Jong paard probeert mij uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hophophophop

Berichten: 39
Geregistreerd: 25-08-11

Jong paard probeert mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 13:05

Hoi allemaal, ik zou graag eens van jullie willen weten wat jullie van het volgende vinden.

Ik berijd een Fries paard van 4 jaar. Ik rijd 3 keer per week op hem in de manege. Elke keer loopt ie te zeuren dat ie ergens niet langsdurft. Nou is hij best schrikkerig en gespannen, maar ik heb ook het idee dat ie zich heel erg kan aanstellen. Volgens mij is hij me heel erg aan het uitproberen.

Ik zal de situatie van gisteren even beschrijven. Ik begon linksom over de hoefslag en hij reed lekker door. Twee hoeken vond hij eng, maar ik kreeg hem er redelijk langs (met ene klein boogje). Maar toen ik rechtsom ging, kreeg ik hem nauwelijks voorwaarts en op vaste plekken bleef ie stokstijf staan. Dan probeert ie aan dat plekje te ontkomen en ik krijg hem er dan ook met geen mogelijkheid langs. Terwijl hij er zonder moeite langsloopt als we de andere kant opgaan. D'r zijn altijd plekjes waar hij weigert door te lopen, wel vaak dezelfde plekken, maar soms ook op plekjes die hij nooit eng heeft gevonden, dan springt hij ineens aan de kant, alsof er iets heeeeel engs is daar.

Ik heb verschillende manieren geprobeerd om hem langs die plekken te krijgen. Lief en geduldig zijn en rustig tegen hem praten helpt niet. Van de zweep trekt hij zich ook niks aan, zelfs niet als ik het gevoel heb dat ik hem compleet in mekaar mep. Als ik iemand anders erbij roep om hem aan de teugel mee te nemen, krijgen we hem met heel veel moeite langs die plekjes, maar diegene moet hem er dan echt langssleuren, hij is heel terughoudend. Alleen als ik er niet opzit en naast hem ga lopen, krijg ik hem erlangs (hij is dan wel op z'n hoede). Aan de lange teugel (als hij dus ontspannen is) wil hij er ook niet langs.

Is er iemand die hier iets over kan zeggen? Lekker rijden is er momenteel niet bij, omdat hij dus constant stil gaat staan.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:09

Links en rechts is niet hetzelfde voor een paard...De hersenen van een paard werken anders dan die van een mens. Als wij iets gezien hebben met ons rechteroog, herkennen we dat vervolgens ook met ons linkeroog. Voor een paard is dat anders, voor hem is het rechtsom dan daadwerkelijk een nieuw obstakel!

Ik denk ook dat je zelf veel te veel focust op de 'enge' dingen. 9 van de 10 schrikreacties die ik zie, zijn meer schrikreacties van de ruiter dan van het paard. Wat ik vaak doe (en zeker met jonge paarden) is gewoon aan het werk gaan op een veilige afstand, dus ergens waar ze wel ontspannen (volte op het midden bijvoorbeeld). Pas als ze dan met de aandacht bij mij zijn en aan het werk ga ik die volte heel voorzichtig meter voor meter verleggen richting het enge stuk. Dit werkt alleen als je jezelf echt kan blijven concentreren op je rijden. Als jij verandert zodra je op gaat schuiven heeft het geen enkele zin, dan maak je je paard alleen maar banger.

hophophophop

Berichten: 39
Geregistreerd: 25-08-11

Re: Jong paard probeert mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 13:23

Esther, dank je wel voor je reactie, duidelijk verhaal.
Oke, met dat links- en rechtsom dacht ik dus even te simpel, begrijp ik.

Zou natuurlijk best kunnen, dat een groot deel mijn eigen schrikreactie is. Hoewel ik dat niet bewust merk. Want hij schrikt juist op plekken waar niks bijzonders te zien of te horen is en waar ie normaal gesproken niet schrikt. Maar op die vaste plekjes zal ik inderdaad wel spanning bij me hebben, omdat ik benieuwd ben of ie er deze keer wel langsgaat. En als er veel mensen in de manege lopen of veel paarden in de bak, merk ik dat ik wel op m'n hoede ben en dat ik inderdaad 'bang' ben dat ie gaat schrikken. Dus ik kan me goed voorstellen dat hij dit aanvoelt bij mij.

