huppeltje bij overgang.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 09:45

Omar maakt wanneer we een overgang naar de draf maken (stap-draf) een sprongetje, niet echt natuurlijk, maar hij gooit z'n eigen van voor een beetje de lucht in en draaft dan verder. Van mijn instructrice moet ik 'm nu wat vlakker laten wegdraven, voor mijn gevoel loopt íe dan even weg. Op dat moment mag ik mijn aanleuning ook even 'vergeten' om het 1 sec later weer op te pakken, zo dat ie niet op mijn hand gaat 'springen' Hoe meer ik drijf hoe hoger het sprongetje Pling . Het gaat na de tips van mijn instructrice wel goed, maar toch zou ik jullie meningen graag eens horen.
Hij doet het aan de hand ook Verward . Net of íe zichzelf ff aanslingert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 10:20

Je instructrice heeft helemaal gelijk. Heb je het niet met aangalopperen? Dan zie je ook vaak dat het paard teveel omhoog springt ipv naar voren. Vaak komt het doordat de ruiter net even te stug in de hand is tijdens de overgang naar voren, waardoor het paard omhoog gaat ipv naar voren, gewoon omdat hij de ruimte niet krijgt. Dus idd om dat op te lossen: hand mee naar voren (hoeft geen meter te zijn hoor *LOL* ) zodat hij leert om echt naar voren weg te gaan.
In het begin als je zo gaat corrigeren zal het paard idd helemaal uit elkaar vallen en voel je effe dat je 'm 'kwijt' bent, maar dat wordt steeds subtieler. Geduld dus.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 10:42

Naar galop heb ik het niet. Vaag he, ook heel vaag dat hij het aan de hand ook doet. Maar ik weet waar ik aan moet werken. Haha! (niet alleen aan dit hoor, was het maar zo ). Schijnheilig

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 15:24

De fout zit hem er waarschijnlijk ook in dat hij aandraaft vanuit de voorhand ipv de achterhand. Dat deed mijn pony eerst ook. Ook in de galop trouwens. Nu rijd ik hem net voor het aandraven wat dieper (wel ontspannen) zodat ik hem iets meer ruimte kan geven, en hij toch niet omhoog komt. De overgangen gaan nu al een heel stuk vloeiender (heb het kunnen zien op video Knipoog )
Belangrijk is ook dat hij goed voorwaarts aan je been is, en veel overgangen vlak na elkaar gecombineerd met schijnovergangen helpt ook...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 15:39

Ik zal er eens op gaan letten van waar hij aandraaft, Galop doet íe wel goed.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 16:29

Klopt hij draaft weg vanuit de voorhand ipv achterhand. Het best los je dat op door hem zelf weg te laten draven zonder aanleuning op de hand.
Hoe meer aanleuning je hebt hoe meer hij gaat hangen op je hand. Probeer hem goed op de achterhand weg te laten draven. Je kan dit ook oefenen door alleen al vanuit stilstand weg te stappen. Probeer te voelen bij hoeveel been hij erger of minder reageerd.

Je zal eens moeten kijken of hij het aan de longeerlijn ook doet ??

Succes Lovers

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 17:00

Yep, dan doet hij het ook, alleen van stap naar draf. Naar galop zeker niet, van halt naar stap heb ik nooit zo goed bekeken. Bloos .
Vanavond weer dressuurmatig oefenen (rechtstellen, van achter uit lopen, nagevelijk -> de basis). Met bijzet doet hij het wel erger dan zonder maar zelfs aan het halster doet hij het nog. Nu laat ik 'm 2 seconden 'helemaal' los en dan pak ik 'm weer op, dan is hij wel goed vlak maar loopt hij voor mijn gevoel een paar seconden onder me vandaan. Ik kan 'm nu al met steeds minder toe te geven vrij vlak aan laten draven. Wat ik alleen moelijk vind, hij moet wel opmijn been aandraven. ( Hij is heeeeel goed aan het been, te goed misschien) Als ik dus meer been geef maakt hij ook een erger huppeltje, maar ik moet wel benen blijven geven anders draaft hij helemaal niet vanuit achter aan.....

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 17:32

Klinkt verder goed wat je doet. Ik zou hiermee gewoon nog even doorgaan. En dat beetje uit elkaar vallen is niet erg. Hij heeft misschien nog moeite om mooi bij elkaar te blijven.

Kijk ook eens wat hij precies doet aan de longeerlijn. Laat hem dan veel aandraven en weer terug en dit vooral op een heeeeeeel laag draf tempo. Vaak gaat dit weg wanneer ze sterker worden.

succes Lovers.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 11:28

Die van mij deed het ook erger als ik net te veel been gaf, en als ik hem uit wilde laten strekken en ik ga te veel been. Dan sprong hij ook wel zo raar aan in de galop. Kunst is je hulp goed te doseren, en heel voorzichtig, vloeiend weg te rijden...
Zo te horen lukt het al veel beter! Gelukkig!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 12:09

tnx voor jullie reacties, ik heb zaterdag weer les dus dan zal ik aan mijn instructrice vragen of het al beter gaat. Haha! Volgens mij wel. Pas heb ik 'm eens proberen laten strekken. Sjors waar ik op de manege al 5 jaar op les heeft de ruimte in zijn schouder niet om goed te kunnen strekken, maar dat gevoel wat ik op Omar had Kwijl Hij tikte uit! niet normaal meer, nooit geweten dat dat zoo voelde (en dat ik het eruit kon rijden) Het gaat wel wat worden.....ooit Lovers

Lou en ik

Berichten: 4
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 21:09

haai,

ikke heb het ook gehad en dat was best moeilijk om eruit te krijgen. Mijn beessie maakte dus een sprongetju tijdens het aandraven echt zòn huppletje omhoog. maar als ik haar goed aan de teugel rij en heel ontspannen aandraaf en dan bedoel ik daaarmee heeeeel rustig aandrijven steeds harder dan draaft ze aan zonder huppeltje. hoe minder been ik geef hoe beter ze wegdraaft heeeeeel vaaag *FuZZie

xxx lou en ik Pling