Flexen? Zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:53

Als je een paard als Invasor hebt kan ik me wel wat bij je opmerking voorstellen xyzutu2 *duikt onder tafel* Haha!

Punt van het paard zover inbuigen is juist om een paard ondanks die buiging toch in balans te houden. Je laatste opmerking klopt dus gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:53

Even een schopje want ik heb nu weer 2 dagen gereden en het weer even op allerlei paarden uitgeprobeerd...

Waar ik het het meest voor gebruik is als controlemiddel. Als ik heel ver inbuig wil ik dat ie gewoon kaarsrecht op eigen benen doorloopt. Dus in de praktijk buig ik in en dan ga ik zitten voelen of ie uitzwaait, of in de schouder wil hangen, of wat dan ook. En dan kan ik dat corrigeren.

Die informatie over die zijwaartse beweging van de wervelkolom krijg je zo veel directer door dan wanneer je alleen maar recht vooruit blijft rijden.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:55

Volgens mij kan een wervelkolom niet zijwaarts bewegen.
Een wervelkolom heeft een zeer beperkte mogelijkheid om over de gehele lengte (van atlas tot de laatste staartwervels) naar links of naar rechts te buigen. Die buigmogelijkheden zijn echt zeer beperkt.
Wat je probeert te bereiken is een maximale lichaamsbuiging van het hele paard (binnen de mogelijkheden van het betreffende paard). Mijns inziens bereik je die niet door hem overdreven in te buigen zoals jij hier nu beschrijft (want dan buig je hem alleen maar in over de halswervels), maar door de mobiliteit van de ruggenwervel (van schoft tot en met bekken) te vergroten. Dat kan door goed uitgevoerde zijgangen onder de man (maar nog veel beter: vanaf de grond) en door losmakende massage-oefeningen op de poetsplaats (te vergelijken met warming-up van bijv. balletdansers).
Het interessante is dat als een paard wat moeite heeft met het aannemen van stelling en buiging, dit vaak afkomstig is uit de vierde, vijfde en zesde ruggenwervel en uit de atlas / draaier.

izarette
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-07-06

Re: Flexen? Zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:59

graag zou ik nog wat extra info krijgen over "flexen" die jullie gebruiken, die totaal niet lijken op die van Francois Baucher, want ik heb nog niet over de lichtheid horen spreken hier. En het "verzameleffect" dan? Deze gaat altijd samen( toch zeker in het begin) met de flexies.

hoe zien jullie die "flexen"?

Op dit moment leer ik de manier van Francois Baucher, door mijn franse trainer, en als er iemand vragen heeft kan die altijd terrecht bij mij.

Anoniem

Re: Flexen? Zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:00

Dit topic is uit 2004, hier dan ook een slotje.
Je kunt als je wilt over deze man en zijn manier van flexen wel een nieuw topic openen bij RT-D.