tong uit mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bartje4life

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 17:44

heel erg bedankt ik ga is wat proberen dank je xxx leslie

melaniieeeH

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: eindh0ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:04

Aha... Tong uitsteken dat doet een paard bij ons op de manege ook, die loopt continue met zijn tong boven boord.. ik zou niet weten wat je er tegen kan doen ofzo..:p

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:35

Tonglepeltje idd, dat wil nog wel eens helpen, ik heb niet alles gelezen.

En wat je topic betreft... Leestekens en hoofdletters zouden niet verkeerd zijn en als je een stukje typt (in drie posts Verward) en je vergeet wat, maak dan niet een nieuwe post aan maar bewerk die post waarin je wat vergeten bent dan even. Dat lees wat lekkerder dan één verhaaltje in drie posts zeg maar Knipoog Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:35

OMG wat een reacties Bloos! maakt niet uit als zn tong eruit is, tong met elastiek vastbinden, tong met panty vastmaken etc etc ook een tonglepel(minder naar voor een paard dan een panty over zn rong heen) werkt niet, hoogstens houdt hij dan tijdelijk zn tong in zn mond, het probleem los je er niet mee op, en een tonglepel helpt eerder bij het over het bit heen gooien van de tong, dan bij het uitsteken van de tong.

denk eens na!

tong uitsteken is een teken dat er iets niet fijn zit in de mond van je pony, of hij heeft last van haken aan zn kiezen, of je hebt een verkewerd bit in(bv verkeerde maat, of te dik waardoor hij te weinig ruimte heeft in zn mond)

maar 9 van de 10 keer is het een rijtechnisch probleem, op het moment dat jij te sterk inwerkt met je hand, zal je pony als verzet zn tong uit zn mond doen, om die druk zo min mogelijk te voelen
of je hebt teveel druk op 1 kant van het bit, dan gooien ze ook vaak hun tong er uit.

wat je het beste kan doen is een goede instructeur/instructrice zoeken, die jou helpt bij het beter gaan rijden van je pony, en die dus vooral let op het eerlijk nageeflijk rijden met op beide teugels evenveel druk
en even naar zn tanden laten kijken door een tandarts/dierenarts om te kijken of er geen haken aan de kiezen zitten.

succes!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:37

Renske20 schreef:
OMG wat een reacties Bloos! maakt niet uit als zn tong eruit is, tong met elastiek vastbinden, tong met panty vastmaken etc etc

denk eens na!

tong uitsteken is een teken dat er iets niet fijn zit in de mond van je pony, of hij heeft last van haken aan zn kiezen, of je hebt een verkewerd bit in(bv verkeerde maat, of te dik waardoor hij te weinig ruimte heeft in zn mond)

maar 9 van de 10 keer is het een rijtechnisch probleem, op het moment dat jij te sterk inwerkt met je hand, zal je pony als verzet zn tong uit zn mond doen, om die druk zo min mogelijk te voelen
of je hebt teveel druk op 1 kant van het bit, dan gooien ze ook vaak hun tong er uit.

wat je het beste kan doen is een goede instructeur/instructrice zoeken, die jou helpt bij het beter gaan rijden van je pony, en die dus vooral let op het eerlijk nageeflijk rijden met op beide teugels evenveel druk
en even naar zn tanden laten kijken door een tandarts/dierenarts om te kijken of er geen haken aan de kiezen zitten.

succes!


Heb je mijn reactie dan niet gelezen? Mij hoor je namelijk nergens zeggen dat je die tong moet vastbinden oid Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:58

ja jouw reactie en nog eentje waren wel normaal, het was dus ook niet naar jou bedoeld maar naar degene die het of doodnormaal vinden dat een pony zn tong uitsteekt, of die zeggen dat je hem dan maarmoet vastbinden of er een tonglepel voor moet gaan gebruiken...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:25

het kan honderd dingen zijn, zijn gebit en je bit nakijken is een goed idee.. je instructrice om afvies vragen ook .. maar mesen geloof me er zijn echt paarden die het gewoon doen omdat se het grappig vinden. Echt ik heb mijn vorige paard binnenstebuiten gekeerd, ging netjes naar de tandarts.. het zou aan mij kunnen liggen maar, dit is het enige paard adt ik heb gereden die het cencewuent deed.

Het Kán een rijtechtnischt probleem zijn maar een paard met zijn tong uit zijn mond heeft niet perse een probleem.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:33

idd dat zou ook kunnen, maar de meeste paarden die dit doen, doen het niet zomaar.

op de manege waar ik heb gewerkt deden 2 paarden dat ook, tot ze een tijdje goed werden gereden, ineens was het over(die reden eerst veel met beginners, dus gepluk aan hun mond)

zo ook op de springstal waar ik hem gewerkt...haken bijvijlen, andere ruiter erop en het was over....

maar mn reactie was vooral bedoeld vanwege de niet doordachte reacties als: bind zn tong vast(zo stond er ooit in de paard&sport een uitspraak van de tuchtcommissie, dat een vrouw die met ijzerdraad voorkwam dat dr paard zn tong uitstak, tijdelijk was geschorst, ik bedoel, er zijn genoeg gekken die hun paard zo'n dingen aandoen, geef dan dit soort tips niet aan een jong meisje met een pony die zn tong uitsteekt...)

maikellover

Berichten: 54
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:08

hey, ik heb ook een pony gehad die het deed. die van mij deed het omdat de aanleuning niet goed was. zodra ik zorgde dat de aanleuning goed was was het over. ik heb het ook met een speciaal bit geprobeerd. dit werkte ook best goed. je kunt het een keer proberen. het is een bit dat ijzeren rondjes aan het middenstuk heeft zitten. bij mij heeft het gewerkt. ik gebruikte dit bit toen ik de aanleuning nog niet goed kreeg. je kunt het een keer proberen. succes ermee

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:47

Vaak een aanleuningsprobleem of spanning idd een een eenvoudig zacht bitje proberen!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:12

bartje4life"]
jah
bedankt dat is mischien wel een goeie ik heb les van angela van den berg maar haar opa zei dat het door de spieren oprekken was maar hij doet het soms al als die het bit in krijgt maar het is geen luchtzuigen want hij doet het alleen onder het rijden duss maar heel erg bedankt ik ga het proberen als nog iemand wat weet tell me
[/quote]

[quote="Renske20 schreef:
wat je het beste kan doen is een goede instructeur/instructrice zoeken, die jou helpt bij het beter gaan rijden van je pony, en die dus vooral let op het eerlijk nageeflijk rijden met op beide teugels evenveel druk
en even naar zn tanden laten kijken door een tandarts/dierenarts om te kijken of er geen haken aan de kiezen zitten.

succes!


Vandaar mn eerdere post Haha!

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:10

Ik heb ook een paard die de tong uit de mond doet. .maar die doet dat uit ontspanning.. we hebben de tanden enzo allemaal al na laten kijken maar daar is niks mee aan de hand.. !

chanouklover
Berichten: 106
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:56

hbe je er een fotow van??

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:03

Op de stal waar ik eerst stond was er ook een paard die dit deed. Hij deed het altijd tijdens het rijden. Via een andere manier van rijden hebben ze dit eruit gekregen. Als je hier info over wil, pb me dan maar even. Dan leg ik het je uit.

Groetjes

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:30

bartje4life schreef:
neej maar hij heeft een spleet in zijn tong en dat vind ik erg en het is niet leuk want bij wedstrijden gaan er altijd punten vanaf

Ik vraag me dan af hoe die spleet er gekomen is. Misschien kan hij zijn tong wel helemaal niet fatsoenlijk in zijn mond doen als er ook een bit bij zit, vanwege kapotte spier in de tong ofzo...

Een bit met tongvrijheid kan helpen. In ieder geval een zachte hand...

Ga mee met velen dat het meestal een aanleuningsprobleem is, daarom staat het op je protocol en men wil het niet zien op wedstrijden, want het betekent dat je pony niet aan de teugel gaat.

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:53

ze zeggen ook vaak dat de beste springpaarden de tong uit de mond hebben bungelen!!
het kan ook ijver zijn hoor!! het is niet altijd verzet

Lindaaa
Berichten: 48
Geregistreerd: 12-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:56

als een pony/paard ze tong uit de mond heeft onder het rijden,
KAN dat heeel goed betekenen dat je hem teveel op 1 hand rijd of dat die teveel op 1 had gereden is, let hier enes op of je dat doet? of is dit vroeger gebeurt dat dit nu een gewoonte is geworden>?
vaak is dit de oorzaak
Scheve mond

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:14

Hmm, deze topic zal ik eens in de gaten houden, mijn pony doet het namenlijk ook. Ze heeft het altijd gedaan (en ze heeft M1 gelopen, met een goede ruiter die verdiend in het M1 kwam) en zodra het bit ingaat komt die tong er al uit in een hoekje. Het ziet gewoon stom uit, niet dat ik me er aan erger ofzo, maar kan er altijd wel mee lachen. Net een mongooltje, echt stom. Mar waarschijnlijk is dit ook bij haar gewoon een gewoonte, het hoeft echt niet altijd verzet te zijn idd. Waarom zou ze het dan ook hebben als het bit net in is? Nog voor het rijden zelfs.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:15

Er zijn paarden die zeer gevoelig zijn op de tong. Op het moemnt dat het bit er in komt, komt er ook direct een lichte druk op de tong. Reactie de tong onder het bit vandaan en in de mondhoek naar buiten.

Ik heb hele goede resultaten met de Myler bit.

chanouklover
Berichten: 106
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:52

secricible schreef:
Hmm, deze topic zal ik eens in de gaten houden, mijn pony doet het namenlijk ook. Ze heeft het altijd gedaan (en ze heeft M1 gelopen, met een goede ruiter die verdiend in het M1 kwam) en zodra het bit ingaat komt die tong er al uit in een hoekje. Het ziet gewoon stom uit, niet dat ik me er aan erger ofzo, maar kan er altijd wel mee lachen. Net een mongooltje, echt stom. Mar waarschijnlijk is dit ook bij haar gewoon een gewoonte, het hoeft echt niet altijd verzet te zijn idd. Waarom zou ze het dan ook hebben als het bit net in is? Nog voor het rijden zelfs.


mijn paard doet het niet maar een paard die ik ken doet het ook!
een heel goed paardje dat wel
Loopt nu ook M1 maar krijgt er ook - punten door en ja dat is niet leuk... Ach gut

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:35

bij mij op de manege is er ook een pony die heeft altijd zijn tong er uit met rijden. ziet er dus heel gek uit maar bij hem komt het doordat hij lucht zuigt. en dus is gek met zijn mond of zo iets. ik weet niet of er bij jou ook zo'n soort oorzaak kan zijn
goetjes lieke Tong uitsteken

GoldStar

Berichten: 364
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 22:02

Als je dressuur rijdt wordt een tong uit de mond als een ernstige fout aangerekend. Het betekent als het paard gezond is en geen problemen met het bit heeft dat er in de africhting en het rijden iets fout is. Als je dit een keer meemaakt, moet je direct de oorzaak vinden en oplossen. Doe je het niet, dan wordt het een gewoonte die er zeer moeilijk en zeer waarschijnlijk niet is uit te krijgen. Meestal ligt de fout bij de ruiter. Bij andere paarden disciplines zie je het ook vaak. Het is fout, maar je wordt er niet voor gestraft. In dressuur gaat het om een goede africhting en correct rijden. Daarom wordt deze reactie van het paard als "fout" gezien.

Je kan proberen om medische oorzaken uit te sluiten, maar dat is zeker niet altijd mogelijk. Ook kun je het bit controleren. Kun je het paard in stilstand afbuigen met het hoofd voor de loodlijn. Krijg je dan een afkauw response? Als je niet weet hoe je dit doen moet, laat het dan door een meer ervaren iemand controleren. Als je het paard bezig kan houden met iets anders, leert hij iets nieuws of wat anders aan. Als dat een sterkere prikkel geeft dan de tong uit de mond, kan "tong uit de mond" voorkomen worden. Een paard iets afleren, is bijna niet mogelijk. Het alternatief moet aantrekkelijker zijn. Vaak is het een oneerlijk teugel contact of een oneerlijke aanleuning. Om de pijn indrukken in de mond te verminderen legt het paard de tong vlak onder het bit, om de hinderlijke druk (pijn) te verminderen. Dat wordt zeer snel een gewoonte. Je ziet het ook bij paarden met andere problemen (rug, nek, ....).

Je kan proberen afwisselend steeds voltes op de andere hand te rijden, het paard de hals te laten strekken en het hoofd te laten zakken (als een telescoop). Je moet het paard dan de ruimte geven, maar niet het contact met de mond verliezen. Als het paard uitstrekt, belonen, belonen, belonen met een klopje of met woorden. Het halsstrekken is voor het paard of de pony al een prettig gevoel, dus een beloning. Als halsstrekken niet goed lukt, probeer dan wat stelling te vragen, op beide handen. Het halsstrekken moet je niet afdwingen met de teugels, het moet vanuit het ondertreden van de achterhand onder de massa veroorzaakt worden. De bovenlijn van het paard/de pony ziet er dan meteen anders uit. Het paard moet het bit gaan zoeken bij het halsstrekken en het bit afkauwen. Er moet geen vocht uit de mond lopen, er moet wat licht schuim op de lippen komen. De onderkaak is dan soepel en geeft dan goed na. Veel schuim wordt vaak uitgelegd als goed, meestal is het een teken dat de oorspeekselklier te veel onder druk staat.
Overvloedig schuimen en speeksel uit de mond is niet de bedoeling.
Likken van de lippen is goed, oren in de goede stand, ogen moeten goed staan, de staart moet goed gedragen worden, het paard / de pony moet afmesten en winden laten, niet kokeren (ruinen). Dus ontspannen en met vertrouwen, maar met aandacht bij de ruiter voorwaarts gaan.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:51

Het hoeft niet altijd een aanleuningsprobleem te zijn.

Maar wat doet je paard als je aan het longeren bent (wel met bijzet/gogue/enz)? De tong er ook uit, of is de tong dan netjes binnenboord?
Een rubberen tonglepel vind ik niets, een rvs tonglepelbit zou ik dan eerder nog proberen. Maar dan moet je eerst zeker weten dat je zelf niet te veel trekt, rukt, plukt, of wat dan ook.

Het paard dat ik rij heeft een lastige mond. Een dun bit werkt te scherp in, een dik bit maakt dat ze haar mond niet meer kan sluiten. De lippen sluiten niet. Uiteindelijk met een dubbelgebroken kk bit een goed bit gevonden.
Kijk dus ook naar de anatomie van de mond van je paard, soms past je bit gewoon niet goed.

lotjuhh

Berichten: 916
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: hendrik-ido-ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:35

Sjonniej schreef:
Meestal is het een teken van verzet tegen het bit.


jah volgens mij ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:52

L0L0 schreef:
ik had hep ook wel eens gehoord van iemand die maakt de tong vast aan het bit of zo met een elastiek maar 0f dat zo fijn voor het paard is weet ik niet ik denk dat die andere 0pties beter zijn....


ja of laat hem gewoon verwijderen, heb je er helemaal geen last meer van.