Opstijg probleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:36

T@nj@ schreef:
Als het mij lukt wel ja, anders wordt het de Balingehof maar voorlopig nog niet, ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen met hem


Het vertrouwen van Maus in jouw is er gelukkig al, nu nog een beetje b*llen bij hem kweken zodat hij wat minder angstig wordt voor overvliegende benen e.d.

Maar, je doet je onderschrift eer aan hoor!!!

Veni, vidi, vici


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 09:44

Haha! Is altijd het lijflied van Hans geweest, nu ook van mij, heb ik op het moment even nodig in de huidige situatie (heeft niets met Maus te maken hoor maar bij Maus bekijk ik het ook altijd van de zonnige zijde, helpt echt )
Ik heb hem nu ook op mijn telefoon

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:28

Hoi Tanja,

Wat jij beschrijft is een paard wat angst heeft voor wat erop en achter hem gebeurt en wat dan in zijn vlucht-reflex schiet.Ik zou het probleem eerst op de grond oplossen voordat je erop gaat ivm je veiligheid.

Het paard moet leren vertrouwen, onstpannen en leren niet direkt op de vlucht te gaan.

Probeer hem op de grond te desensibiliseren(minder gevoelig te maken).

Zorg eerst dat je op de grond de leiding hebt dmv grondoefeningen(leiden, volgen, stoppen, follow the lead , hoofd laag vragen! etc) daarna laat je hem kennis maken met enge dingen over zijn lichaam(doek, lege voerzak,paraplu)

Hij zal weg willen lopen, rennen maar houd hem met zijn hoofd bij je en ga door waar je mee bezig was, zodat het rennen niet betekent dat het enge verdwijnt.Als hij niet stopt , dwing je hem tot stilstaan.Zodat hij het laat gebeuren en dat hij merkt dat hij niet dood gaat.Dmv zijn hoofd laag te vragen treed er daarna sneller ontspanning in.Uiteraard doe je dit in een afgezette ruimte in de bak.

het hoofd laag kan je ook gebruiken bij het latere opstappen zodat het vlucht-reflex uitgeschakeld is.

Ik hoop dat je er wat mee kan, veel succes

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 17:05

Dank je boontje OK dan!
Met zakken en andere enge dingen op zijn rug leggen, bedoel je dan als het zadel er al op ligt? Van zadel, dekens e.d. heeft hij nl. niets, dat is hem bekend en schrikt hij niet meer van.
Ik heb hier bijvoorbeeld nog veel folie liggen van balen hooi, dat kan ik ook nog gebruiken om hem aan te wennen.
Ik ga nu idd. voorlopig alleen nog even grondwerk doen, voor ik er weer opga wil ik dat hij niet meer schrikt.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:20

Heb je hem ook brojes eten gegeven terwijl je erop zit.....?
Dus vanuit je hand brokjes voeren zowel links als rechts, hiervoor moet hij dus zijn hals helemaal naar jou toe buigen.....
Da's het eerste wat ik doe als ik erop stap.....
Zodat het paardje ook daadwerkelijk begrijpt dat JIJ erop zit!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:35

Het gedrag klinkt, hoewel hier in mindere mate, bekend....
Zoals je het omschrijft komt het op mij over, of het gedrag echt voorkomt uit de angst van dat er iemand boven hem zit. Als het vertrouwen op de grond groter is en je er weer opgaat, kan je dan niet zorgen dat er iemand is die hem aan de longe vastheeft?
Regina hebben we de eerste drie keer wel met oogkleppen gereden (niet bewust, maar dat was het enige hoofdstel dat de eigenaar voor haar had). Achteraf denk ik dat dat toch goed is geweest. Zodoende was ze al gewend aan het feit dat er iemand op haar rug zat en aan de been- en teugelhulpen voordat de oogkleppen eraf gingen en daarbij de stress van het iemand boven zich zien kwam. Ik had het al wel enigzins verwacht, en heb haar toen dus ook door iemand aan de longe laten houden toen ik er voor het eerst zonder oogkleppen opstapte. Was idd even paniek, maar ze zat toch aan de longe en ik zat dus hebben we haar even laten springen en doen. Na een paar keer kon ik gewoon op en afstappen.

Ik denk overigens dat het, als je zover bent ook heel zinvol kan zijn om wat te gymnastieken als je erop zit. Dus je tenen aanraken, met je hand naar z'n staart of z'n oren enz.

Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Melliejj

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:10

Nog een vraagje, denken jullie dat het te beginnen valt om een 9 jarige (arabier) merrie, die *behoorlijkO:)* vals is, die alsnog in te gaan rijden??

==>vrijDag 06-08-04 naarr Spanje! (peƱiscola) en 17-08-04 weerr truG met de dus!<==

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 19:04

@Anke, yep, dat doe ik idd. als ik erop zit, hij neemt de snoepjes dan ook netjes en relaxed aan maar als ik er eenmaal op zit is er ook geen probleem meer, het is het opstappen met dat been wat over zijn kont moet, daar gaat hij van op tilt, zit ik eenmaal is er niet veel meer aan de hand, alleen als ik ga verzitten is hij nog wat gespannen maar spuit niet weg of zo.

@Richtje, dat gaan we ook zeer zeker doen, als ik er weer op ga loopt Hans mee met Maus aan de longe om hem te begeleiden, niet om hem tegen te houden.
Oogkleppen ga ik echt niet doen, ik wil dat hij alles kan zien ook al schrikt hij, geeft niet dat hij schrikt maar hij moet het wel zien.
Dat gymnastieken waar jij het over hebt ga ik als ik er weer op zit ook doen, lijkt mij een hele goeie voor hem om aan bewegingen boven hem te wennen als er iemand op zijn rug zit

@Melliejj, moeilijk hoor, de leeftijd is in mijn ogen geen probleem (Mozart is 10 Haha! ) maar een Arabier kan best wat feller zijn (hoewel Mozart best ook een hittepetitje is hoor) en ze is vals?
Hmm, ik heb wel ervaring met een vals paard maar die was al ingereden toen hij bij mij kwam.
Ik zou als ik jouw was eerst proberen het valse eruit te krijgen, hoewel, je zal het er waarschijnlijk nooit meer echt uit krijgen (ik kreeg Kevin toen hij 4 was, compleet dol en vals, nu is hij 12 en is een leuk paard maar af en toe kan hij ineens weer behoorlijk vals uit de hoek komen)
Het lijkt mij belangrijk dat jouw merrie eerst weer wat vertrouwen terug krijgt, heb je haar net of al langer?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:10

T@nj@ schreef:
Sorayalover, en wat dan als hij nog steeds extreem bang is? Ik spring er niet op, doe ik wat voorzichtiger Haha! Maar zoals jij het beschrijft doen we het al een paar maanden.

Sonja, ik zit al je tips uit te printen, ik denk zeker dat dit gaat werken bij hem omdat ik zelf eigenlijk een zelfde soort werkwijze heb, alleen de hulpmiddelen die je omschrijft heb ik nog geen ervaringen mee maar dat was wel waar ik naar op zoek was, toppie hoor, bedankt!! OK dan!

De techniek met de zachte druk op de staart ken ik nog niet maar wil hem heel graag leren, kan je mij daar wat over vertellen?


Nou bij echt super bange paarden spuiten wij ze met sedelin.
niet te veel!!!
maar als jij erop zit kunnen ze niet bokken of stijgeren ze doen dan een soort galopsprong en dat is dan voor hun heel hoog bokken/stijgeren.

we spuiten ze meestal 3dagen en dan doen we het zonder spul.HEt werkt altijd super goed! Ze zijn niet meer bang en ze snappen het gelijk Lachen

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:11

o als het je been is wat over zijn kont moet.
Heb je ook als je aan het longeren bent overal klopjes gegeven en geaaid? Dus ook op de kont klopjes en aanraken onder zijn buik enzo?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 08:52

sorayalover1 schreef:
o als het je been is wat over zijn kont moet.
Heb je ook als je aan het longeren bent overal klopjes gegeven en geaaid? Dus ook op de kont klopjes en aanraken onder zijn buik enzo?

Yep, das dagelijkse kost, doe ik al maanden, heeft hij ook niets van en vind hij erg lekker
Hij is ook al regelmatig gelongeerd met de bodywrap (zie foto's van de eerste keer op de vorige pagina) en dat gaat ook buitengewoon goed

Maar vertel, als je erop zit kunnen ze niet stijgeren of bokken??? Wat voor paard is dat dan??? Niet dat Mozart stijgert hoor, dat doet hij niet maar ik denk dat ik je zin verkeerd begrijp, komt op mij over dat je zegt dat een paard niet kan bokken/stijgeren als je er op zit en dat kunnen ze dus wel degelijk Haha! ik begrijp je zin dus even niet.

Maar meteen even een update:
Met de warmte heb ik niet zo heel veel met hem gedaan, meer wegens gezondheidsredenen van mijzelf maaaarrrrrr, ik heb het probleem dat Mozart panisch wordt als ik op mijn tenen ga staan opgelost hoor beetje alternatief en ziet er vreemd uit maar werkt heeeel erg goed.
Ik ben het gewoon als beloning gaan doen, iedere keer als hij iets overtuigend goed doet, gebruik ik het B woord (braaf dus, gebruik ik maar mondjesmaat, moet hij echt iets ontzettend goeds voor doen) en ga ik op mijn tenen staan, nu is er geen associatie meer met iets engs maar als ik op de tenen ga weet hij dat hij iets verschrikkelijk goed heeft gedaan OK dan! Het tenen probleem is dus opgelost Haha! dat lukte in 2 dagen
Nu het overvliegende been probleem nog, moet ook wel gaan lukken maar eerst moet de temperatuur omlaag, is niet echt goed voor mijn gestel

O ja, Sorayalover, spuiten ga ik niet aan beginnen (Sedalin is overigens uit de handel hoor, maar de vervanger heb ik wel op voorraad) dat vind ik te gevaarlijk bij een paard waar ik dan op ga zitten, veel paarden reageren er toch totaal verschillend op, mijn shetje krijg je nog niet rustig met een hele spuit Verward en Kevin, zware brede Kwpn-er van 1.75m gaat bijna plat van 1.5 streepje, die kan dan niet meer blijven staan, Sedalin dus he, die andere heb ik zelf nog niet geprobeert, dat is trouwens Tranquigel.
Maar dat gebruiken bij een paard waar je op gaat zitten vind ik een te heftige "oplossing" ik probeer liever het probleem te achterhalen en dat aan te pakken

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:55

Way to GO TANJA Haha! Haha! Haha! Haha! Snugger om het op de tenen staan zo aan te pakken....... das de enige manier uiteindelijk....... heel fijn dat je dit iig al oncer controle hebt....... de rest komt zeker weten ook goed.

Aan verdoven zou ik ook niet beginnen..... het zadelmak maken is een complex iets voor een jong paard en half verdoofd kunnen ze dat lijfelijk en geestelijk in mijn ogen niet aan.... Ik heb liever een paard dat een paar bokken geeft dan een die als een dronkelap onder me loopt

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 18:58

Das precies hoe ik erover denk Kim

Haha! Moet er overigens echt idioot uitgezien hebben, ik over het land lopend met Mozart achter mij aan, ik bij iedere stap op mijn tenen Haha! Buren gaan er tegenwoordig geloof ik echt voor zitten als ze zien dat ik Maus pak Haha! Haha!
Maar het werkt en dat is het belangrijkste OK dan!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:24

nou wij spuiten ze dus met Seddelin als ze heel moeilijk of heel bang zijn.
Dat is een soort verdovings middel. Ze worden er moe/zwak van vandaar dat je er niet te veel van moet geven! Ze hebben dus te weinig kracht om te bokken/steigeren. En als ze dan zegmaar heel hoog hun hoofd omgooien dat is dan voor hun heeeeel hoog steigeren terwijl dat dus niet zo is.

Snap je het nu een beetje?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:28

Ik ken sedalin wel.............. en ik zou het niet gebruiken.... waarom niet staat in een eerdere post uitgelegd.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:50

wij hebben al veel paarden gespoten ermee.. En nooit iets aan de hand geweest.

Niet bokken rennen, stijgeren is geen ongeluk!
Maarja ieder zijn eigen ding he Lachen

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 21:11

Ik weet ook wat Sedalin is, heb het zelf verkocht en verkoop nu de vervanger maar om een paard in te rijden ga ik het niet gebruiken
Zoals ik al eerder zei, hij heeft ergens een probleem mee en ik vind het veiliger en een stuk eerlijker tegenover het paard om er achter te komen wat het probleem precies is en het bij de wortel aan te pakken, het paard verdoven komt bij mij over als het wel bekende "breken"van een paard (de wil breken bedoel ik daar dus mee) en dat is iets waar ik het absoluut niet mee eens ben, ik werk zonder dwang
Met Mozart ben ik al aardig ver gekomen en ik weet zeker dat ik op de goede weg ben, het komt wel goed met hem, duurt alleen wat langer dan bij een jong ding en weet ik het even niet meer, dan is daar Bokt waar ik een vraag op kan stellen OK dan!

Maar ik begrijp nu wel wat je bedoelt met het niet kunnen stijgeren, dat is mij nu duidelijk.
Maar goed, zou ik hem bijv. spuiten met Sedalin/Tranquigel haal ik nog steeds het probleem niet weg en daar gaat het mij om, dat een paard te verzwakt is om nog uiting te geven aan een angstprikkel door dat hij verdoofd is vind ik niet echt een eerlijke weg voor het dier, hij mag zich best uiten, als ik maar weet waarom en er met de tijd achter kom hoe ik die angstprikkel weg kan halen, dus niet onderdrukken want dan komt hij geheid weer terug, kan even duren maar dat lijkt mij heel duidelijk maar das mijn mening Haha! zo als je zelf al zegt, ieder zijn ding.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers