Balansoefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Balansoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 19:52

Mijn pony loopt sinds kort weg over zijn linkerschouder. In stap kan ik hem gemakkelijk corrigeren alleen de draf... Verward Vooral met van hand veranderen over de diagonaal.

Ik rij nu voornamelijk (om zijn balans te oefenen) overgangen en S-voltes, en wend af richting spiegel en stel hem dan recht. Ik heb pas over een week weer les aangezien mijn instructrice op vakantie is. Dus weet iemand nog leuke oefeningen hoe ik hem wat rechter kan laten lopen? Vooral oefeningen op de diagonaal zijn welkom Haha! Mijn inspiratie houdt op! Haha!

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:40

Misschien een pion o.i.d. neerzetten aan de binnenzijde van je hoeken? Je pony moet dan eerst buigen om de hoek door te gaan maar krijgt minder kans om over de schouder naar binnen te vallen als je de diagonaal opgaat omdat daar de pion staat. Natuurlijk wel je binnenbeen er goed aanhouden en een gewichtshulp geven maar dat weet je denk ik wel. Idem als je weer bij de hoefslag komt. Soms kijken ze ook al zo vol belangstelling naar zo'n ding dat er vanzelf stelling en buiging komt, mooi meegenomen! Haha! Vergeet niet te belonen met de stem als hij het (zelfs per ongeluk) goed doet.
Ook een gebroken lijn met ook weer een pion naast X om bij het buigen te helpen kan een idee zijn. Veel succes!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 20:52

Ja dank je wel! Dat is inderdaad een leuk idee waar ik zeker iets mee kan! Zo leerden we vroeger op de manege om door de hoeken te rijden, hihi Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:03

Kleine stukjes rechtuit rijden. Dus over de AC-lijn of diagonaal en na 5 meter weer een halve volte halve baan naar de hoefslag. En dit dan telkens een klein stukje uitbouwen.

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:47

vb. Je verandert van hand bij H, als je paard naar binnen dreigt te vallen rijdt je direct een volte naar links, probeer deze stelling en buiging vast te houden en rijdt daarmee nogmaals de diagonaal op. dan weer recht richten.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:51

Laten verzamelen. Het doel van verzamelen is ook de ontwikkeling en verbetering van het evenwicht
en verder sluit ik me bij de rest aan Lachen

whynot

Berichten: 14
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 05:08

binnenhoefslag rijden mijn pony heb ook moeite met zn evenwicht en als ik op de binnenhoefslag rij dan lijkt het net alsof hij dronken is Knipoog na een tijdje gaat het wel goed hoor

ze worden er wel recht van en leren op hun eigen benen te lopen

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 05:31

idd wat al genoemd is, maar ligt het aan je paard of ? wat doe jezelf? zit je scheef? wat voor een inwerking heb jezelf?

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:39

Op moment dat je paardje naar links weg wil lopen laat je je linkerteugel los (die teugel wil je paard zelf meer druk op nemen) geef je paard daar geen kans voor, stuur hem naar rechts (bijv op rechter volte) of op binnenhoefslag, zodat je alle kanten uit kan. Dus stuur met je rechterteugel je paard naar rechts, daadwerkelijk zijn gewicht omzetten, dan ben je gelijk aan rechtrichten en zul je je paard steeds beter op 2 teugels gelijkmatige aanleuning krijgen.
Wat je ook kunt doen is vanuit een hoek naar letter A of C rijden en dan doen je net of er op die diagonaal pionnen staan waar je omheen moet rijden, zo ga je paard flexibel maken, blijf kijken naar de letter, voel je beter of je paard gaat vallen of juist niet wil buigen. Succes

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:16

zorg dat je goed druk op de buitenteugel houd, die laat je snel los als je paard wegvalt over zijn schouder. Het klinkt vaak onlogisch, maar het is toch echt waar Tong uitsteken Je buitenteugel is erg belangrijk in een bocht, daarmee zorg je dat hij niet over de schouder wegvalt. Laat hem dus niet teveel stelling naar rechts nemen als je een bocht naar rechts maakt, maar liever gewoon een klein beetje.

Danielle01

Berichten: 233
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Leiderdorp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:31

whynot schreef:
binnenhoefslag rijden mijn pony heb ook moeite met zn evenwicht en als ik op de binnenhoefslag rij dan lijkt het net alsof hij dronken is Knipoog na een tijdje gaat het wel goed hoor

ze worden er wel recht van en leren op hun eigen benen te lopen


Dit moet ik inderdaad ook doen! Ik weet niet hoever jouw paardje is en of hij al goed kan wijken. Dan is het leuk om te proberen, als hij recht over de binnenhoefslag kan lopen, om af te wenden bij de A/C en dan een stukje wijken naar de hoefslag. Dit maar een paar pasjes en weer recht maken. En dan ook echt recht. Dan kan je weer een paar pasjes verder wijken of weer terug wijken.

Hiermee bereik je dat je goed met je benen en je buitenteugel moet werken, want anders wordt hij niet recht!!

Veel succes ermee!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:24

Dit is een oeffening die ik veel in galop train, maar je kunt hem natuurlijk ook in draf doen. Je pakt een diagonaal, en in elke hoek maak je een kleine volte 10 m, vervolgens de diagonaal en aan het einde weer een volte en weer terug. Dus je rijdt halve volte 10 meter, stelt recht , diagonaal over, daar rijd je weer halve volte 10 meter, en gaat weer terug over de paralelle diagonaal.
Wat ook goed helpt is vierkantjes rijden. Zorg ervoor dat je de wendingen niet op je teugel inzet, maar op je been. Draai je paard scherp om je binnenbeen met je buitenbeen, zodat je echt een vierkantje krijgt en geen ovaal. Je zult zien dat je paardje eerst nog uit zal gaan zwaaien etc, maar als je dit een tijdje oeffent dat je beter kunt sturen met je been en dat er meer balans is. Blijf niet te lang op hetzelfde vierkantje rijden ,maar wissel het veel af, links, recht, groot, klein.

wondertje
Berichten: 1093
Geregistreerd: 02-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:11

Als je pony dat nooit eerder heeft gedaan heeft het niets met evenwicht temaken maar is het een ondeugt. Je kan proberen je linker been er meer aan te houden of je zweepje links te nemen en elke keer als hij/zij over de linker scchouder valt een heel klein tikje op de schouder te geven. Knipoog succes