Tonglepel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Tonglepel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 15:33

Iemand hier uit de buurt rijdt haar paard thuis en op wedstrijd (B) met een losse tonglepel.
Wist niet echt dat dat mocht totdat ik de P&S van afgelopen zaterdag las.
Daar staat dus het volgende:

"Het gebruik van een (losse) tonglepel is toegestaan bij het springen, evenals hij de dressuurt/m de klasse M2. Vanaf de klasse Z1 is dit niet meer toegestaan. Benadrukt wordt dat een losse tonglepel geen bit is en dat bij deze optoming het gebruik van een (toegestaan) bit verplicht is."

Ik heb altijd begrepen dat een tonglepel ervoor is om het paard te behoeden voor het onrustig zijn met en het naar buiten werken van zijn tong.
Nu dacht ik altijd dat zodra een paard die dingen met zijn tong ging doen dat dat dan een aanleunings probleem was..(uitzonderingen daar gelaten..)
Maar als de tonglepel dus toegstaan is..zou je dus een aanleunings probleem kunnen verdoezelen...
Is dat dan 1 van de doelen van de dressuur?
Of heb ik het verkeerd en is een tongprobleem geen aanleuningsprobleem... Verward

Wat is denken jullie hiervan?


Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:21

ingewikkeld...
ik heb zelf in over weging gezeten 1 aan te schffen maar heb dat niet gedaan...

ze gooit haar tong nu niet meer over het bit als ik een sperriem om heb

ik heb eigenlijk geen idee of het met aanleuning te maken heeft...
ik hoor wel vaker dat het met aanleuning te maken kan hebben...

hou dit topic wel even in de gaten ben benieuwd Haha!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:36

En wat vind je dan van een neusriem (en sperriem)?

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:57

Ik rij met een tonglepelbit. Een losse rubberen tonglepel deed Ynz pijn in de mond. Ynz is nogal slim en probeerd gewoon iedere x een nieuw truukje (zoals de meeste paarden Knipoog) Het is erg vervelend als ze net in een proef de tong over het bit gooit. Dus daarom rij ik met een dubbelgebroken tonglepelbit.

Het zal wel iets met de aanleuning te maken hebben, toen de problemen begonnen heb ik de achterhand er steeds flink onder gereden. Dan gooit ze het er voor dus uit.

Dit komt gewoon wel weer goed als ze sterk genoeg is. Het heeft iig niet met pijn in de mond of de mond op zich te maken Knipoog En ik denk dat je er daarom ook gewoon mee mag rijden op wedstrijd. Ynz loopt iig weer OK dan!

Ik rij trouwens liever met zon diervriendelijk bit dan met een strak aangesnoerde neus en sperriem

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:53

ik rijdt ook met een tonglepel, mijn paard gooit zijn tong er niet vaak overheen maar toch soms flinkt hij me het wel een paar keer achter elkaar.
ik heb een erg bezig paard, hij is best druk, hij heeft moeite met ontspannen.
op zich schrikt mijn paard niet gauw, maar soms heeft hij dagen dat op eens alles eng is en hij overal van weg schiet, soms heeft hij ook dagen dat hij na 5 min al zeik nat is omdat hij zich zelf op loopt te fokken, en soms gaat hij ook gigantisch met zijn mond liggen klooien en krijgt hij het zelfs ooit voor elkaar om zijn tong over de tonglepel te gooien (ja ja mijn paard is zeer inteligent). zo is hij is alles ook qua karakte.

dus een aanleunings probleem is het niet altijd.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:06

marloezzke schreef:
ik rijdt ook met een tonglepel, mijn paard gooit zijn tong er niet vaak overheen maar toch soms flinkt hij me het wel een paar keer achter elkaar.
ik heb een erg bezig paard, hij is best druk, hij heeft moeite met ontspannen.
op zich schrikt mijn paard niet gauw, maar soms heeft hij dagen dat op eens alles eng is en hij overal van weg schiet, soms heeft hij ook dagen dat hij na 5 min al zeik nat is omdat hij zich zelf op loopt te fokken, en soms gaat hij ook gigantisch met zijn mond liggen klooien en krijgt hij het zelfs ooit voor elkaar om zijn tong over de tonglepel te gooien (ja ja mijn paard is zeer inteligent). zo is hij is alles ook qua karakte.

dus een aanleunings probleem is het niet altijd.


Probeer dan eens een tonglepelbit. Zodra ze proberen eroverheen te komen scharniert dat mechanisme zo dat dat écht niet lukt.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:40

Citaat:
marloezzke schreef:
ik rijdt ook met een tonglepel, mijn paard gooit zijn tong er niet vaak overheen maar toch soms flinkt hij me het wel een paar keer achter elkaar.
ik heb een erg bezig paard, hij is best druk, hij heeft moeite met ontspannen.
op zich schrikt mijn paard niet gauw, maar soms heeft hij dagen dat op eens alles eng is en hij overal van weg schiet, soms heeft hij ook dagen dat hij na 5 min al zeik nat is omdat hij zich zelf op loopt te fokken, en soms gaat hij ook gigantisch met zijn mond liggen klooien en krijgt hij het zelfs ooit voor elkaar om zijn tong over de tonglepel te gooien (ja ja mijn paard is zeer inteligent). zo is hij is alles ook qua karakte.

dus een aanleunings probleem is het niet altijd.


Probeer dan eens een tonglepelbit. Zodra ze proberen eroverheen te komen scharniert dat mechanisme zo dat dat écht niet lukt.
_________________


hij heeft het na die ene keer nooit meer gedaan. deed het sper riempje 1 gaatje strakker en het was afgelopen, hier heb ik 2 dagen mee gereden en niets meer aan de hand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers