Keertwending om a.h. aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Keertwending om a.h. aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-04 18:10

Heeft iemand tips (voorbereidende oefeningen) om de wending/keertwending om de achterhand aan te leren? Nu valt mijn paard bij KW naar Rechts door rechterbeen, verliest stelling en maakt een keertwending om de middenhand.
Alvast bedankt voor de tips.


Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:30

Beginnen om de achterhand iets naar binnen te laten komen op de kleine volte.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:13

Een mooie voorbereidende oefening is om het paard travers te vragen op een kleine volte.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:31

Sjuimpje schreef:
Een mooie voorbereidende oefening is om het paard travers te vragen op een kleine volte.


Ik weet niet of dat nou aan mij ligt maar dat lijkt me alleen maar moeilijk. Traver kan ik en mn paardje niet, maar de keertwendingen (om voorhand en achterhand) zijn geen probleem.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:28

Eerst zorgen dat je paard goed aan de buitenteugel is, dus wat schoudervoor en schouderbinnenwaarts rijden.
Dan op de volte schoudervoor zetten, en dan een keertwending in zetten.
eerst groot daarna steeds meer sluiten, succes.

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:56

Pinacolada schreef:
Ik weet niet of dat nou aan mij ligt maar dat lijkt me alleen maar moeilijk. Traver kan ik en mn paardje niet, maar de keertwendingen (om voorhand en achterhand) zijn geen probleem.


Ik ben het eens met dat je eerst moet leren de wending groot te stappen omdat anders de kans bestaat dat je paard impuls verliest en daardoor een been laat staan, 1 grote pas zet of door je binnenbeen heen valt.

Travers op een volte is juist een hele goede oefening om stuur op de achterhand en tegelijkertijd begrensing op de binnenkant te krijgen. Als dat je lukt is de volte sluiten en de wending klein maken geen enkel probleem meer.

Als je andersom begint heeft je paard eerder een truukje aangeleert en wend niet op de juiste manier. Als je de achterhand en voorhand in een wending zó kan begrenzen dat ie perfect is, dan moet je imo ook travers kunnen (in stap). Als je paard nl goed aan het been is en je drukt je buitenbeen wat aan dan zou hij daarvoor weg moeten stappen, de wending dus wat groter maken) en met je binnenbeen zou je je paard dan tegen kunnen houden.

Ik vond het persoonlijk wel makkelijker om eerst travers langs de hoefslag te leren stappen, dan heb je de begrensing van de wand en weet je zeker dat de lijn die je loopt de bedoeling was, met een volte is dat altijd lastiger, danmoet je én iets nieuws doen én op je eigen houdin letten én ook nog eens op de volte Knipoog Zodra je het op de hopefslag kan is de stap naar een volte weer wat makkelijker (voor mij wel dan Knipoog)

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:25

ik heb het van mijn instructrice geleerd(nu ja, ik ben hem nog aan het leren Haha! ) dmv de travers, zoals Starbreeze beschrijft. Eerst travers leren, stukje op de hoefslag in travers, en dan in travers op een volte zetten en die sluiten Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:33

Ben het helemaal eens met Sjuimpje, maar hoe goed beheers je het gevraagde zelf? Als je het zelf nog niet zo goed onder de knie hebt is het handig om even op een oude schoolmeester te stappen. Die corrigeert jou wel als je het niet goed doet.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-04 10:15

Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan het werk. Op mijn oude Z-paard zijn de k.w. geen probleem. Ik denkt dat fresco mij attent heeft gemaakt op de oorzaak van de moeilijkheden. Mijn paard neemt niet altijd de linkerteugel goed aan. Over het traversachtig inzetten van de k.w. heb ik ooit gelezen dat je het paard extra moeilijk maakt omdat de voorhand nog meer moeite moet doen om óm de achterhand heen te stappen. Ik kan me voorstellen dat het bij schoudervoorachtig inzetten van de k.w. gemakkelijker is voor het paard. Ik ga experimenteren.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:25

De inzet van de KW doe ik ook schoudervoor, het oefenen van een KW travers op de kleine volte. Tijdens een proef ziet traversachtig inzetten er ook niet uit voor een jury.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:19

annegti schreef:
De inzet van de KW doe ik ook schoudervoor, het oefenen van een KW travers op de kleine volte. Tijdens een proef ziet traversachtig inzetten er ook niet uit voor een jury.


Zo doe ik het idd ook, werk echt super!

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:35

Van te voren idd een klein beetje schoudervoor en lichte stelling. Als bijvoorbeeld een Keertwending om a.h links maakt, goed je rechterteugel erbij houden en met je linkerteugel het tempo controleren.

Probeer het eerst langs de kant, dat gaat makkelijk dan in het midden ofzo, en als je bezig bent moet je t gevoel hebben alsof je naar voren gaat rijden, goed je been eraan houden dus.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:30

Dit zijn een van de weinige opmerkingen van mij, dat ik zeg: doe het onder begeleiding.

Een keertwending leren is 1 van de moeilijkste dingen voor zowel ruiter als paard.

De ruiter kan gauw krom gaan zitten, of verkeerd inzetten wat dus al gauw funest is voor de communicatie naar het paard toe.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 00:31

Ik ben het met Tyrza eens ik rijd ook sinds kort M2 en ik was zelf ook bezig met aanleren en het ging niet echt goed.
Mijn instructrice heeft mij daarna goed geholpen en toen ging het hardstikke goed het bleek inderdaad dat ik het niet goed deed maar nu gaat het op de wedstrijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 08:56

Sluit mne aan bij Tyrza. Nog een gevaar bij het aanleren van de keertwending is dat je goed moet kunnen voelen of hij van achter wel doorstapt. Veel paarden laten een beentje staan, zie dat maar eens af te leren.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 11:45

Jippie schreef:
Sluit mne aan bij Tyrza. Nog een gevaar bij het aanleren van de keertwending is dat je goed moet kunnen voelen of hij van achter wel doorstapt. Veel paarden laten een beentje staan, zie dat maar eens af te leren.


Daarom moet je volgens mij ook groot beginnen en niet bij de wending op zich.

Oja ik heb vóór dat ik travers in stap ben gaan leren en wending om de achterhand, veel tempo wisselingen in stap gemaakt. Er goed op gelet dat de impuls goed bleef en dat ze als ik dat wilde ging verruimen of kleiner stappen. Zodra de impuls ook maar even weg viel draafde ik een stukje aan en ging weer terug naar stap.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers