ben ik te voorzichtig/aardig voor mijn paarden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 14:39

als het zo stom is om vanaf de M verplicht met sporen te moeten rijden hoe wil jij je paard op het juiste moment de juist hulp geven? Als ik op een jong paard zit die nog weinig weet is het geen probleem zonder sporen,maar hoe hoger je komt hoe lichter je paard reageerd op je hulp dus als je je been iets naar achterlegt en drukt met je been erin is het voor het ene paard een teken van galop,maar voor de ander die dus M/ Z loopt heeft dat een andere betekenis. Op dat punt vind ik sporen niet slecht.Maar als je ze ziet als een vervanger v/d zweep vind ik het ff minder.

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 19:48

Citaat:
Op 2001-11-18 13:19, schreef Billy:
Da's zeker slim, die knobbel eraf zagen Boos!
Dan komen er scherpe randen aan en dat is veel beter voor het paard NOT
Ik zou gewoon zonder sporen blijven rijden en op het moment dat het verplicht wordt met een heel klein knopspoortje gaan rijden wat je niet gebruikt


Dan veil je ze toch.. Je bent niet echt technis he. Dit leek mij vrij logisch na het zagen.... Haha!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:54

Wodan, ik ben het geheel niet met jou eens. Sporen zijn lang niet altijd nodig om aan het paard duidelijk te maken wat de bedoeling is. Ik heb zelf vaak (zonder sporen!!!) op een paard gereden dat geweldig kon lopen. Hulpen geef je niet alleen met je kuiten, maar ook met de teugels en je gewicht. Het is de combinatie die het 'm doet.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 22:44

Volcano, ik vind het juist hartstikke goed wat je doet! Het is toch juist heel goed als je je paarden zo fijn "afgesteld" hebt dat je geen hulpmiddelen nodig hebt? Verward En wat er nou verkeerd is aan een zacht bitje snap ik ook niet, hoor.

Ik zou willen dat ik Paity zonder hulpmiddelen kon rijden. Helaas is ze niet goed voor het been, en ik krijg haar alleen voorwaarts èn neerwaarts in de bak als ik haar achter bijtik met de zweep. Anders gaat ze met haar hoofd in de lucht lopen of stilstaan.

Wat ik wel doe is losrijden zonder zweep, en dat ding pas pakken wanneer nodig. En wegleggen wanneer niet meer nodig.

Wat bitje betreft, ik rijd met een rubber stangetje, heel zacht, en dat gaat prima. Ook buiten. Ze neemt het bit ook altijd meteen aan. (Of komt dat doordat het naar appel zou moeten smaken? Ik heb zelf ook eens geproefd, maar ik kreeg alleen maar zo'n plastic smaakje in m'n mond Verward )

Heid
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 00:32

Hulpmiddelen: het woord zegt het al. Ze zijn bedoeld als extra. Dat je ze in je hand draagt of om je voeten gebonden zitten wil niet zeggen dat je ze dan ook moet gebruiken. Bij mijn Bas gebruik ik ook sporen zodat ik niet zoveel hoef te drijven want dat kan mijn linkerenkel/been niet. Verder draag ik altijd een zweep om mijn linkerbeen te compenseren. Ik pas er dus slechts druk mee uit en soms als hij niet reageert op mijn been krijgt hij een tikje om hem weer uit zijn slaap te laten ontwaken...hihi. Het dient tevens inderdaad zoals er reeds meerdere gezecht hebben als verfijning van de hulpen. Dus als je er baat bij hebt gebruik je ze en heb je dat niet dan moet je het vooral niet doen. Waarom zou je? Het gaat toch goed zo? Showen doen we op de show en niet op het paard... laat dat maar aan de snobs van deze wereld over... Het is knap hoor als je zonder kunt! Vooral doorgaan zo.