Verzamelen en laag rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:21

Zoals je op de foto van wouter ziet is de hals bij de aanzet horizontaal. Bij western is het de bedoeling de hals ook horizontaal of iets lager te laten gaan. Maar dat wel met de neus op een normale manier en niet zo pijnlijk met de kin op de borst Scheve mond

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:33

Romkabouter schreef:
Maar dat wel met de neus op een normale manier en niet zo pijnlijk met de kin op de borst Scheve mond


Ieder zijn trainingsmanier

Maar daarom poste ik de foto niet, wou alleen laten zien dat laag en verzamelen zeker wel kan, ook al is dit bonfire natuurlijk Clown

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:54

Tuurlijk heeft iedereen zijn manier van trianing, wat niet wil zeggen dat ik mijn mening niet over een dergelijke foto mag laten horen.

En of dat Bonfire is of Joop van de hoek maakt niets uit. Want nee, het is niet allemaal goed wat er blinkt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:25

Romkabouter schreef:
- ) Uit het leger: Een paard wat opgericht loopt maakt meer indruk op de vijand. Zoals de capriool (ok spaanse rijschool , maar goed) ook handig is om je vijand uit het zadel te helpen Knipoog

- ) Omdat de algemene mening is dat dat er mooi uitziet

Dit is natuurlijk niet volledig en volgens mij ook geen voldoende uitleg over oprichting.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 00:04

Om een volldige uitweiding van oprichting in de dressuursport werd ook niet gevraagd Haha!
Maar ga je gerust je gang als je je geroepen voelt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 00:35

Ikke niet, dat is al zo vaak gedaan dat de zoekfunctie wel eens uitkomst zou kunnen bieden in deze. Dus als iemand echt alles wil weten over oprichting -> klik op zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:52

Hoewel Bonfire een heel eind komt krijg je je paard als je hem diep rijd niet zo vrij in de schouders als je hem hebt als je hem volledig opgericht hebt.

Opm 1: dit wil niet zeggen dat hij per defenitie in de schouders hangt en/of geen verzameling kan tonen, zie Bonfire

Verzameling is nou eenmaal niet het directe doel van diep rijden. Dat wil niet zeggen dat ze zoveel op de verzameling toegeeft dat je het niet toe zou kunnen passen. (Zie ook weer Bonfire) De lenigheid die je met het diep rijden traint komt later overigens wel weer erg goed van pas bij het verzamelen van je paard in oprichting.

opm 2: het vereist enige handigheid om je paard diep te kunnen rijden en hem daarbij op het achterbeen te kunnen houden. Of je dat nu met de neus voor of achter de loodlijn doet maakt daarbij niets uit. De meeste mensen die zo blij voor de loodlijn voorwaarts-neerwaarts rijden doen in feite niks meer dan hun paard keihard van het achterbeen af te laten donderen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:35

Remember schreef:
Op het moment dat je je paard laag instelt, daarbij verzameling vraagt (maar ook verruiming) en het paard ontspant zich op dat moment en laat zich op die manier fijn werken gebruikt hij zijn rug optimaal. Hij moet op dat moment immers omstebeurt zijn rugspieren oprekken en ontspannen. Dit is vooral goed te trainen door tempowisselingen te rijden, want dan is pas echt te voelen of de rug losgelaten wordt. Je rijdt dus niet alléén in de verzameling, denk dat daar de 'verwarring' zit.

Op het moment dat je dan weer naar die oprichting toe rijdt hou je wat extra's over doordat je de rug optimaal hebt losgewerkt. Paard laat rug beter los, 'energie' van achter komt beter door naar voren -> aanleuning en oprichting worden constanter en beter en het achterbeen kan goed onder blijven treden (hoe vaak zie je niet dat een achterbeen geblokkeerd wordt zodra het paard hoger opgericht wordt?!)... De oprichting zou je dus kunnen zien als 'controle' van de basis, want als 1 van de basispunten niet in orde is zul je nooit een mooi oprichting kunnen krijgen.

Als ik aan het rijden ben rijdt ik zeker 80% van de tijd niet in wedstrijdhouding, want als mn paard lekker los door zn lijf loopt lukt hem dat ook wel wat meer opgericht (en dan heb ik het niet over de 'top-oprichting' maar over een nette L/M-proef houding). Tijdens de les gaat ze wat meer omhoog om de puntjes wat op de i te zetten en wat proefgerichter te rijden.

Ik had toevallig 2 dagen geleden dezelfde discussie met mijn moeder (ik train namelijk ook LDR) en ik legde haar precies het bovenstaande uit Lachen

Ben het hier dus echt helemaal mee eens (mijn moeder is nu ook overtuigd Haha! )

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:03

een paard mag alleen laag lopen als hij recht gericht is en z'n achterhand actief,een paard kan ook alleen verzamelen als het bovengenoemde voor elkaar is.