Zodra je in zadel zit: rennen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:13

Heel herkenbaar! Maar alvast een geruststelling, met veel geduld kan het zeker minder worden!
Toen ik 2 en half jaar geleden voor het eerst op mijn ijslander stapte was ik binnen no time een flink aantal rondjes door de bak gesjeest, duidelijk verschil in hulpen voor de gangen kon ik niet vinden en het enige wat hij kon was hard hard hard.
Nou weet ik dat het bij hem voortkwam uit een eerdere ervaring die hij had gehad en dat in combinatie met zijn toenmalige eigenaresse die erg onzeker was maakte hem er niet beter op.
Na een tijdje ben ik westernles met hem gaan nemen. Dit hielp omdat dit voor ons allebei nieuw was en langzaam maar zeker gingen we vooruit.
Sinds hij van augustus helemaal van mij is, is hij veel relaxter geworden. Hij heeft nog maar 1 baasje en is steeds meer op me gaan vertrouwen, ondertussen kan ik zonder zadel aan een lange teugel door de berm galopperen.
Echt, hou vol blijf zelf ontzettend rustig en geef hem het gevoel dat je op hem vertrouwd!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 10:45

Askja: Dat dat meisje er op kon rijden was vlgs hen omdat ze veel lichter is..
Bakkus kan wel stoppen, moet je hem goed oppakken..maar dat tempo ai ai.. Al ik 'm aanraak voor hulpen schiet ie vooruit. Ook bij een beloning in de hals..pff
Maar ik laat zowiezo weten als die bekende 'm gaat rijden. Zij rijd al jaren alleen ijslanders.

Josien"]
Ik zou dus zeggen ga de eerste tijd even niet rijden en zorg dat de stress tijden het grondwerk is opgelost voordat je er weer opgaat. Doe dan alles heel rustig aan en in stapjes.
[/quote]
Toen ik 'm kreeg heb ik geprobeerd eerst een band op te bouwen, idd wandelen, wat lopen, borstelen enz, daarna wat longeren. Echt langzaam tempo. Hij weet ook heel goed wie ik ben.. en ik ben van begin af consequent met hem.

[quote="Patsur schreef:
Als je je paard niet door iemand anders iwlt laten trainen, kun je ook iemand strikken die er naast wil lopen als jij erop zit, die dan je paard in stap kan houden.

Hij loopt gewoon door...tenminste in begin, lekker doorduwen . Misschien maar aan de longe?

Bjarni: dat klinkt goed..proficiat.. maar dan heb ik nog een lange weg te gaan?
En dan zou ik dus al die tijd in de bak moeten blijven rijden?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:50

Branca kijk maar op mijn site bij grondwerk. Dan weet je wat ik bedoel.

Lichaamstaal en een duidelijk leiding doen al heel veel. Het meeste resultaat behaal ik met tressige paarden met longeren met positie's. Het paard word rustiger inerlijk doordat jij je opsteld als drijvende hengst, maar ook als leidende merrie. Alle zekerheid die het paard dus nodig heeft om geheel op jouw te kunnen vertrouwen.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 11:39

Ik heb al driftig zitten lezen..
Met posities bedoel je iets voor iets achter, of..?
Ik vind het moeilijk hoor, Cool heb hier weinig ervaring in...

(misschien ook ander bitje ofzo?)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:26

Oké even kort uitgelegt.

Tijdens het longeren los of met longe gebruik je 3 positie's. Je kunt er zoveel positie's bij pakken als je wil, maar er zijn 3 belangrijke positie's. De kruis is de uigangs positie en waar je ook altijd weer terug komt. Hier kun je het tempo constand houden. Achter de kruis drijf je het paard als het waren voor je uit(drijvende hengst). Voor de kruis hou je het paard tegen en kun je dus terug vragen in tempo(leidende merrie)
Door verder voor of achter de kruis te gaan lopen of staan kun je dit versterken of door minimale verplaating het paard verzamelen.

Door deze positie's zijn snelle overgangen vooruit en terug mogelijk zonder gebruik van touw, zweep en stem. Het voordeel heb ik eerder al opgenoemt, maar door vooral het los longeren war ik mee zou beginnen leer je het paard zijn lichaam goed te gebruiken en daardoor jouw beter te gaan dragen.

In mijn onderschrift heb een een topic staan over mijn nieuwe paard. Lees maar is door hoe ik met dit paard omgaat op lichamelijk gebied.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:48

Hee Branca,

De rem is dus niet het probleem, maar de tempocontrole, begrijp ik. Grondwerk kan inderdaad een goeie basis leggen, doe ik ook dagelijks met mijn paard voor het rijden. Vrijlopen of dubbelongeren met behulp van stem en lichaamstaal. maar je wilt natuurlijk ook tempocontrole als je eropzit! Waarschijnlijk heeft Bakkus daarvoor een 'opfriscursus' basishulpen nodig. wat vooral belangrijk is, is dat hij reaueert op zithulpen: dat ie terugkomt in tempo als jij je bekken iets kantelt en je buikspieren aantrekt. Bij mijn paard is die basis gelukkig heel goed en ook als hij barst van de energoe en bijna onder m'n kont vandaan huppelt, kan ik heb op zithulpen bij me houden: wel zo veilig en bovendien de absolute basis om verder te komen in de training. Leer hem dus, eerst in de bak, om terug te komen op zithulpen met zo min mogelijk gebruik van de teugel. Hij mag dus absoluut niet op je hand komen zoals dat heet. Dat doet ie in het begin waarschijnlijk wel, en dat moet je opvangen door zelf rechtop te blijven zitten (buikspieren sterk houden, knieen desnoods beetje schrapzetten tegen de wrongen) en NIET mee naar voren te gaan. Je handen hou je daarbij op zijn plaats. Hij botst dan ahw tegen je hand op. Trekt hij als reactie zijn hoofd naar voren in een poging over de voorhand weg te lopen, dan geef je een korte, felle ophouding (korte ruk). Meteen de teugel weer door laten hangen als hij los is van het bit. Laat hem zo veel halthouden, net zo lang tot ie in 1 keer netjes stilstaat zonder op je hand te duiken. Hij moet op zijn achterhand stoppen. Om het halthouden voor jezelf te timen, kun je voor jezelf aftellen in het ritme van zijn passen: 3,2,1, stop. Doe ik zelf ook altijd en het werkt heel goed. Laat hem ook eens wat langer stilstaan zodat hij leert jouw hulpen af te wachten. Geen enkel pasje voorwaarts tolereren. Daarnaast is het nuttig veel overgangen en tempowisselingen te rijden waarbij je op dezelfde dingen let: dat bakkus op je zit reageert, niet op je hand komt en jouw hulpen afwacht. JIJ bepaalt het tempo, niet hij. Dus zodra hij harder gaan dan jij aangeeft, neem je hem heel beslist terug. Misschien dat je daarbij in het begin best goed moet doorkomen, maar dat is dan maar zo. Als je maar consequent bent. Als dat allemaal goed gaat in de bak, kun je het ook buiten oefenen.
Nou, het is weer een heel verhaal geworden - ik ben niet zo goed in kort en bondig ben ik bang Haha! - ik hoop dat je er, samen met de tips van de andere Bokkers, iets aan hebt! Veel succes met Bakkus.

Groetjes,
Askja

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:49

Ehm sorry voor de spelfouten, beetje snel getypt Bloos!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 11:00

Fijn hoor, jullie antwoorden Bedankt!

Ik ga zowiezo longeren en kijken of ik verschil zie in tempo en reactie.

Tijdens rijden heb ik zithulpen geprobeerd.. zwaar maken en zelfs achterover hangen. Hij reageert daar niet op.
Hij is wel ooit zo ingereden, kennelijk. Zwaar maken en evt knieen klemmen.
Dus als ik wil stoppen, rechtop/bekken kantelen/buikspieren..dan zou ie eigenlijk vanzelf mijn hand tegenkomen?

Hij kan heel lang stilstaan. Als ik hem dan weer wil laten lopen, durf ik nauwelijks een beenhulp te geven, bang dat ie weer wegspurt. Ik zeg meestal wat. Ook niet goed denk ik. Ik probeer altijd zo te timen dat hij geen weet heeft wanneer ik wil vertrekken.

Tempowisselingen.. snel en langzaam tölten?

Wat voor bit denken jullie aan?

Woonden jullie maar in de buurt.. Verdrietig

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:36

Ik heb geen ervaring met ijslanders (ja 1x opgezeten Tong uitsteken) maar wel met dribbelende dravers. Ik ben altijd net zolang doorgegaan tot ie stapte, dat belonen en afzadelen, keer daarop weer, wachten tot ie stapt, belonen en dan telkens iets langer laten stappen.

Niet bang voor je paardje zijn, dat voelt ie, precies hetzelfde probleem gehad met de mijne, en toen ik totaal niet meer bang voor dr was, was de paniek zo veel over ineens! Echt, adem een aantal keer diep in en uit op je paard, zorg dat je onspannen zit voor je aanstapt, verstand op nul en niet bang zijn.

Je kan hem ook telkens stilzetten als ie wegspurt, dan maar even lomp in zn mond, hij luisterd toch niet naar je? als ie zou doen wat je van hem verwacht zou hij niet in zn mond gezeten worden..
Ligt er natuurlijk aan wat voor soort karakter hij heeft welke manier het beste zal werken, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Met het bit wat proberen is mss ook wel een oplossing, of eens naar zn tanden of rug laten kijken. Of doet ie het ook zonder bit? en zonder zadel?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 10:28

Ik heb gisteren gelongeerd...heb er voor gelopen (figuurlijk) en er achter.
Merkte wel verschil.
Als ik ervoor liep, dacht ie..rustig aan..en erachter, ging ie sneller. Maar dat was dus zeker niet elke keer.
Hoe vaak moet je dat doen dan? En hoelang, heb nu zo'n 10 minuten.

Ik ben niet echt bang, maar denk dan weer dat ie vooruit spurt.
Hij heeft een goed karakter, maar gevoelig.
Maar dat ie dat voelt, dat is inderdaad zeker.

Dus wat jij zegt..als ie dan stapt, zadel eraf? Laatste keer deed ie niet anders dan stap (ik was helemaal verbaasd Verward ), heb ik gewoon heel relaxt wat gelopen, gestaan.
Maar als ie vanuit eeuwige tölt dan gaat stappen...dus afzadelen?

Hij gaat tijdens het tölten steeds sneller, dat doet ie op straat ook. In de bak kan je dat nog enigszins controleren.
Je moet dan ook duidelijk zijn met sturen, dat verlangt ie echt, anders kiest ie ineens zelf.. en verlies je je evenwicht.

Heb er opgezeten met halster aan..gaat ie ook rennen. En tanden/kiezen.. mja.. enige: hij kauwt goed (geen proppen oid)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:48

Branca schreef:
Ik ben niet echt bang, maar denk dan weer dat ie vooruit spurt.
Hij heeft een goed karakter, maar gevoelig.
Maar dat ie dat voelt, dat is inderdaad zeker.

Dus wat jij zegt..als ie dan stapt, zadel eraf? Laatste keer deed ie niet anders dan stap (ik was helemaal verbaasd Verward ), heb ik gewoon heel relaxt wat gelopen, gestaan.
Maar als ie vanuit eeuwige tölt dan gaat stappen...dus afzadelen?


Dat van het zadel eraf is in de zin van, stoppen is de beste beloning voor je paard. Constant proberen (zonder op te geven) hem rustiger te krijgen, wel op een rustige manier, en als ie dan braaf en rustig loopt flink belonen, paar rondjes laten maken en stoppen. Lekker verwennen dan Tong uitsteken das altijd leuk.

Als ie maar weet dat ie NIET braaf is alstie niet luisterd, maar wel als ie rustig loopt en controleerbaar blijft. Dat is het belangrijkste.

Ik weet niet of die manier werkt hoor, maar je zou het kunnen proberen.

Oja, ook echt proberen rustig te blijven, diep in en uit ademen, keer zuchten ofzo en lekker onspannen zitten.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:35

Hoi Branca,

Als ie niet meer reageert op zithulpen is er dus echt iets mis met de basis. Zoals ik het omschreef (bekken kantelen, buikspieren wat aantrekken en licht opvangen met je hand), is hoe een goedgereden IJslander op je zit terug hoort te komen. Bakkus is dat kennelijk een beetje kwijt. Dus moet je duidelijk zijn in je hulpen, en vooral heel, heel erg consequent. Dat betekent niet alleen HO is HO (luistert ie niet, dan desnoods echt achterover hangen en een flinke snok aan de teugels geven), maar ook BRAAF is DRUK WEG. Dus reageert hij, dan meteen ontspannen gaan zitten, teugel door laten hangen en met stem belonen. En gaat ie dan weer vooruit of harder, meteen weer corrigeren. Je timing en snelheid is hierbij erg belangrijk, en ook dat je zelf rustig blijft.

Als hij stilstaat en je wilt gaan stappen of tölten, wees dan goed voorbereid op zijn voorwaartse drang. Denk niet: ojee daar gaan we weer, maar: je blijft gewoon onder me lopen. Hou je buikspieren licht aangespannen, zit stevig en blijf rechtop zitten. En loopt hij toch weg, zet hem dan eens op een hele kleine volte of laat hem de andere kant op lopen. Kortom: verras hem, wees hem voor.
Als dat allemaal niets uithaalt, dan nog 1 tip: leer hem de bending stop. Leer hem eerst aan de hand zijn hals flexen naar beide kanten op lichte teugeldruk ('stijgbeugel kussen'), daarna in stilstand als je eropzit, daarna in stap. Eerst zal hij daarbij eindeloos rondjes gaan lopen, maar uiteindelijk stopt hij (belonen!). Zo hij leert reflexmatig zijn hals te buigen en te stoppen als jij 1 teugel aantrekt. Op IJsland wordt dit vaak gebruikt voor al te gestresste of temperamentvolle (jonge) paarden.

Wij laten onze paarden voor het rijden (we rijden altijd buiten) ter controle van de gehoorzaamheid en nageeflijkheid altijd even links en rechts inbuigen (echt tot aan de stijgbeugels) voor we opstijgen. Inmiddels buigen ze al in zodra we maar naar de teugel wijzen Haha!

En verder, we kunnen hier eindeloos goeie tips geven, maar wat echt het beste is, is goed (dressuur)les gaan nemen!!! Daar heb je veel meer aan, zeker omdat je zelf nog zo aan het zoeken bent naar de juiste oplossing. Je klinkt als iemand die erg open staat voor instructie, dus dan heb je er des te meer aan!
Nogmaals veel succes, je komt er wel met Bakkus Knipoog .

Askja

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 17:13

Zucht.... Frusty .. woonde je maar in de buurt. Je hebt goede uitleg!

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:43

Als je erop zit en hij schiet er vandoor zorg dan dat het jouw galop blijft.Laat hem even uitrazen en blijf rijden.Gewoon naar beneden rijden ook al is dat moeilijk.Als hij dan terug wil komen dan rijd je door totdat jij terug wilt in een lagere gang.Dit telkens opnieuw proberen.Bij mijn Fries werkte dat goed.Op een gegeven moment was hij dat truukje zat.Mischien het proberen waard, maar ik kan natuurlijk niet zien wat er precies gebeurd .heel veel succes ermee

Leelo

Berichten: 200
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:24

Hai Branca,
Welk paard heb je van de Breidablik? Ik kom daar regelmatig, dus ben erg benieuwd. Met betrekking tot je vraag: ook mijn ijslandse merrie had er een handje van om weg te rennen. Zij deed het ook vlak na het opstijgen. Ik heb me er gewoon nix van aangetrokken en zette haar steeds stil nadat het gebeurde. Op een gegeven moment lukte dat steeds sneller en nu blijft ze regelmatig eens stilstaan, al stapt ze meestal wel aan nog. Het is een soort patroon voor ze. Let wel: meestal heb je te maken met een vurig paardje, dus ze moeten wel zo nu en dan hun energie kwijt kunnen. Dat hielp bij mij ook erg goed.
Succes ermee!
Leelo

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 00:08

Mightymuts2: Hij gaat niet galloperen, maar wil snel en sneller.
Ik ben niet van plan om hem dat te laten doen, uitrazen. Hij moet leren om juist langzaam te gaan, bij me te blijven. Hij moet zeker niet zijn zin krijgen. Hij is dat juist gewend geweest. Ik moet er juist rust in krijgen. Het is een prikkelig, gevoelig beestje, die ik dan zeker niet zijn gang mag laten gaan.

Leelo: Ik heb geen paard van de Breidablik. Daar is ie ooit ingereden.
Opstijgen gaat redelijk goed, hij kan gewoon netjes stilstaan.
Maarre... vurig is ie zeker! Je moet 'm constant bij je houden.

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:18

branca:tuurlijk moet hij leren om langzamer te gaan, maar ....dat lukt niet dus kan je mijn advies als optie gebruiken.Jij moet ook alles onder controle hebben.Bij sommige paarden werkt dit echt.Je kan soms beter een middenweg nemen..