Doorzitten op jong paard, wel og niet goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 02:04

Ik heb ook een 4-jarige, en ik zit gewoon door op hem. Hij laat me gelukkig ook goed zitten, en hij drukt zijn rug niet weg. (Tja, soms alleen maar dan is hij tegen mn hand) Als ik ga doorzitten, gaat hij juist meer van achteruit opwaartser lopen. Lachen

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 07:34

Mijn paard zit erg lekker door (zelfs zonder zadel Knipoog), maar ik zal het gewoon met mate doen Lachen

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:54

Toen ik een ijslander inreed, vond de eigenaresse het beter om in de verlichte zit te draven... zo ontwijk je de rug... dat was haar mening. Later korte stukken lichtrijden en veel wisselen van been.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:49

Gewoon kleine stukjes, 2 passen, 4 passen, 8 passen, zo opbouwen. Als hij ontspannen blijft lopen kan je het zo opbouwen.

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:27

Ik zit zelf maar kleine stukjes door maar doe het wel!Waarom?Als je alleen gaat zitten bij een overgang dan weet het paard wanneer hij een overgang moet maken en je wilt juist dat hij een overgang alleen maakt als jij dat wilt, dus....kleine stukjes doorzitten zonder een overgang te maken.

Dorothe
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:17

Doorzitten is beter voor een paardenrug, tenminste als je goed met de beweging van het paard mee kan en dit ligt vaak aan je eigen balans. Wel eens een indianenpaard met indiaantje met stijgbeugels gezien ? *LOL*
Ik niet, en de indianen wisten toch wel hoe ze met paarden moesten omgaan ...
Rustig gaan proberen, ze voelen het ritme vanzelf aan.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:03

Dorothe schreef:
Doorzitten is beter voor een paardenrug, tenminste als je goed met de beweging van het paard mee kan en dit ligt vaak aan je eigen balans. Wel eens een indianenpaard met indiaantje met stijgbeugels gezien ? *LOL*
Ik niet, en de indianen wisten toch wel hoe ze met paarden moesten omgaan ...
Rustig gaan proberen, ze voelen het ritme vanzelf aan.

Wel eens een indianenpaard gezien? Niet echt te vergelijken met onze grote slungels van 1.75m en een rug van hier tot Tokio.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:31

als je paard ontspannen is en je kan netjes onafhankelijk zitten. dus door zitten zonder dat je paard stoort kan het volgens mij geen kwaad. is je paard nog niet ontspannen en laat hijje niet zitten ken je beter niet gaan doorzitten. maar dat vind ik ook bij andere paarden van andere leeftijden

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 21:48

Kendra schreef:
Wel eens een indianenpaard gezien? Niet echt te vergelijken met onze grote slungels van 1.75m en een rug van hier tot Tokio.


Het paard in kwestie is een arabiertje van 1.56m Haha!

Dorothe
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:11

Het maakt echt niet uit hoe groot je paard is, slungels van 1.75 zitten vaak nog lekker ook !

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:16

Dorothe schreef:
Het maakt echt niet uit hoe groot je paard is, slungels van 1.75 zitten vaak nog lekker ook !


Daar ging t volgens mij niet om... ging om de vergelijking met een indianenpaardje Knipoog

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:13

Dorothe schreef:
Het maakt echt niet uit hoe groot je paard is, slungels van 1.75 zitten vaak nog lekker ook !

Toch denk ik dat het juist voor grote paarden met een lange rug beter is als je weinig doorzit als ze jong zijn, zeker als je vindt dat je daardoor meer balans krijgt. In mijn ogen duidt dat er namelijk meestal op dat de ruiter geen balans kan vinden in het lichtrijden.
Ik zei zo vaak mensen doorzittend stuiteren op die jonge paarden. Na 10 minuten wordt het paard zo moe dat ie z'n kop naar beneden doet en al z'n schwung kwijtraakt. Sommige mensen vinden dan dat het paard lekker in ontspanning naar beneden loopt, terwijl ie volgens mij alleen maar op de kop loopt te sloffen.
Let wel, de goede ruiters niet te na gesproken - als je veel rijkunstig gevoel hebt en een onafhankelijke zit is er denk ik niks op tegen om af en toe door te zitten, maar juist die mensen zie ik het bij jonge paarden weinig doen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:57

Ik denk dat je gewoon naar je paard moet kijken, en voelen! Als je merkt dat je paard het moeilijk vind als je doorzit>>Niet doen, maar merk je niets, en hij blijft heerlijk onspannen lopen>> Gewoon doen! Zn spieren worden er alleen maar sterkter van, mits hij dan wel echt ontspannen loopt.