Wat kun je het beste doen tegen het steigeren?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:24

mijn paar heeft ooit eens enorm gesteigerd in het bos en is toen op zijn billen gaan zitten bijna,zakte fenomenaal door zijn achterhand en probeerder alles om de ruiter eraf te krijgen. vervolgens drukte hij zijn kont tegen een boom en de ruiter zat in de takken daarna was een lantarenpaal leuk om zijwaarts tegenaan de drukken, gelukkig zat IK er niet op!!! maar mijn vriend en die is gewoon niet bang dus die gaf m er heeeeeel flink van langs, maar wel rustig blijven zitten en zweep over de billen en drijven. en dat was wel stoer maar ik vond het doodeng , gelukkig heeft ie het tot op het heden niet nog een keer geflikt...pak rammel kan toch helpen omdat zo'n paard kan doorslaan in zijn furie en dan zien ze niks meer...
maar eng is het wel brrrrrrrrrrrrrrrrr.....

Talanta
Berichten: 161
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: ede / lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 23:15

Hel domme tip maar het helpt wel... Mijn vroegere verzorgpaard deed het ook. Ik heb een keer van te voren een boterhammen zakje met water gemaakt, en toen hij ging steigeren op zn kop geslagen.. Dus dat was nat... Hij dacht dat ie bloeden ( nooit meer gesteigerd

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 13:59

tja,
als je paard gebaat is bij een thiedman, waarom niet?


Bij Ozep hoef ik daar niet mee aan te komen, die gaat nog dwars door de slof heen!
Maar sinds ik hem consequent een goeie lel tussen zijn oren uitdeel is het steigeren tot een minimum beperkt!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 17:21

Citaat:
Op 2001-11-14 15:26, schreef Anna-Jelly:
als ie stijgert sla je hem lekker hard tussen z'n pannekoeken (oren).



ehm, als je een paard lekker hard tussen zijn/haar oren slaat kan hij bewusteloos worden omdat daar een gevoelig plekje zit, doe dat dus met beleid.
Ik hoorde dit van mijn veearts toen Polly het weer eens nodig vond om te steigeren en ik een tik tussen de oren gaf, nadat ik dat hoorde heb ik het nooit meer gedaan, gewoon lekker voorwaarts houden dan kunnen ze ook niet omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 22:39

M'n vriendin had ook een paard dat een tijdje wel eens omhoog wilde komen in de bepaalde hoek van de bak. Toen moest ze van haar instructrice Mirre een klap tussen d'r oren geven met de achterkant van haar zweep op het moment dat ze omhoog kwam. Dat deed ze en Mirre steigerde niet meer. Wel schrok ze vervolgens erg vaak als je vanuit het zadel haar hoog op de hals aaide.

Wat ook een beetje banketstaaflig was, was dat toen ze de bak uitreed een vrouw langs de bakrand vroeg waarom ze die mep verkocht had. Ze vertelde dat haar instructrice gezegd had dat dat zou werken en ze had daarin gelijk gekregen. Waarop die vrouw kwaad werd, want toen zij nog een beginnende, niet eens erg hoog komende steigeraar had en van dezelfde instructrice les had, moest ze hetzelfde doen. Het resultaat was dat het paard zijn evenwicht totaal kwijt was en schuinachterover op de bakrand sloeg met de ruiter er nog op. En dat schijnt nog ook al eerder gebeurd te zijn maar dan met minder ernstige gevolgen.

