Aansingelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:37

Hoi!

Nee, dit is geen topic over "moet je gaatje voor gaatje aansingelen, of in één keer" maar een topic over: Ik krijg niet aangesingeld.
Ik zal het uitleggen:
Ik heb een verzorgpony (Haflinger) waar ik op rijd. Ik zadel hem zelf op, zadel ligt goed enzo, en in de bak singel ik altijd aan (of ik doe in ieder geval poging tot).
Maar ik krijg hem niet aangesingeld Als ik dan probeer op te stijgen glijdt het zadel weg. Dus dan loop ik een stukje met hem, en probeer ik het opnieuw maar weer lukt het niet. Uiteindelijk vraag ik de eigenaresse dan om hulp, en haar lukt het wel de singel nog een gaatje korter te maken.
Ik probeer het echt uit alle macht maar het lukt niet
Hoe kan dat nou? Ben ik niet sterk genoeg ofzo Verward

Hebben jullie misschien tips ofzo? Ik kan toch niet iedere keer bij de eigenaresse om hulp gaan vragen?

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:41

Cadish schreef:
Hoi!

Nee, dit is geen topic over "moet je gaatje voor gaatje aansingelen, of in één keer" maar een topic over: Ik krijg niet aangesingeld.
Ik zal het uitleggen:
Ik heb een verzorgpony (Haflinger) waar ik op rijd. Ik zadel hem zelf op, zadel ligt goed enzo, en in de bak singel ik altijd aan (of ik doe in ieder geval poging tot).
Maar ik krijg hem niet aangesingeld Als ik dan probeer op te stijgen glijdt het zadel weg. Dus dan loop ik een stukje met hem, en probeer ik het opnieuw maar weer lukt het niet. Uiteindelijk vraag ik de eigenaresse dan om hulp, en haar lukt het wel de singel nog een gaatje korter te maken.
Ik probeer het echt uit alle macht maar het lukt niet
Hoe kan dat nou? Ben ik niet sterk genoeg ofzo Verward

Hebben jullie misschien tips ofzo? Ik kan toch niet iedere keer bij de eigenaresse om hulp gaan vragen?


ik denk idd dat je niet sterk genoeg bent, op de manege waar ik rijd(met alleen fjorden) lukt t mij ook nooit, omdat ze hun buik zo uit zetten. dan moet m'n instructrice ook altijd helpen, omdat ik niet sterk genoeg ben.

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:43

Het gaat denk ik, aan je verhaal te horen, niet zozeer om of de singel strak genoeg zit, waarschijnlijk heeft je paard gewoon te weinig schoft of een te ronde rug en hoe strak je ook singelt, het zadel zal blijven schuiven! Ipv hem zo strak aan te snoeren dat ie er als een rollade bij loopt en zowat niet meer kan ademen ( :d ) raad ik je aan om bv een opstapje te gebruiken, of iemand aan de andere kant het zadel beet te laten houden bij het opstijgen. Het is niet ideaal natuurlijk, maar voor dit soort problemen is helaas weinig oplossing... (ik heb d'r ook zo een... Boos! )
Oh, btw: is het zadel wel gecontroleerd? Ligt ie helemaal goed? Kan nl ook nog een (mede)oorzaak zijn.
Succes!!!

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:49

irisiris schreef:
Het gaat denk ik, aan je verhaal te horen, niet zozeer om of de singel strak genoeg zit, waarschijnlijk heeft je paard gewoon te weinig schoft of een te ronde rug en hoe strak je ook singelt, het zadel zal blijven schuiven! Ipv hem zo strak aan te snoeren dat ie er als een rollade bij loopt en zowat niet meer kan ademen ( :d ) raad ik je aan om bv een opstapje te gebruiken, of iemand aan de andere kant het zadel beet te laten houden bij het opstijgen. Het is niet ideaal natuurlijk, maar voor dit soort problemen is helaas weinig oplossing... (ik heb d'r ook zo een... Boos! )
Oh, btw: is het zadel wel gecontroleerd? Ligt ie helemaal goed? Kan nl ook nog een (mede)oorzaak zijn.
Succes!!!


Ja hij ligt helemaal goed. De eigenaresse controleert het. Btw, knollie heeft genoeg schoft
Als de eigenaresse hem aansingelt zit hij niet te strak ofzo, je kunt er nog 4 vingers ofzo tussenduwen. Ik denk ook dat Jimmy het zou laten merken als het zadel te strak zat.. Maar hij heeft heel gewoon gelopen.
Ik zal wel niet sterk genoeg zijn denk ik ..
Ook denk ik dat bij jou het zadel dan niet zo los zit dat wanneer je opstijgt het zomaar opeens compleet verschuift zodat alles op de flank van je paard ligt? Verward

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:54

gewon vanop de bakrand opstappen, dus zonder de stijgbeugel te gebruiken
rondje stappen, en dan vanuit het zadel aansingelen, dan kun je meer kracht zetten Knipoog

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:56

dutske schreef:
gewon vanop de bakrand opstappen, dus zonder de stijgbeugel te gebruiken
rondje stappen, en dan vanuit het zadel aansingelen, dan kun je meer kracht zetten Knipoog


Ja dat kan, maar de bakrand is niet bepaald stabiel Schijnheilig En ik ben ook niet zo'n held in het aansingelen vanaf het paard.
Meestal singel ik vanaf de grond aan, maar ik zal es proberen.

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:59

Cadish schreef:
J
Ook denk ik dat bij jou het zadel dan niet zo los zit dat wanneer je opstijgt het zomaar opeens compleet verschuift zodat alles op de flank van je paard ligt? Verward

Jawel hoor!! Heel rond ruggetje... Haha!
Het kan zijn dat je paard idd gewoon z'n buik uitzet, dat doen er veel. Dan is denk ik de enige oplossing een opstap... En effe nasingelen als je erop zit natuurlijk.

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 21:00

Ja dat ronde ruggetje zou kunnen ja Haha!
Ik zal het proberen als ik weer ga, dan horen jullie wel of het gelukt is.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:53

Mij haflinger krijg ik ook niet helemaal aangesingeld vanaf de grond ik ga erop en dan singel ik helemaal aan! Veel handiger gewoon via een stoel ofzo erop gaan! suc- 6

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:22

Mijn haf krijg ik vaak ook niet aangesingeld hij moet op gaatje 5 meestal krijg ik hem op de vierde. Dan gaat er iemand aan de ander kant aan de beugel hangen. en dan singel ik hem vanuit het zadel verder aan. vanuit het zadle gaat het makkelijker.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:45

Ik ken je probleem, heb ook een haflinger gereden (tinker ook met hetzelfde) een ronde rug, en dan een rondlopend zadel, ja dat gaat lekker met opstappen .
ik stapte altijd via een hek op, een verhoging ofzo. Of vroeg of iemand wilde hangen (bij beschikbare slachtoffers Knipoog ) Maar dat ligt vaak niet aan of de singel wel goed zit. Het 'probleem' is dat ze vaak een ronde, vlezige rug hebben en dan kun je je wel voorstellen dat alles een beetje schuift bij zoiets.
dus gewoon via een verhoging opstappen, zodat je niet met heel je gewicht aan het zadel hoeft te hangen. Of vraag of iemand even het zadel tegenhoud om verschuiving te voorkomen.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:28

ik gebruik een (aan)singelplankje. Hele handige dingen voor als je zelf niet de kracht hebt om aan te singelen.
Ze zijn te koop bij de ruitersportzaak.

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 19:45

Ik zal het doen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:11

soesie schreef:
ik gebruik een (aan)singelplankje. Hele handige dingen voor als je zelf niet de kracht hebt om aan te singelen.
Ze zijn te koop bij de ruitersportzaak.



heet dit echt zo? ik heb er nooit van gehoord (volg dit topic ook, heb hetzelfde probleem Lachen )
en hoe gebruik je het precies, als ik vragen mag?

Mathijs82

Berichten: 106
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:25

Koudbloeden ( Friezen staan hier ook om bekend ) hebben een weinig of slecht ontwikkelde schoft. Dit is natuurlijk niet te veranderen.

Een optie is het gebruik van een voorsingel. Deze zijn te koop in de meeste, grotere ruitersportzaken en in ieder geval op divoza.nl.

Veel succes!

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:28

Ja, het heet echt een singelplankje.
Het werkt super, het heeft een soort hefboomwerking. Is moeilijk uit te leggen zo. Maar in de ruitersportzaak kunnen ze het hoop ik wel.
Volgens mij staan ze ook wel in de divoza-catalogus.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:35


Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:59

wat grappig, ik had heel divoza doorgekeken maar kon niets vinden Lachen
bedankt, ik ga het eens proberen