Middendraf versnellen ipv verruimen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Middendraf versnellen ipv verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 08:14

Ik rij B dressuur en ik lees steeds op mijn protocol dat het paard versneld ipv verruimd. Wat voor hulpen geef je voor de middandraf? En hoe krijg je het voor elkaar dat het paard ruimere passen maakt ipv snellere?


Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:41

Mijn paard versnelt en verruimt. Ik krijg op onderlinge wedstrijden steeds een 8.
Dus ik denk dat het wel mag.

Mijn instructrice zegt dat Milka ook mooi verruimt.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:53

Als je paard versnelt in de middendraf i.p.v. verruimt valt hij in de meeste gevallen uit elkaar. De achterbenen treden niet meer onder, je paard raakt uit balans. Zorg dat z'n achterhand sterker wordt zodat er meer stuwing vanuit de achterhand komt, gooi hem ook niet helemaal los van voren. Rustig contact houden met de mond, hij mag in middendraf wel iets met z'n hoofd voor de hoofdlijn.
Je kan z'n achterhand versterken door veel schijnovergangen te rijden. In jouw geval als je paard snel versneld dan kan je het beste schijnovergangen naar de stap rijden. Dus in de draf tempo verlagen, bijna in stap laten gaan, been wakend en na enkele drafpassen in een laag tempo weer in het arbeidstempo. Ook schouderbinnenwaarst oefeningen zijn goed om de achterhand te versterken. Probeer bij middendraf ook niet voluit te strekken, hij hoeft niet geheel uitgestrekt te gaan, het is middendraf, hij hoeft dus alleen z'n passen vanuit de achterhand iets te verruimen. Veel plezier met trainen, succes ermee Lachen

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:16

Mirk heeft het ook. Hij loopt dan als een gestresde hackney onder me vandaan. We zijn nu M en elke keer staat weer op mijn startcoupon: verruimen, niet versnellen.
Ik dacht dat ik altijd mijn handen naar voren moest doen, zodat het paard met zijn neusje ging zakken. Maar vh weekend heb ik wat tips gekregen wat ik maar een keer moet proberen...
Handen meer bij me houden en rustigaan bij tikken met mijn benen. Na 3 goede passen terug nemen. Of deze tactiek werkt, zie ik weer wanneer we weer ooit eens fanatiek aan de slag gaan met ons tweetjes Lovers

:){

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:50

Als je paard leert om meer op het achterbeen te lopen, dan wordt het mogelijk dat hij de passen gaat verruimen in plaats van versnellen. Trainen dus om meer van achteruit tegen je hand aan te rijden en dan met contact in de mond (ondersteuning) ervoor zorgen dat je paard niet meer voorover valt, maar in balans blijft, op het achterbeen.... dan kan je paard het verruimen leren. Kost heel wat moeite en tijd, dus heb geduld! En neem goede instructie... Succes!

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:18

Hooi wilde,

Je paard kan alleen mooi verruimen als hij sterk genoeg is in de achterhand. Goede oefeningen om deze sterker te maken zijn het rijden van overgangen en inderdaad ook het rijden van schijnovergangen en een pasje schoudervoor of binnenwaarts. Door deze oefeningen gaat het paard meer op de achterhand waardoor extra schoudervrijheid ontstaat waardoor hij meer tijd heeft om de voorbenen mooi weg te zetten!

De hulpen voor die middendraf op de lange zijde of diagonaal:
- Goed in basistempo ronddraven.
- Voor de wending (of hoek) bijdrijven en dit opvangen (op de achterhand zetten).
- Uit de wending je paard rechtstellen, bijdrijven en je hand iets naar voren brengen zonder contact met de mond te verliezen en een paar passen verruimen daarna met zachte hand opvangen en naar arbeidsdraf terug RIJDEN (niet uit laten rollen en vergeet niet te drijven bij het opvangen).

Probeer tijdens trainen eerst een paar pasjes daarna steeds meer.
In de B hoeft het nog niet een hele lange zijde dus je hebt de tijd om het goed voor te bereiden maar probeer wel vlak na het rechtstellen te beginnen en voor je de bocht weer in gaat terug te rijden!

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 22:36

Bedankt voor de tips!

Ik had vanavond wedstrijd dus meteen maar even wat uitgeprobeerd. Ik heb haar iets meer tegengehouden, eerst druk opbouwen en daarna een klein beetje meer ruimte geven van voren (een stuk minder dan ik eerder altijd deed). En we hadden de laatste keer een 7 voor de middendraf!

Sammie M1 + 0

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:17

OK dan! Goed gedaan OK dan! Maar het wordt alleen maar beter als je paard meer op het achterbeen komt, blijven oefenen en niet overvragen. In eerste instantie met een paar passen tevreden zijn (zoals gevraagd in de B)

Tzt rijd je dan uiteindelijk een vette uitgestrekte draf over de diagonaal in een 20/60 ring. (al doorzittend Haha! )

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:27

Penotti versnelt ook all1 maar, ik krijg dan ook vaak een 5 of net aan een 6je. Er zit gewoon geen goede middendraf op Boos! . Een trucje: in de hoek voordat je over de diagonaal gaan passen verkorten en tempo iets lager. afwenden en rechtstellen, dan been geven, zo lijkt het alsof hij wat verruimd. Vraag verdere raad aan je intructrice/instructeur

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:07

Hee penotti, het is geen trucje hoor, als je in de hoek bijdrijft en opvangt gaat je paard meer sluiten dus meer dragen (zitten) Waardoor hij zijn voorhand ontlast waardoor hij zijn voorbenen makkelijker sneller en vooral verder weg kan zetten. Zit er nog geen middendraf op je paard dan moet ie nog sterker worden en hierboven staan een hoop oefeningen daarvoor. Doe ze en let maar op die van jou kan het straks ook!

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:24

wat je ook niet moet doen is hem meteen 'losgooien zeg maar (heb niet alle reacties gelezen, dus als ik in herhaling val mijn excuses) je drijft hem voorwaarts, maar houd hem voor ietsje tegen, zodat zn neusje er niet uit vliegt en dan laat ik mijn pony gezamelijker meer strekken. je bouwt het dus op zeg maar.

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:28

ga diep zitten en een beetje naar achteren. dan verplaats je je gewicht naar de achter hand zodat de voorhand wijdere passen kan zetten!
je moet er ook voor zorgen dat je je teugels niet los gooit je mag ze wel iets meer lengte geven dan is het nml om de voor benen wat verder te zetten en dus te veruimen!

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:29

ga diep zitten en een beetje naar achteren. dan verplaats je je gewicht naar de achter hand zodat de voorhand wijdere passen kan zetten!
je moet er ook voor zorgen dat je je teugels niet los gooit je mag ze wel iets meer lengte geven dan is het nml om de voor benen wat verder te zetten en dus te veruimen!

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:32

asmila deed dit eerst ook, probeer echt um in de hoek goed terug te rijden goed van voor opvangen en been zodat hij de achterhand er goed onder zet, dan op de diagonaal teugels beetje meegeven en been maar zorg echt dat je paard in de hoek goed terug komt op de achterhand en goed de drang naar voren heeft.
wat ook kan helpen is in het ritme kleine ophoudingen geven(werkte bij mij wel!)dat die niet veel harder gaat en verruimt ipv sneller

Mijn nieuwe aanwinst: Bas! (Florencio x krack c)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:19

pubelia"]
ga diep zitten en een beetje naar achteren. dan verplaats je je gewicht naar de achter hand zodat de voorhand wijdere passen kan zetten!
[/quote]
Als je dat doet kom je met je lichaam achter de beweging van je paard en daarmee belemmer je zijn beweging. Ruimte uit de voorhand moet komen vanuit het beter ondertreden van het achterbeen.
[quote="pubelia schreef:
je moet er ook voor zorgen dat je je teugels niet los gooit je mag ze wel iets meer lengte geven dan is het nml om de voor benen wat verder te zetten en dus te veruimen!

Bij een jong paard is dat OK. Maar wanneer je verzameling vraagt van je paard dan zul je je handen toch echt netjes op de plek moeten houden. Anders loopt hij er van voren uit en van het achterbeen af, wordt lang en traag en voor je het weet heb je die typisch Hollandse Zweefdraf Haha!

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:30

Jippie schreef:
Bij een jong paard is dat OK. Maar wanneer je verzameling vraagt van je paard dan zul je je handen toch echt netjes op de plek moeten houden. Anders loopt hij er van voren uit en van het achterbeen af, wordt lang en traag en voor je het weet heb je die typisch Hollandse Zweefdraf Haha!


ik heb een pony van 8 jaar die ik aan het inrijden ben! (tinker)ik moet duidlijk naar achteren zitten om mn gewicht te verplaatsen. dus naar de achterhand! zo dat de vorhand kan strekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:44

pubelia schreef:
ik moet duidlijk naar achteren zitten om mn gewicht te verplaatsen. dus naar de achterhand! zo dat de vorhand kan strekken!
Verward Lijkt me niet echt prettig voor je paard en bijzonder belastend voor zijn rug..... leg mij eens uit hoe je het gewicht naar de achterhand verplaatst door naar achteren te zitten, je zit daardoor alleen maar meer in de rug van je paard en dat komt nooit ten goede van de beweging. Een uitgestrekte draf is het resultaat van het onderbrengen van het achterbeen waardoor het front kan rijzen. Eerst achterhand activeren, dan komt dat voorbeen vanzelf.

Andere vraag, werkt dit bij jou paard? Laat je paard een echte uitgestrekte draf zien? [En ik besef me ineens dat dit een relatieve vraag is]

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:01

Jippie schreef:
:? Lijkt me niet echt prettig voor je paard en bijzonder belastend voor zijn rug..... leg mij eens uit hoe je het gewicht naar de achterhand verplaatst door naar achteren te zitten, je zit daardoor alleen maar meer in de rug van je paard en dat komt nooit ten goede van de beweging. Een uitgestrekte draf is het resultaat van het onderbrengen van het achterbeen waardoor het front kan rijzen. Eerst achterhand activeren, dan komt dat voorbeen vanzelf.

Andere vraag, werkt dit bij jou paard? Laat je paard een echte uitgestrekte draf zien? [En ik besef me ineens dat dit een relatieve vraag is]

ik bedoel niet mn hele gewicht je bekken kantelen naar achteren. anders heb je bijna je hele gewicht op zn voorhand! ja bij mij werkt het perfect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:17

Bijzonder......
Als ik mijn paard naar voren rij kantel ik automatisch mijn bekken een beetje naar achteren en zit dan met mijn lichaam iets terug. Ik ben heel erg hard aan het werk om juist rechtop in het zadel te blijven zitten en naar voren mee te bewegen in de beweging. Op die manier komt mijn paard veel meer van de grond en kan ik een goed gedragen uitgestrekte draf laten zien. Zodra ik weer terug kom met mijn lichaam komt mijn paard direct minder van de grond omdat ik hem op die manier stoor in zijn rug en zijn balans.

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:31

volgens mij moeten je bekken altijd gekanteld zijn?

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:03

Wat ook als 'truc' werkt: In de hoek voor de diagonaal even terugnemen, iets verzamelen en dan op de diagonaal de middendraf inzetten. Doordat hij daarvoor al iets moet dragen, zal hij zijn benen beter onderplaatsen en meer kunnen verruimen. Plus dat het verschil goed te zien is.
Dit moet je thuis ook wel oefenen en werkt ook niet 123.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:27

zo doe ik het dus ook..!

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:11

Amanda schreef:
Wat ook als 'truc' werkt: In de hoek voor de diagonaal even terugnemen, iets verzamelen en dan op de diagonaal de middendraf inzetten. Doordat hij daarvoor al iets moet dragen, zal hij zijn benen beter onderplaatsen en meer kunnen verruimen. Plus dat het verschil goed te zien is.
Dit moet je thuis ook wel oefenen en werkt ook niet 123.


Inderdaad, en dan ook in de hoek weer heel overdreven terugnemen, ze moeten het verschil zien.

Heel veel overgangen rijden, zodat ze op de achterhand komt. Dan zul je zien dat de middendraf ook steeds beter gaat.

Odessa & Assedo


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers