Discussie: Inrijden, meteen flink doorrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:23

Sonja, stel je deze vragen omdat je twijfelt aan je eigen aanpak??

Momenteel heb ik geen jong paard om op te rijden, maar die van mij is wel jong geweest en toentertijd hanteerde ik het schema van 2 of 3 dagen achter elkaar erop, maar niet meer! Max 20 minuten op het paard, niet langer. Dat heb ik volgehouden tot zijn vierde en toen ging ik langer rijden en meer oefeningen erbij doen.
De eerste 6 weken van zijn rijpaard-leven werd dat schema ook gehanteerd, maar dan kortere tijd erop, ongeveer 10 minuutjes. De basis komt er dan zo helder op te staan dat je daar later altijd naar terug kan. Binnen een bepaalde termijn kan elk paard gaan morrelen aan de nieuwe situatie en wat gaan rebellen, het is fijn als je dan al een goed hoofdstuk 1 hebt om op terug te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:32

Lovely schreef:
Sonja, stel je deze vragen omdat je twijfelt aan je eigen aanpak??


Nope, zeker niet.
Maar ik vind het leuk om te horen hoe anderen er over denken, en om te leren van het waarom van de aanpak van anderen. Mijn aanpak is goed, daar ben ik 100% zeker van. Maar dat wil niet zeggen dat een andere aanpak daarom niet goed is of dat ik daar niet meer van kan leren omdat mijn koers al uitgestippeld is. Overigens wordt deze ook steeds bijgesteld hoor. We hadden Faiz in eerste instantie alleen op halster in willen rijden, maar hebben er nu toch een bitje in gehangen omdat ik vond dat hij wat te slangachtig lenig in z'n lijf is om een sidepullmethode toe te passen. Vind ik persoonlijk niet prettig. Vandaar dat de overstap naar snaffle al eerder gemaakt is dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Ik heb vanuit het verleden een behoorlijke ervaring met jonge paarden, echter Faiz is jonger dan de paarden waar ik voorheen mee werkte. Daarom hebben Dick en ik deze keer gekozen voor een andere aanpak, namelijk heeeeeeeel rustig aan en gang voor gang. Als hij volgende zomer z'n eerste jonge paarden-proefje loopt, is dat goed genoeg.


Topic is dus niet gestart uit onzekerheid, maar uit nieuwsgierigheid naar anderen, leergierigheid maar ook de behoefte om uit te dragen dat het ook anders kan dan standaard aanvaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:37

Overigens zal ik meteen een stukje uit de clinic van afgelopen vrijdag met jullie delen.

Hier werd geadviseerd om met een 2 tot 3jarige te beginnen (westernclinic, gericht op QH, Paint, Appaloosa en Arab) en na de beginselen aan de longe (stemcommando's) meteen stap, draf en galop mee te nemen onder het zadel.
Op een vraag 'wat te doen als het paard te hard gaat in galop' kwam het antwoord dat het dier dan op een kleine circel aan de korte kant van de bak gezet moest worden in die gang tot het weer rustig ging, en dan uit de circel laten lopen tot de fout opnieuw gemaakt werd. Dan weer op een kleine circel etc etc.

Ben ik het persoonlijk pertinent NIET mee eens (maar ieder z'n methode), want
A de eerste keer dat ik op een jong ding rij heb ik uberhaupt weinig tot geen stuur dus hoe krijg ik 'm in hemelsnaam op een kleine circel gestuurd Verward
B KLEINE circel in galop op een paard dat net onder het zadel gaat? Ik hoef m'n nek niet te breken en het paard z'n poten niet Haha!
C Ben veeeeeel te bang voor bv peesblessures bij dergelijke ingrepen.
en D ik vind het hartstikke logisch als een jong paard bij de eerste keer rijden en dan ook al meteen in galop hard gaat in galop, want dat dier heeft nog totaal geen evenwicht. En derhalve zie ik het probleem uberhaupt niet Haha!


Was het dus totaal niet eens met deze beredenering, maar ik denk daar wel graag over na en ga daardoor bewuster om met de keuzes die ik WEL maak.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:43

Ik heb mijn paard ingereden toen hij 3.5 jaar was. Ik ben begonnen met een paar keer per week een kwartier te rijden. Tot zijn vijfde heb ik alleen maar buitengereden en helemaal niet gedressuurd o.i.d. Ja, hij ging 'vanzelf' nageeflijk lopen en dat vond ik goed, maar alleen als hij het zelf deed. Vanaf 6 ben ik dressuurmatig meer gaan vragen en les gaan nemen. Hij is nu net 8 en ik rij nu pas 'full force' d.w.z. dat ik écht hard met hem aan het werk ben en hem flink laat lopen voor zijn eten Haha! (ah, zielig!).

Af en toe heb ik weleens spijt dat ik niet meer en sneller alles gedaan heb, daar baal ik weleens van (ik had misschien al zoveel kunnen bereiken enz enz Rolleyes ), dan had ik nu veel verder kunnen zijn met wedstrijden enzo. Maar aan de andere kant, is hij nu zowel geestelijk (qua 'kind' zijn) als lichamelijk uitgegroeid en hoef ik niet bang te zijn dat hij het allemaal niet aankan.

Dus wat is wijsheid..ik denk dat het allebei zijn voordelen en nadelen heeft. Per paard zal je moeten kijken wat het beste is. Het ene paard heeft geen enkel probleem met meteen goed doorrijden met inrijden, het andere paard raakt daar helemaal door van de kaart. Ik zie genoeg paarden die lekker flink doorgereden zijn met inrijden en het nu helemaal zat zijn en met een simpel drafje al compleet in de staak gaan (het inrijden ging te snel en te vaak). En ik zie paarden die rustig ingereden zijn, die zich kapot vervelen en compleet ingedut zijn.

Mijn mening:
Met rustig inrijden zit je 9 van de 10 keer goed. Dat vind ik dus de beste manier om een paard in te rijden, die haast altijd Je speelt als het ware op 'safe' en dat vind ik nooit verkeerd bij een jong paard, je heb tenslotte nog zoveel tijd. Je moet je afvragen wat het/jouw doel is van het inrijden. Dat is volgens mij de basis goed aanleren en een band opbouwen met je paard. Bedenk zelf wat je op school het prettigste vond: heel veel leren in 1 keer of in stukjes...wat bleef beter hangen? Je paard moeten jou op zijn rug leuk gaan vinden en niet zien als een bron van stress.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:45

Ik heb al wel gegalopeerd, maar dat was niet de bedoeling Haha! In zoverre... dat ze er vandoor ging Haha!

Nee hoor, ik heb bewust nog niet gegalopeerd, alhoewel ik van meerdere kanten gehoord heb dat het beter is om direct daarin door te pakken.
Feit is dat ik me nog niet zeker genoeg voel om dat met haar te doen.

Een grote volte draven is al moeilijk genoeg merk ik. Ze voelt daarin heel "wankel". (niet dat ik denk dat ze gaat vallen hoor Knipoog )
Ik had willen galoperen op een lang zandpad ergens of evt. op het strand, zodat ik niet direct door een bocht hoef, maar daar voel ik me dus nog niet zeker genoeg voor.
Laatst bijgewerkt door jantina op 11-08-04 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:47

Heel mooi antwoord Tinusje, thanks!

Je 'pakt' daar ook wel de grootste angst die ik heb voor dit paard hoor: hij pakt het heel snel op en zou er denk ik geen probleem mee hebben om wat sneller te gaan. Maar z'n lijf is daar gewoon nog niet aan toe imo...
Ik vind dat jij het heel verstandig aangepakt hebt. En als je met sneller inrijden nu verder was geweest in de sport, dan komt dat toch wel. Want wat in het vat zit, verzuurt niet.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:03

he, gelukkig! Haha! Ik heb me daar lange tijd ongelukkig onder gevoeld. Dat gevoel dat ik mijn tijd heb verspeeld met te lang te weinig te vragen. Maar mijn paard is zo lang een 'jonkie' geweest. Ik had er gewoon geen lekker gevoel bij. Ik was zo bang om hem te 'beschadigen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:34

Ik rij een 3 jarige ook een keer of 3 in de week, 20 minuutjes.
Longeren doe ik niet aan, vind ik veel te belastend.
De rest van de tijd staan ze in het land.

Een paard dat heel rillerig is en opstappen en ruitergwicht elke keer weer 5 min. eng vind en dan pas wat ontspannen word, daar kan ik wel eens een paar weken lang 5x per week opzitten.
maar dan is het echt opstappen, ff stappen totdat hij ontspant.
Weer een keer opstappen, rondje stappen en klaar. Dus niet rijden, maar alleen ff vertrouwen geven.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:18

Ik ben nu bezig mijn zelfgefokte driejarige merrie te beleren. Ze is in maart drie geworden en pas na haar derde verjaardag beginnen uitzetten, daarvoor was het een smal beestje.
Nu was ze mooi uitgegroeid en ook mentaal aan een nieuwe uitdaging toe.
Veel mensen in mijn omgeving gaven het advies: hoofdstel aan, zadel erop, goed moe maken en dan erop, want ze mogen niet sterk worden, hoe meer je longeert hoe sterker ze worden.
Maar, ten eerste vind ik dat een paard wel spieren mag ontwikkelen om jou makkelijker te kunnen dragen en ten tweede wilde ik de vertrouwensband die ik met die paard heb niet kapot maken door het beest te overrompelen. Bovendien ben ik ook geen al te moedig persoon dus...
Wij werken nu volgens het tempo van het paard. Ik had nooit gedacht dat je dat allemaal zo goed zou kunnen voelen maar toen ik de eerste keer mijn voet in de stijgbeugel zette, voelde dat ook normaal aan, alsof dat op dat moment de juiste stap was.
We werken ook heel beloningsgericht.
We zijn nu bijna drie weken bezig (paard staat voor vijf weken op een manege om makkelijker te kunnen werken) en dit is wat we al bereikt hebben
- stap, draf en galop aan de longe
- netjes leren stilstaan
- enkele pasjes achterwaarts en zijwaarts op een lichte druk van de hand
- zadel en hoofdstel
- één keer bijzetteugeltjes (los)
- stappen achter de helper met mij erop
- ik mag in het zadel op en neer gaan, haar overal aanraken, mijn benen er tegen leggen enzovoort
- vandaag hebben we geprobeerd om in stap te longeren met mij erop, dat is dus gelukt en dan zijn we na enkele rondjes ook onmiddellijk gestopt, paard beloond en afgestapt. Ze staat nu lekker op de weide.

Bedoeling is om tegen het einde van de maand alleen te kunnen rondrijden in stap, draf en misschien galop. Afhankelijk van wat ze zelf aanbiedt. Ik moet wel zeggen dat ze blijkbaar veel evenwicht heeft, want ik heb nog niks zwalpends gevoeld. Ook gaan wandelen aan de hand of onder de ruiter staat nog op het programma, net zoals benen afspuiten, over een balkje lopen enzovoort.
Als ze dan weer naar huis gaat mag ze lekker weer op de weide en dan ga ik ze deze winter waarschijnlijk één maximum twee keer per week wat laten doen.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:29

Eindelijk een zinnig en onderbouwd topic, en niet dat eindeloze geleuter over hulpteugel of niet enz. enz.

Ik ben zelf niet echt bezig met jonge paarden inrijden, heb wel een paar keer een driejarige gereden in opdracht van iemand en een vierjarige gelongeerd, maar toen besliste ik er zelf niet over.

Wat die vierjarige betreft, die aanpak vond ik op zich prima. Ze was geen eigendom van de ruiter, dus hij had het zelf niet beslist, maar dit paardje had tot op haar 3,5 op de weide gestaan om wat paardenmanieren te leren, zeg maar.
Toen ze dus "binnenkwam" om geleerd te worden werd er eerst gewerkt aan het meegaan met het halster, poetsen en dergelijke. Ik weet dat de meningen over deze manier van werken ook erg verdeeld zijn, maar we kregen ze zo en het was niet anders.

Toen ze kwam was ze overigens nog heel frêle, dus eerst werd er wat gewerkt op bespiering enzo (voor zover ik nog weet). Geregeld moest ik ze dan eventjes longeren, maar dat was meestal maar eens in de week en niet zo heel erg lang, eens in de week werkte ze ook nog met de ruiter.

Na een tijdje werd ze dan bereden, ook altijd eventjes gelongeerd op voorhand, en dan een kwartier tot twintig minuten gereden. Hoe dat precies ging weet ik niet, ik had dan altijd werk in de stal en kon helaas ook nooit kijken. Wel werd alles voorzichtig aangebracht zodat ze inderdaad niet ineens te snel zou leren om dan te blokkeren (er stond daar ook een hengst die zo door iemand ingereden is, en waar mijn "baas" achteraf gezien veel meer werk aan heeft gehad om hem terug in orde te krijgen, dan de tijd die het zou gekost hebben om hem degelijk en onderbouwd in te rijden). En, naar ik verneem (ik ben er al lang niet meer geweest) gaat het momenteel prima en heeft ze nog steeds plezier in het werk.

Ik denk overigens ook dat je inderdaad een beetje moet kijken naar ieder paard op zich, ook niet iedere mens is op hetzelfde moment emotioneel en fysiek volwassen. Persoonlijk ben ik dus voorstander van de tragere aanpak, en lijkt het idee gang per gan werken me prima. Zo kan je eerst rustig je paard balans leren, gas, stuur en rem erop zetten, en dan stilaan verder gaan.

Wat het beste is, elke dag of drie keer in de week, weet ik niet. Ikzelf zou ervoor kiezen niet al te vaak, maar wel regelmatig te werken. Ook bij ons is bewezen dat regelmatig werken in kleinere stukjes beter is dan in één keer alles proberen te leren. Maar of dit voor paarden ook zo is weet ik niet, ik ga in ieder geval dat artikel over How horses learn lezen !!!

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:43

Tyrano is met 3,5 jaar ingereden.
Gewoon lekker rustig, 20 minuutjes stappen en draven, 4x in de week. Na een paar maanden af en toe stukje galop en uitbreiden naar een halfuurtje.
Nu zijn we een jaar verder. Hij is ruim 4.
Hij loopt nu 6 dagen in de week, waarvan 2 aan de longe, 20 min tot een half uur. Rijden een half uur tot uur.
Ook afwisselend met balkjes, sprongetje, enz.
Ik stap wel eerst een kwartier in, voor ik echt aan het werk ga. Lekker inbuigen, overgangen naar halt, enz.
Galop ongeveer 5 minuten in totaal.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:31

Sonja schreef:
Overigens nog even ter verduidelijking: de reden dat wij zo superrustigaan doen met dit paard is gelegen in het feit dat het dier dus pas 3 jaar en 2 maanden is. Geestelijk is hij er erg aan toe om te werken, hij is ook echt overal enthousiast voor. Maar wij vinden zo'n paard lichamelijk nog niet sterk en volgroeid genoeg om er meer mee te doen dan we op dit moment doen (en onszelf toelaten want oooohhhh wat doet hij het leuk en wat kriebelt het om meer te gaan doen....)
Bovendien geeft dit lekker de tijd om de band en het vertrouwen maximaal sterk te maken.


Bij elk paard moet je zeker rustig aan doen, maar vooral bij een Arabier. Deze paarden hebben veel tijd nodig om te groeien en om lichamelijk sterker te worden. Ook al doe je nog zo rustig aan, vaak gaan dingen toch nog te snel. Als ik het met één Arabier van mij over kon doen, was ik pas begonnen op 5-jarige leeftijd.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:55

Wij beginnen met een weekje longeren, halverwege de week zadel erop. Na een week de na het longeren de eerste keer ruiter erop, een keer rondstappen en een aantal keren op en afstappen, meer niet. De volgende dag weer longeren en iets langer stappen en een klein drafje. Zo verder opbouwen na 1 week met de ruiter los in de bak. De eerste 2 weken rijden we ze elke dag, de derde week om de dag ongeveer, als ze braaf blijven daarna 2 a 3 keer per week, en altijd een kwartier a 20 minuten.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:20

Levi was net 4 toen we begonnen en inmiddels 3 maanden onder het zadel (goh wat gaat de tijd snel!)

Eerst een keer of 3 alleen maar 10 minuutjes gelongeerd, kijken of hij de stemhulpen nog goed wist van voordat hij de opfok inging (toen had ik hem 2x gelongeerd) en hij wist het nog perfect Haha!

Een keertje hangen...ging goed dus na een paar minuutjes gestopt. 2 dagen laten weer gehangen, ging goed toen maar gaan zitten. Stukje stappen en een rondje draf. Ging super dus weer gestopt.

Daarna een week of 3 lang 3x per week een kwartier gereden stap en een klein beetje draf (alles nog steeds aan de longeerlijn, omdat ik niet los durfde...Lag meer aan mij dan aan het paard.)

Toen kwam de stap om los te gaan. Ik los gestapt en Kim los gedraaft en een galopje geprobeert.

En zo steeds verder uitgebouwd. Nu durf ik in alle 3 de gangen zelf te rijden. Ik rijd nog steeds 3x per week of 2x net hoe het uitkomt. Maar niet langer dan een half uur, veel stappen, paar rondjes draf en een rondje galop.

Telkens als ik hem ga rijden haal ik hem op vanuit de wei die een half uur lopen is, dus wandelingen krijgt hij genoeg Knipoog
Binnenkort ga ik voor het eerst onder het zadel naar buiten.

Overigens longeer ik momenteel niet

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:53

Ik heb op dit moment ook weer een 3-jarige. Ik heb hem zadelmak laten maken en dat is best heftig voor zo'n jong dier. Als je hem wegbrengt verwacht je toch dat hij netjes zadelmak terugkomt en dat je kunt sturen en remmen.
Hij is nu terug en ik heb de eerste week wel even iedere dag erop gezeten, gewoon om hem niet het idee te geven dat hij niet meer hoeft te luisteren en het lang leve de lol is. Hij is super braaf en nu doe ik een stapje terug.
Ik rij hem hooguit 3x in de week, maar hij moet op dat moment wel gewoon werken (voor zijn niveau dan) dat betekend luisteren en gehoorzaam zijn. Ik rij 1x wat langer (20 min.) en pak dan ook een stukje galop op, de andere dagen zit ik er misschien net 10 minuten op. Voornamelijk om hem er aan te herinneren dat hij niet alleen maar in de wei mag lopen vreten. We hebben een grote buitenbak van 30 bij 70 dus scherpe bochten hoeft hij niet te maken. Hij pakt alles heel makkelijk op en wil echt voor je werken en daar ligt het gevaar. Je moet voor jezelf ook goed in je achterhoofd houden dat je paard nog jong is, hoe makkelijk hij het ook allemaal doet.

smiekes
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:16

toen ik dit las was ik echt overdondert!!! eindelijk iemand die met zn volle verstand aan het paard rijden is! het is toch belachelijk dat jonge paarden binnen een maand afgericht worden :S. neem nu bij voor beeld zo iets als de pavo cup als ze 4 zijn mogen ze er aan mee doen en dan moeten ze al stukjes kunnen verzamelen en veruimen een pasje schoudervoor stukje wijken sorry hoor maar het gaat over 4jarige paarden! die paardjes hebben net 3 jaar lang met hun hoofd naar beneden gestaan in de wei zijn nog harstikke overbouwd en moeten binnen een jaar dat kunnen!! paarden groeien tot hun 8ste he!! en dan vinden mensen het raar dat een paard scheef is blessures hebben en ga zo maar door.
ik ben blij dat er ook nog mensen zijn die met hun hersens bezig zijn met paard rijden!!! een paard kan zelf wel aan geven wat hij wel en niet kan. bonfire liep toch ook niet mee in de pavocup?! die liep ook pas op zn top toen hij 18 was! kijk en echt hoor ik vind het echt heel erg knap wat anky nu doet met salinero maar jongens wees nou eerlijk hij is pas 9!!! gelukkig word ze begeleid door prof mensen en zal hij heus wel op zn tijd zn rust krijgen maar tocht hij moet als goed is nog minimaal 10 jaar mee op dat niveau!!!

echt hoor petje af voor de mensen die de tijd nemen om paarden aan te rijden!!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:30

a
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:35

Ik stap ook zonder longeren op, de eerste dag dat hij thuis was eigenlijk al. Hij word er alleen maar vervelend van en is al moe voordat ik wat met hem kan gaan doen.
Jammer dat je paardje niet goed zadelmak is gemaakt. Dat is toch de basis voor een fijn te rijden paardje.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:07

smiekes schreef:
toen ik dit las was ik echt overdondert!!! eindelijk iemand die met zn volle verstand aan het paard rijden is! het is toch belachelijk dat jonge paarden binnen een maand afgericht worden :S. neem nu bij voor beeld zo iets als de pavo cup als ze 4 zijn mogen ze er aan mee doen en dan moeten ze al stukjes kunnen verzamelen en veruimen een pasje schoudervoor stukje wijken sorry hoor maar het gaat over 4jarige paarden! die paardjes hebben net 3 jaar lang met hun hoofd naar beneden gestaan in de wei zijn nog harstikke overbouwd en moeten binnen een jaar dat kunnen!! paarden groeien tot hun 8ste he!! en dan vinden mensen het raar dat een paard scheef is blessures hebben en ga zo maar door.
ik ben blij dat er ook nog mensen zijn die met hun hersens bezig zijn met paard rijden!!! een paard kan zelf wel aan geven wat hij wel en niet kan. bonfire liep toch ook niet mee in de pavocup?! die liep ook pas op zn top toen hij 18 was! kijk en echt hoor ik vind het echt heel erg knap wat anky nu doet met salinero maar jongens wees nou eerlijk hij is pas 9!!! gelukkig word ze begeleid door prof mensen en zal hij heus wel op zn tijd zn rust krijgen maar tocht hij moet als goed is nog minimaal 10 jaar mee op dat niveau!!!

echt hoor petje af voor de mensen die de tijd nemen om paarden aan te rijden!!!


Van alle 4 jarige die er zijn, zijn er maar een hand vol goed genoeg voor de pavocup.......... dat handjevol paarden zijn getalenteerde paarden die dit makkelijk kunnen hebben.

Paarden lopen niet meer risico op blessures als ze met de pavo mee doen, paarden die verkeerd aangereden en beleerd worden lopen veel meer risico.......... denk aan onbalans, scheef, lopen op de voorhand enzovoort.

Deze paarden worden over het algemeen keurig netjes aangereden en beleerd, dit zijn de paarden van de toekomst

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:14

Sonja schreef:
@Kitty:
Je maakt daar dus een verschil tussen een paard 'for life' en een paard voor de handel, klopt dat?

Zou mijn langzame manier van rijden er voor zorgen dat mijn paard minder aan de hulpen komt te staan, en minder op wedstrijden zal presteren? Of benadruk je dit alleen om aan te geven dat die tijd (want tijd = geld) er niet is omdat het dier de handel in moet?


Het lijkt inderdaad net alsof ik dat bedoel, maar dat is niet zo.
Ik bedoel alleen dat ik zelf draf en galop al wel snel meepak. Zou niet weten waarom niet, in de wei draven en galopperen ze toch ook dus het is niet paardvreemd.

Van de eigenaar van de paarden moet ik trouwens idd in het kader van tijd=geld wel vrij snel de paarden startklaar maken.
Het is trouwens bij hem wel zo dat de paarden zadelmak gemaakt worden, een beetje doorgereden en dan nog even weer lekker een half jaar de wei in gaan.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:03

Mijn jaarling zal ik weer op dezelfde manier beleren als mijn huidige paard. Maar die kocht ik al als veulen dus dan heb je helemaal veel tijd. Ze gaan dan zeker het land in maar er wordt wel mee 'gewerkt' . Gewoon rustig wat grondwerk en dat kun je ook meer zien als bv 5 minuutjes, das genoeg. Pride bv moest naar de wei elke dag 15 minuten lopen ( toen hij bijna 3 was heb ik hem naar stal gehaald ) Tja, hij kende ons al zo goed dat mijn vriend een pootje kreeg en zo gingen we regelmatig naar de wei.
Dus het zadelmak maken was later ook geen enkel probleem. Het vertrouwen was er allemaal al. Toen na een week in de bak ben ik direkt naar het bos gegaan. Juist toen aan een losse teugel en zoek je balans dan maar. Ook dan door onregelmatig terrein etc. Dit waren korte ritjes maar toch heel gezond voor lichaam en geest. Toen hij bodemvast was ben ik weer wat bakwerk gaan doen.
En ook met mijn jaarling zal het tzt precies zo gaan. Heel makkelijk en heel vertrouwd.

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:26

Appie schreef:
Bij elk paard moet je zeker rustig aan doen, maar vooral bij een Arabier. Deze paarden hebben veel tijd nodig om te groeien en om lichamelijk sterker te worden. Ook al doe je nog zo rustig aan, vaak gaan dingen toch nog te snel. Als ik het met één Arabier van mij over kon doen, was ik pas begonnen op 5-jarige leeftijd.


Is dat zo? Geldt dat alleen voor de volbloedjes? Of ook voor kruisingen, ik heb een arabier/holsteiner?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:36

Mijn aanpak verschilt nauwelijks van de aanpak van Cornelie.

Digger is als 2 jarige bij me gekomen en ik heb veel grondwerk met hem gedaan; wandelen, sacking out, verkeersmak maken, zadelmak (niet erop zitten maar zadel en hoofdstel omdoen), etc.
Dit voorjaar ben ik gewoon opgestapt. Doordat hij veel in handen is geweest en al veel vertrouwen had was het dragen van een ruiter de gewoonste zaak van de wereld voor hem.

Daarna ongeveer 2x per week rem- en stuurwerk en vervolgens lekker korte buitenritjes gemaakt. Los teugeltje, stap, draf, galop. Heel goed voro de balans en het vertrouwen.
Nu pas een beetje meer "dressuurwerk" erbij maar niet meer dan ongeveer 3x per week. Leren moet leuk zijn, hij is blij als hij me ziet. Komt aangalopperen in de wei en is beledigd als ik hem alleen maar poets....dan wil hij niet terug de wei in Bloos

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:14

Ik denk niet dat er een standaard paard bestaat; dus ook geen standaard aanpak.

Meestal pak ik ze de eerste paar weken elke dag eventjes, daarna 3 à 4 x per week. Ik probeer zo snel mogelijk veel variatie in het werk aan te brengen, dus als ze 2 weken onder de man (vrouw Haha! ) lopen neem ik ze ook weleens mee hier achter het bos in voor een klein bosritje of ik ga in de wei rijden ipv in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:25

Dat lijkt me ook wel aardig voor komend weekeinde, een klein bosritje. Iemand zien te vinden die meewil op Milena want die is voorbeeldig braaf buiten, dus een goed voorbeeld.
Volgens mij vindt die kleine dat wel wat!