Ruiter te zwaar voor pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:44

WormBoy schreef:
Maar iemand van 80 kilo die niet meegaat in de beweging van het paard hindert meer dan iemand die "graatmager" is en ook niet meegaat in de beweging }> En zelfs als ik heel goed zou kunnen rijden, ga ik nog niet op een shetlander zitten. Gewicht is zeker niet alles maar je kunt toch moeilijk volhouden dat het HELEMAAL niet belangrijk is Verward



Ja en zo ken ik er nog 100. Je hebt natuurlijk ook altijd mensen die zoon plank voor hun kop hebben...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:29

Ayla schreef:
Waar het eigenlijk om gaat is het paard: heeft hij last van een bepaald gewicht? IJslanders, mijn favoriete ras, kunnen met gemak zware en lange mannen dragen. Dezelfde man zou beter niet op een rank Arabiertje kunnen gaan rijden.


Moet je eens in de endurance komen kijken. Het ziet er niet altijd mooi uit, maar veel arabieren hebben juist wel een skeletbouw waardoor dat prima gaat.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:48

YvonneS schreef:
Ja en zo ken ik er nog 100. Je hebt natuurlijk ook altijd mensen die zoon plank voor hun kop hebben...

Mensen met een plank voor hun kop zouden niet moeten gaan rijden. Niet alleen vanwege het extra gewicht en de aerodynamica, maar vooral omdat je moet kijken waar je heengaat *LOL*

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:04

Laat ze lekker rondrijden zeg! Als je zo gaat beginnen ken ik nog wel 1001 reden om mensen niet te laten rijden en dan is het snel afgelopen met de paardensport in NL zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:56

Tja ik lees nogal wat opmerkingen over "mooi"zitten, dat het niet nodig is. Maar heeft niemand er over nagedacht dat de houding die volgens ons mooi is, ook een functie heeft? Die houding is bedacht om op de beste manier mee te zitten in de beweging met je paard.

Onderrug wat krom...........automatisch achter de beweging. Schouders krom: werkt gelijk door naar je hand en daar krijg je vaak een vaste hand van.

Ze hebben dat "mooi" zitten niet voor niets bedacht

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:26

sluit me bij Pipo aan het heeft allemaal wel een functie natuurlijk

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:36

hmmzzz ben benieuwd wat jullie van mij zullen vinden...ik ben 1.88 lang en weeg 85 kilo (ben der blij mee hoor )
Shoshonne is officieel nog een E-Pony, stokmaat is 1.55 en een half, ze is 20 jaar en zit nog lekker in haar vel!! Het scheelt natuurlijk dat ik erg lang ben daarom valt het niet op dat ik ook wat forser ben. Nu zonder zadel (ik zo erop puur voor de foto) vind ik zelfs ook nog wel mee vallen met mijn lange benen...Wat vinden jullie??
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fotoos zijn vorig jaar zomer gemaakt...alleen de laaste is vorige week gemaakt in haar neiuwe setje Haha!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 23:23

Idd hoor Claudia, het kan nog prima!

En Pipo, ik ben het helemaal met je eens, het heeft een functie om op een bep. manier op je paard te zitten, of je nou 60 of 100 kilo weegt, je houding is belangrijk en absoluut van invloed op het bewegen van je paard.

Maar Yvonne S, sorry, met jou ben ik het niet helemaal eens. Kijk de lengte van een ruiter maakt mij niet zoveel uit. Of je met 1.80 wel of niet op een pony van 1.40 gaat zitten maakt alleen voor het zicht wat uit, en dat is toch (over het algemeen) een persoonlijke mening. Maar gewicht kan volgens mij voor een paard toch wel verschil maken. Ik heb mij werkelijk afgevraagd, of ik niet te zwaar was voor de pony die ik eerder beschreef. Is het voor zo'n pony dan niet zwaarder om over zijn rug te lopen. Ok,... het heeft allemaal te maken met ontspanning. Maar als je zelf op handen en voeten op de vloer zit, en je bent ontspannen, voel je ook wel degelijk verschil in een zwaarder of lichter persoon op je rug. In hoeverre maakt het dus voor een paard uit?? Ik vraag me dit echt wel af...

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:07

sorry te zwar apsoluut niet! en idd de jurrie lid kan daar niks over zeggen het is alleen een heel anders gezicht als er een klein dik presoon op zit dan een lang slaank persoon! zij kunnen hier niet over oordelen vind ik!

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 00:09

en claudia ik vinds julliie een leuk stel samen en ik denk dat het echt wel kan hoor.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:37

Britty schreef:
Maar Yvonne S, sorry, met jou ben ik het niet helemaal eens. Kijk de lengte van een ruiter maakt mij niet zoveel uit. Of je met 1.80 wel of niet op een pony van 1.40 gaat zitten maakt alleen voor het zicht wat uit, en dat is toch (over het algemeen) een persoonlijke mening. Maar gewicht kan volgens mij voor een paard toch wel verschil maken. Ik heb mij werkelijk afgevraagd, of ik niet te zwaar was voor de pony die ik eerder beschreef. Is het voor zo'n pony dan niet zwaarder om over zijn rug te lopen. Ok,... het heeft allemaal te maken met ontspanning. Maar als je zelf op handen en voeten op de vloer zit, en je bent ontspannen, voel je ook wel degelijk verschil in een zwaarder of lichter persoon op je rug. In hoeverre maakt het dus voor een paard uit?? Ik vraag me dit echt wel af...


Mmm volgens mij snap je me verkeerd, of ik was niet duidelijk genoeg. Je kan 100 kilo wegen en als je mooi meegaat in de beweging van je paard en je zit goed heeft een normaal paard daar volgens mij niet veel meer moeite mee dan met iemand die totaal niet meegaat in de beweging, slecht zit en 40 kilo lichter weegt. Natuurlijk is het zo dat het type paard wel een beetje moet passen, dus ik zou niet op een heel iel en rank paard gaan zitten. En als je heel lang bent ga je niet op een pony rijden (geen ws tenminste Verward ) omdat je benen er een halve meter onder hangen. Net als dat je heel klein en iel bent, dan ga je niet op een groot paard van 1,80 zitten.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:59

Hmm, terwijl ik dit topic lees krijg ik een banner bovenin met de wervende tekst "te dik, afvallen?" en een aanprijzing voor liposuctie, ik hoop dat dat toeval is Haha! (vanuit biologisch-wetenschappelijk oogpunt is m.n. liposuctie af te raden, maar dit geheel terzijde).

Claudia: ziet er prima uit hoor, no problem imo. Volgens mij kunnen de meeste "grote paarden" en "stevige pony's" probleemloos iemand dragen tot 90 kilo ofzo. Bij 100+ zou ik toch op zoek gaan naar een sterk paard. Niet per se omdat een fijner paard je niet kan dragen onder normale omstandigheden, maar vooral in de niet normale omstandigheden: als het modderig en glad is in het bos, heb ik graag dat het paard wat kracht over heeft als ie uitglijdt .

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:48

pffffjieuw wat een opluchting van kritische bokkers die zo over mij denken.. Tong uitsteken Haha!

Ik ben het inderdaad met Wormboy eens...

ponyfan

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-08-04
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:20

Over het wel of niet op je pony passen, ik ben ongeveer 1.65 (moet eerlijk bekennen dat ik me de laatste tijd niet gemeten heb, kan ook iets langer zijn) en ik weeg ongeveer 55 kilo (ook niet gewogen) en probeer nu mijn verzorgpony van ongeveer 1.20 in te rijden. De pony is een Welshje, niet breed ofzo, dus jij hebt niks om over te twijfelen.......... Schijnheilig

En dat jurylid had gewoon de mond dicht moeten houden! Boos!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:27

Wat vinden jullie dan van Albert Zoer en Jan Tops?? Dat zijn toch ook 2 flinke mannen, maar die doen mooi mee op het hoogste niveau. Nou moet ik ook zeggen dat ik aan hun rijstijl ook wel het een en ander aan te merken heb, maar daar gaat het nu niet om.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:38

YvonneS schreef:
Wat vinden jullie dan van Albert Zoer en Jan Tops??

Ik moet zeggen dat ik deze heren niet ken Verward , dus ik kan er nix (on)zinnigs over zeggen. Maar weet je hoe zwaar ze zijn en op wat voor paard ze rijden? Of beter: heb je een paar foto's? Cheese!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:43

Ken je die niet???? Dat zijn 2 springruiters op internationaal niveau. Albert was dit jaar reserve voor athene en Jan tops heeft jaren deel uitgemaakt van het NL team. ga nu ff op zoek naar foto's.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:46

Ik kan ze hier niet krijgen, maar ga eens naar www.arnd.nl en dan zoeken op albert zoer en jan tops. Foto's genoeg!

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:55

YvonneS schreef:
Ken je die niet???? Dat zijn 2 springruiters op internationaal niveau. Albert was dit jaar reserve voor athene en Jan tops heeft jaren deel uitgemaakt van het NL team. ga nu ff op zoek naar foto's.

Nee sorry, ik volg de paardensport niet zo (rij zelf western, en dat is verdomd weinig op tv, helaas) Haha! . Ik heb een paar van de foto's bekeken en vind deze mannen nog niet in (mijn) categorie van "te dik" vallen. Trouwens, dit zijn aardig stevige paarden. En als laatste lijkt het me dat je nooit op topnivo kan springen als je te zwaar bent voor je paard. Ergo: deze combinaties zijn (wat mij betreft) goedgekeurd OK dan! (Niet dat deze ruiters zich daar iets van aan zouden trekken natuurlijk, en terecht).

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:21

Nee idd maar op de foto's vind ik het ook niet helemaal duidelijk. Maakt verder ook niet uit, maar geeft wel aan dat deze ruiters mooi meedoen op hoog niveau, terwijl het best grote kerels zijn (ik schat 90 kilo zeker)

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:32

Ik ben 1.70 en rijd op een pony'tje van 1.44.. En dagelijks gewoon. Ze heeft nergens last van hoor, dat ik zo merk. Alleen ga ik zelf een beetje mijn hakken optrekken merk ik, maar ach, moet ik zelf maar aan werken. Ik weeg btw 63 kilo..

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:47

YvonneS schreef:
... dat deze ruiters mooi meedoen op hoog niveau, terwijl het best grote kerels zijn (ik schat 90 kilo zeker)

Ach, ik vind (intuitief) 90 kilo nog niet zoveel voor zo'n springpaard, tenzij de ruiter niet kan rijden natuurlijk (dan moet je in ieder geval dat soort hindernissen even laten wachten . Haha! ). Maar als die lui 10 kilo afvallen, wordt het dan niet nog makkelijker voor het paard om de hindernis te nemen?

Waar ik trouwens aan zat te denken bij mensen die te zwaar voor hun paard zijn was de situatie waarbij ik een dame met een geschat gewicht van 100+ kilo op een veel rankere quarter horse zag, waar ik wel zo mijn twijfels bij had. Het paard kan nog steeds normaal bewegen (ik denk ook dat een paard het niet snel zal laten merken dat het em teveel is), maar laat ik het zo zeggen: als het mijn paard geweest was zou ik diegene daar liever niet op hebben laten rijden.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:59

Tja, zo'n sitiuatie ken ik ook bij mij in de buurt. Dat meisje rijd dan ligt en dat gaat dan van sta-zit-zit-zit zta-zit-zit-zit enz. Ja dan hinder je je paard werkelijk waar heel erg en dan vind ik het niet gezond, maar ik blijf er bij dat een ruiter die goed mee gaat in de beweging van zijn paard best iets zwaarder mag en kan zijn...

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:05

dan ben ik zeker super zwaar voor mn pony van 1.40!!!

Afbeelding

Afbeelding

(foto's @ someren keuring!)

ik ben overgens 1.58!!!

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 09:51

Maar dit is een stevige Tinker en geen Arabiertje. Stevige meid met stevig paard, lijkt me geen verkeerde combi Knipoog (mits je goed zit natuurlijk, als al uitgebreid besproken hierboven).