Wat bij mij ontzettend hielp was die truuk met het touwtje uit het boek van Richard Maxwell. Ik stond weliswaar op de grond en reed niet, maar had wel het probleem van [***] die met zijn voorbenen mijn ogen uit wilde krabben (ware liefde... Extreme duivel ). Ik had constant een extra halstertouw bij me dat ik tegen zijn buik zwiepte als hij omhoog kwam. En dat heeft enorm geholpen omdat hij daardoor zijn kwetsbare grasbuikje niet meer bloot durfte te geven. Natuurlijk wel belonen als hij omlag komt en rustig wegstapt. In het boek van Maxwell wordt datzelfde systeem ook vanuit het zadel gebruikt en het schijnt goed te helpen. Misschien kun je dat boek ergens vandaan halen?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 23:06

ik las es in een boek een tip maar O WEE dit klinkt ingewikkeld naja je kan het maar proberen:

als je paard steigert, moet je achter het zadel schuiven, tot zowat op zn kont, dan kan ie bijna niet achterover vallen, en vanaf hey weer op 4 benen staat je weer in het zadel zetten

btw deze man vh boek heeft al duizenden probleempaarden onder handen gehad, en ze allemaal hersteld, hei zegt zelf dat het gewoon een kwestie van timing is.

ok ik kan me voorstellen dat zoiets lang niet altijd lukt, en ja, je moet hem ook straffen, maar het kan MISSCHIEN SOMS OOIT ES IH BESTE GEVAL lukken...
suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 02:27

Als ik even mag... het lijkt mij verstandig om niet in de wilde weg allerlei interessant klinkende oplossingen te gaan uitproberen.
Een steigerend paard een klap geven op zijn hoofd, kan wel (als je dat zo nodig wilt doen), maar dan met de vlakke hand en vooral niet te dicht bij het hek of de muur.
Beter nog is het steigeren voor zijn of hem of een andere manier op zijn lazer te geven als hij het toch probeert.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 10:43

hahaha,
ga dat maar eens proberen met een gemene steigeraar, uit het zadel proberen te komen om net voor zijn staart te gaan zitten.
LEVENSGEVAARLIJK!!!!

Verder ben ik het met Lov eens, als je paard nou wel steigert bij een hek oid, dan moet je proberen om hem de goeie kant op te trekken dmv je hand naar je knie te brengen, meestal komen ze dan ook niet zo hoog omdat ze dan het steigeren niet meer onder controle hebben.
Maar dat moet je natuurlijk niet doen bij een paard wat al op het randje van achterover slaan zit,,,

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 13:11

Aangezien eenpaard naar de druk toegaat in plaats van ervandaan is niet zo verstandig om tussen zijn oren te slaan. Je pakt en stuk touw en als hij steigert geef je hem een tikje op zijn buik. hij zal direct naar de grond toegaan omdat daar de druk weg komt, dan zal hij nog en paar keer steigeren maar daarna niet meer, omdat als hij omhoog gaat wordt aangevallen door de grond en dat wil hij niet. hij zal dit tikje nooit met jou gaan assioseren. nou veel succes

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 14:07

Tnx voor alle reacties, ik heb natuurlijk wel mn mening over bepaalde reacties en ik zal er mee aan t werk gaan met de tips die my aanspreken! *LOL*

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 11:25

Laiser steigert ook. Ik kan precies vertellen bij welke handeling hij dat gaat doen. Ik probeer hem voor te zijn, maar ik ben ook maar een mens, en je begrijpt dat lukt niet altijd. (helaas)
Hij weet inmiddels dat zijn steigergedrag iet gewaardeerd wordt.

Natuurlijk moet je wel eerst uitzoeken waarom je paard steigert, als je de oorzaak van het probleem kent, kun je daar wat aan doen. Anders ben je alleen maar bezig met symptoonbestrijding.

Ik kreeg hem op zo'n moment vaak niet eens meer voorwaarts. En dan hoor je iedereen zeg rij dat beest naar voren. Tja ook hier blijkt maar weer eens dat de "beste" ruiters vaak aan de rand van de bak staan...
Wat bij Laiser werkt is hem niet belonen voor zijn daad.
Het klinkt misschien stom, maar als je je paard teugels geeft omdat hij steigert (terwijl hij dat gaat doen om onder de druk van de teugel uit te komen) beloon je hem dus eigenlijk voor zijn ongewenste gedrag. Wat ik doe is het volgende. Zodra hij echt flink steigert, pak ik de manen vast maar gooi mijn teugels niet los, terwijl ik dat doe trek ik hem lichtjes om. (Zo dat hij opzij gaat en een fractie uit balans is.) (Als hij dreigt achterover te vallen of te recht gaat, laat ook ik mijn teugels los, want ik heb geen zin in ongelukken) Doet hij het daarna weer dan rekent hij er op dat ik hem weer dezelfde kant op trek, maar dan probeer ik het juist de andere kant op te doen. (Dat verwacht hij niet en is dus overdonderd.)
Op het moment dreigt hij veel als hij het te moeilijk/zwaar vindt. Ik vind dat niet erg, maar hij mag niet gevaarlijk gedrag vertonen. Een pedagogische tik vindt hij dan echt niet aangenaam. Maar dat is wel wat hij krijgt. Hij moet leren dat ik niet van dat steigeren gediend ben, en dat het hem niets positief opleverd.



_________________
Als leed, verdriet en zorgen
je doen vrezen voor morgen.
Verlies de moed dan niet te gauw,
eens wordt de hemel toch weer blauw.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mickey op 2001-11-19 10:30 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:42

pff, wat een benamingen. Tussen de oren slaan.....
Lekker paard vriendelijk.
Ik ben echt geen watje, en ben het ook met iedereen eens dat steigeren (uit verzet, en dus niet op commando) simpel weg NIET MAG!!!
Schop, prik, mep hem naar voren, en als ie dan op de grond is, zijn hoofd omzetten.
Maar tussen de oren slaan....
Dit was mij ook verteld, met een ex verzorgpony van mij, die een uitmuntende steigeraar was.
Tot de DA er een keer mij kwam, en mij vroeg of ik niks over de anatomie van een paard wist.
Hmmz, dat klopte, ik was toen 14 ofzo, dus tja.
Anyway, tussen de oren zit een botje (ben ff de naam van dat botje kwijt) wat relatief snel breekt. Als dat gebeurt ben je verder van huis, dan dat ie steigert.
En, wat is de oorzaak van het steigeren? Is het 100% zeker dat het puur staken is?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:13

steigeren = lekker mens vriendelijk?
En je moet wel heel apart slaan wil je een botje breken daar hoor (net als dat de hackemore de neus niet zomaar ka breken)

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:42

Sla een ei kapot op ze hoofd op het moment dat die steigerd/of net neerkomt ofzo, dan zal die hety nooit meer doen!Hij denkt dan namelijk dat het bloed is en zal dan ook nooit meer steigeren hoor!klinkt misschien raar maar het helpt echt hoor!
suc6 ermee! Lachen

kellytje

Berichten: 99
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:27

ik zou een paard dus niet tussen de oren slaan
want dan gaan ze juist alleen maar hoger

ik zou als eerst naar voren drijven proberen en handen naar voren
omtrekken is ook een goed idee
staat een paard bij ons op stal die dit dus ook deed
alleen maar steigeren
toen is ene vriendin vanmij hem tijdelijk gaan rijden
en nu kan de eigenarese er weer gewoon op zonder problemen want ze steigert niet meer
wat zij deed was dat ze zodra ze ging steiegeren
trok ze der om en gaf haar een paard hele harde tikken
het paard heeft het 2 weken volgehouden om dit te doen
en daarna werd het steeds minder
dit had gewoon redelijk veelsucces

als dit ook niet lukt kun je een zakje met water tussen de oren stuk gooien. dit voelt aan als bloed en zullen hierna niet meer steigeren want zijn dan wel ang om het nog een keer mee te maken

hoop dat je er wat aan hebt
xxkel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 23:38

Dit topic is al bijna een half jaar oud, het is niet zo zinvol om daar nu nog een reactie bij te plaatsen.