paard ongeduldig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

paard ongeduldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 12:06

hallo allemaal,

ik heb hier nog nooit moeite mee gehad en rijd al jaren paarden in maar nu is er een paard wat absoluut niet of bijna niet wil halthouden. Qua rijden e.d. is hij super gehoorzaam en krijg enorm veel complimenten. hij reageert overal erg snel op en is absoluut erg leergierig. ik heb dan ook verder geen problemen. hij wil gewoon niet tot stilstand komen, behalve met op en afstijgen. hebben jullie nog wijze ideeen?

groetjes


joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:27

Je schrijft er niet bij of het paard al wat ouder is of nog jong is. Je zou hem een paar keer tegen de bakrand stil kunnen zetten. Of met hulp van iemand op de grond stil kunnen zetten. Gebruik hier een duidelijk comando bij en ga dit langzaamaan oefenen. Neem het bij iedere training een paar keer mee.. Bijvoorbeeld tijdens het losrijden of het uitstappen.. Met veel geduld leert ie het vanzelf..

Veel succes... groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

smiekes
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:32

je kan hem ook een beetje in de maling nemen bijvoorbeeld net te doen als of je gaat afstapen zodat hij tot stilstand komt en zodra hij stil staat gelijk weer weg stappen.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:54

ik heb het zelfde probleem gehad. mijn pony is ook onsettend leergierig. maar toen ik d'r ging inrijden wou ze echt niet stil staan.

ik heb het gewoon met heel veel oefenen en geduuld voor elkaar gekregen. en gewoon heel zwaar in het zadel zitten haken naar beneden je lang maken, staat die heel ff steel weer weg stappen en belonen,
en steeds verder uitbrijden en steedts belonen.

eigenlijk is hert heel veel oefenen oefenen oefenen en nog eems oefenen.

veel succes OK dan!

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:55

wat is bij jou het verschil tussen halthouden om af te stijgen en gewoon halthouden......
je stijgt toch pas af als ie al stil staat...dan doet ie t toch???

Vivande

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:59

Had mijn paard ook toen ze nog 3 was. (nu is ze 4 Knipoog )
Gewoon flink oefenen, paar pasjes stappen en stilzetten.
Paar passen draven en stilzetten.
Stukje galoperen en stilzetten.
En telkens maar weer..
Oefenen oefenen oefenen..
Dat heeft bij mij ook geholpen Knipoog

♥ Viefje.. Z1+6

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 13:28

dank je wel voor jullie reacties.
ik ben het maar vanaf de grond gaan oefenen met een commando, en toen dat goed ging heb ik het met longeren geoefend en daarna op het paard en het paard reageerde er erg goed op en staat nu keurig stil.
het paard stond waarschijnlijk niet stil omdat hij een keer heel snel moest stoppen omdat er een paard was losgebroken en recht op hem afkwam. waarschijnlijk is hij toen erg geschrokken van de plotselinge ophouding.
Ik begreep eerst maar niet waarom hij dus niet wilde halthouden, maar toen ik dit dus hoorde dacht ik dat hij misschien bang was geworden voor de hand.
Ik ben nu al zover dat hij op mijn zit halthoud zelfs vanuit de draf zonder mijn teugels te hoeven gebruiken en heb hem steeds met wat lekkers beloont. hij kan nu z'on 20 seconden stilstaan. Nu alleen nog rustig uitbreiden. Gelukkig maar dat hij alles erg snel leert.

bedankt nog voor jullie ideeen!!!!! OK dan!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 13:32

livo schreef:
wat is bij jou het verschil tussen halthouden om af te stijgen en gewoon halthouden......
je stijgt toch pas af als ie al stil staat...dan doet ie t toch???


Ik begrijp je reactie maar ik stijg meestal op een vaste plek in de bak opwaar ik ook weer afstijg dus is dat misschien een beetje vaste prik voor hem geworden. Maar het gaat nu prima hoor!

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:57

smiekes schreef:
je kan hem ook een beetje in de maling nemen bijvoorbeeld net te doen als of je gaat afstapen zodat hij tot stilstand komt en zodra hij stil staat gelijk weer weg stappen.




wat een goede tip

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:00

Ik heb precies hetzelfde. Zodra ik een tijdje stilsta gaat mijn paard draaien, zijwaarts, achterwaarts, ongeacht van mens, dier, of wat dan ook wat in de weg staat... Scheve mond Als je dan wegstapt gaat hij er niet vandoor, maar in zijn eigen sukkelige luie tempo. Knipoog Gewoon niet stilstaan dus. Maar jouw paard is niet de enige hoor. Ik dacht eerst altijd dat die van mij de enige was Tong uitsteken, maar nu blijkt dat dus helemaal niet zo te zijn, ik zie eigenlijk geregeld paarden van anderen die precies hetzelfde doen, vooral als iemand erop zit. Die van mij heeft het niet echt in de bak, vooral in het bos of als ik bijv bij de bakken voor de les nog een kwartier moet wachten, gaat ie na 5 - 10 minuten staan draaien etc. Tong uitsteken

Wat ik nu wel doe, is aan de hand oefenen met stilstaan. Dus gewoon ernaast, met hoofdstel in, (tijdens buitenrit afstappen oid) als hij dan gaat draaien of als er gras is wil grazen dan straf ik hem. Hij heeft het snel door, en doet het nu al een stuk minder. (hij is al 16, en we hebben hem een jaar) Bovendien kan hij dan niet achteruit / zijwaarts, want als hij dat doet wordt ie gestraft (ik geef een kort rukje aan de teugels die ik dan vast heb). Als je erop zit helpt dat vaak niet. Daarom oefen ik het nu ook veel ernaast, omdat ik hem dan wel goed kan laten stilstaan en eigenlijk hoop ik dat hij het op den duur zo ook onder het zadel leert. Maarja, zit natuurlijk ook in de aard van het paardje. Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, jazzejam, Mo_Noah, Texas02 en 9 bezoekers