rare toeren voor dressuurzweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

rare toeren voor dressuurzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:47

Ik heb zo'n klein probleempje,
als ik met de dressuurzweep ga rijden, is hij heel erg bang, hij kijkt heel de tijd achter hem en voor het minste spurt hij weg.
Als ik dan het kortere zweepje neem, dan gaat alles prima.

Toch wil ik met de dressuurzweep blijven rijden. Ik heb dit probleem enkel bij primus en de blinde pocorni (2 broertjes)

Kan iemand mij helpen?

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: rare toeren voor dressuurzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:50

Waarom wil je perse met de lange dressuurzweep rijden... Schijnbaar hou jij de zweep niet stil genoeg. Waardoor het paard er steeds van schrikt. ik zou gewoon even met de korte blijven gebruiken tot ie daar genoeg aan gewent is en jij je hand misschien wat stiller kan blijven houden.

Groetjes joyce

Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: rare toeren voor dressuurzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:57

Ik denk niet dat het aan mij ligt
Als de eigenaar ermee rijd dan komt hij hetzelfde tegen.

En mijn lesgever komt het ook tegen.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: rare toeren voor dressuurzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:15

Misschien gewoon angst voor de zweep???

Waarom heb je perse een zweep nodig? En waarom wil je perse met een dressuurzweep rijden?

Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: rare toeren voor dressuurzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 22:24

het paard dat ik berijd is emens lui, en ik krijg hem haast niet actief.
Ook is hij heel bang voor sporen, wat ik trouwens niet graag gebruik.
En met een kort zweepje moet ik mijn hand achterwaarts plaatsen om hem te bestraffen (wat niet altijd nodig is, maar soms wel (toch wel 2 keer per keer dat ik rij))
Met de dressuurzweep moet ik m'n zweep niet achterwaarts plaatsen, nee toch?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: rare toeren voor dressuurzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:51

Ik heb vroeger een paard gehad die ook bang voor een zweep was. Ik wilde een zweep gebruiken om hem bijvoorbeeld eens wakker te tikken met een simpele tikje vanuit mijn pols, en het liefst een lange dressuurzweep omdat ik dan gemakkelijk achter het dekje kan tikken zonder dat ik mijn teugels in 1 hand moet nemen en mijn hand met zweep naar achter te steken.

Maar dit paard begon ook rare dingen te doen als iemand me een zweep toereikte. Enige wat ik heb kunnen doen is oefenen, oefenen en nog eens oefenen ermee. Als ik erlangs stond oefenen met aanraken van zweep, langs het paard door met de zweep zwaaien... En toen ik in het begin mijn zweep vasthield gebruikte ik hem nooit, mijn paard moest echt leren dat ik hem niet ging aframmelen met dat ding. Af en toe aaide ik hem wat ermee over zijn hals en als het goed ging over zijn kont. Het heeft lang geduurd, maar op het laatste kon iemand mij een zweep toegooien en kon ik hem een tikje geven zonder dat hij reageerde alsof ik hem in elkaar sloeg