Hoe paard de juiste beenhulpen te leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:34

Starbreeze, het is ook niet zo dat de plaats van je been de enige hulp is die er toe doet bij het wijken. Als je je paard netjes voor elkaar hebt straks, dan sta je hier ook niet meer bij stil, dan gaat dat allemaal vanzelf.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:42

Lovely schreef:
Starbreeze, het is ook niet zo dat de plaats van je been de enige hulp is die er toe doet bij het wijken. Als je je paard netjes voor elkaar hebt straks, dan sta je hier ook niet meer bij stil, dan gaat dat allemaal vanzelf.


Nee dat weet ik, zit, begrenzende teugelhulp etc. Maar hzo straks? Verward Mijn paard IS voor elkaar voor dit en het volgende nivo. Ik train altijd een nivo hoger dan waar ik wedstrijd mee rijdt, wel zo handig, kom je niet voor verassingen te staan. Ik werk gewoon met een ander systeem, en dit soort basisoefeningen, daar denk ik idd al lang niet meer bij na Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 01:03

Je zult nog wel merken dat je paard nog een keer wat bijleert later.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:07

Lovely schreef:
Je zult nog wel merken dat je paard nog een keer wat bijleert later.


Maakt voor jou ook niet uit he? Al zou ik naar de Olympische Spelen gaan, dan had je waarschijnlijk nog op of aanmerkingen volgens mij Haha!
Er staat toch voor DIT nivo!

Alsof ik over 10 jaar niks meer bijleer? Nee lekker logisch weer.. t zijn geen auto's.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:49

Lovely schreef:
Je zult nog wel merken dat je paard nog een keer wat bijleert later.


Doen ze dat niet hun hele leven?

Naar mijn idee legt Starbreeze hier uit hoe de hulpen voor het wijken zijn, onderbouwt dit d.m.v. kopieën uit boeken en uitspraken van mensen die hun sporen dubbel en dwars hebben verdiend in de dressuursport en toch vallen jullie haar aan?

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:22

nivEAU

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:00

daylee schreef:
nivEAU

Heb je zeker ook een dagtaak aan? Alle spelfouten verbeteren op het forum? Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:28

Jnien schreef:
Naar mijn idee legt Starbreeze hier uit hoe de hulpen voor het wijken zijn, onderbouwt dit d.m.v. kopieën uit boeken en uitspraken van mensen die hun sporen dubbel en dwars hebben verdiend in de dressuursport en toch vallen jullie haar aan?

Inderdaad, omdat het dressuurmatig niet klopt. Zij rijdt wijken als een trucje, niet als een oefening.
Dat werkt prima in een proef hoor, dat doen er namelijk genoeg (niet alleen met wijken) en krijgen er ook hoge punten voor. Jury ziet het namelijk niet altijd goed en KAN het helaas ook niet altijd allemaal goed zien.
Ik rijdt voor de training van m'n paard. Als mijn paard dan met bijv wijken wat minder spectaculair overstapt dan als ik de kont opzij zou duwen, dan krijg ik liever een puntje lager dan dat ik mezelf voor de gek ga houden.
En SB: ik heb nooit onderling gestart. Ik start momenteel met een Shire, dus dat loopt niet zo vanzelfsprekend mooi dressuurmatig. Je krijgt er niets van cadeau: elke stap correct moet je correct rijden. Met een wat makkelijker paard met een beter (lees heter) temperament voor dressuur kan je je makkelijker iets permiteren. Dat ik het toevallig niet met je eens ben, betekend niet dat ik er niets vanaf weet, zoals jij graag naar voren zou brengen

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:15

QQQQ schreef:
Inderdaad, omdat het dressuurmatig niet klopt. Zij rijdt wijken als een trucje, niet als een oefening.


Maar jij ziet de keertwending om de voorhand als een trucje om de stelling/buiging om het binnenbeen aan te leren, of heb ik et nu mis?
Is dan toch ook niet dressuurmatig.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:57

Laat ik me er ook even lekker tegenaan bemoeien, het is hier toch zooooo gezellig! Tong uitsteken Haha!
Ik ben het helemaal met Starbreeze eens en Q heeft in mijn ogen absoluut geen gelijk. Waarom? Simpel: Q heeft het over buiging bij het wijken en dat het logisch is dat het binnenbeen bij de singel moet blijven om de buiging te onderhouden. Maaaaar.... bij wijken wordt helemaal geen buiging gevraagd, slechts lichte stelling (en dat is alleen hoofd en hals dus Q en dat vraag je met je teugels en niet met je benen).
Zo houdt je het voor je paard ook heel logisch, immers op het moment dat je aan appuyeren gaat beginnen houdt je je paard gebogen rond je binnenbeen wat bij de singel ligt en moet het paard wederom opzij voor het been wat naar achteren gaat.
Om het paard te leren buigen om het binnenbeen in de wending zoals de oorspronkelijke vraag was werkt in mijn ogen de oefening het beste waarbij je halthoudt in de hoek, eerst stelling vraagt en dan pas weg laat stappen. Als je dat een aantal keren doet zul je merken dat je paard veel beter door de wending loopt.

www.dressuurstal-jenny-veenstra.com

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 19:14

Hmmm ik volg het allemaal niet meer zo intussen, het gaat me allemaal iets boven mijn hoofd nu. Ik wil de pony helemaal niet leren wijken, van mij hoeft ze dat allemaal niet, ik ga er toch niet in de dressuur mee verder.

Wat ik wil is dat ze wijkt voor mijn been. En dan niet wijken zoals in een dressuur proef, maar gewoon om mijn been kan buigen en als ik het moet ik haar met mijn been opzij kan duwen, oftewel dat ze gewoon een juiste zijwaartse beweging krijgt als ik mijn been aanleg, in plaats van dat ze kei hard naar voren spurt.

Kan mij het schelen waar ik mijn been moet houden bij het echte wijken...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:31

Daarom zei ik dus dat het antwoord op je oorspronkelijke vraag hoe je je pony buigt om je binnenbeen in de wending het antwoord is dat Starbreeze als eerste gaf.
De oefeningen die je later beschrijft (de voltes) zijn niet zo nuttig omdat je te weinig controle hebt over waar je pony loopt en hoe snel ze loopt op een volte. Ze kan op teveel manieren ontsnappen aan je hulp (bijv. door harder te gaan, iets van de lijn van je volte af te gaan, de achterhand naar buiten te brengen, de schouder naar binnen of naar buiten enz.)
Daarom is de beschreven oplossing "halthouden in de hoek, stelling vragen, laten nageven en dan pas wegstappen" een hele goede. Je houdt namelijk controle over het tempo (je staat immers stil dus ze kan niet "vluchten"), de bakrand zorgt ervoor dat ze niet kan uitzwaaien met de achterhand en bovendien leert je pony mooi de hoek in te lopen en niet al zelf de wending in te vallen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:34

QQQQ schreef:
Inderdaad, omdat het dressuurmatig niet klopt. Zij rijdt wijken als een trucje, niet als een oefening.
Dat werkt prima in een proef hoor, dat doen er namelijk genoeg (niet alleen met wijken) en krijgen er ook hoge punten voor. Jury ziet het namelijk niet altijd goed en KAN het helaas ook niet altijd allemaal goed zien.
Ik rijdt voor de training van m'n paard. Als mijn paard dan met bijv wijken wat minder spectaculair overstapt dan als ik de kont opzij zou duwen, dan krijg ik liever een puntje lager dan dat ik mezelf voor de gek ga houden.
En SB: ik heb nooit onderling gestart. Ik start momenteel met een Shire, dus dat loopt niet zo vanzelfsprekend mooi dressuurmatig. Je krijgt er niets van cadeau: elke stap correct moet je correct rijden. Met een wat makkelijker paard met een beter (lees heter) temperament voor dressuur kan je je makkelijker iets permiteren. Dat ik het toevallig niet met je eens ben, betekend niet dat ik er niets vanaf weet, zoals jij graag naar voren zou brengen


Ja? Nou als je zoals ik met een fries rijdt moet je tegenwoordig ook ieder pasje voor elkaar hebben, dus dat kan met een Shire ook. Ik heb zelfs een shire in de Z door de ring zien rijden, het is en blijft een paard dus alles kan.

Ik pretendeer trouwens helemaal niet dat je perse op een bepaald nivEAU (hè daylee!) hoeft te rijden om iets uit te leggen, dat zeg ik nergens, dat maak jij ervan. Heb zelf geen Z gereden nog, maar ik weet wel hoe iedere oefening in theorie gereden zou moeten worden en hoe het eruit moet zien. Ik wilde alleen weten of jouw manier van wijken door de jury ook goed beoordeeld wordt, en dat kan dus alleen als je L start. Ik snap alleen niet hoe je de manier van zulke goede ruiters in twijfel gaat trekken, dat het een niet dressuurmatig kunstje is? dan zou er toch op zijn minst een lampje bij je moeten gaan branden Misschien dat je paard wel spectaculair gaat overstappen als je het op de manieren van Tineke en consorten zou doen, misschien het proberen waard? Knipoog Soms is het eens goed om iets eens op een heel andere manier te doen, als je open staat voor nieuwe informatie ipv alsmaar vasthouden aan het oude, dát is ook leren en soms zelfs vooruitgang boeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:49

Ga ook ff moeien
In de L en het wijken daarvan, daar word geen buiging om het been gevraagt.
Geloof dat dit een quote uit het proevenboekje is (wat ik hier niet bij de hand heb)
Citaat:
Wijken voor het been
Het paard is geheel recht, behalve een lichte stelling zodanig dat de ruiter net de wenkbrauw en het neusgat aan de kant van de stelling kan zien. De benen aan de binnenzijde kruisen die aan de buitenzijde. Het paard kijkt in de richting die tegenovergesteld is aan de kant waar het heen gaat.

Het wijken voor het been is de fundamentele basis voor het werk op twee hoefslagen en moet worden begonnen bij de training van een paard, voordat het klaar is voor het verzameld werk. Daarna, gecombineerd met het schouderbinnenwaarts, is het wijken voor het been het beste middel om een paard soepel, vrij en ontspannen te maken. Het verbetert de ongedwongenheid, de veerkracht en regelmaat van de gangen en ook de harmonie de lichtheid en het gemak van de bewegingen.
Bij het wijken voor het been moet het paard zo parallel als mogelijk aan de lange zijden van de rijbaan blijven de voorhand moet daarbij in geringe mate voor de achterhand blijven


Lengte buiging word gevraagt in SB
appuyement enz, niet in wijken.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:18

Jep, dat heb ik volgens mij ook al tig x gezegt, het paard moet recht in het lijf moet recht blijven Lachen Dat zie je ook duidelijk op de tekeningetjes in het dressuurboekje Knipoog

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:41

Ja maarrrrrrrrrrrr................ Tong uitsteken Tong uitsteken !!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:53

Jnien schreef:
Ja maarrrrrrrrrrrr................ Tong uitsteken Tong uitsteken !!


Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 01:07

Stelling vraag je met de hand, onderhoud je met het been.
Ja, ook stelling, niet alleen buiging.

Maar, voor de TS: Zoals ik ook al gezegd heb, die hoeken rijden zoals SB beschreef (het Kyra ABC) zijn een prima oefening. Alleen had jij volgens mij geen bak met hoeken altijd tot je beschikking. Dan kan dat alsnog, natuurlijk en dat is een prima manier. De keertwending die ik beschreef kan je daar ook voor gebruiken.
Belangrijkste is dat je een manier vind die JOUW paard gaat begrijpen, zodat je meer controle krijgt. Succes ermee!

Doortjuh

Berichten: 109
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: Hoe paard de juiste beenhulpen te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:57

Heey ! Lastig probleem heb je. Ik ken het wel Knipoog Misschien heb ik tips voor je.

Als eerste moet je paardje lekker soepel worden ook op de linkerhand. Begin met longeren. Eerst 5 minuten links en rechts en dat steeds opbouwen. Leer haar aan de hand, door middel van wandelen, op jou te laten reageren. Plaats je hand waar je normaal drijft en duw een beetje, nu moet ze opzij gaan. Als dit goed gaat zal ze ook wel op je been gaan reageren. Niet meteen met sporen gaan rijden, ze moet alles leren. Werk ook niet alleen maar in de bak, maar wissel ook af, wandelen, longeren of een buitenrit. Oefen veel, inderdaad slangenvoltes zodat ze soepel word, spieren krijgt en lenig wordt. Ook aan de longeerlijn lekker oefenen met de commando' s Lachen

Heel veel succes en hopelijk heb je hier iets aan!

Doeiii!!!

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 20:14

Owkee..... vandaag EINDELIJK weer in een bak gereden na dat ik dit topic starte..... en dus maar even een update...

Ik heb de oefeningen die jullie voorstelden gedaan, (die keertwendingen al langer) maar het schoot allemaal voor geen meter op. Eerst voor een wending stilstaan, de juiste hulpen vragen en wegstappen al HELEMAAAL niet want dan nog viel ze overal doorheen.... het schoot gewoon niet op.

Toen kreeg ik tips van een western ruiter... en die hebben me heel goed geholpen. Zowel op links als op rechts (wat eigenlijk daarvoor ook al heel erg goed ging) heb ik hetzelfde gedaan....

Ik heb mijn beugels uitgedaan zodat ik beter mijn beenhulpen kon geven,
elke keer op een rechte zijde heb ik haar recht gesteld, haar nageefelijk gevraagd, vervolgens als ik bij de hoek aankwam, de buitenteugel gebruikt om te begrenzen dat ze door mijn been heen viel. En mijn binnenteugel hoog en naar voren (boven haar nek dus) gehouden en korte ophoudinkjes gemaakt. En ondertussen overdreven de beenhulp.

Ik merkte duidelijk verschil, hoe langer ik het oefende (op beide handen en dan alleen over de hoefslag en in de hoeken oefenen en na een tijdje ook stelling vragen op de lange zijde) hoe beter ze het begon te begrijpen. Ik snap ook wel dat dit niet echt de hulpen zijn zoals het paard moet lopen, maar hoe meer ik het deed hoe meer ze begreep wat de bedoeling was, dus ik blijf dit oefenen... en als ze het steeds beter begrijpt begin ik met mijn hand te zakken en langzaam aan naar de juiste plek, en ook langzaam aan een fijnere beenhulp etc. maar het begin is er.

Het probleem bij skip is namelijk ook. Ze heeft de afgelopen maanden een dikke spierenspek nek onderaan der hals ontwikkeld. hoe die daar gekomen is of wat de oorzaak is weet ik ECHT niet, maar ik merk wel dat dit voor skip bemoeilijkt om te buigen met haar nek. Ze kan die buiging gewoon niet goed maken... vind ik ook logisch, door die spiermassa doet dat gewoon pijn. Ik zal haar daar ook telkens doorheen moeten rijden zodat dat op den duur vanzelf wat losser word... maar hoe kun je een pony door spierpijn van een buiging in de nek heenvragen? als die dwars door je beenhulp heenvalt...

conclusie zowel de buiging in de nek, als de beenhulp zit er gewoon niet goed in, dat is ook waarom de tips die ik gehad heb niet schijnen te helpen, en waar ik nu mee bezig ben wel! ... ik zal wat foto voorbeelden geven...


Hier kun je redelijk het begin van het uur zien, vooral op links valt ze compleet door mijn been heen, ze houd der nek recht en stijf en wil niet buigen...
Afbeelding

Na een tijdje de bovengenoemde oefening te doen krijg ik dit resultaat (ik hield me hand hier niet echt hoog, maar dit is een moment opname, het resultaat begon wel te komen, langzaam begon skipje te buigen en viel steeds minder door mijn binnenbeen heen):
Afbeelding

En ook op de rechterhand, wat eigenlijk al heel erg goed ging, doe ik toch hetzelfde zodat het voor Skip duidelijk blijft en ik niet op de ene hand andere dingen doe dan op de andere. ik weet dat ze te diep loopt, en dat haar achterhand er niet helemaal bij is, maar dat is op dit moment even van iets mindere zorg:
Afbeelding

Op het einde had ik haar lekker lopen, ze begon het ECHT te begrijpen dus ik ben dik tevreden...

Op een gegeven moment ging de oefening zelfs in draf op de rechterhand wel lekker.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:28

Maar je vraag was, hoe leert hij beenhulpen Lachen
Die leert hij nu nog niet
Je compenseert het nu door ander teugel gebruik.

Wel fijn dat het lekker ging hoor Lachen

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:58

daar ben ik het ook wel mee eens. Leuke pony trouwens!!
Dat wat je zegt dat ie niet in de hoek wil stoppen omdat ie overal doorheen valt, tsja dat was al bekend tuuk, omdat je pony *zelf* de wending maakt en niet omdat jij het zegt Knipoog Anders had je dit topic nooit gestart!

Wees maar eens flink streng als ie weg wil stappen! Hij moet echt eerst de hoek om kijken zeg maar zonder weg te stappen. Ho = ho en pas op jouw commando mag ie weg.

Anders zou ik hem eerst dat eens goed gaan bijbrengen. Je werkt namelijk eerst aan het gas, dan de rem en daarna komen de wendingen pas Knipoog Ik zie dat je zonder neusriem rijdt, wat is daarvoor de reden. Opent ie zijn mond als je een x de handrem gebruikt als ie door je hulpen heenloopt? Anders zou ik er toch een neusriem omdoen.

Succes Lachen

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 22:06

jah inderdaad hoe leer je beenhulpen... maar voor alles wat jullie noemde moest ze ook de stelling kennen... en dat kan/wil ze ook niet..

hoe kan ik beenhulpen leren als ze de stelling niet kan..

en hoe moet ik stelling leren als ze de beenhulp niet kan?

aan het einde van het uur begon ze BEIDE zowel de teugelhulp als de beenhulp te begrijpen...

Zodra ik haar in de hoek stil zet (wat ze wel kan hoor) en ik vraag haar hoofd om de hoek te laten kijken, valt ze al naar binnen... en dat kan ik niet tegenhouden, want ze laat zich door mijn been niet stoppen... en begrensen met de buitenteugel geeft alleen het resultaat dat ze ineens totaal de andere kant op kijkt... staat ze dan EINDELIJK stil en kijkt ze de hoek om, en stap ik weg, stapt ze niet voorwaarts, maar valt ze gelijk naar binnen ... en dan dus niet eens over de hoefslag, maar dus echt HELEMAAL naar binnen...

Ik heb geen goede neusriem... maar er zit wel een kinriempje onder, dus het bit blijft prima op zijn plek zitten. ze remt prima hoor!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:17

Heeel veel geduld Shiloh Knipoog
Probeer als hij gelijk naar binnen wil vallen haar met hele kleine kneepjes in de teugel de hoek om te laten kijken. Zelf rechtop blijven zitten, anders breng je hem uit evenwicht waardoor ie juist een stapje opzij wil doen. Hij moet wel echt met de neus tegen de bak staan zowat.
Doe er rustig 10 minuten over, dat maakt niet uit, maar zodra ie rustig de hoek om kijkt stap je weg. Dat is het begin!! In de volgende hoek meteen weer stoppen en herhalen. Op den duur weet ie niet beter of hij moet stoppen in de hoek, eerst kijken en dán mag ie pas weg.

Is er niet iemand die je kan helpen?

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 22:25

kleine kneepjes geeft al tot resultaat dat ze naar binnenvalt.... ookal sta je stil... ze valt gewoon opzij... dat is iets dat ze ooit onderweg heeft aangeleerd. ze blijft niet staan, staat er iemand om haar tegen te houden, dan valt ze gewoon door diegene heen of begint haar kont te keren...