Wat voor bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-01 18:50

Ik vroeg me af op wat voor bitje jullie j paarden rijden en waarom?. Ik rij met gewoon rijden in de bak mijn pony met een dubbel gebroken watertrensje. Omdat dit bit heel zacht is en hij er lekker nageeflijk op loopt. Dit bit gebruik ik ook op wedstrijden. Een keer in de week rijdt ik zowieso met een enkel gebroken D-trensje. voor de afwisseling en het wennen aan andere bitjes. Als ik het bos in ga rij ik meestal met een enkel gebroken D-trensje omdat dat net iets scherper inwerkt dan me dubbel gebroken watertrensje en ikdus meer te vertellen heb ( hij is nogal en rotbok en heethoofd in het bos)

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 19:43

ik rij donya met een dubbelgebroken bitje met koperstukkie, gaat ze lekker ontspannen van lopen en het is helemaal niet scherp, vaak gaat ze ook nog heel erg scuimen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 20:19

Ik rijd momenteel helemaal niet met bit maar met hackemore. Heb laatst een nieuw meisje op m'n pony gehad die erop wilde rijden. Eerst zelf 3 kwartier gereden, toen zij erop. Als ze op de volte om me heen bleef, ging het nog redelijk, omdat ik dan nog stemcontrole over Milena heb. Maar als ze de hoefslag ging volgen, deed ze duidelijk Miepmiep na.... Gevolg: twee mondhoeken open. Toen reed ik haar dus weer eens op hackemore, eigenlijk voor het eerst sinds ik western rijd (daarvoor wel eens gedressuurd ermee) en ze loopt als een zonnetje, dus voorlopig hou ik dit effe aan. Leuk detail is wel dat ze toch als een dwaasje loopt te kwijlen en te kauwen tijdens het rijden, maf he!
Normaal gesproken rijd ik trouwens dressuur met dubbelgebroken bit, springen met enkelgebroken of pessoa (ze wordt een beetje heet van hout) en western met snaffle shanks (enkel gebroken met scharen).
Oh ja, de hackemore die ik gebruik heeft lange gebogen scharen en ik ga proberen of ik haar op bosal kan gaan rijden van de zomer (dan is ze iets braver).
Grtz!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 20:25

Ik heb een lichtgewicht dikke watertrens en daar rijd ik al mijn paarden mee, zowel springen, dressuur als buitenrijden. Ik heb ook een Aurigen watertrens, die is iets zwaarder en daar rij ik soms 1 paard mee omdat die sneller op Aurigan gaat kauwen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 22:13

Voor de wagen rijd ik ook met een liverpoolstang. Die vind ik het handigst omdat ik de teugels kan verstellen met de gaatjes. Is ze me te heet? Teugel op het onderste gaatje. Is wel wat scherp, maar omdat Isolda wel eens flipt voor de wagen is dit belangrijk!

Onder het zadel rijd ik met een gebroken, dikke Pelham. Heb met twee teugels gereden, rijd nu nog maar met 1.
Heb voor deze teugel gekozen omdat mevrouwtje Isolda nogal wispelturig in haar gedrag is. Ik rijd vaak in 1 rit op twee verschillende Isolda's. 1 Isolda heel lief en braaf. 2 Isolda heel erg verschrikkelijk dwars en opstandig.
Braaf? Lange teugel of lichte druk. Meestal rijd ik echter met lange teugel tijdens buitenritten, luisterd ze heel goed.
Kloterig? Helaas voor Isolda, dan laat ik het bit scherper in werken.... Het kinkettingkje werkt dan extra en heb ik wat meer te vertellen.

Berber rijden we met een dikke koperen (?) trens. Ook Berber is heel moeilijk met bitten, hoe scherper het bit, hoe irritanter en opstandiger ze wordt. Ook met hulpteugels ed. wordt Berber gestoord!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 08:54

Ik rij Barbiano met een gewoon gebroken bitje. Ik heb net een martingaal besteld voor als ik het bos in ga. Hij is buiten heftig maar ook keibraaf. Eerst reed ik hem met een pelham maar dat is helemaal niet nodig. Op een gebroken bitje loopt hij veel fijner. Groetjes Lisette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 10:05

Mijn paard heeft altijd op een dikke dubbelgebroken argentaan trens gelopen. Ooit een keer een scholingsbit in gehad maar verder nooit iets anders. Het is dus -bijna- het enige wat hij ooit in zijn mond heeft gehad en dat zou ik graag zo houden. Het lijkt mij niet echt fijn voor hem om steeds van bit te wisselen en dus doe ik dat dus niet.
Sonja, het schuimen etc, wordt niet door het bit veroorzaakt of opgewekt, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 10:36

Mijn paard loopt altijd op een dikke dubbelgerboken trens van RVS. Verleden week heb ik toevallig eens hetzelfde model in Argentaan geprobeert maar ik had het idee dat hij daar zwaarder op werd als ik hem diep en rond instelde. In de oprichting liep hij daar weer wel heel lekker op en begon snel uit mijn hand te kauwen en was heel stil in de aanleuing.
Ik heb inmiddels mijn oude bit weer ingehangen en dat gaat prima alleen moet zijn aanleuning nog stiller wanneer ik hem opricht maar ja, dat moet van achter komen en niet van een bitje denk ik maar.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 10:40

Pablo rijd ik op een gebroken bustrens van RVS, soms ook een gebroken watertrens. Als voorzorg gebruik ik soms een Thiedemann als ik denk dat hij zou kunnen steigeren (vreemd terrein, paar dagen niet gereden).
Trammelant loopt al zijn hele leven op een gebroken bustrens van RVS, en met stang en trens een stang met korte scharen en weinig tongvrijheid (is dus zachter) en een onderleg bustrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 12:25

Hoi Lov, ik weet dat het niet veroorzaakt wordt door het bit, maar Mileen knabbelt altijd zo lekker op haar bitje, vooral de roestige snaffle. Geinig dat ze zonder bit ook loopt te knabbelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 14:58

hoi
ik rij met een dubbel gebroken watertrens van argentaan.dit omdat kawa heel gevoelig is in de mond en zou ik op wedstrijden met hackemore mogen rijden zou ik dit meteen uit willen proberen maar ja het mag niet met dressuur zo ver ik weet.ik heb eerst ook gereden met een recht kunstof bustrensje omdat hij daar minder gevoelig op was omdat er nix in zen mond bewoog want daar was hij voorheen heel bang van.en in het bos of nieuwe omgeving maakt het niet uit wat voor bit ik hem in doe want dan is ie soms toch wel gek

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 15:17

Ik rijd Muzefee met een gebroken RVS bustrensje. Emansie wordt met een gebroken D-trens gereden en Bugatti met een dubbel gebroken bitje.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 20:12

ik rij hon gewoon met een dubbelgebroken watertrensje. loopt ze best op

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 18:55

Ik rijd mijn paard ook op een dubbel gebroken watertrens. Werkt het fijnst in bij mijn paard en is niet te scherp.
Hij gaat er ook lekker op schuimen du7s hij vind het ook fijn.
GR Carla

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 11:53

Ik rijd Marillion met een aurigan dubbelgebroken D trens (sprenger), daar loopt ie heel fijn op. Phoebe een gebroken d trens RVS en Imatador ook.

Marillion schuimt zelfs als hij los in de bak loopt: geen bergen schuim, maar zo'n 'melksnorretje'. Tijdens het rijden schuimt hij meestal wel heel erg.

Groetjes Suzanne

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-01 20:23

Ook ik rijd met een dubbel gebroken watertrens. Lekker zacht. Ook als bij mijn stang en trens hoofdstel heb ik een dubbel gebroken trensje. Ik rij alleen er bijna nooit mee, want ik vind alleen trens veel lekkerder. Ook wedstrijden rij ik nog op trens. In het begin was ik vaak de enige en voelde ik me soms heel dom tussen al die stangen, maar je ziet het gelukkig steeds vaker.

Renee_oud
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 20:43

Hoi,

Ik rijd met een gebroken watertrens maar mijn pony trekt heel erg, ze loopt continu met haar neus naar voren. In de toekomst moet ze voor de kar en dan is een stang verstandiger heb ik gehoord maar daar heb ik helemala geen ervaring mee, zou het dan niet schadelijk zijn voor haar?

Groetjes, Renee

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 08:02

ik rijd met zo'n dubbelgebroken K&K bitje, en soms met een enkelgebroken bustrens.

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:23

ik rijd met een rubber stang, omdat dit zeer zacht is en toch je paard veel hoofdwerk te verzetten, mijn paard kan zelfs niet met een scherper bitje rijden, wordt ze hieperactief

Your style, is my lifestyle!(K)

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:51

ik rijd met een dubbelgebroken bitje
als ik naar buiten ga, in ieder geval achter een groep aan, doe ik liever de hackamore om, dan is hij beter te houden, want als de groep in galop gaat heb ik niets meer te vertellen

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:53

Ik reed Ushi eerst met een gewone enkelgebroken watertrens, maar omdat ze echt heel erg gevoelig is in haar mond ben ik van plan om over te schakelen op een dubbelgebroken watertrens of het zachtste bit dat ik kan vinden. Natuurlijk gecombineerd met mijn best doen om zo zacht mogelijk te zijn met mijn hand. Knipoog

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:57

Ik rijd Matador met een ongebroken Bus/stangetje. Omdat hij een klein bekkie heeft en een laag verhemelte is dat voor hem het meest passende bit waar hij lekker op loopt.

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:38

Ik rijd Arti met een dubbel gebroken K & K watertrensbit van aurigan en soms ook met een enkelgebroken rvs watertrens (zit aan mijn andere hoofstel Schijnheilig )

Levi heeft een dubbel gebroken watertrensbitje van aurigan.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:58

Ik rijd Racer met de dubbelgebroken Aurigan bustrens van K&K/Sprenger. Waarom? Omdat hij van andere bitten wondjes krijgt, en van deze niet.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers