Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-12 17:53

Hey mensen!

Dit is een beetje mijn probleem:
Ik heb een paar maanden geleden besloten weer les te gaan nemen op manege paarden om voor mezelf in beweging te blijven en bij te leren.
Maar nu is me probleem dat ik iedere keer op dezelfde tinker moet rijden omdat ze geen ander geschikt paard voor me hebben.
K ben vrij zwaar, dat weet ik daarom wil ik juist een stok achter de deur hebben en elke week gaan rijden en daarom dus les om zeker ook bij te leren.
Maar nu is het probleem met die tinker dat ze steeds moet hoesten(te veel aan slijm) en dan ben ik compleet uit balans en ben de teugels kwijt omdat ze dan haar nek moet strekken.
Ook struikelt ze steeds en ben bang met dat paard een keer te gaan vallen.
Ook kan ze niet goed in gallop en dat doen we dan ook maar niet (straks struikelt ze in gallop en breek ik mn nek?) maar nou is de gallop nou juist het punt dat ik beter wil leren zitten etc.

Ik rij nu standaard met zweepje om haar voorwaards te houden (met been alleen is het niet te doen) en probeer haar goed voorwaards en actief te houden. (Alle paarden zijn niet echt voorwaards maar dat zou natuulijk aan de ruiter kunnen liggen maar dat is me wel opgevallen).
Toch wil het niet goed lukken...

Nou vraag ik me af, moet ik nou van manege wisselen?
Ik vind het daar wel erg gezellig, dat is bij veel manege's een probleem.
Of een keer een goed gesprek aan gaan met de eigenaar/instructeur?
Ik ben in de jaren dat ik zelf thuis op mn eigen beestjes rij best onzeker geworden en heb mede om die reden gekozen voor les.
(Eigen paard mee is geen optie, ze zijn drachtig én ik heb geen BE rijbewijs en moet dus altijd iemand vragen met auto en trailer.)

Ik zou graag willen weten wat jullie vinden, voordat ik mijn keuze ga maken.


Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:06

Tja moeilijke keuze!
Een Tinker is over het algemeen wel heel erg leuk, maar hebben ze echt geen ander geschikt paard voor je?
Als het niet zo goed gaat met de Tinker, is het voor jou dus ook lastig.
Over de rijpaarden zou ik dan ook ergens anders heengaan...

Maar als het zo'n gezellige manege is, maakt erg moeilijk.
Kijk of misschien je instructeur of instructrice een eigen paard heeft waarop je kunt rijden of misschien weet hij wel een goede oplossing.

xxx

Sylvester EINDSTAND Dressuur B+13 L1+19 L2+11 M1+3 Springen BB+2 | Mandy L1+5 eindstand onderling
[EJL-ITP] Mijn laatste jaar met schimmel Sylvester.

san4nie
Berichten: 3556
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:06

Misschien gewoon eerst een keertje bij een andere manege gaan kijken? Of bij meerdere andere in de buurt. En daar kijken en vragen wat ze je kunnen bieden. Op de meeste maneges zijn toch wel meerdere grote/ sterke paarden. Ik weet natuurlijk niet wat jij bedoelt onder vrij zwaar, en dat doet er ook niet toe vind ik. Jij rijdt om te leren, en wat er nu gebeurt leer je zo te lezen niet veel van. Succes met zoeken!

Edit: Zie op je profiel dat je 10 paarden/ pony's hebt. Is er daarvan geeneen waar je op kunt rijden? Aangezien je dus niet op de manege kunt komen zonder hulp, kan je dan misschien een instructeur zoeken die bij je thuis kan komen lesgeven?

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-12 18:16

san4nie schreef:
Misschien gewoon eerst een keertje bij een andere manege gaan kijken? Of bij meerdere andere in de buurt. En daar kijken en vragen wat ze je kunnen bieden. Op de meeste maneges zijn toch wel meerdere grote/ sterke paarden. Ik weet natuurlijk niet wat jij bedoelt onder vrij zwaar, en dat doet er ook niet toe vind ik. Jij rijdt om te leren, en wat er nu gebeurt leer je zo te lezen niet veel van. Succes met zoeken!

Edit: Zie op je profiel dat je 10 paarden/ pony's hebt. Is er daarvan geeneen waar je op kunt rijden? Aangezien je dus niet op de manege kunt komen zonder hulp, kan je dan misschien een instructeur zoeken die bij je thuis kan komen lesgeven?


Wij hebben thuis geen rijbak, en ik ben snel bang en onzeker op andere paarden, daarom mij keus om op manege paarden te gaan rijden.
En les aan huis is echt gigantisch duur, ik betaal nu 10 euro per les, als ik aan huis les wil zit ik al gauw aan de 20 euro per les.
Das mij te gek, t geld groeit mij ook nie op de rug.

Dus om die reden :j

san4nie
Berichten: 3556
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:19

Oke, dan gaat dat inderdaad niet lukken. Dat vind ik ook teveel geld ja.
Ik weet niet of er bij jou in de buurt andere manege's zijn, maar ik zal gewoon wat gaan rondkijken en rondvragen. Zo ben ik destijds ook van manege gewisseld.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-12 18:22

Ik zat daar idd wel aan te denken, maarja, ik vind het zo moeilijk om weer te wennen op een nieuwe manege.
Moeilijk moeilijk :=

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:23

Oef, ik moet zeggen dat er ook wel een paar dingetjes naar voren komen die je aan jezelf kan gaan sleutelen.. Niet banketstaaf bedoeld, maar het zou je zeker kunne helpen om meer plezier te hebben van paardrijden!
Bijv. dat je bang beng om te vallen.. Tja uhm, ik was ook ooit bang om te vallen, maar heb op een gegeven moment de knop omgezet: Okee, ja dan val ik, en dan? Dan ben ik vies en heb ik zere billen :o 9 van de 10 keer houdt het daar wel op en ga je gewoon weer zitten.
Ik zou een paar keer een zitlesje nemen. Als een paard moet hoesten en je bent acuut je balans kwijt, is dt niet gezond :n

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:25

Je kan altijd naar een andere manege gaan om te vragen of ze daar een geschikt paard voor je hebben waar je kan leren wat jij wilt leren. En als dat niet kan; er zijn ook machines die een paard moeten voorstellen waarop je dan kan gaan zitten en waarmee je zitles krijgt. (kun jeje er iets bij voorstellen?) Dus dat zou je misschien ook nog kunnen doen als het niet op een andere manier gaat.

edit: die machine is een bewegingssimulator :P
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 16-01-12 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:27

Zonder iemand tegen de schenen te willen schoppen:

Ten eerste: een manegepaard (of eigen paard) hoort niet te hoesten.
Ten tweede: een paard hoort niet steeds te struikelen, dan is er iets mis
Ten derde: een paard hoort alle drie de gangen gewoon te kunnen (de een misschien minder soepeltjes dan de ander)
(en vind het ook niet echt 'normaal' dat ze allemaal sloom zijn)

Dus dat zijn eerder redenen om een andere manege te zoeken dan dat je steeds op hetzelfde paard moet, als dat namelijk de enige is voor jouw gewichtsklasse (dat ligt bij iedere manege weer anders), begrijp ik dat. bij de stal waar ik vroeger lesgaf werd de norm nogal scherp gehanteerd en dat scheelde enorm in het welzijn van ruiters en paarden. Een wat zwaardere ruiter zit zelf ook niet lekker op een schraal paardje. Kijk alvast even rond, er zijn meer goede en gezellige stallen..

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:29

Lastig probleem.
Ik zou vragen of er eventueel een ander paard is dat geschikt is voor jou.
Op de manege waar ik lesgeef hebben wij niet veel grote paarden en hebben we voor de 'grotere' ruiters/amazones weinig keus. Dat leg ik ook altijd uit. Maar vragen kan nooit kwaad.

Ik vind het wel zorgelijk dat die tinker mee moet lopen terwijl hij veel hoest. Veel struikelen is ook niet goed. Daar zou een achterliggend probleem kunnen zitten.
Maar daar kan jij verder niets aan doen, behalve eventueel rondkijken voor een andere manege.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

wil94

Berichten: 777
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:37

Ik zag in je profiel dat je in de buurt woont :)

Ik deel ook met je dat er hier in de buurt weinig manege's zijn met veel grotere pony's en paarden, dit was voor mij ook een probleem ook een van de redenen dat ik gestopt ben met rijden.

Ik zou je adviseren om gewoon bij een paard manege's in de buurt te kijken wat de mogelijkheden daar zijn.

Succes

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-12 18:53

Ja dan word het denk ik toch maar ff rondkijken..

@Bonita_bon T hoesten komt doordat ze een teveel aan slijm aanmaakt en als ze niet hoest kan ze er in stikken. Waarom ze dit heeft weet ik ook niet.
En ben het met de overige punten ook met je eens :j

@ wil94 Er zijn hier idd niet veel manege's in de buurt, heb ook erg lang gezocht en ben toen maar bij deze gaan kijken en leek me wel gezellig. Dus dacht gewoon proberen we zien wel.

@Magrathea Dat zou wel makkelijk zijn als je daarmee je angst zou kunnen oplossen.
Maar voor mij is dit geen optie. Denk dat dat voor meerdere mensen geld.

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:23

branka16 schreef:
@Bonita_bon T hoesten komt doordat ze een teveel aan slijm aanmaakt en als ze niet hoest kan ze er in stikken. Waarom ze dit heeft weet ik ook nie


Dat snap ik ~(tenminste, vind het een mooie globale uitspraak) maar dan hoort zo'n dier niet in de lessen...

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-12 12:24

Mee eens bonita!
Maar aangezien het niet mijn paard is, en ik er géén zeggenschap over heb.

Ik ben echter wel van mening dat je een paard moet blijven laten bewegen, ook al is het dier niet helemaal goed te pas, hele dagen in een stal dat is niet goed in mijn ogen :).

Ik ga denk ik vanmiddag maar eens heen en leg mijn probleem voor.

Bedankt voor jullie meningen en inzichten!
(Ik heb ook hetzelfde bericht gepost in het manege topic, misschien handig om die link even hier bij te plaatsen, dat jullie daar ook mee kunnen lezen)
[MA] Toch niet lekker rijden, wisselen van manege?

Edit: link..

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:42

branka16 schreef:
Wij hebben thuis geen rijbak, en ik ben snel bang en onzeker op andere paarden, daarom mij keus om op manege paarden te gaan rijden.
En les aan huis is echt gigantisch duur, ik betaal nu 10 euro per les, als ik aan huis les wil zit ik al gauw aan de 20 euro per les.
Das mij te gek, t geld groeit mij ook nie op de rug.

Dus om die reden :j


Heb je niemand in de buurt met een bak of plek in het weiland wat je bijv met prikpaaltjes af kunt zetten?
Lijkt me namelijk zinvoller om op je eigen paarden te gaan lessen, dan misschien eens in de twee weken ipv 1 keer per week ben je net zoveel geld kwijt en ik denk dat je er meer aan hebt.

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-12 12:50

Nou, wij hebben plek zat dat is het probleem niet, maar ik wil gewoon eerst leren op een paard waar alle knopjes op zitten.

In de zomer/voorjaar gaan we waarschijnlijk een rijbak maken.
(met deze temperaturen rij ik ook liever binnen :Y) )
En omdat ik dus veel wil bewegen is elke week les gewoon ontzettend goed om te moeten gaan zegmaar.

En omdat mn paardjes straks ook moeten afbouwen met rijden (dracht) en dus een tijd niet te rijden zijn wil ik toch blijven rijden en door leren.

En stiekem vind ik het ook onwijs ongezellig om alleen te rijden O:)

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:53

Tja, gezellig is het niet nee.........

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-12 13:01

En k moet toegeven dat ik niet heel veel onder de mensen ben en het dus echt een naar-toe-leef punt is geworden, de lessen.

Ook om die reden wil ik op een manege blijven rijden:j

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:03

Sociaal aspect kan ook heel belangrijk zijn :D
Mischien dan toch eerst eens het gesprek aan gaan op de manege waar je nu rijdt, mischien kunnen jullie er wel uit komen, zoniet lekker op zoek gaan naar een alternatief.

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

lliisa
Berichten: 67
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:09

Mag ik vragen waar je nu rijdt? Ik zie dat je in Coevorden woont. Dan is Emmen misschien te ver voor je, maar manege Eekwal had ook altijd wel stevige paarden (fjorden).

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-12 13:20

Ik rij nu in Hardenberg, ik zat er iid aan te denken om bij de Eekwal te kijken.
Ik heb daar wel eens vrij gereden op een fjord.

Vriendin van mij heeft er ook jaren gereden.

En ik weet dat ze daar ook meerdere grote paarden hadden.
En de kwaliteit van de lessen zoals ik het heb gezien ligt ook goed.
Én de paarden zagen er altijd goed uit :j

Waar rij jij als ik vragen mag?

Yvonne_V
Berichten: 2320
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:13

En als je dan bij eekwal rijdt kun je toch nog altijd een losse les kopen bij die manege in hardenberg, gewoon om de mensen weer te zien, tis toch niet zo dat je van het erf verbannen bent :3, en wie weet zijn er bij eekwal ook wel hele leuke mensen :3

Sellyxx

Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:42

Ik snap wat je bedoelt.. qua gezelligheid betekend mijn manege ook heel veel voor me en ik zou daar niet zomaar weg gaan
kan je niet vragen of je een keer op een ander paard mag? Hoe reageert je lesgeefster daar op?
want een paard wat sloft, en niet vooruit te branden is, en daarom eigenlijk ook niet in galop kan
kan je verder natuurlijk ook niet veel van leren en is ook niet leuk voor jou
( als je dat sloffen en langzaam lopen er zelf niet uit krijgt, wat vaak lastiger gaat bij manegepony's )

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-12 22:25

Ik ben net bij de Eekwal geweest, en heb daar maandag een proefles *\o/*
K vind het wel onwijs spannend!!!

Voor die tijd ga ik nog ff naar de manege waar ik nu rijd, om te vragen of er niet iets veranderd kan worden.
Maar denk dat ik daar gewoon nog af en toe blijf mee sloffen :')

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:31

Dit topic staat ook bij manegepraat. Ik zet hier een slotje.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers