Wanneer mag ik een slof gebruiken bij een paard

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

angelatje

Wanneer mag ik een slof gebruiken bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 12:04

Kan iemand mij helpen met de vraag wanneer ik een slof mag gebruiken bij een paard.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:08

Nooit, goed les nemen.

Zep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:10

Nou ja nooit....

Maar als je op internet moet gaan vragen wanneer je een hulpteugel moet gaan gebruiken doe je er verstandiger aan iemand te zoeken die jou vanaf de grond kan helpen

dressuurinstructie in Overijssel, mail voor meer informatie: louise@equimotion.nl

angelatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 12:12

Nou sorry hoor ik rijd al negen jaar alleen altijd zonder slof gereden maar hier hoef ik het dus niet te vragen

fleur i love ya

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:21

Waarom zou je nu ineens met slof willen rijden? Heb je een rijtechnisch probleem met je paard?

Of je nu 1 jaar of 9 jaar rijdt, goed les is onontbeerlijk. Als je instructie denkt dat je af en toe met slof moet rijden, kun je dat doen. Maar als je niet weet wanneer je met je slof mag rijden, dan gaan we ervan uit dat je ook niet weet hoe je een slof moet gebruiken.

Met goed gebruik kun je wel eens een probleem oplossen, maar bij foutief gebruik kun je heel veel schade aanrichten.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:22

Zep schreef:
Nou ja nooit....

Als je al afvraagd wanneer je hem mag gebruiken, kun je hem beter niet gebruiken. Vraag een deskundig iemand jou goed les te geven.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:55

Van VMR naar RT

irisiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:27

Een slof gebruik je normaal gesproken om een paard een beetje naar beneden te helpen met z'n hoofd om zo het nageven te vergemakkelijken zeg maar, maar ALLEEN als je hem goed voorwaarts houdt en de inwerking stopt zodra je paard de goede 'houding' heeft. Het woord "houding" zegt eigenlijk al genoeg: bij verkeerd gebruik trek je hem alleen maar in de krul, dus je moet er gewoon voorzichtig mee zijn, alleen gebruiken als je echt weet waar je mee bezig bent. Ik hoop dat je vraag zo beantwoord is, kijk anders nog even bij de sticky, ik geloof dat er al een aantal topics over zijn.
Ik weet niet precies of het doel van je vraag was om te weten te komen wat het nut van een slof is, of dat je overweegt er zelf een te gebruiken. Als dat laatste het geval is, zou ik aanraden eerst proberen je probleem op een andere manier op te lossen. Iemand met veel verstand van zaken (bv een instructrice) kan je daar vast mee helpen. Eventueel zijn er andere hulpteugels waar je ook dit soort resultaten mee bereikt, maat waar veel minder mee fout kan gaan, afhankelijk van het probleem bv een martingaal of een thiedeman. Ga eerst maar eens wat research doen.
Succes!!

Oh, en aantal jaren rijervaring zegt trouwens niks, sommige mensen rijden na 20 jaar nog als een zak aardappels!! Met zo'n opmerking zijn we nog niks wijzer.

*bokkende schimmelrijder #76!*
Ik heb lekker geen profiel!! Schijnheilig

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:41

ik heb op me verzorg pony ook een paar keer met slof gereden, omdat ie me een beetje in de maling nam Schijnheilig
en de gene waar ie van was had dan steeds weer een gevecht met hem omdat je dan dacht dat ie der bij haar ook onder uit kon het heeft mij wel geholpen.
ik had na een paar keer ook door hoe ik dingen sneller kon oplossen.
maar k heb het altijd wel met begelijding gedaan

♥★Midnight♥ ★ ♥Sierra♥ ★ ♥Calistha♥ ★ ♥Floortje ★ ♥
11.08.15 :+: Onze dochter Charlotte Kyara geboren :+:

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:37

Het enigste waar ik me slof voor gebruik is als ik van te vore weet dat ze heet is en ik naar buiten wil (lees over de veilig tussen de vrachtwagens door en dan via het bos het strand op).. als ze dat ding om heeft is ze opeens veel rustiger.. en als ze gaat.. zou ik eventueel der kop op der bost kunnen houden want als ze der nek er op zet kan je der dus helemaal niet meer sturen laat staat terug rijden..

heb hem gelukkig van al die keren maar enkele keer nodig gehad!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 15:41

Zolang je niet weet wanneer je hem mag gebruiken moet je hem NIET gebruiken. Bij sommige paarden moet het, maar hopelijk rijden die ruiters ook onder begeleiding met de slof of weten ze hoe ze een slof moeten gebruiken. Als je nog niet weet wanneer je een met slof mag rijden weet je ook niet hoe je met slof moet rijden, dus zou ik er gewoon niet aan beginnen.....

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:36

LuvdaTossa schreef:
Nooit, goed les nemen.

Beetje overdreven vind ik

Te koop: Mooi Passier Avior springzadel (d.d 17-7) (regio Nijmegen)
Gediplomeerde LT amazone voor dressuurlessen aan huis (Purmerend e.o.)
Valar (Flemmingh) || Dressuur: LT +6
Dame Blanche (Vigaro) || Springen: L+20 | Dressuur: L2+2

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:12

irisiris schreef:
Een slof gebruik je normaal gesproken om een paard een beetje naar beneden te helpen

helpen?? ze moeten wel!

ik gebruik liever geen hulpteugels omdat ik er het nut niet van inzie, waarom een hulpteugel?? omdat het jou niet lukt om iets te doen met een paard, neem daarom goed les, en dan kom ej er ookw el zonder die slof

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 18:18

Monster,hoe bedoel je ,ze MOETEN wel?...ik dacht dat het naGEEFelijk heette?

Regelmatig goed omgeschoolde dravers te koop!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 21:47

als jij je slof zo hard aantrekt dat ze niet een smeer met hun hoofd kunnen lopen als ze zelf willen en gewend zijn moeten ze wel..

op deze manier word de slof en andere hulpteugels vaak gebruikt. ben het met Monster eens! gewoon les nemen heb je het niet nodig

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Apple
Moderator RT, TEN, DRS, AP, AR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 22:06

Kevin: drs L1+9, spr B+2, SGW B+3, Endurance 197 ggk km's (eindstand), Kevin in Uddel
Daisy: drs L2+6, spr B+1, SGW B+1 Rondje door de Bollenstreek

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten