Jong paard, laag, rond diep rijden!!!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 16:03

Lijkt mijn goed, en van diegene van wie ik les heb (of heb gehad) vinden dat ook, maar ik hoor hier zo vaak dat je paard dan teveel op de voorhand loopt, wat vinden jullie hiervan???
Ik heb op alle bij mn teugels contact en hij loopt ontspannen en verder goed maar is het nou zo dat hij hierdoor zijn benen slijt??? (voorbenen)
Bedankt, Monique. Party!!


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 16:15

Als je je paard goed laag/diep/rond rijdt loopt hij niet op de voorhand maar gaat hij zichzelf ''dragen''. Je moet dus een waakzaam been hebben zodat de achterhand ook mee blijft komen. LDR rijden van een jong paard is heel goed voor de spieropbouw. Als je paard op de voorhand gaat lopen met zo'n diepe stelling kan je dat vaak wel voelen, je moet dus vanuit die stelling gewoon tempowisselingen kunnen rijden en ophoudingen kunnen maken. Zorg wel dat ie bij de les blijft en niet overdreven gaat stofzuigen. Dat hij zo diep wil is een goed teken, hij wil nl zijn spieren in zijn lijf gebruiken. Mijn hengstje overdrijft zo nu en dan ook en dan let ik zelf niet goed op, hij loopt dan zoooo ontspannen en rond/diep dat hij iets te diep gaat met de neus letterlijk tegen de grond en dan met de hoeven ertegen aan waarna een bok volgt en van ontspanning is dan geen sprake meer Frusty
Je moet hem aan het werk houden, LDR is een hele goede training. In mijn ogen de basis tot een mooie en ontspannen oprichting.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 16:33

Moeilijke stelling!
Ik zie om mij heen veel te veel jonge paarden die op de verkeerde manier rond en diep lopen en vanachter de computer kan ik jou niet beoordelen, maar mijn eerste reactie is; nee!
Veel mensen willen Anky en Isabell nadoen en gaan dan dus bezig met rond en diep zonder te kijken naar de leeftijd, bouw en karakter van hun paard. In heel veel gevallen ontaardt rond en diep laten lopen in veel protest van het paard, doordat de ruiter niet goed weet waar hij mee bezig is, of ze gaan achter de teugel kruipen. In de ergste gevallen krijg je een stakend paard.
Naar mijn mening kan de gemiddelde landelijke ruiter veel beter bezig gaan met het voorwaarts/neerwaarts (halsstrekken)! En van daaruit evenwicht en ontspanning opzoeken.
Gewoon omdat ik veel te veel verreden paarden zie, die 'hoe dieper/hoe beter' moeten lopen.
De echt goede profs hebben super paardenmateriaal en ook zij rijden het ene paard meer richting voorwaarts neerwaarts en het andere paard meer rond en diep en van daaruit naar de oprichting. Vaak hebben zij ook de beschikking over ouder paardenmateriaal (vanaf 5/6 jaar), zodat die lichamelijk ook al veel meer aanspanning aan kunnen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 16:55

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Halsstrekken is zeker een heel belangrijk onderdeel in de ontspanning en om naar het LDR toe te rijden. Probeer maar eens een paard LDR te rijden als ie niet kan halsstrekken en dan bedoel ik dat het paard ZELF de ontspanning zoekt. Wat dat betreft zouden ruiters niet meteen LDR gaan rijden maar eerder eerst de ontspanning gaan zoeken in halsstrekken. Maar een hele belangrijke volgende stap is het ronder instellen van je paard om andere spieren aan te spreken en op te rekken. Het is vooral een gymnastiserend onderdeel van het rijden. IK heb zelf bij Anky VG gewerkt en daar werd elk paard vanuit een ontspannen halsstrekken naar LDR toe gewerkt. Om de eenvoudige reden dat van daaruit het opgerichte werk makkelijker oppakt. Natuurlijk zijn er ruiters die hun paarden foutief LDR rijden en dat uit zich dan in paarden die zich vastzetten in de rug (geen actief ondertredend achterbeen) en als het ware op de hand (maar wel diep) hangen!
Als ze onder toezicht van haar instructrice het LDR rijden oefent is dat in mijn ogen alleen maar aan te moedigen.
Vaak kan je aan het type paard wel zien hoe ver je kan gaan. Een rond, compact gebouwd paardje zal van nature veel sneller rond gaan lopen waarbij het dieper instellen dan de volgende stap is. Bij andere paarden moet het halsstrekken eerst volledig en zonder spanning verlopen alvorens men LDR kan instellen. Ik hoop dat ik het een beetje leesbaar heb uitgelegd, het is een gevoelskwestie en dat is per paard verschillend!
Tenslotte sta ik er volledig achter als je je paard LDR wil rijden mits je weet waar je aan begint!!!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 20:36

Ik denk dat LRD weer door de war wordt gehaald met vwnw?
Ik zou pas met RLD gaan beginnen als hij netjes van achter naar voren vwnw wil komen je 'm iets meer kan sluiten en recht kan richten. zorg dat je aanleuning goed voor elkaar is en dan verder gaan werken Met LDR dit om te zorgen dat je paard idd niet gaat duiken op de voorhand en op jouw handen land. eerst op eigen benen lopen,dan de aanleuning in orden en dan LDR.
IMO dan

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 09:46

Je moet inderdaad zorgen dat je in dat laat diep en rond zijn achterhand goed actief houdt, en het paard gesloten houdt. En dan loopt hij niet te veel op de voorhand.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 15:47

Je moet van Achter naar Voren rijden maar de meeste mensen willen eerst dat koppie naar beneden hebben en dan later pas de achterhand eronder hebben.

Als een paard naar beneden loopt wil dat niet altijd zeggen dat hij actief van achteren loopt. Met warm rijden hou ik me nu dus eerst bezig met het actief lopen en goed aan het been en dan pas laat ik hem zaken. Soms lukt het snel en soms duurt het een hele les.
Soms kan je paard beter een les met zijn hoofd omhoog lopen maar met goed rug en achterbeen gebruik dan naar beneden op de voorhand. Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-01 15:57

Hij loopt goed voorwaarts en ik rijd hem van achter naar voren, ik kom amper aan de teugels.
Hij stapt goed in en loopt niet achter de loodlijn dus dan ben ik, als ik het goed begrijp goed bezig!!!
Bedankt voor de reactie's!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 16:11

Ik denk toch dat er heel wat misverstanden zijn tussen LDR en VWNW rijden. In het laatste geval draagt je paard zijn hals laag en horizontaal waarbij de neus nooit achter de loodlijn komt. In het eerste geval wordt ook het laatse stukje in de hals 'opgerolt' waardoor de neus wel en soms zelfs heel ver achter de loodlijn komt en de schoft het hoogste punt blijft.

Een paard dat braaf met zijn koppie in de krul achter de loodlijn loopt maar op de voorhand duikt noemen we "in elkaar getrokken". Dat heeft dus niets met LDR rijden te maken.

Voor welk systeem je ook kiest: Een paard wordt altijd van achteren naar voren gereden en mag niet op de voorhand lopen.
Wanneer je het systeem van LDR goed uitvoert loopt een paard niet op de voorhand. Daarom is het prima een jong paard in dit systeem te beleren. Deskundige begeleiding is wel vereist maar dat geldt eigenlijk voor het uitvoeren van ieder systeem!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:44

Mijn paard is altijd op de Spaanse manier aangereden en bereden, zeer hoog dus met weinig ruggebruik.
Aangezien hij zijn rug moet leren gebruiken zijn wij ook meestal bezig met L.D.R rijden, in eerste instantie aan de longe met de touwtjes en die steeds lager gezet, nou dat was paniek bij hem, nu onder het zadel pakt hij het bijzonder goed op en merk je het verschil, hij gaat veren en swingen maar nog belangrijker hij gebruikt zijn rug en achterhand, langzamerhand kunnen wij hem weer wat gaan oprichten zonder dat hij weer in zijn oude houding gaat lopen.
Ik ben dus wel een voorstander van het zo trainen om het ruggebruik te bevorderen maar wat hierboven ook al gezegd is, houd in de gaten dat hij ook zijn achterhand erbij blijft houden en niet op de voorhand gaat lopen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:16

Een jong paard moet voorwaarts gereden worden en met het neusje eruit, dan zal hij achter ook gebruiken. Hij moet aan het been worden, en dat diepe en ronde komt later wel. Leer hem eerst eens op zijn eigen benen lopen. Af en toe koppie omhoog is niet erg, niet dwingen, rij hem naar je hand toe.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:25

ik denk niet dat wij vanachter onze compies kunnen bepalen in welk systeem jouw paard het beste past,

om een voorbeeld te geven, ik heb mijn jonge paard de 1e 2 maanden alleen maar met zijn koppie in de ;ucht lekker voorwaarts gereden, puur omdat hij het lekker vond om lekker op je hand te hangen en achter het been te kruipen.
Vervolgens ben ik hem steeds wat dieper in gaan stellen...

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 15:57

Dit is heel goed voor een jong paard, zo maakt ie z'n rug mooi bol, kan ie jou 't best in evenwicht dragen en ontwikkeld ie z'n spieren goed. Je kunt 'm met stelling vragen ook mooi helemaal los maken door 'm helemaal om je been te laten draaien. Party!!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 21:09

Hij loopt ook goed voorwaarts neerwaarts maar bedankt!!!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 08:54

Ik rijd mijn jonge paard ook laag en over de rug, maar niet standaard iedere dag. De ene dag heeft hij dat nodig omdat hij last heeft van zijn spieren. Dan stel ik hem laag in en ga ik drafbalkjes lopen. De andere dag is hij super los en richt ik hem wat meer op om de achterhand wat actiever en sterker te maken. Je moet gewoon goed aanvoelen wat je paard nodig heeft. Alleen oprichten is niet goed, maar alleen maar laag en rond rijden is ook niet goed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 09:10

IN de laatste Paard en Sport staat er mooi een artikel van in. Als je laag rond en diep rijdt, kan het paard inderdaad veel op de voorhand komen te lopen. Je kunt dit voorkomen door de achterhand toch goed te stimuleren om erbij te komen, door korte aandrijvingen en het paard dit er niet naar voren uit te laten lopen zodat hij tempo verhoogt, maar dat hij achter meer ondertreedt. DAarbij volgens dat artikel in P&S ook nog wat graadmeters: je paard makkelijk op alle hoogtes in kunnen stellen en gemakkelijk weer omhoog kunnen rijden is het teken dat hij niet op de voorhand loopt. Zelf heb ik daar niet zo veel vertrouwen in overigens. Maar je kunt jonge paarden daar gerust laten lopen, ik denk dat dit best goed is. Hoe eerder die rug sterk en soepel is, hoe beter voor het paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 15 bezoekers