Goed, ik ga het straks eens proberen. Ik wissel de spannende momenten wel zoveel mogelijk af met ontspannende momenten. Maar als ik dan op zo'n 'eng' plekje ben, denk ik dat ie me uitprobeert en dan wil ik hem niet het gevoel geven dat ie er onderuit kan komen. Dus dan zoek ik steeds dat stukje weer op. Als ik er dan af ben geweest en hem aan de teugel heb meegenomen, gaat het daarna soms beter, maar soms ook niet.

MarliesV

Berichten: 15183
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Jong paard probeert mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:29

Ik herken je probleem heel erg. Rijdt zelf een paard wat dit ook doet en overal 'spoken' lijkt te zien waar ze niet zijn in mijn ogen.

Het enigste wat helpt is het paard inderdaad aan het werk zetten. Eerst mijdt ik de 'spannende' stukken en rijdt ik de ontspanning er in, langzaamaan pak ik steeds meer ruimte in de bak. Het blijft elke rit weer het zelfde verhaal. Rust zoeken, paard goed aan het werk en aandacht bij de ruiter en dan je ruimte vergroten.

Verschilt het bij jou ook per keer? Bij mij iig wel. Soms gaat het best ontspannen en soms lijkt het wel een overlevingslesje.

Uitstappen gaat wel aan een ontspannen teugel? Dus het 'geef je over' zit er wel in of blijft hij zo gespannen ook na het werken?

hophophophop

Berichten: 39
Geregistreerd: 25-08-11

Re: Jong paard probeert mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 13:37

Ha, nog iemand met dit probleem dus...

Ja, tijdens het uitstappen is ie heel lekker ontspannen, alsof ie heel opgelucht is dat het is afgelopen. Tussendoor laat ik hem ook altijd even aan de lange teugel lopen, even een ontspanmomentje voor hem. En voor mij.

Het verschilt inderdaad per keer, maar de laatste weken zijn niet echt leuk meer. Lekker rijden is er op dit moment niet echt niet meer bij.

Dat aan het werk zitten, scheelt inderdaad wel, volgens mij. Want als ie de ene oefening na de andere moet doen of moet galopperen, vergeet ie soms wel eens te schrikken. Dan is ie er al voorbij en dan lijkt het wel alsof hij denkt: oh, ik had hier moeten schrikken... vergeten. Hihi.

MarliesV

Berichten: 15183
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Jong paard probeert mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:41

Wel fijn dat uitstappen wel ontspannen is. Dat betekend dat het dus wel kan en gewoon tijd en geduld vergt.

Het weer speelt wel een rol de laatste weken. Mijn ultra brave, bomproof haflingerbeest is zelfs druk tijden het rijden.

Dat aan het werk zetten werkt aan 2 kanten hè. Ook jij bent waarschijnlijk te druk met rijden om na te denken over het schrikken. Komt vast wel goed!

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:45

hophophophop schreef:
Esther, dank je wel voor je reactie, duidelijk verhaal.
Oke, met dat links- en rechtsom dacht ik dus even te simpel, begrijp ik.

Zou natuurlijk best kunnen, dat een groot deel mijn eigen schrikreactie is. Hoewel ik dat niet bewust merk. Want hij schrikt juist op plekken waar niks bijzonders te zien of te horen is en waar ie normaal gesproken niet schrikt. Maar op die vaste plekjes zal ik inderdaad wel spanning bij me hebben, omdat ik benieuwd ben of ie er deze keer wel langsgaat. En als er veel mensen in de manege lopen of veel paarden in de bak, merk ik dat ik wel op m'n hoede ben en dat ik inderdaad 'bang' ben dat ie gaat schrikken. Dus ik kan me goed voorstellen dat hij dit aanvoelt bij mij.

Goed, ik ga het straks eens proberen. Ik wissel de spannende momenten wel zoveel mogelijk af met ontspannende momenten. Maar als ik dan op zo'n 'eng' plekje ben, denk ik dat ie me uitprobeert en dan wil ik hem niet het gevoel geven dat ie er onderuit kan komen. Dus dan zoek ik steeds dat stukje weer op. Als ik er dan af ben geweest en hem aan de teugel heb meegenomen, gaat het daarna soms beter, maar soms ook niet.


Hier moet je niet bang voor zijn...Dat 'dan komt hij er onderuit' wordt echt te pas en te onpas geroepen (deed ik vroeger ook) maar zo werkt het gewoon echt niet. Het maakt je paard echt geen donder uit of hij op de volte bij A of bij C draaft hoor...Als hij schrikt en je gaat gewoon verder met wat je aan het doen was, enkel een paar meter verder de bak in, gaat je paard daar echt geen conclusies aan verbinden...Zijn ze niet slim genoeg voor.
Let ook goed op met dat afwisselen, uitkijken dat je het paard niet stiekem aan het belonen bent voor zijn schrikreacties! Ik zou pas lange teugel geven als hij al ontspannen is, niet als hij bijvoorbeeld ergens wel langs gaat maar nog steeds spanning heeft. De spanning afvloeien moet je in het rijden doen, niet in het uitstappen. Je kan je paard namelijk wel leren dat hij vanuit die spanning telkens mag gaan stappen...

hophophophop

Berichten: 39
Geregistreerd: 25-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 13:48

MarliesV schreef:
Wel fijn dat uitstappen wel ontspannen is. Dat betekend dat het dus wel kan en gewoon tijd en geduld vergt.

Hij is dan ontspannen, maar vermijd die plekken wel. Ik laat hem dan zelf bepalen waar ie langsgaat, als ie maar loopt.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:49

Veel aan het werk zetten helpt heel goed idd.
Zelf stap ik nooit af, als mijn meisje "spoken" ziet, dan zet ik haar direct op de volte en die dit net zo vaak tot ze er netjes langs gaat. Inmiddels schrikt ze bijna nooit meer en vaak is 1 keer op de volte en er weer langs al voldoende.

hophophophop

Berichten: 39
Geregistreerd: 25-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 13:50

_Esther_87_ schreef:
hophophophop schreef:
Esther, dank je wel voor je reactie, duidelijk verhaal.
Oke, met dat links- en rechtsom dacht ik dus even te simpel, begrijp ik.

Zou natuurlijk best kunnen, dat een groot deel mijn eigen schrikreactie is. Hoewel ik dat niet bewust merk. Want hij schrikt juist op plekken waar niks bijzonders te zien of te horen is en waar ie normaal gesproken niet schrikt. Maar op die vaste plekjes zal ik inderdaad wel spanning bij me hebben, omdat ik benieuwd ben of ie er deze keer wel langsgaat. En als er veel mensen in de manege lopen of veel paarden in de bak, merk ik dat ik wel op m'n hoede ben en dat ik inderdaad 'bang' ben dat ie gaat schrikken. Dus ik kan me goed voorstellen dat hij dit aanvoelt bij mij.

Goed, ik ga het straks eens proberen. Ik wissel de spannende momenten wel zoveel mogelijk af met ontspannende momenten. Maar als ik dan op zo'n 'eng' plekje ben, denk ik dat ie me uitprobeert en dan wil ik hem niet het gevoel geven dat ie er onderuit kan komen. Dus dan zoek ik steeds dat stukje weer op. Als ik er dan af ben geweest en hem aan de teugel heb meegenomen, gaat het daarna soms beter, maar soms ook niet.


Hier moet je niet bang voor zijn...Dat 'dan komt hij er onderuit' wordt echt te pas en te onpas geroepen (deed ik vroeger ook) maar zo werkt het gewoon echt niet. Het maakt je paard echt geen donder uit of hij op de volte bij A of bij C draaft hoor...Als hij schrikt en je gaat gewoon verder met wat je aan het doen was, enkel een paar meter verder de bak in, gaat je paard daar echt geen conclusies aan verbinden...Zijn ze niet slim genoeg voor.
Let ook goed op met dat afwisselen, uitkijken dat je het paard niet stiekem aan het belonen bent voor zijn schrikreacties! Ik zou pas lange teugel geven als hij al ontspannen is, niet als hij bijvoorbeeld ergens wel langs gaat maar nog steeds spanning heeft. De spanning afvloeien moet je in het rijden doen, niet in het uitstappen. Je kan je paard namelijk wel leren dat hij vanuit die spanning telkens mag gaan stappen...

Oke, fijn om jouw mening hierover te lezen. Ik ga nu naar hem toe en zal jullie tips meenemen. Ben erg benieuwd hoe het straks gaat.

Angeline1990

Berichten: 383
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:53

_Esther_87_ schreef:
hophophophop schreef:
Esther, dank je wel voor je reactie, duidelijk verhaal.
Oke, met dat links- en rechtsom dacht ik dus even te simpel, begrijp ik.

Zou natuurlijk best kunnen, dat een groot deel mijn eigen schrikreactie is. Hoewel ik dat niet bewust merk. Want hij schrikt juist op plekken waar niks bijzonders te zien of te horen is en waar ie normaal gesproken niet schrikt. Maar op die vaste plekjes zal ik inderdaad wel spanning bij me hebben, omdat ik benieuwd ben of ie er deze keer wel langsgaat. En als er veel mensen in de manege lopen of veel paarden in de bak, merk ik dat ik wel op m'n hoede ben en dat ik inderdaad 'bang' ben dat ie gaat schrikken. Dus ik kan me goed voorstellen dat hij dit aanvoelt bij mij.

Goed, ik ga het straks eens proberen. Ik wissel de spannende momenten wel zoveel mogelijk af met ontspannende momenten. Maar als ik dan op zo'n 'eng' plekje ben, denk ik dat ie me uitprobeert en dan wil ik hem niet het gevoel geven dat ie er onderuit kan komen. Dus dan zoek ik steeds dat stukje weer op. Als ik er dan af ben geweest en hem aan de teugel heb meegenomen, gaat het daarna soms beter, maar soms ook niet.


Hier moet je niet bang voor zijn...Dat 'dan komt hij er onderuit' wordt echt te pas en te onpas geroepen (deed ik vroeger ook) maar zo werkt het gewoon echt niet. Het maakt je paard echt geen donder uit of hij op de volte bij A of bij C draaft hoor...Als hij schrikt en je gaat gewoon verder met wat je aan het doen was, enkel een paar meter verder de bak in, gaat je paard daar echt geen conclusies aan verbinden...Zijn ze niet slim genoeg voor.
Let ook goed op met dat afwisselen, uitkijken dat je het paard niet stiekem aan het belonen bent voor zijn schrikreacties! Ik zou pas lange teugel geven als hij al ontspannen is, niet als hij bijvoorbeeld ergens wel langs gaat maar nog steeds spanning heeft. De spanning afvloeien moet je in het rijden doen, niet in het uitstappen. Je kan je paard namelijk wel leren dat hij vanuit die spanning telkens mag gaan stappen...


Helemaal mee eens wat hierboven gezegd wordt.
Mijn paard van 5 heeft ook zo periode gehad en toen ben ik ook voltes gaan draaien en steeds iets groter maken en dat werkt wel goed +:)+ Zelf geduldig en ontspannen blijven :)

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:55

paard van mijn vriendin had dit ook ( maar 1 kant op schrikken) bleek dat hij met dat ene oog zeer slecht ziet. ms eens na laten kijken?! :(:)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:57

als er veel verschil zit tussen linksom en rechtsom zou het ook kunnen dat je paard langs 1 kant minder goed ziet en hierdoor kijkerig is en sneller schrikt

edit: iemand was me voor

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:02

Denk wel dat ik dit streng aan zou pakken. Meisje bij ons op stal reed een pony, schrok iedere keer aan 1 kant van de bak. Dus ging ze voltes draaien aan de andere kant, steeds stukje dichterbij. Uiteindelijk ging hij steeds sneller schrikken als hij maar iets bij die enge kant kwam. op het laatst stonden ze op t midden stil en kon niets meer. Andere ruiter erop. Goed op z,n flikker gegeven en hij loopt gewoon ontspannen langs "de enge kant". Paarden zijn echt wel slim zat om er conclusies uit te trekken hoor.

hophophophop

Berichten: 39
Geregistreerd: 25-08-11

Re: Jong paard probeert mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 20:48

Bedankt voor de tip van de ogen, ik zal het eens laten bekijken. Maar dan zou hij dit toch al langer gehad moeten hebben? Het is me nooit echt opgevallen dat ie rechtsom moeilijker deed dan linksom, dat doet ie sinds kort pas.

Vandaag ging slechter dan ooit. Het ging een beetje dezelfde kant op als m1992 beschrijft. Linksom ging prima (hij is sloom, maar ja, 't is ook een Fries ;)), maar rechtsom kreeg ik hem nauwelijks in stap. In draf lukte helemaal niet, ook niet met de zweep erbij. Pfff, ik heb me helemaal in het zweet gewerkt en het lukte maar niet, ik voelde me zo rot daarna. Volgende week weer les gelukkig, die viel deze week helaas uit.