Paardrijden = wiskunde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:01

Richtje schreef:
Ik denk alleen dat die logica vaak pas achteraf te zien is. Op het moment dat je op je paard zit, moet je gevoelsmatig handelen. Achteraf kan je erover nadenken en misschien de logica, van de reactie van je paard op jou bijv. ervan inzien.



Precies Richtje.............. op het moment dat ik op een paard zit dan handel ik puur gevoelsmatig.......... als ik later in mijn bedje lig dan ga ik pas analyseren en logische verbanden zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:01

Richtje schreef:

Verder ben ik het niet helemaal eens met dat bij wiskunde geen gevoel komt kijken. Volgens mij moet je daar namelijk ook een bepaald gevoel (of knobbel of hoe je het wilt noemen) voor hebben om ermee overweg te kunnen.


Dat zei ik ook altijd tegen mijn docent Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:16

Als we allemaal goed zouden zijn in wiskunde, dan kwam de wereld een hoop tekort aan andere dingen...
Ze delen er van overheidswege al bonussen voor uit, dus ga maar na.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:26

Het moeilijke aan paardrijden ligt aan 2 dingen
Dingen theoretisch, en dingen in de praktijk.
Dat komt erop neer dat je mischien wel precies weet hoe je een wending moet rijden(binnenbeen,.buitenhand,binnenzitbeenknobbel,lichte stelling etc.) maar dit gewoon simpelweg niet kan uitvoeren omdat ze het niet kan.
Door veel te oefenen zal het theoretische gedeelte overgaan in gevoel, en kan ze dus wél een perfecte wending rijden.

Het proces van hoe het moet in "het kunnen uitvoeren" verschilt van tijdsduur van mens op mens.

Wat ik dus hiermee wil zeggen, is dat je het theoretisch mischien wel heel goed kan weten, maar uitvoeren is een 2e.

En dat maakt dat mijn mening/standpunt is dat het niet allemaal so simpel en logisch is.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 11:53

Ik denk dat dus het verschil in rijden is Als ik een probleem heb analyseer ik het van te voren. Uiteraard, maar dat heb ik ook al eerder gezegd, is het opklossen een combinatie van logica en gevoel, waarbij het gevoel zeker net zo belangrijk is. Maar tijdens het rijden voel ik wat er gebeurd en analyseer ik het ook.

En iedereen kan leren paardrijden...dus ook de mensen zonder wiskunde knobbel OK dan!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:55

Aqua8horse schreef:
Ik denk dat dus het verschil in rijden is Als ik een probleem heb analyseer ik het van te voren. Uiteraard, maar dat heb ik ook al eerder gezegd, is het opklossen een combinatie van logica en gevoel, waarbij het gevoel zeker net zo belangrijk is. Maar tijdens het rijden voel ik wat er gebeurd en analyseer ik het ook. Het is die balans die het paard goed kan laten lopen.

En iedereen kan leren paardrijden...dus ook de mensen zonder wiskunde knobbel OK dan!

Misschien is dat idd een verschil in het rijden.
Maar op het moment dat er bij mij tijdens het rijden zich een probleem voordoet, moet ik daar meteen op reageren en heb ik dus geen tijd om het probleem eerst rustig te analyseren.
Ben wel benieuwd hoe jij dat doet?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:55

tjonge wat ingewikkeld allemaal, ik denk er nooit zo bij na, ik stap erop en ga naar het bos of naar de hei en dat is het, of ik span hem in en ga een boompje slepen of een stukkielopen aan lange lijnen.......

komt geen wiskunde aan te pas en ik denk er ook niet zo bij na.....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:58

smurf schreef:
tjonge wat ingewikkeld allemaal, ik denk er nooit zo bij na, ik stap erop en ga naar het bos of naar de hei en dat is het, of ik span hem in en ga een boompje slepen of een stukkielopen aan lange lijnen.......

komt geen wiskunde aan te pas en ik denk er ook niet zo bij na.....

Heerlijk toch, als het allemaal zo vanzelf kan gaan? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:59

Kweenie, sommige dingen waar ik ooit over na heb gedacht zijn nu onderdeel van het repertoire. Echt nadenken hoeft nooit hoor, elke oplossing (groot of klein) begint bij meer been, of duidelijker been zo u wilt. Ik heb nog never nooit een oplossing gehoord met structureel effect die ZONDER been was.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:00

nou ja vanzelf.... Morrie kan niet galopperen met mij op z'n rug en doet maar wat, maar waarom zou ik moeilijk gaan doen? Ik hoef nooit wedstrijden te rijden en heb Morrie voor de recreatie.
Ik vind het ook nog belangrijk dat hij een beetje leuk leven heeft, dus hij staat 24/7 met een groep andere paarden op de wei en mag grazen zoveel hij wil.
Maar een fatsoenlijk b-proefje gaat niet lukken hoor, een bixie-proef misschien net

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:02

Tuurlijk, naarmate jij (en je paard) verder komt, zal je over andere dingen gaan nadenken. Denk ook dat jij dus op een heel ander niveau over dingen nadenkt, dan dat ik doe.
Toch probeer ik als ik met haar tegen een probleem op loop, achteraf na te gaan (en ja, dan moet ik dus wel echt denken Knipoog) waar dat probleem nou vandaan kwam, waar ik de fout in ging en hoe ik het de volgende keer kan voorkomen.
Edit: was een reactie op lovely

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:07

Lovely schreef:
Kweenie, sommige dingen waar ik ooit over na heb gedacht zijn nu onderdeel van het repertoire. Echt nadenken hoeft nooit hoor, elke oplossing (groot of klein) begint bij meer been, of duidelijker been zo u wilt. Ik heb nog never nooit een oplossing gehoord met structureel effect die ZONDER been was.


OK dan! Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 12:08

Richtje, ik denk juist dat logica ook van te voren te zien is. Daarom is het oplossen van een probleem in theorie ook niet zo moeilijk. Inmiddels zie ik een nieuwe reactie van je. Ik doe dat dus wel en omdat je de bewegingen van een paard logisch inzichtelijk hebt gemaakt, gaat dat heel snel. Je voelt wat en je weet precies hoe je daar op moet reageren. Dat gaat heel snel en dat duurt dus helemaal niet lang. Als dat zo zal zijn, ben je natuurlijk altijd te laat. Want eigenlijk moet je het paard voorblijven. Maar het kan dus wel en het werkt prima. Ik denk dat het net zoiets als autorijden is: je maakt het je gewoon eigen en dan gaat het gewoon vanzelf.

Smurf: het is ook als fictieve vergelijking bedoeld. Ik ga ook niet gewapend met passer en geo driehoek op mijn paard Haha! Maar als jij en je paard maar plezier hebben, dat is toch wat telt Pling

Lovely ik ben het zeker met je eens dat je bij elke oplossing een beenhulp gebruikt. Maar welke beenhulp en in welke combinatie is juist belangrijk. En daar kan je eindeloos in varieren. Als je de bewegingen voor jezelf logisch in beeld hebt gebracht is het zoeken naar de juiste combinaties niet zo moeilijk meer. En dat is wat ik met deze topic wilde aangeven. De juiste hulp (en) op het juiste moment: dat is rijkunst, denk ik.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 03-08-04 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:09

Richtje schreef:
Tuurlijk, naarmate jij (en je paard) verder komt, zal je over andere dingen gaan nadenken. Denk ook dat jij dus op een heel ander niveau over dingen nadenkt, dan dat ik doe.
Toch probeer ik als ik met haar tegen een probleem op loop, achteraf na te gaan (en ja, dan moet ik dus wel echt denken Knipoog) waar dat probleem nou vandaan kwam, waar ik de fout in ging en hoe ik het de volgende keer kan voorkomen.
Edit: was een reactie op lovely

Het is altijd goed om na te denken over wat je doet en vooral om te begrijpen wat je doet, daarmee kun je bezig met je paard iets te leren, maar die moet ook maar begrijpen wat je bedoelt en daarom is het zo belangrijk dat je zelf weet waar je naartoe wilt.
Ik weet niet wat voor dingen jij doet me je paard en wat je zoal tegen komt, maar ik ben nog steeds bezig mijn paard scherper te krijgen, scherp te houden en om krachtiger, duidelijker te laten bewegen. Nou, daar ben ik wel zoet mee hoor Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:11

a8, wat bedoel je met 'beweging logisch in beeld brengen'??? Beweging van het paard is vrijwel altijd hetzelfde, afhankelijk van de gang waarin die gaat.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 12:13

Richtje: als je de bewegingen logisch inzichtelijk maakt, dan geldt dat toch voor ieder niveau en ieder paard?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:16

Aqua8horse schreef:
Richtje, ik denk juist dat logica ook van te voren te zien is. Daarom is het oplossen van een probleem in theorie ook niet zo moeilijk. Inmiddels zie ik een nieuwe reactie van je. Ik doe dat dus wel en omdat je de bewegingen van een paard logisch inzichtelijk hebt gemaakt, gaat dat heel snel. Je voelt wat en je weet precies hoe je daar op moet reageren. Dat gaat heel snel en dat duurt dus helemaal niet lang. Als dat zo zal zijn, ben je natuurlijk altijd te laat. Want eigenlijk moet je het paard voorblijven. Maar het kan dus wel en het werkt prima. Ik denk dat het net zoiets als autorijden is: je maakt het je gewoon eigen en dan gaat het gewoon vanzelf.

De logica zal ongetwijfeld ook van te voren te zien zijn, op het moment dat ik een probleem heb waar ik al eerder met haar (of een ander paard) tegenop ben gelopen, zal ik dus ook op die logische manier reageren zonder daar lang over na te hoeven denken. Maar loop ik tegen een nieuw probleem op, dan denk ik daar toch echt achteraf pas over na. En wat dat betreft is het denk ik gewoon net een stukje ervaring dat ik nog mis, waardoor het allemaal wat moeizamer gaat af en toe. Overigens, heb je het hier wel weer over vanuit je gevoel reageren en niet vanuit de logica (hoewel je gevoel wel gebaseerd is op eerder verworven logica).

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 12:17

Lov: ik bedoel dat je de bewegingen van het paard kan analyseren, zo dat er een systeem in zit. (logica) Volgens mij zijn de bewegingen ook hetzelfde, daarom ga je ook van die bewegingen uit. In mijn ogen zijn dat de bewegingen waarbij het paard op eigen benen loopt. Die bewegingen blijven volgens mij, zij het in verhouding gezien, ook gelijk in de verschillende gangen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:17

Aqua8horse schreef:
Richtje: als je de bewegingen logisch inzichtelijk maakt, dan geldt dat toch voor ieder niveau en ieder paard?

In principe wel, maar naarmate je op een hoger niveau komt. Zal je ook weer tegen nieuwe problemen oplopen, mede omdat je dan andere eisen aan de bewegingen gaat stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:18

voor mij is het bewegingsschema in galop toch anders dan in draf of in stap.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 12:19

Nou, Richtje ik denk een combinatie van logica en gevoel. En ervaring krijg je vanzelf Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:19

Lovely schreef:
Het is altijd goed om na te denken over wat je doet en vooral om te begrijpen wat je doet, daarmee kun je bezig met je paard iets te leren, maar die moet ook maar begrijpen wat je bedoelt en daarom is het zo belangrijk dat je zelf weet waar je naartoe wilt.
Ik weet niet wat voor dingen jij doet me je paard en wat je zoal tegen komt, maar ik ben nog steeds bezig mijn paard scherper te krijgen, scherp te houden en om krachtiger, duidelijker te laten bewegen. Nou, daar ben ik wel zoet mee hoor Haha!.

Bij jouw is het scherpER, krachtigER en duidelijkER.....
Ik ben bezig met haar scherp te krijgen en krachtig en duidelijk te laten bewegen. En daarbij met haar überhaupt te laten doen wat ik van haar vraag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:20

Richtje, ik soms ook..... Nagelbijten / Gniffelen

sssssst, niet door vertellen hoor

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 12:21

Ja, daar heb je op zich gelijk in Lov. Maar ik denk dat ik het nog wat dieper bekijk. Ook tijdens de galop en de draf blijft de belasting in verhouding gelijk. Maar het schema is inderdaad anders Lachen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 12:25

Ach, laten we eerlijk zijn meiden: wie is daar nu niet mee bezig.......dat is toch rijkunst Lachen Voor mij in ieder geval wel Haha!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 03-08-04 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt