Paardrijden = wiskunde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Paardrijden = wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 12:01

....je hoeft er alleen geen knobbel voor te hebben Haha!

Als je paardrijden net zo logisch maakt als wiskunde, kan je na enig denkwerk nagenoeg alle problemen oplossen.

In de manier van bewegen zit namelijk een logica. Door deze te begrijpen kan je veel problemen samen oplossen met je paard.

oplossing = probleem + oorzaak

oplossing - probleem = oorzaak

oplossing - oorzaak = probleem

Eigenlijk is paardrijden nog ingewikkelder omdat de oplossing vaak niet uit 1 middel bestaat maar vaak een combinatie van verschillende middelen is afhankelijk van verschillende factoren.

Hebben jullie paardrijden wel eens zo bekeken en wat vinden jullie ervan?

(Het is de bedoeling dat iedereen in zijn waarde wordt gelaten en dat er geen mensen worden beledigd gaan worden omdat ze anders denken
Graag neutrale uitwisseling van gedachten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:08

En hoe ga je dat verklaren voor de mensen die wiskunde absoluut niet logisch vinden Verward

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:11

hmmmm. Ik heb laatst te horen gekregen dat ik minder moest nadenken en meer op mijn gevoel moest gaan rijden.....

Als je maar in gedachten houdt dat een paard een paard is en als paard reageert is er niets mis met die stelling. Helaas dichten mensen paarden vaak menselijke trekjes toe waardoor de stelling mank gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:16

Wat is logica???
Klassieke propositie logica bedoel je waarschijnlijk niet???

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 12:20

Pipo, bij paardrijden heb je een beeld. Ik ben ervan overtuigd dat dat werkelijk voor iedereen inzichtelijk kan zijn. Wiskunde niet logisch kunnen vinden hoeft dus geen enekel bezwaar te zijn.

Annegti, daar heb je helemaal gelijk in. Wat dat betreft gaat de stelling niet helemaal op, want natuurlijk is het gevoel uitermate belangrijk!!! Maar begrijpen en voelen zijn twee totaal andere zaken die je bij paardrijden gecombineerd moet gebruiken.

En ik denk dat die persoon die tegen je zegt dat je meer met je gevoel moet doen het bij het juiste eind heeft gehad. Want als je je teveel concentreerd op het denken, gaat dat ten koste van je gevoel. Je moet ook daar dus de goede balans in vinden Knipoog
Want ook die balans heb je nodig om goed paard te kunnen rijden.

Lovely: de defintie van logica kan je zo opzoeken......Ik heb al gezegd hoe ik het bedoel Lachen
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 02-08-04 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:27

En hoe verklaar je dan dat ik wel mijn doctoraal wiskunde heb, maar nog steeds geen Grand Prix rijd (en dat ook noooit ga halen) Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 12:32

Misschien nog een doctoraal halen *LOL*

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:37

Een doctoraal gevoel & inzicht zeker.... Verward



Geloof niet dat die bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:40

Aimee schreef:
Een doctoraal gevoel & inzicht zeker.... Verward



Geloof niet dat die bestaat.



Ik geloof absoluut niet dat het IQ van de gemiddelde ruiter zo hoog ligt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:42

Kelan schreef:
En hoe verklaar je dan dat ik wel mijn doctoraal wiskunde heb, maar nog steeds geen Grand Prix rijd (en dat ook noooit ga halen) Haha!

*LOL* *LOL* *LOL*

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:06

Ik denk dat veel mensen het denken onmogelijk gemaakt wordt doordat de instructie daarin tekortschiet. Hoeveel instructeurs kunnen echt goed uitleg geven over de bewegingen van een paard? Laat staan de effecten van de ruiter op deze bewegingen?

En ik ben het eens met annegti dat voelen nog belangrijker is dan alles begrijpen. Zolang je de bewegingen van je paard niet aanvoelt en voelt wat voor een effect jouw houding en zit heeft op die bewegingen, goed paardrijden nog erg ver weg ligt.

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:32

Ik zal nog even een poging doen een iets serieuzer antwoord te geven dan mijn eerdere post.

Volgens mij is paardrijden namelijk absoluut niet te vergelijken met logica. Logica heeft er nl. mee te maken dat uit het een altijd het ander volgt: Probleem A en Oorzaak B hebben altijd oplossing C, geen afwijken van mogelijk.

Bij paardrijden ligt het volgens mij anders, daar kan de oplossing per paard en per dag verschillen.
Als ik met paard X probleem Y heb, dan kan het zijn dan ik dat de ene dag op moet lossen door Z te doen, maar de andere dag door Q te doen.
En als ik met een ander paard precies het zelfde probleem heb, dan kan het zijn dat daar een heel andere oplossing/aanpak voor nodig is. En dat is het "gevoel" dat je daar voor nodig hebt en absoluut geen logica.

Natuurlijk kun je altijd achteraf terugredeneren waarom je oplossing werkte, en dat logica noemen, maar dat is een beetje misbruik van het begrip "logica".

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:33

Ik denk dat het niet zo simpel is. Wat vaak weet men alleen wat het probleem is. Weet je de oplossing of de oorzaak dan is het simpel. Maar daar heb je geen formule voor nodig.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:36

Ik voel ook meer voor de "er leiden meerdere wegen naar Rome"-benadering.
In theorie zal het best zo zijn dat je de oplossing krijgt zodra je de oorzaak van het probleem afhaalt, maar er kunnen zoal meerdere oorzaken zijn en ook meerdere oplossingen.

Bovendien weet je over het algemeen alleen het probleem en kun je alleen naar de oorzaak gissen. Ook met behulp van alle artsen en zadelmakers hoef je de oorzaak nog niet te vinden.
Laatst bijgewerkt door Kitty op 02-08-04 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:37

Ben ik het niet mee eens.......... omdat.. Paardrijden alles behalve logisch is. Als je op je paard gaat zitten en je stuurt zoals op een fiets, wat weer wel heel logisch is, dan gaat het fout. Paardrijden is juist vaak heel niet logisch...... bijvoorbeeld remmen door niet aan de teugels te hangen, bijvoorbeeld rechtsaf gaan door links in te komen.

En daarnaast hebben 100 paarden 1000 verschillende manieren van benaderen nodig...... OOK onder het zadel en niet bij elk paard is automatisch min en min plus.

Paardrijden is in mijn ogen meer gevoel dan wiskunde
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 02-08-04 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:38

Kelan schreef:
Ik zal nog even een poging doen een iets serieuzer antwoord te geven dan mijn eerdere post.

Volgens mij is paardrijden namelijk absoluut niet te vergelijken met logica. Logica heeft er nl. mee te maken dat uit het een altijd het ander volgt: Probleem A en Oorzaak B hebben altijd oplossing C, geen afwijken van mogelijk.

Bij paardrijden ligt het volgens mij anders, daar kan de oplossing per paard en per dag verschillen.
Als ik met paard X probleem Y heb, dan kan het zijn dan ik dat de ene dag op moet lossen door Z te doen, maar de andere dag door Q te doen.
En als ik met een ander paard precies het zelfde probleem heb, dan kan het zijn dat daar een heel andere oplossing/aanpak voor nodig is. En dat is het "gevoel" dat je daar voor nodig hebt en absoluut geen logica.

Natuurlijk kun je altijd achteraf terugredeneren waarom je oplossing werkte, en dat logica noemen, maar dat is een beetje misbruik van het begrip "logica".

Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Achteraf , ook wel tijdens kun je beredeneren waarom je q of Z gebruitkt.

maar wiskunde heeft altijd de zelfde uitkomst bij een som.
wat bij paardrijden niet geld.

Want paard A rent weg uit angst
En paard B om te kijken of hij de baas is.
Daar zal jou gevoel erbij komen om te weten of het om paard A of B gaat.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:42

Een vierkantswortel heeft ook twee oplossingen, dus meerdere oplossingen kan prima in de wiskunde Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:46

ja natuurlijk en als je het in romeinse cijfers zet, ziet het er net weer even anders uit.

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:52

Romkabouter schreef:
Een vierkantswortel heeft ook twee oplossingen, dus meerdere oplossingen kan prima in de wiskunde Lachen


Maar wel altijd dezelfde twee oplossingen, en dus niet afhankelijk van degene die het vraagt of degene die m oplost een andere uitkomst.
(De wortel van 4 is altijd 2 of -2, ongeacht wie de vraag stelt en ongeacht wie de oplossing uitrekent...............)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:53

Hey nu niet te moeilijk doen hè, paardrijden is leuk, om daar over na te denken ook, maar wiskunde, bleh!! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:54

En als er gisteren 2 en -2 uitkomt, dan heeft de vierkantwortel vandaag geen spierpijn toch???

Ik denk dat men niet moet proberen om paardrijden te vatten in enkele stellingen of een handvol regels; dat lukt toch niet zolang paardrijden met paarden wordt gedaan van vlees en bloed.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:56

runningkawa schreef:
Hey nu niet te moeilijk doen hè, paardrijden is leuk, om daar over na te denken ook, maar wiskunde, bleh!! Tong uitsteken


OK dan!

*LOL*:)):)):)) Haha!:D:D:D:D:D

Dit is waarschijnlijk wel het allerbelangrijkste verschil!!! Cool

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:06

Kelan schreef:
Maar wel altijd dezelfde twee oplossingen, en dus niet afhankelijk van degene die het vraagt of degene die m oplost een andere uitkomst.

Dat klopt, maar een priemgetal heeft bv twee delers, maar wel steeds een andere deler (zichzelf en 1)

Mijn voorbeeld was slechts ter illustratie dat ook in de wiskunde er niet altijd maar 1 oplossing is Knipoog

En wat lovely zegt is natuurlijk onzin, dat het er anders uitziet verandert niets aan de oplossingen die er zijn.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:11

Wiskunde? Voor dat vak had ik vroegah hoogstens een 3 Boos!

Ik zie het paardrijden gewoon als een soort logica, waar een stukje gevoel bij aan te pas komt. Zoals G&K al aangeeft: geen enkel paard is gelijk en dat geldt natuurlijk ook voor elk mens, waardoor je zogenaamde "regeltjes" dubbelop anders moet uitleggen.

Als een paard bv scheef loopt, kan dat aan zovele (kleine) dingen liggen.
'
Ik denk daarom zelf nooit zwart/wit, maar grijs. Natuurlijk moet je met lesgeven een bepaalde basis onder de knie hebben, maar ook die basis kan op verschillende manieren bereikt worden.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:36

Ik houdt van wiskunde Lovers

Ik denk niet dat het een vergelijking is, paardrijden(of liever gezegd met paarden omgaan) en wiskunde.
Je hebt bij paardrijden te maken met gevoel, je kan altijd een ander uikomst hebben. Het mooie van wiskunde is juist dat je geen gevoel nodig hebt, maar alleen een probleem moet oplossen door het invullen van cijfertjes en lettertjes die maar op 1 manier kunnen worden ingevuld.