snapt wat de bedoeling is, leert ze meteen om recht achterwaarts te gaan.
succes ermee!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: hanneke op 2001-11-16 14:05 ]</font>

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 19:56

Je kan het ook gewoon op stal aan mij vragen sanne!!!!!!!
dan wil ik je best helpen
Lachen