Verkeerde reactie op binnenbeen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mandyy

Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Verkeerde reactie op binnenbeen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 13:54

Ik rijd sinds kort op een pony bij ons op stal en sinds kort hebben we ook een bak waar we in kunnen rijden wat voor de ponys natuurlijk erg spannend is.. ze lijkt wel nooit aan de bak te wennen!

-Ze is erg tegen me binnenbeen en reageert op een verkeerde manier op mijn binnenbeen..ze gaat er alleen maar harder van.
- Ze probeert de hele tijd onder me vandaan te lopen.
- Ze wilt niet stilstaan, alleen als je er ergens tegen aanstuurt maar ik vind dat ze ook gewoon stil moet kunnen staan.
- Ze wil niet aan de teugel maar als je je teugels loslaat loopt ze ineens wel aan de teugel..

De eigenaar denkt dat ze misschien western is gereden vroeger..
iemand tips?


Laraah

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:45

Goed.. even kijken.. zeggen is makkelijker dan gedaan.. wat betreft het aan de teugel rijden: als je je teugel loslaat wil dat zeggen dat je ontspanning geeft aan je paard. Dat vind je paard fijn en dus 'beloont' hij jou met aan de teugel te lopen. Je moet je paard niet naar beneden willen trekken met zijn kopje, laat hem naar beneden komen door de ontspanning (is dus een rustige losse teugel en voorwaarts rijden > is niet perse sneller rijden!)
Wat betreft je binnenbeen, begrenzen met je buitenteugel en de binnenteugel kleine hulpjes geven om zijn kopje naar binnen te halen.
Het onder je vandaan lopen kan dus weer te maken hebben met het te veel vasthouden van de teugels, je kunt je paard prima in bedwang houden met een ontspannen teugeltje..en hou je paard ook bezig..draven, galopje, stappen, volte, slangenvolte, van hand veranderen etc..
Stilstaan..tegen de muur aan laten lopen kan effect hebben als je wederom rustige hulpen geeft tot stilstand zoals je dat normaal ook zou doen. Als dat goed gaat, probeer je het telkens ook eens op de hoefslag ofzo. Dit was mijn idee over je verhaaltje..maar zoals ik al typte: makkelijker gezegd dan gedaan... succes!

~Cerise~Mus~Lenny~Tobi~

~better to have loved and lost, then to have never loved at all~ miss all my little friends.. Swinkie, Gonzo, Rakker, Lorre, Smeagol, Sparky, Watje..

Mandyy

Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 18:54

van het aan de teugel laten lopen doet ze alleen als je je handen echt al op de helft vand de hals hebt (en dus je handen ver naar voren) dit houd ze 2 seconden vol en dan zit het kopje weer in de lucht

Ik rij op haar altijd met een ontspannen teugel en soms ook even niet omte kijken of het dan beter gaat maar het blijkt allemaal neit veel uit te maken.
Het tegen de muur aan laten lopen heb ik ook geprobeerd dat hielp wel maar tegenwoordig draait ze dan alleen maar om. Zeis gewoon heel sterk. vandaag lukte het stilstaan wil vanuit een langzame draf en later ook vanuit de stap.

Binnenkort ga ik les nemen op haar!!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:14

hmm, dit alles wijst erop dat jou pony onder je hulpen uit wil lopen., het sneller gaan is een manier om van het werk af te komen.
het probleem is alleen dat ik ook heel goed begrijp(als jou paard indd western is gereden) dat het paard het ook niet kan snappen.

toch neem ik aan dat jij dressuur-geschoold bent: ik zou indd lessen nemen, om zo ook jou paard de beginselen van de dressuue uit te leggen, en zo samen verder te gaan.

start paardensport Zie profiel voor meer info

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:53

Bij Milka helpt ophoudingen maken en op kleine voltes zetten. Want op een volte heb je je binnenbeen eraan, en door kleine voltes te maken kan die niet zo hard. En ophoudingen is altijd wel goed als een paard te snel gaat of rennerig word Knipoog

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 02:49

in stap samen met iemand ff zijwaards oefenen..

zet der met der hoofd tegen de schutten.. geeft de hulp voor schouder buitenwaards (ene been achter de singel andere been op de singel) en laat dan iemand anders je paard om duwen.. als ze overstapt (omvalt) belonen.. op deze manier hoef je niet te rukken, schoppen, slaan of te trekken maar kan je wel de zijgang oefenen zonder dat ze weg kan lopen..

als ze dit kan is het makkelijker je paardje opzij te zetten voor je binnen been en dus ook als ze gaat rennen kan je dit toepassen omdat ze niet en opzj en keihard naar vore te gelijk kan!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Mandyy

Berichten: 30477
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 16:37

heb gisteravond gereden en vanochtend.. gisteravond kon ze al wat vaker stilstaan en elke keer goed beloond!
vanochtend heb ik weer gereden en het ging heel goed.. ze stond precies stil als ik het wilde.. heb dr elke keer beloond als zestilstond en nu kan ze de hele dag stilstaan en pas als ik been geef of beloon stapt ze weer weg of draaft Ze was ook erg rustig.. ik denk dat ze gwoon wat vervelend en gestresd was door het veulen altijd mee in de bak..die nu dus op stal staat


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers