Tips gevraagd: hoe een sterk paard te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Tips gevraagd: hoe een sterk paard te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 21:25

Heey Bokkers,

Ik heb zelf aangegeven bij mijn instructrice dat ik wel wat vaker op een bepaald paard wil rijden. Het gaat hier om een paard wat virj lnag is in haar bouw. Ze is ook erg lomp en zwaar gebouwd. En is echt super sterk. Ze heeft er een handje van om vooral recht het bit vast te pakken en dan maar te gaan lopen. Nu lukt het al een heel eind om haar daar doorheen te rijden maar wie heeft nog net wat rijtips waar ik het mssn mee kan verbeteren.

Groetjes sjaslique

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:38

vraag vooral raad aan je instructrice. Blijf ontspannen in je hand, pols, onderarm en bovenrug. rijd haar eerst voorwaarts-neerwaarts, en pak later op. rij vooral met je been [evt spoortje] naar je hand toe. Maar ga vooral met je [problemen] vragen naar je instructrice, die kent het paard beter! succes

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 00:07

Op het moment dat ze vast pakt loslaten en been eraan geven.

Zoals Patsur ook al zegt probeer haar van achteren uit te rijden, lekker ontspannen, niet terug pakken als zij beetpakt, maar dus loslaten en lekker ontspannen blijven, al is dit heel moeilijk weet ik uit ervaring Knipoog

En idd goed en veel naar je instructrice luisteren, maar ook de dingen vragen id je niet snapt, al klinkt het raar, hoe meer je vraagt en snapt hoe makkelijker het zal worden.

Succes, en komen er toevallig ook binnenkort foto's aan? Knipoog

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:26

Ik denk dat het paard zichzelf niet draagt, ze zet zichzelf vast in een positie die voor haar makkelijk is en gaat dan haar rondjes lopen. Zo houdt ze haar eigen (verkeerde) balans. Ze loopt niet op vier benen en vanuit de achterhand, maar teveel op de voorhand. Zorg ten eerste dat jezelf goed blijft zitten, want bij een paard dat zo vastgereden is ga je makkelijk daar naar zitten (laat je instructrice dit vaak controleren). Voor de rest kan je met het paard veel (schijn)overgangen gaan rijden zodat z'n achterhand sterker wordt en makkelijker vanuit de achterhand kan lopen. Zorg dat hij attent blijft door veel variatie in het werk te houden.
Naast zwaar in de hand is het paard ook nog eens scheef (pakt rechts het bit vast) probeer evenveel druk op beide teugels te hebben dan loopt hij maar iets scheef en rijd vanuit daar voorwaarst (liefst binnenhoefslagen zodat hij niet aan het hek kan kleven) en probeer daarna z'n schouder voor de achterhand te rijden (dus niet alleen z'n hoofd).
Ik lees nu een boek met veel voorkomende 'problemen' met paardrijden en dat werkt zeer verhelderend! (Paardrijden met gevoel van Wim Bonhof en Tessa van Daalen) Natuurlijk moet je ook luisteren naar je instructrice Haha! Succes ermee!

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 13:59

Heey Medebokkers,

Bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik echt wat aan en zal het zaterdag ook nog eens met me instructrice bespreken.
Zodra ik rijfopto's heb dan zet ik er hier wel een paar bij.

Groetjes sjaslique