bang voor iets over de oren wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
le0nie1985
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: arnhem

bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 01:44

mijn belg is samen met een andere belg de wei gezet, ver van huis.
na anderhalf jaar is die andere belg verkocht omdat deze gemeen werd.
Abel(mijn belg) heeft zijn halster afgekregen, en sinds dien kregen wij hem niet meer te pakken.
we hebben hem naar huis gejaagd, en 2 weken lang met hem bezig geweest. vervolgens hebben we heb de stal in gezet, en hem met veel pijn en moeite een halster om gekregen. inmiddels zijn we met hem aan het trainen, maar hij wilt nog steeds niet zijn halster af of om.
hij vind het eng zodra het halster over zijn ogen komt....dit wacht hij nog even af, maar hoger vind hij echt niet leuk.hij trekt zijn kop omhoog, en loopt achteruit.
dit betekend dat ik zijn hoofdstel over zijn halster moet doen. en dit dan door middel van het hoofdstel uit elkaar te halen, en over zijn nek leggen, en dan weer vastmaken...drama dus!
ook betekend dit dat hij het hoofdstel van de kar nooit om zou kunnen....
wie ow wie heeft tips/ trucs om dit te verbeteren?
Laatst bijgewerkt door le0nie1985 op 02-08-08 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 01:48

Heb niet echt een oplossing maar vooral veel geduld hebben en rustig blijven. En blijven proberen. Je paard is nog jong dus kan nog erg veel leren.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:19

Ik doe halsters bij jonge paarden altijd op de manier om zoals halsters oorspronkelijk bedoeld waren: met de gesp. Vroeger hádden halsters helemaal geen klipje waardoor je ze over de oren moest/kon trekken.

Als je jonge paarden dan eenmaal gewend zijn aan het gefrut áchter de oren, met die gesp, (en dat kan best een jaar duren, maar ik begin dan ook met veulens van een half jaar, en dan maakt een maandje korter of langer oefenen niet uit) dán ga je eens een keer het halster over de oren heen afdoen. Niet omdoen, alleen afdoen. Til het kopstuk daarbij zo hoog mogelijk op, zodat je de oren niet raakt. Zet desnoods eerst de gesp een paar gaatjes ruimer. Als je dat zo eens een maandje of twee, drie hebt gedaan, en je paard accepteert dat goed, dán zou je misschien eens kunnen kijken of voorzichtig aandoen over de oren ook kan. Wat daarbij dan soms nog een truuk kan zijn is het halster het de neus in de voerbak leggen (waar voer in zit), en het op die manier nog eens extra leuk maken. Tegen de tijd dat je dit op deze wijze geoefend en getraind hebt, is je paard ook wel 3, en ben je precies op tijd om eens aan inrijden te denken. Alles wat je nu verpest heb je later een leven lang een probleem mee, vergeet dat niet.

Jazzit
Berichten: 296
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Roermond

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:25

Vertrouwen winnen, veel geduld hebben, en jezelf tegenover je paard telkens maar blijven 'bewijzen' dat je het goed met hem voor hebt. En dan 'goed' vanuit de optiek van je paard.

Hands on? Laten ontspannen. Mijn Arabier is ook schuw bij zijn oren. Als ik het halster af wil doen, dan leg ik mijn hand op zijn manenkam (bij de schoft), en kriebel hem daar tot hij ontspannen is. Dan kriebel ik langzaan richting zijn oren, en dan oefen ik zachte druk uit om hem uit te nodigen zijn hoofd omlaag te brengen. ** EDIT ** Zodra hij zijn hoofd omlaag brengt, de lichte druk meteen opheffen en lekker verder kriebelen. Als hij niet van kriebele houdt, moet je dat eerst 'oefenen' ** De eerste 50x (dagen) ging zit nog niet zo goed, maar inmiddels gaat het prima. Als zijn hoofd omlaag is, kan je voorzichtig zijn oren aaien / masseren, en met je hand naar zijn voorhoofd glijden. Pas op het moment dat hij volledig ontspannen is, leg ik mijn rechterhand terug achter de oren (achter het halster), en doe ik met links zijn halster af.

In de tijd dat een halster in de helft van de gevallen niet lukte, hebben we een touwhalster gebruikt. (Of een gewoon stalhalster, dat we bij de gesp los en vast maakten, maar dat is zo'n gepruts Clown ) Dat hoeft niet "over de oren" en dan konden we toch met ons paard gaan grondwerken, wandelen, grazen, en andere leuke dingen doen. Met touwhalster hebben we uiteindelijk de beginstap kunnen zetten om ueberhaupt samen te gaan werken, en aan vertrouwen te bouwen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-08-08 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: off-topic stuk verwijderd.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:34

Jammer, dat het zo gelopen is met de (niet) halstertraining van je paard, best lastig,...

Ikzelf leer de veulens al in de eerste week aan het halster te wennen en doe daarbij JUIST het over de oren trekken.
Dat voorkomt een heleboel ellende, zoals de TS nu heeft.

Mijn tip is:
Krijg je er nu wel een halster om?
Zo ja, doe je paard 1 halster om een iets krappere, en laat die om, zolang hij zo moeilijk doet.
Oefen met een 2de ruimer halster om dat aan en uit te doen.
Doe dit een paar x per dag, liever paar keer kort dan 1x heel lang oefenen.
In het begin bij 1x over de oren krijgen aan en uit, meteen belonen en met rust laten en zo opbouwen.
Tot je echt het halster een paar keer heen en weer over de oren kan "sjorren".
vooral niet te voorzichtig gaan doen, moet tie maar aan wennen! Knipoog Ach gut

Komt je paard wel naar je toe in de wei/paddock?
En kan je hem ook goed aan een touw leiden??

Succes! OK dan!

idapaulien

Berichten: 702
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Fryslân

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:56

Mijn pony deed dat ook maar dat kwam omdat hij vroeger is mishandeld dus moest ik eerst haar vertrouwen winnen ik deed dat door te poetsen en heel veel te praten.En dan het halster om doen snoepje geven en an weer af doen en dat een paar weken lang en bij mij werkt he dus probeer het ook!! Knipoog

Karlijn_xx
Berichten: 172
Geregistreerd: 02-08-08

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:13

Probeer zijn vertrouwen te winnen!.
Praat tegen hem, stel hem op zijn gemak, en beloon hem vooral goed als je het halster om heb gekregen.
Later moet je consequenter worden in het belonen.
Als je het zonder moeite om krijgt; heel erg goed belonen (met een wortel, een stukje appel of een snoepje etc.).
Als het met een klein beetje worsteling om gaat, een klopje op zijn hals en lieve woorden.
Als je het met veel moeite om krijgt, gewoon weer afdoen en opnieuw proberen.

Veel succes!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:37

-> OPG

FEST
Berichten: 109
Geregistreerd: 19-06-08

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:11

waarschijnlijk is je paard oorschuw.

hiervoor had hij niets van dit ?

ook niet een beetje ?

andere paard was gemeen geworden in de wei ?

misschien is er iets gebeurd waardoor hij zo bang is.

ik zou het met veel geduld gaan proberen & zo rustig mogelijk blijven.

gewoon blijven proberen, dan lukt het altijd.

le0nie1985
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: arnhem

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:28

Jazzit schreef:
Vertrouwen winnen, veel geduld hebben, en jezelf tegenover je paard telkens maar blijven 'bewijzen' dat je het goed met hem voor hebt. En dan 'goed' vanuit de optiek van je paard.

Hands on? Laten ontspannen. Mijn Arabier is ook schuw bij zijn oren. Als ik het halster af wil doen, dan leg ik mijn hand op zijn manenkam (bij de schoft), en kriebel hem daar tot hij ontspannen is. Dan kriebel ik langzaan richting zijn oren, en dan oefen ik zachte druk uit om hem uit te nodigen zijn hoofd omlaag te brengen. ** EDIT ** Zodra hij zijn hoofd omlaag brengt, de lichte druk meteen opheffen en lekker verder kriebelen. Als hij niet van kriebele houdt, moet je dat eerst 'oefenen' ** De eerste 50x (dagen) ging zit nog niet zo goed, maar inmiddels gaat het prima. Als zijn hoofd omlaag is, kan je voorzichtig zijn oren aaien / masseren, en met je hand naar zijn voorhoofd glijden. Pas op het moment dat hij volledig ontspannen is, leg ik mijn rechterhand terug achter de oren (achter het halster), en doe ik met links zijn halster af.

In de tijd dat een halster in de helft van de gevallen niet lukte, hebben we een touwhalster gebruikt. (Of een gewoon stalhalster, dat we bij de gesp los en vast maakten, maar dat is zo'n gepruts Clown ) Dat hoeft niet "over de oren" en dan konden we toch met ons paard gaan grondwerken, wandelen, grazen, en andere leuke dingen doen. Met touwhalster hebben we uiteindelijk de beginstap kunnen zetten om ueberhaupt samen te gaan werken, en aan vertrouwen te bouwen.

Succes!



tnx voor de tips.
abel (zo heet de ruin) houd zeker van aandacht en kriebelen! en ik mag opzich met mijn handen bij zijn oren komen, zijn oren bewegen en ook kriebelen. hij haalt idd zelfs zijn kop ervoor naar beneden!
ik ben nu ook aan het oefenen met een los stuk touw. Ik leg dit over zijn nek, en op het moment dat hij ontspannen is probeer ik dit langzaam naar voren te schuiven. het gaat best goed,maar het gevoel van die oren blijft hem goed irriteren.
toch bedankt voor je tips! ik ga zeker verder oefenen!
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-08-08 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off-topic uit quote verwijderd.

le0nie1985
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: arnhem

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:32

jessiejanes schreef:
Jammer, dat het zo gelopen is met de (niet) halstertraining van je paard, best lastig,...

Ikzelf leer de veulens al in de eerste week aan het halster te wennen en doe daarbij JUIST het over de oren trekken.
Dat voorkomt een heleboel ellende, zoals de TS nu heeft.

Mijn tip is:
Krijg je er nu wel een halster om?
Zo ja, doe je paard 1 halster om een iets krappere, en laat die om, zolang hij zo moeilijk doet.
Oefen met een 2de ruimer halster om dat aan en uit te doen.
Doe dit een paar x per dag, liever paar keer kort dan 1x heel lang oefenen.
In het begin bij 1x over de oren krijgen aan en uit, meteen belonen en met rust laten en zo opbouwen.
Tot je echt het halster een paar keer heen en weer over de oren kan "sjorren".
vooral niet te voorzichtig gaan doen, moet tie maar aan wennen! Knipoog Ach gut

Komt je paard wel naar je toe in de wei/paddock?
En kan je hem ook goed aan een touw leiden??

Succes! OK dan!


hoi hoi, ja de eigenwijze ruin is dol op aandacht. Tot voorkort kon niemand erbij komen, maar als ik aan kom rijden met de auto en ik roep hem 1 x, komt hij vol aan gegaloppeerd!
we hebben zijn 1e halster om gekregen d.m.v het losmaken van alle bandjes. Het over zijn hals leggen, en daarna weer vastmaken. We gaan zeker ook oefenen met een groter halster eroverheen.
ik kan hem heel goed aan een touw leiden, hij reageerd perfect op alles wat je zegt en doet. al moet ik wel zeggen dat hij mij heeft geleerd hoe ik het moet doen. Als hij aan de longeerlijn loopt, en ik draai mijn heupen niet ver genoeg staat hij stil. We kunnen dus wel lezen en schrijven!
tnx voor de tips!

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: bang voor iets over de oren wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 01:02

Moderatoropmerking:
TS stelt de vraag hoe zij haar Belg het halster goed om en af kan doen. De discussie over het inrijden van deze Belg hoort dan ook niet in dit topic thuis. De offtopic berichten zijn gesplit. Graag weer over naar de vraag van TS! Lachen