Waarom bij bijrijdster wel stijgeren en bij andere niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gamier

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Lepelstraat

Waarom bij bijrijdster wel stijgeren en bij andere niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 22:24

Ik snap weer even helemaal niets van Gamier.....

De afgelopen weken ging het super. Hij ging weer echt ontspannen lopen en zoekt goed aanleuning.

Sinds mijn fietsongelukje (weer een ander onderwerp) rijdt mijn bijrijdster weer op Gamier. En vandaag was het raak hij wilde ergens niet langs omdat hij het "eng" vond. Ik zelf zet hem dan altijd op de volte en rij hem er steeds dichter langs. Mijn bijrijdster probeerde dat ook en tot mijn stomme verbazing ging Gamier weer (sinds een lange tijd) op zijn achterbenen staan!!!!!!!!!!!!!

Zij pakt Gamier wel meer door (is strenger) maar om dan gelijk te gaan stijgeren????? Ik snap het niet..... Kan het zijn dat zij op de 1 of andere manier te ruw is in zijn mond? Op het eerste gezicht lijkt dat niet maar toch......

Iemand een ander idee?

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Waarom bij bijrijdster wel stijgeren en bij andere niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:28

Dat zou kunnen het kan ook zijn dat hij haar uitprobeert ofzo dat weet je maar nooit. Even afwachten hoe ze het op gaat lossen.
Ruwheid in de mond kun je duidelijk zien.

Gamier

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Waarom bij bijrijdster wel stijgeren en bij andere niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 22:36

Kafue schreef:
Dat zou kunnen het kan ook zijn dat hij haar uitprobeert ofzo dat weet je maar nooit. Even afwachten hoe ze het op gaat lossen.
Ruwheid in de mond kun je duidelijk zien.


Gamier probeert mij ook wel uit maar gaat nooit omhoog. Op de 1 of andere manier lijkt het wel een vorm van protest en geen uitproberen.... Alleen kan ik niet mijn vinger leggen op de oorzaak van het protest....

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Waarom bij bijrijdster wel stijgeren en bij andere niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:10

sja ik ben onlangs bezig geweest met een (ik mag wel zeggen heeel erg grondig) onderzoek naar stijgeren van mijn paard.

Dit lijkt heel erg op puur een vorm van protest, maar het gegeven dat je bijrijder hem wat meer aan het werk zet kan ook iets anders betekenen. Mijn paard deed het bij mijn bijrijder nooit en bij mij wel .. en ik ben diegene die hem eer aan het werk zet.

Ik zal je mijn verhaal besparen maar het is misschien de moeite waard om er over te denken dat je paard als hij het werk moelijker/zwaarder vind of als hij pijn heeft bij of door zwaarder werk hij automatisch heftiger reageert.

ik gok 90% op gedrag, dominantie en testen maar ik sluit een pijntje hier of daar ook niet uit (maar dat is mijn eigen ervaring).

Gamier

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Waarom bij bijrijdster wel stijgeren en bij andere niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 23:20

Riant schreef:
sja ik ben onlangs bezig geweest met een (ik mag wel zeggen heeel erg grondig) onderzoek naar stijgeren van mijn paard.

Dit lijkt heel erg op puur een vorm van protest, maar het gegeven dat je bijrijder hem wat meer aan het werk zet kan ook iets anders betekenen. Mijn paard deed het bij mijn bijrijder nooit en bij mij wel .. en ik ben diegene die hem eer aan het werk zet.

Ik zal je mijn verhaal besparen maar het is misschien de moeite waard om er over te denken dat je paard als hij het werk moelijker/zwaarder vind of als hij pijn heeft bij of door zwaarder werk hij automatisch heftiger reageert.

ik gok 90% op gedrag, dominantie en testen maar ik sluit een pijntje hier of daar ook niet uit (maar dat is mijn eigen ervaring).


Een pijntje hier of daar sluit ik nu uit aangezien we dat traject al helemaal hebben doorlopen. Verleden week heeft een Z ruiter op hem gereden en die zetten hem pas echt aan het werk en je zag hem genieten! Dus onder het werk vandaan komen is het ook niet.

Zou het aan de combinatie kunnen liggen? Gamier is een heethoofdje en zij ook (twee warmbloedjes bij elkaar Knipoog ) Ik zelf merk dat je weinig bereik met dwang bij Gamier. Zij gaat het "gevecht" wel eens met hem aan......

Aan haar rijkunst ligt het zeker niet......

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: Waarom bij bijrijdster wel stijgeren en bij andere niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:17

Kan zijn dat paard toch wat scheef belast word en daardoor dus meer gewicht op 1 kant legt en daar door als gevolg van kan gaan steigeren. In mijn onderschrift kun je lezen in de links, wat de gevolgen kan zijn van scheve belasting van paard.