is dit een goede manier of verpest ik hem hiermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:21

mmouse schreef:
Zoals je t beschrijft komt t op mij over dat je een martingaal hebt nagebootst (alleen dan niet via de teugels maar rechtstreeks aan t bit). Waarom probeer je dan niet een martingaal ipv "gevaarlijke" touwtjes?


wat is de inwerking van de martingaal en hoe gebruik je hem?

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:44

ja wat mmouse zegt dacht ik dus ook al, als dit goed bevalt kun je beter iets "echts" kopen, ik gebruik bij sommige paarden een pessoa, niet te strak, het ziet er ingewikkeld uit maar is het niet hoor, als je het maar even doorhebt, dit werkt vaak ook erg goed.
wat pytje zegt over dat sommigen er in gaan hangen, ik weet niet wat ze daar mee bedoelt maar volgens mij heb ik dat nog niet zien gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:45

een martingaal is toch om te voorkomen/tegen te werken dat hij zn hoofd omhoog gooit?
daarvoor wil ik geen hulpteugel. met dit touwtje loopt ie lekker ontspannen en gewoon beter Lachen

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:51

maar je zei toch helemaal in het begin dat je die touwtjes had dat hij niet torenhoog met zijn neus in de lucht loopt, als ze naar beneden komen met het hoofd lopen ze ontspannen en beter door de rug en dit touw voorkomt toch ook dat hij zijn hoofd te hoog kan doen, een martingaal voorkomt ook dat hij zijn hoofd te hoog kan doen, bij een martingaal wordt het paard niet naar beneden gedwongen hoor.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:26

Antoinette schreef:
Je hebt die hondenriem als een soort 'stoot' gebruikt als ik het goed begrijp.
Het enge daarvan vind ik als er iets misgaat. Paard/pony komt omhoog of struikeld of iets dergelijks dat hij vast zit met zijn hoofd en je er niets aan kan veranderen als ruiter zijnde.

Een slof kan je laten vieren op het moment dat er iets misgaat en een martingaal/tiedeman zit toch even op een andere (lossere) manier vast.

Het is dus niet mijn favo manier van bijzetten, maar het is een optie.



ik wilde al gaan typen,maar toen las ik dit!
hier ben ik het volkomen mee eens!
kijk aub uit wat je doet,dit heb ik al een keer zien gebeuren,pony komt er tegenin,komt omhoog,raakt in paniek omdat de spanning erop blijft staanklapt achterover,meisje kreeg pony bovenop haar en brak haar bekken!!!!!!!!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:24

Ik ben ook voor martingaal en tegen de manier hoe jij de hondenriem gebruikt. Waarom? Zoals bovengenoemd!
Zou er niet aan moeten denken dat het paard in paniek raakt, dan zit ie dus wel echt vast!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:34

als je er touwtjes aan doet zit het paard ook vast, evenals met een pessoa. Als je je paard tijdens het longeren bijzet dan zit je paard altijd vast met zijn hoofd als het in paniek raakt. De enige oplossing is longeren met dubbele longe, maar als je daar niet goed mee om kunt gaan kan je paard daar ook in verstrikt raken. Als jij die stoot zo vast maakt dat ie alleen strak staat als hij zijn hoofd echt hoog heeft, is het niet minder veilig dan touwtjes hoor.

Met het rijden zou ik geen hulpteugel gebruiken, probeer hem nageeflijk te rijden, van achter naar voren. Ook bij het longeren er goed opletten dat het tempo constant is en dat de achterhand er goed ondergeplaatst wordt.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:06

Hoe doe je de touwtjes? Die kan je namelijk ook tussen z'n benen door doen.

paardelovurr
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:40

Ik zou er gewoon een slof aanhangen of een martingaal. dan loopt ie gelijk eenn stuk mooier! iedereen zegt dat dit kei slecht is enzo maar dat valt reuze mee! succes!

[Edit Apple: omgezet naar begrijpbare tekst]

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:44

Als je nou ook nog eens nederlands typt is de kans dat ik je geloof misschien groter...hoewel...

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:18

mee eens misser! Haha!

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:44

paardelovurr schreef:
iwk sou er gewoon un slof aanhange of een martingaal. dan loowpt ie gelijk un stuk mooier! iedereen segt da da kei slegt is ensow maar da falt reuse mee! succews!


Ehh nederlands ver weg??

Maar het ging toch ook om onstpannen ?? Je hebt ook stoten dat is gewoon van leer alleen er zit een stuk rubber en je kan hem ook nog verstellen (ben er niet helemaal zeker van of dat ook "tussen de benen gebruikt kan worden)

Firesolo
Berichten: 186
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:59

Let ook op dat je met dat dunne touw z'n borst niet helemaal openhaald, heb ik ook iemand wel eens onbewust zien doen, zonder het door te hebben, en ze kwam er pas achter toen ze afstapte, 2 enorme sneeen.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:33

paardelovurr schreef:
Ik zou er gewoon een slof aanhangen of een martingaal. dan loopt ie gelijk eenn stuk mooier! iedereen zegt dat dit kei slecht is enzo maar dat valt reuze mee! succes!

[Edit Apple: omgezet naar begrijpbare tekst]


Ja misschien moet je er een van scoubidoo touwtjes maken!
doe ffe normaal zeg. Ik denk dat je beter les kan nemen om je pony op een andere normale manier ontspannen te laten lopen ipv zelf dingen in elkaar te vlechten. En als je het toch doet, laat er dan iemand naar kijken die weet hoe de werking er van is.
Succes

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:16

mobick schreef:
Ja misschien moet je er een van scoubidoo touwtjes maken!
doe ffe normaal zeg. Ik denk dat je beter les kan nemen om je pony op een andere normale manier ontspannen te laten lopen ipv zelf dingen in elkaar te vlechten. En als je het toch doet, laat er dan iemand naar kijken die weet hoe de werking er van is.
Succes


krijg nou wat........... we zijn het weer met elkaar eens Haha! Haha! Haha!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:58

mobick schreef:
Ja misschien moet je er een van scoubidoo touwtjes maken!
doe ffe normaal zeg. Ik denk dat je beter les kan nemen om je pony op een andere normale manier ontspannen te laten lopen ipv zelf dingen in elkaar te vlechten. En als je het toch doet, laat er dan iemand naar kijken die weet hoe de werking er van is.
Succes


Nog nooit zo'n domme reactie gehoord, zeker de krant niet gelezen vandaag?! Die scoubidoutouwtjes zijn giftig!


Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:27

oooo jee sorry dan moet je dat maar niet doen.... dan toch maar een snoepje op zijn borst houden of een lolly daar doe je dan wat langer mee

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:38

koop gewoon iets wat er voor gemaakt is, dus een bijzetteugel, een martingaal of een thiedeman; iets wat in ieder geval verstelbaar is en meegeeft. Dat is een stuk vriendelijker voor zo'n zacht mondje! Het is niet voor niets een HONDERIEM...

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 08:01

Ik gebruik altijd een halsverlenger met het longeren die gaan via achter zijn oren door het bit naar de singel... (of is dit slecht?? iemand had mij dit geadviseerd)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:38

Als ik dit zo lees, zou een gogue ook heel goed kunnen werken. Ik zou idd niet zelf gaan knutselen, maar iets kopen wat ervoor gemaakt is.

En natuurlijk goed les nemen Knipoog

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:26

ik denk dat een hals verlenger dan beter is dan een gogue... Want het heeft allebij de zelfde werking (is mij vertelt) alleen met de gogue zet je hem vast en met de halsverlenger is van elastiek dus heeft hij nog speling mocht het paard dan in paniek raken of vallen staat hij vast met de gogue en elastiek rekt mee...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:32

Ik heb zowel met halsverlenger als met gogue ervaring, en longeer toch tien keer liever met gogue dan met HV.
Met de halverlenger heb ik de ervaring dat het in het begin erg goed werkt, maar dat ze er na een tijdje in gaan hangen. Met de gogue zet je ze trouwens ook niet helemaal vast, ja je kunt het wel doen maar dat is erg afhankelijk van hoe kort je de gogue insteld. Ik heb de gogue op zo'n manier dat ze gevraagd wordt te ontspannen, maar niet in een houding gedwongen wordt. Ik heb er een tijdje terug foto's van gemaakt.... [HAW] Regina @work aan de longe (veel foto's)

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:35

oke als jij het zeg Haha! ik weet het niet heb het ook maar gehoort haha Haha! ik ga even de foto´s kijken...

punica
Berichten: 28
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: vriezenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:56

Hoi,

VOlgens mij kan dat echt geen kwaad, het is eigenlijk hetzelfde al je een bijzetteugel van zijn bit naar de singel doet. Je moet het niet te strak doen, anders wordt je zelf heel makkelijk in het rijden en gaaat je paard snel te diep lopen.

Groetjes