Hoe paard de juiste beenhulpen te leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:49

QQQQ schreef:
Spoor lijkt me niet de oplossing. Paard voelt het been al EN reageert. Geeft alleen niet de juiste reactie, omdat ie niet snapt wat er bedoelt wordt. De BEDOELING moet duidelijker worden, niet de hulp


Spoor is ook niet de oplossing, kan alleen nét ff die duidelijkheid scheppen (vergelijking: prik met vinger in zij)?
Eerst probeer je uiteraard met kuitdruk.. als dit niet lukt, kun je ff met spoortje aan em komen en dan weer gelijk kuit tegen em aan.
Daarna weer proberen mét kuitdruk.
(Lijkt me net zoiets als voorwaartse hulp aanleren, been=voorwaarts, reageert ie niet, iets duidelijker been, nog niet, dan zweepje of spoortje, zodat hulp duidelijk wordt.)

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:53

Jnien schreef:
(Lijkt me net zoiets als voorwaartse hulp aanleren, been=voorwaarts, reageert ie niet, iets duidelijker been, nog niet, dan zweepje of spoortje, zodat hulp duidelijk wordt.)

In dit geval niet echt, want hij reageert WEL. Door harder prikken gaat ie niet snappen dat ie opzij moet ipv naar voren.
Door de keertwending kan je dat mogelijk wel verduidelijken.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:14

Milka reageerde eerst ook slecht op mijn beenhulpen. En juist door keertwendingen te maken kreeg ze het door. Knipoog

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:02

QQQQ schreef:
In dit geval niet echt, want hij reageert WEL. Door harder prikken gaat ie niet snappen dat ie opzij moet ipv naar voren.
Door de keertwending kan je dat mogelijk wel verduidelijken.


Nee, het ging me ook ff om de vergelijking. Hij reageert idd door voorwaarts te gaan, maar zijwaarts moet hij ook niet, toch?
Door de keertwending gaat hij idd reageren op eenzijdige beenhulpen (wat prima is), maar daardoor krijg je toch niet echt een buiging, maar een zijwaartse gang?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:08

Jnien schreef:
Nee, het ging me ook ff om de vergelijking. Hij reageert idd door voorwaarts te gaan, maar zijwaarts moet hij ook niet, toch?
Door de keertwending gaat hij idd reageren op eenzijdige beenhulpen (wat prima is), maar daardoor krijg je toch niet echt een buiging, maar een zijwaartse gang?

In eerste instantie, maar het geeft automatisch ook wat buiging. Als ie eenmaal begrijpt dat ie voor dat ene been opzij en niet naar voren moet gaan, zal ie in beweging ook eerder begrijpen dat ie moet buigen. Als ie daar dan eens een stapje bij opzij doet is dat helemaal niet erg en eenvoudig te corrigeren.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:14

QQQQ schreef:
Met de buitenteugel begrens je de stelling en buiging. Zelfs op de hoefslag moet een paard lichte stelling/buiging hebben. Zonder dat, geen binnenbeen en dus ook geen wijken voor 't binnenbeen.
Als jij enkel voor je wedstrijdpuntjes rijdt, moet je vooral blij zijn met je 8je . Wijken is bedoelt om je paard te leren voor je binnenbeen opzij te gaan. Jij leert 'm nu voor je buitenbeen opzij gaan. Als je paard nu GOED reageert, komt z'n kont dus eerst op de hoefslag aan, en dat is dus fout.
Hoe wijk jij op de volte (volte vergroten)? Met binnenbeen naar achteren kan jij de buiging niet controleren . (maar dat vind jij vast niet erg, want dat vragen ze toch niet op een wedstrijd Rolleyes )

Spoor lijkt me niet de oplossing. Paard voelt het been al EN reageert. Geeft alleen niet de juiste reactie, omdat ie niet snapt wat er bedoelt wordt. De BEDOELING moet duidelijker worden, niet de hulp


Sorry? Ik neem aan dat als je een 8 krijgt, de kont niet als 1e op de hoefslag komt, ik heb controle over de voorhand, dus ik wend, keer en wijk mijn paard daar waar ik haar hebben wil. Ik geloof niet dat jij dat van achter je pc kan beoordelen dus zoals ik al zei... laat maar Knipoog gaan we lekker onze eigen weg.

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:18

als je een paard net inrijd is het goed als je eerst steeds op de binnenhoefslag gaat rijden.. anders krijg je het effect dat hij op de bak gaat hangen zegmaar.. heel irritant.. heeft mijn vriendin dr paard ook!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:57

kan iemand mij uitleggen hoe ik met zo`n keetwending moet beginnen dan die van mij snapt ook niet echt de beenhulpen voor opzij gaan

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 15:49

Starbreeze"]
Sorry? Ik neem aan dat als je een 8 krijgt, de kont niet als 1e op de hoefslag komt, ik heb controle over de voorhand, dus ik wend, keer en wijk mijn paard daar waar ik haar hebben wil. Ik geloof niet dat jij dat van achter je pc kan beoordelen dus zoals ik al zei... laat maar Knipoog gaan we lekker onze eigen weg.
[/quote]
Jouw vertrouwen in de Jury is groot......schattig Knipoog
Hoe doe jij het wijken op de circel nou Verward

[quote="dobbel schreef:
kan iemand mij uitleggen hoe ik met zo`n keetwending moet beginnen dan die van mij snapt ook niet echt de beenhulpen voor opzij gaan

Heb ik hierboven toch al uitgebreider uitgelegd Verward

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:31

Hou svp die bla bla opmerkingen maar voor je als je niks beters weet, dat heeft niks met discusieren te maken, meer met afzeiken, daarvoor kom ik hier niet.

Bij alle zijwaartse gangen en oefeningen (appuyeren, travers, wending om de achterhand, wijken etcetera) stuur je de achterhand door je been naar achteren te leggen en de achterhand opzij te laten wijken/wenden voor je terugliggende been. Wat jij doet is de hulp voor schouderbinnenwaarts. Op de een of andere manier vind je het ineens wel logisch je been terug te leggen als je gaat appuyeren Verward
And fyi deze info komt direct van ene Tineke B. af dus die zal ook wel weten waar ze het over heeft niet? (of mag ik dit weer niet zeggen zeker?)

Maar goed we waren er al achter dat we het aardig oneens waren met elkaar dus ik weet niet wat je nu nog van mij wil horen? Oja wijken op de volte, met wijken moet je paard recht in het lijf blijven, dus ik weet niet wat jij op de volte met je binnenbeen op de singel aan het doen bent? Je binnenbeen op de singel is bij mij gewoon altijd een begrensende hulp. Tja, ieder zijn ding.

Vraagstelster van dit topic zal over een half jaar wel een post openen met help mijn pony zwaait uit en kan nog steeds niet met stelling lopen, help jij dr dan even? Bedankt he Knipoog

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 23:38

Waar om zou het paard uitzwaaien als ik haar op beide benen heb geleerd dat ze moet wijken voor de druk, want dan kan ik der toch met mijn buitenbeen gewoon opvangen Verward het gaat erom dat ze in eerste instantie leert dat ze weg moet van die druk....

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 07:57

Shiloh schreef:
Waar om zou het paard uitzwaaien als ik haar op beide benen heb geleerd dat ze moet wijken voor de druk, want dan kan ik der toch met mijn buitenbeen gewoon opvangen Verward het gaat erom dat ze in eerste instantie leert dat ze weg moet van die druk....



Ja alleen doe je dat niet op de manieren zoals QQ beschreef, maargoed, dat legt QQQ je over een half jaartje wel uit Knipoog

Succes met je wendingen om de voorhand, of wat daarvoor door moet gaan Cool

sjapoer_ox
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: terherne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:23

hej hallo,


heb je een les geefster???? als jje dat hebt dan zou ik het even aan haar of hem vragen hulp zoeken maar ik zou de voor hand wat losser houden en dan veel volte sluiten en openen. [/b]

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:52

Starbreeze schreef:
Bij alle zijwaartse gangen en oefeningen (appuyeren, travers, wending om de achterhand, wijken etcetera) stuur je de achterhand door je been naar achteren te leggen en de achterhand opzij te laten wijken/wenden voor je terugliggende been. Wat jij doet is de hulp voor schouderbinnenwaarts. Op de een of andere manier vind je het ineens wel logisch je been terug te leggen als je gaat appuyeren Verward
And fyi deze info komt direct van ene Tineke B. af dus die zal ook wel weten waar ze het over heeft niet? (of mag ik dit weer niet zeggen zeker?)

Kan mij niet schelen van wie jij je info heb hoor, ik heb het recent weer eens ervaren van ene Alois Podhaisky, maar daar heb jij vast nooit van gehoord.
Tineke B heb je vast verkeerd begrepen: appuyeren, travers, wending om de achterhand: Ja, daar kijkt het paard in de gestelde richting en buigt dus om het binnenbeen op de singel en loopt weg voor het achter de singel gelegen buitenbeen (achterhand wordt opzij geduwt door dit buitenbeen).
Zijgangen waarbij de stelling NIET in de richting van de beweging is, zoals wijken en schouderbinnenwaarts, ook daar is de buiging (hoe gering ook) om het been op de singel. Echter, hier is het been op de singel ook degene waarvoor opzij wordt gelopen.

Enne: achterhand uitzwaaien gebeurt vooral zoals JIJ de hulpen voor het wijken aangeeft, want jij duwt de kont opzij en hebt geen been om 'm op te vangen (of doe je dan je buitenbeen OOK naar achteren Tong uitsteken )

Denk dat de TS wel in staat is om te beslissen welke 'school' ze zinniger vind. Jou kan ik alleen aanraden eens een boek over klassieke rijkunst ter hand te nemen

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:30

QQQQ schreef:
Kan mij niet schelen van wie jij je info heb hoor, ik heb het recent weer eens ervaren van ene Alois Podhaisky, maar daar heb jij vast nooit van gehoord.

Denk dat de TS wel in staat is om te beslissen welke 'school' ze zinniger vind. Jou kan ik alleen aanraden eens een boek over klassieke rijkunst ter hand te nemen


Tripje naar Wenen gemaakt toevallig? Tong uitsteken

Nog goede boekentips? Altijd welkom! Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:13

Foogul schreef:
Tripje naar Wenen gemaakt toevallig? Tong uitsteken

Nog goede boekentips? Altijd welkom! Haha!

Nee, ben ik helaas nog niet langs geweest....ze komen bij het Friezencentrum binnenkort, zag ik.
Is duits of engels een probleem? Meeste werken zijn niet in het nederlands vertaald (behalve dan recent steinbrecht).

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:26

QQQQ schreef:
Kan mij niet schelen van wie jij je info heb hoor, ik heb het recent weer eens ervaren van ene Alois Podhaisky, maar daar heb jij vast nooit van gehoord.
Denk dat de TS wel in staat is om te beslissen welke 'school' ze zinniger vind. Jou kan ik alleen aanraden eens een boek over klassieke rijkunst ter hand te nemen


Ach je bedoeld vast Alois Podhajsky, de instructeur en oud directeur van de spaanse rijschool Haha! Ik lees trouwens genoeg boeken over paardrijden, zijn zeker meer van deze tijd dan en ik kan er goed mee vooruit Knipoog

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 15:30

Starbreeze schreef:
Ik lees trouwens genoeg boeken over paardrijden, zijn zeker meer van deze tijd dan en ik kan er goed mee vooruit Knipoog

Nu nog netjes opzij... Clown

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:10

QQQQ schreef:
Nu nog netjes opzij... Clown




Waarom moet volgens jou toch iedereen volgens de klassieke dressuur rijden? Ik train mijn paard op de duitse manier, dus diep laag en rond én volgens de manier van Tineke. Ik zeg toch al dat het perfect gaat? waarom twijfel je daar zo aan? Als ik mijn been op de singel aanleg gaat ze echt wel naar buiten, maar dat is imo geen wijken maar over de schouder gaan. Blijkbaar heb ik zoveel stuur op mijn paard dat ik het zelfs op een andere manier dan de jouwe kan

Dat jij je hierin niet kan vinden, prima hoor, kan mij niets schelen, fyi ik start in september op het NK en daarna start ik M1 dus deze trainingsmethode werkt voor mij OK dan!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:22

Starbreeze schreef:
Waarom moet volgens jou toch iedereen volgens de klassieke dressuur rijden? Ik train mijn paard op de duitse manier, dus diep laag en rond én volgens de manier van Tineke. Ik zeg toch al dat het perfect gaat? waarom twijfel je daar zo aan? Als ik mijn been op de singel aanleg gaat ze echt wel naar buiten, maar dat is imo geen wijken maar over de schouder gaan. Blijkbaar heb ik zoveel stuur op mijn paard dat ik het zelfs op een andere manier dan de jouwe kan

Met "duitse manier" wordt meestal klassiek bedoeld, maar gezien het diep laag en rond bedoel jij dus het "moderne" LDR systeem (maar goed, daar gaat het niet om hier).
Ik twijfel eraan (en ga er tegenin), omdat jij iemand hier simpelweg verkeerde en onlogische hulpen wilt aanpraten.
Het werkt voor jou = je rijd je punten er mee op de wedstrijden. Dat heeft niet perse iets met correct te maken.
Vanuit waar de jury zit is het niet altijd te zien of de kont nou net even voor de schouder uitgaat. Maar maak je niet druk: straks hoef je op wedstrijd niet meer te wijken.
En "over de schouder gaan": Wijken is een prima hulpmiddel om je paard te leren van je drijvende binnenbeen in je buitenteugel te stappen, dus om de buitenteugel netjes aan te nemen (da's de teugel die de buitenschouder begrenst). De buitenschouder moet juist ook voorwaarts/zijwaarts bewogen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:37

Mij is ooit wel eens vertelt dat je met je buitenbeen wel kunt begrenzen, maar dat het verdacht lastig is om je paard opzij te zetten aan de kant waar hij zich bol maakt (want buiging naar de andere kant). Een paard opzij douwen lukt dan dus niet en tralalala, hoe gaat ie dan toch opzij???

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 19:40

lovely dat van jou kan ik niet volgen...

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:31

QQQQ & Starbreeze: denk erom, lief zijn! Lovers

Ware liefde zal er wel niet in zitten Haha!

Maar eh, even een inhoudelijke vraag. Ik ben het met Q eens, dat je via het wijken je paard mooi van de je binnenbeen naar de buitenteugel kan rijden. Maar eh, hoe moet dat nu met appuyeren? Logisch dat je paard om je lange been heen buigt in de looprichting. Maar je rijdt hem niet meer IN je buitenteugel. Is dit iets voor gevorderden gewoon (en hoef ik mij dus geen zorgen te maken? Haha! )?

Mijn paard heeft al moeite genoeg om eerst die buitenteugel aan te nemen. Bij een appuyement-experiment is hij dus redelijk de klust kwijt. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:28

Foogul, omdat je altijd iets de schouder-voor blijft plaatsen, blijft de verbinding binnenbeen-> buitenteugel bestaan; als je met je binnenbeen aandrijft, voel je dat in je buitenteugel.

Shiloh, als je je paard in buigt naar links, gewoon op een rechte lijn, dan is het heel simpel om m voor je linkerbeen naar rechts te laten lopen, maar het is veel moeilijker om m voor je rechterbeen naar links te laten gaan. Als je buiging naar links hebt, is de rechterkant op dat moment bol en je hebt geen stelling aan die kant.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:49

Goh zouden dan zelfs Kyra K en Wim Bonhof ernaast zitten? Verward
Misschien toch tijd voor wat meer actuelere lectuur Q Knipoog

Afbeelding


Afbeelding

Apart he Knipoog

(oja en sorry de foto's konden niet groter Bloos )
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 04-08-04 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt