Wanneer S&T?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Wanneer S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 10:46

Een stalgenootje en ik hadden pas een soort 'discussie' over wanneer te beginnen met het rijden met S&T. Zij heeft nu 3 winstpunten in de M2 en heeft haar hoofdstel al besteld en wil er af en toe in haar lessen al mee gaan rijden. Ik ben net 1 keer gestart in het M2 (148/152), maar ben van plan eerst 10 wp in de M2 te willen halen en dan pas te gaan kijken hoe hij op S&T reageert en er eventueel af en toe mee te gaan rijden (misschien eerste Zproef nog 'gewoon' op trens).
Hoe pakken jullie dit aan?

Nog een andere vraag erbij, is het lastig om voor een paard met een kleine mond (trens bit is 11,5 cm) een goed passende S&T combinatie te vinden?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:58

Hoi Marije,

Gelukkig is het rijden met stang en trens niet verplicht in het Z. De meesten gebruiken het omdat ze het stoer vinden en erbij willen horen. Veel combinaties krijgen wat aanleuningsproblemen als ze met S&T beginnen. Ik zou dus wachten totdat je je punten binnen hebt en daarna pas beginnen met een wedstrijdloze oefen/gewennings periode.

Bij stang en trens is vooral de inhoud van de mond belangrijk en niet de breedte van mondhoek tot mondhoek.

TIP:
Gezien het Vierpolders deel van je woonplaats moet je Sta-rho ongetwijfeld kennen.
Toen ik mijn eerste stang en trens moest kopen heb ik een afspraak gemaakt met Truus en heb mijn paard opgeladen en ben uitgebreid gaan passen.

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:06

Meestal zie je de meeste ruiters pas het S&T hoofdstel gebruiken wanneer het paard net iets meer moet gaan sluiten om de oefeningen goed te kunnen zetten.
Verder maakt het ook behoorlijk wat verschil wat voor paard je hebt, het ene paard is natuurlijk het andere niet.
Het is niet gezegd dat je met S&T MOET rijden natuurlijk, dat moet pas vanaf de ZZ-licht.
Zolang je paard gewoon lekker loopt op een trens en zich fijn laat rijden en sluiten, acht ik het zelf niet noodzakelijk nu al op een S&T te rijden

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:25

Inderdaad is het ook heel paard afhankelijk, maar ook ruiter/amazone afhankelijk.
Zo vond mijn zus het met S&T rijden heel fijn en ik koos op wedstrijden meestal nog voor een simpel trensje, dit dus op hetzelfde paard.

Wij hadden een soort van regeltje bedacht dat als we met regelmaat nette winstpunten reden in de M2 dat we met S&T zouden beginnen in de lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:36

Ik denk dat je pas met S&T moet gaan rijden wanneer dat een toegevoegde waarde in je rijden geeft. Dat wordt niet bepaald door je klasse, maar hangt vooral af van je paard en hoe je je paard in de hand hebt staan.
Ik rij zelf nog altijd op hetzelfde trensje als waar mijn paard op ingereden is. Alle oefeningen rij ik probleemloos op die optoming. Voor mij voorlopig geen reden om er dan wel een S&T in te hangen. Het leuke is dat ik daar over juist vreselijk veel complimenten krijg, de jury-leden zijn er ook erg van gecharmeerd.
Pas als we gaan denken aan het ZZL dan wordt het tijd voor de S&T Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:52

Voor je stalgenoot geldt het iig nog dat ze er afentoe ene lesje mee wilt volgen, zo leert zij er alvast mee omgaan en zolang het bij afentoe blijft kan het naar mijn idee weinig kwaad.

Er zijn ook mensen die bedenken dat het nu wel tijd wordt, er een S&T ingooien en aan het rijden slaan Haha!

Jij wacht nog even dat is je eigen keuze, het is je eigen paard dus je zal het zelf het beste weten toch?
En zo zal het bij haar ook wel zijn.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:33

Een s&t hoofdstel kopen voordat je uberhaupt de punten voor de Z hebt lijkt me wat voorbarig. Ik train Max nog steeds voornamelijk op trens, ook al rijden we Z2. Soms start ik ook nog wel op trens als ik weinig met S&T getraind heb, gaat prima. Mijn ervaring is dat de meeste paarden niet zo lang hoeven te wennen aan het rijden met S&T, het zijn meestal de ruiters die er mee om moeten leren gaan.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:11

Toen ik mijn eerte Z1 proef reed, reed ik de merrie nog gewoon op een trens. Ik heb toen ook nog een winstpunt gehaald. Later ben ik pas met S&T gaan rijden. Was helaas ook maar van korte duur. Na 4 wedstrijden Z gereden te hebben brak mijn paard zijn kootbeen.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:18

Ik ben er mee gaan rijden toen ik de punten voor het Z had.
Ook alleen maar in de les omdat ik er nooit eerder mee gereden had.

Ik had een 2de hands hoofdstel gekocht, omdat als ik het niks vond, geen dure aanschaf kwijt was en het zomaar in de kast lag.

Kawa reageerde er echter heel fijn op en had juist een betere aanleuning, hij was er wat zwaarder op, wat bij hem best mochtt hebben in die tijd.
En ik was juist bang dat hij er veel te licht op zou worden omdat hij zo al zo snel reageert.
Dus precies anders dan wat ik verwacht had.

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 15:29

Yolande: Ja, Sta-ho ken ik, daar komen veel van mijn spullen ook vandaan, bedankt voor de tip.
En verder: ik wil best graag proberen hoe Duvel op S&T loopt, als ik eenmaal Z mag starten, maar ik ga er pas daadwerkelijk mee de ring in als ik er goed mee om kan gaan en ik vind dat Duvel er dan ook fijner op loopt dan op een trens. Anders blijft gewoon die trens erin, dat maak mij eigenlijk ook niet uit.
ZZ-licht zullen we wel niet halen denk ik, dus verplicht zal het voor ons niet worden.

Sily: die mensen ken ik ook, en mensen die er helemaal niet mee om kunnen gaan (imo dan, trensteugels hangt los, stang vol aangetrokken en dan de sporen er maar inprikken).
Maar ik ga er zowieso ook eerst vooral goed mee lessen als ik tzt met S&T wil gaan rijden, ben veel te bang dat ik het anders niet goed doe ofzo, de enige S&T ervaring die ik heb is tijdens het uitstappen van de paarden van mijn instructrice en dan heb ik de stangteugel helemaal lang en de trensteugel als ' stuur' dus kun je eigenlijk niet echt ervaring noemen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:30

Ik ben ook pas voor de eerste keer M2 gestart en ik heb al 3 keer met S&T gereden...
Ik vindt het super gaan in het begin is het even wennen maar later liep hij er super mee!!
Ik ben van mening { samen met mijn instructrice} Dat het absoluut geen kwaad kan je kan hem er beter vroeger aan laten wennen dan dat het pas moet als je net Z bent...
Ik vindt dat je hem met S&T meer door kunt pakken en daardoor loopt hij bij mij op de trens juist weer beter!!!
Het is net ook wat je zelf vindt en waar jij zelf aan toe bent...
Ik heb ook nogal wat ups en downs gehad met wedstrijden en heb 2 jaar in het M1 gezeten waardoor ik toch met mijn niveau door ben gegaan mijn paard is ook al 9.
Als je nou heel snel bent gegaan en je paard is nog jong zou ik eerder nog wachten.
Maar ik rij nu ong 1X in de week of in de 2 weken mee en het gaat heel goed ga er ook binnnenkort mee lessen.
Je moet in het begin wel voorzichtig zijn en beginnen met licht werk...

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 21:23

Duvel is ook "al" 9, maar ik rijd hem pas bijna 3 jaar en pas 2,5 jaar wedstrijden (in de B begonnen). Bovendien rijd ik hem maar 2-3 keer per week, hij is niet van mij nl. en door mijn studie heb ik doordeweek niet zo heel veel tijd.
Ik heb absoluut geen haast, neem regelmatig een wedstrijdpauze, want door blijven starten na de 10 wp kost me alleen maar bakken met geld, dan steek in dat geld liever in les en een poosje geen wedstrijden, tot we weer klaar zijn voor de volgende klasse. Daarom denk ik dat ik maar bij mijn eigen plan blijf en pas aan S&T ga beginnen als we de punten voor het Z binnen hebben.
iedereen bedankt voor jullie reacties.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:37

Ik ben net in de M2 begonnen en ik begin nooit aan de strang en trens Haha! .

Ik vindt het zelf niet nodig aangezien we nooit van ons leven hoger dan Z zullen starten, en ze prima loopt op een dubbel gebroken bitje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers