Sporen: met of zonder wieltjes ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska1
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Sporen: met of zonder wieltjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:32

Ik rij al jaren paard, en draag al zeker 10 jaar sporen met grof wiel (ook bekend als "sterwielen"). Maar volgens een vriendin van mij zijn die hartstikke scherp. Ik vind van niet, maar zou graag jullie meningen horen.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:38

nou, hardstikke scherp.... zolang de wieltjes soepel draaien valt dat reuze mee. maar zitten er echt punten aan de 'ster' of zijn ze bot?
rijd je trouwens engels of western? met western reed ik namelijk ook altijd met sporen met wieltjes. vind ze niet bepaald gemeen ofzo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:41

Sporen met wieltjes rollen ipv prikken en derhalve vind ik ze vriendelijker bij juist gebruik (!)

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:42

Ik rijd er ook altijd mee. Heb ze op mijn eigen been vergeleken met rechte sporen, en die doen veel meer pijn! De wieltjes bleven niet op 1 plek, dus dat was prettiger. Ik heb het dan wel over een glad of grof wiel zonder scherpe punten!

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:47

juist! zonder scherpe punten vind ik het persoonlijk ook veel vriendelijker dan sporern zonder wiel

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:48

Ik rij altijd met een klein recht spoortje omdat ik hem enkel heb om mn hulp te verduidelijke met wijken, travers ed en ze dus ook maar heel zelde om heb.

Ik ben het eens wat Venetia zegt: wieltjes rollen dooor en dat kan prettiger zijn.. Wat denk ik wel heel erg van belang is, is dat je een goeide beenligging hebt.. maar dat zal wel aangezien je er al ff mee rijdt.. Kijk gewoon waar je paard het beste op reageert daar gaat het uit eindelijk om toch?

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:34

Ik rij ook al jaren met sporen met grof wiel.. dus van die 'botte'!
De wieltjes rollen, dus lijken mij zachter.

Maar ook hier geldt: alleen gebruiken wanneer nodig.. maar dat wist je al!

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:22

Ik rij zelf ook bijna altijd met grof wiel, doordat ze kunnen rollen heb je minder kans het paard te bezeren. Het voordeel van grof wiel ten opzichte van glad wiel vind ik dat je met een grof wiel meer impuls krijgt. Wielen met scherpe punten zijn wel hartstikke gemeen, die moet je dus echt niet omdoen. Vooral die kleine wieltjes zijn best wel heftig en kunnen buitengewoon pijnlijk voor het paard zijn. En : wielsporen horen te rinkelen, dat betekent dat je wielen soepel genoeg kunnen ronddraaien !

Mariska1
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 15:38

De sporen waar ik mee rij hebben echt een grof wiel, dus afgeronde punten aan de "ster". Op een van mijn paarden rij ik met een extra lange, die is ruim 5 cm en heeft dan ook een grof wiel. Verder draag ik altijd dezelfde, ook op mijn jonge paard van 4. Ik prik hem alleen als dat nodig is en dan moet hij ook maar meteen wennen aan die spoor, vind ik. Natuurlijk geldt voor iedere spoor dat je hem goed en zuinig moet gebruiken. In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties !

horpie
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:16

ik hoor alleen maar mensen zeggen groffe wieltjes groffe wieltjes en nog is groffe wieltjes draagt er dan nog wel iemand andere sporen met wieltjes

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:42

ik heb wel sporen met scherpe wieltjes naast andere sporen maar die gebruik ik maar heel sporadisch en alleen op bepaalde paarden, ik rijd op dit moment bv. een fries, die is pas geruind en die is ontzettend lui, die kun je juist goed rijden met dit soort sporen, dan heb je de zweep weer minder nodig, maar ik rijd wel met een stil been zeg maar, je kan niet zomaar iedereen zulke sporen geven vind ik.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:13

Ik rij ook altijd met grof wiel, als ik rechte sporen aan doe dan boor ik voor mijn gevoel recht tussen die ribben, vind die niet prettig rijden.

Hebben jullie dat ook? Dat ze soms op wedstrijden zo naar je sporen kijken en dan met zon blik van Bloos! das zielig!!!! terwijl ze zelf iedere pas hun knopspoor in het paard rammen Verward Dát vind ik nou juist zielig Knipoog

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:37

Starbreeze schreef:
Ik rij ook altijd met grof wiel, als ik rechte sporen aan doe dan boor ik voor mijn gevoel recht tussen die ribben, vind die niet prettig rijden.

Hebben jullie dat ook? Dat ze soms op wedstrijden zo naar je sporen kijken en dan met zon blik van Bloos! das zielig!!!! terwijl ze zelf iedere pas hun knopspoor in het paard rammen Verward Dát vind ik nou juist zielig Knipoog



Haha.. ja precies!
Heeft ook wel es iemand tegen me gezegd: dat zijn flinke sporen!
En dan hebben ze ondertussen zelf van die joekels aan.. rechte scherpe wel te verstaan! *LOL* *LOL*

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:00

Danea schreef:
ik heb wel sporen met scherpe wieltjes naast andere sporen maar die gebruik ik maar heel sporadisch en alleen op bepaalde


Haha!

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:05

Het ligt aan de manier waarop je rijdt. Als jij je benen op moet trekken om je spoortje te gebruiken kun je beter een wieletje gebruiken. Omdat deze dan over de huid rolt. Als je een stompe of rechte spoor gebruikt dan trek je zijn vel omhoog. Dan lijkt mij om met een wieletje te rijden vriendelijker. Maar als jij gewoon nog met je spoor bij zijn buik komt (dat je niet je hak op hoeft te trekken) dan lijkt mij een spoortje zonder wieletje vriendelijker omdat als je hem met een wieletje rijdt dat prik je hem. Hoop dat je het snapt.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:21

Ja dat denken nou heel veel mensen Knipoog
Maar een spoor is nooit bedoeld om mee te schoppen, maar om tegen het paard aan te zetten en dan je been iets bewegen. Een pin trekt altijd de huid omhoog, een wiel doet dat niet Knipoog Probeer maar een keer op jezelf uit Tong uitsteken

dehoef
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:56

ik denk dat als je ze goed gebuikt er geen probleem is zolang je er maar niet mee schopt ofzo is alles kits !

veel plezier nog !

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:04

ik heb altijd geleerd: sporen zijn net als een fietsbel: als je op de fiets zit ben je toch ook niet de hele tijd aan het bellen?? Alleen wanneer het nodig is!!!
En ik vind idd. grove wielsporen minder scherp als een rechte spoor

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 00:58

Ik rijd altijd met dezelde sporen als jij. Ideale dingen. Doordat ze rollen werken ze anders, imo subtieler in als die rechte prikdingen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:29

annegti schreef:
Ik rijd altijd met dezelde sporen als jij. Ideale dingen. Doordat ze rollen werken ze anders, imo subtieler in als die rechte prikdingen.

Ja vind ik ook!alsof je er meer nuances mee kan aanbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:37

En ik gebruik wielen verkeerd..
Ik heb ze bij kawa 2 keer omgehad en had zowat vliegles, kreeg 1000 x meer reactie als op een gewone spoor...

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:42

Ik rijd altijd met sporen met een grof wiel, ik vind het inderdaad vriendelijker omdat het meerolt dan knopsporen, en het "kietelt" iets meer waardoor de reactie van mijn paard beter is en ik ze dus nog minder hoef te gebruiken.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:49

Als je ze gwoon beheerst het rijden met sporen vind ik dat je met ieder spoor kan rijden.

gr

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:29

Tijdens mijn westernperiode heb ik met grof wielspoortje leren rijden. In de westernsport is het heel gebruikelijk..daar heb ik ook nog nooit iemand met een zweepje zien rijden. Maar nu ik bij een "gewone" boerderij rijd heb ik m'n sporen maar opgeborgen in de kast.. Kreeg er eigenlijk alleen maar negatieve reacties op. Ben zelf van mening dat er niks zieligs aan is, mits je de sporen op de juiste manier gebruikt. Knopsporen zijn op de een of andere manier niet "zielig"..terwijl ik die vaak genoeg verkeerd heb zien gebruiken !

Zolang je weet wat je doet, je geen superscherpe sporen gebruikt, en je paard er goed op reageert..prima toch ? Lachen