handen stil houden!!!!!!!!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aliesje

Berichten: 855
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Bij de BB'ers!!

handen stil houden!!!!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 18:21

ik heb een probleem ben al een paar jaar aan het oefenen om mijn handen stil te houden maar het lukt me nog neit egt goed vooral met springen dan dan trekt ik mijn handen eerst naar mij toe en dan ga ik pas naar voren.. Verdrietig
ik erger me kapot aan mezelf dat het als maar niet lukt om ze normaal stil de houden...
mijn trainer zegt dat t een kwestie is van elke dag erop letten..
en hij zegt ook dat er veel meer dit probleem hebben maarja ik ben al paar jaar met mijn handen bezig het gaat wel een stuk beter iedere keer
misschien heeft iemand handige tips voor mij zou wel handig zijn Pling

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:27

Ik zou je zelf eens flink gaan aanpakken Knipoog klinkt misschien hard.. maar als je er al zo lang mee bezig bent!

Dus als je gaat springen en je rijd op de sprong af denk je alleen maar bij jezelf; WAAG HET NIET OM MET DIE HANDEN TE TREKKEN of hoe je het noemen wilt.. en dan moet je dat bij iedere sprong gaan denken.. elke keer als je een hindernis ziet.. als je langs een paard rijd en alles zou ik gewoon tegen jezelf zeggen.. handen stil houden! en op een gegeven moment moet je toch ziek van je eigen gezeur worden en helemaal genezen zijn Knipoog

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:46

je doet waarschijnlijk je handen omhoog om je evenwicht op te zoeken, dus ga maar eens zo vaak als je kunt een knoop in je teugels leggen en met losse handen rijden! Over wat balkjes draven om mee te beginnen, later misschien een klein sprongetje. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:50

Probeer een plukje manen vast te houden of als de manen te kort zijn knoop je er een touwjte in. Zo leer je om mee te gaan met de beweging van het paard en om je hand voor je uit te houden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:11

Vaak zie je dat mensen die onrustig in de handen zijn, een verkeerde houding hebben in de schouders en armen.

Probeer flexibeler te zijn in al je gewrichten, zoals polsen, elleboog en schouders, zodat die als een soort schokbreker kunnen fungeren Knipoog

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:27

uje kan ook met twee teugels gaan rijden dan hou je je handen ook heel erg stil ik zou het is probere suc6

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:03

Ook ik heb moeite mijn handen stil te houden. Een vriending gaf toen de tip om een bruggetje te maken met je teugels. Linkerteugel via linkerhand naar rechterhand en andersom. Dan blijven je handen in ieder geval redelijk bij elkaar. Om ze op de juiste plek te houden heb ik een riempje voor aan mijn zadel (ook wel gebruikt bij paarden die veel bokken). Pinken om het riempje heen en je handen zijn gefixeerd. Dit werkt goed bij dressuur rijden met springen werkt en plukje manen denk ik beter.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:31

Handen hoef je niet stil te houden, niet voor de training iig. Ik had juist een hele stille hand en moest meer mee gaan met het paard. Je moet het paard blijven begeleiden waar het heen gaat. Je zet anders snel je hand te vast. Door te zeggen houd je handen stil, ga je ze juist verkrampen en ben je nog verder van huis.

Let goed op je bovenarm/elleboog, daar moet geen spanning zijn. Dan kun je je handen mooi laten meebewegen met de bewegingen.

aliesje

Berichten: 855
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Bij de BB'ers!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 14:43

wacht ik zal mijn probleem duidelijker omschrijven als ik mijn paarden aan de teugel rij en hij heeft na dat moment daar rommel ik te veel met mijn handen en als ie eenmaal loopt dan kan ik ze niet stil houden...dus ik rommel teveel zeg maar...
en met springen dan trek ik mijn handen eerst naar me toen en dan ga ik pas naar voren Verward

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:50

tsja, zitles is ook een idee. Vaak zoek je nog te veel steun aan je handen. Pas als je een echte onafhankelijke zit hebt, kan je je handen beter stil houden.

(en ik zitles me ook suf, en heb ook nog steeds geen "stille" handen, maar het is al wel verbeterd in ieder geval!)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:27

het heeft wel met je zit te maken.. zodra jij goed zit.. zijn je handen ook stil (heb k me vdaag laten vertellen)

Zelf heb k ook problemen met mn handen stil houden.. Maar heb vdaag les gekregen van n prof. en die gaf wat aanwijzingen en alles ging opeens errug makkelijk.. had ook stille handen.. maar jah.. wat k daarvoor moest doen ligt aan mij en mijn paard.. dat zal bij jou wel anders zijn..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:47

eerst had ik ook geens tille hand
Ik moest toen mijn armen meer aansluiten tegen je lichaam aan laten hangen. Vooral ontspanning in je schouders is belangrijk.
Hou je handen niet te laag maar ook weer niet te hog zo ongeveer een vuist boven de schoft van het paard.
Hou je handen bij elkaar.

Heb je aan je instructeur gevraagd of hij geen oefeningen met je wil doen. bv eens aan de longeerlijn dan kun je je nog beter op je eigen houding letten. En hij weet precies wat je verkeerd doet als het goed is.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:46

mirjamalvaro schreef:
eerst had ik ook geens tille hand
Ik moest toen mijn armen meer aansluiten tegen je lichaam aan laten hangen. Vooral ontspanning in je schouders is belangrijk.
Hou je handen niet te laag maar ook weer niet te hog zo ongeveer een vuist boven de schoft van het paard.
Hou je handen bij elkaar.


Misschien is dat ook een goede oefening voor de Spanjool die nu op de Olympische Spelen loopt Knipoog

LittleFlower

Berichten: 21
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Gem. Gennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:50

Ik heb hier ook moeite mee hoor. maar ik ga de tips die hier gegeven worden is uitproberen! Lachen

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:11

VValar: Misschien is dat ook een goede oefening voor de Spanjool die nu op de Olympische Spelen loopt

Haha Nou die zit inderdaad niet erg goed in het zadel.
_________________

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:36

LuvdaTossa schreef:
Handen hoef je niet stil te houden, niet voor de training iig. Ik had juist een hele stille hand en moest meer mee gaan met het paard. Je moet het paard blijven begeleiden waar het heen gaat. Je zet anders snel je hand te vast. Door te zeggen houd je handen stil, ga je ze juist verkrampen en ben je nog verder van huis.

Let goed op je bovenarm/elleboog, daar moet geen spanning zijn. Dan kun je je handen mooi laten meebewegen met de bewegingen.


Dit is zeker waar ik ben ook te druk met mijn handen en ook als mijn paard al loopt waar hij moet lopen .
heb zelf ook gemerkt dat ik als ik te gefixeerd ga letten op mijn handen stil houden ik juist heel verkrampt wordt in mijn bovenlijf (schouders en ellebogen) en ik dan mijn paard juist veel meer hinder .Met als resultaat dat ik het rijden met mijn gevoel kwijtraak .let nu gewoon op dat ik wel goed toesta en probeer op te letten dat ik mee blijf gaan in haar bewegingen iedereen heeft een zwak punt wat je zeker moet verbeteren maar het moet niet tenkoste gaan van je gevoel.