"aan de teugel" vanaf het paard gezien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 00:11

Via het filmen heb ik ontdekt dat als ik denk dat mijn pony mooi rond loopt (spieren lopen mooi door, mooi afgebogen van acher/boven af gezien, en heerlijk nagevelijk) dat hij toch nog wel regelmatig niet rond genoeg loopt! Vaak net wat te lang, te veel uitelkaar van voren.
Nu is het zo dat mijn pony wat naar beneden gebouwd is(overbouwd en lage halshouding/horizontaal), echt opgericht lopen kan hij nog niet in elk geval niet zo lang, dus dat proberen we heel langzaam wat te trainen en op te bouwen.
Nu is mijn probleem dus, dat ik niet goed inschat hoe hij loopt, ik ben te snel tevreden. Als ik een ander op hem zie rijden dan kan ik het mooi zien, en aanwijzingen geven, maar als ik er op zit, dan xie ik het dus niet goed genoeg. Ik heb niet altijd iemand in de buurt om me te zeggen of hij netjes loopt (en sommigen zijn niet zo kritisch).

Hebben jullie tips, aandachtspunten hoe ik vanaf mijn pony kan zien of hij rond genoeg loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 02:09

Citaat:
Op 2001-11-04 23:11, schreef joyce B:
Als ik een ander op hem zie rijden dan kan ik het mooi zien, en aanwijzingen geven, maar als ik er op zit, dan zie ik het dus niet goed genoeg.


Ik denk dat daar een deel van je probleem zit: je moet niet zien, maar vĂ³elen wat er onder je gebeurt.

Bij een paard als die van jou die wat naar beneden gebouwd is, moet je heel duidelijk voelen dat hij vanuit de schouder omhoog veert in zijn beweging: bergop. Je moet er aan de achterkant zoveel impuls instoppen, en dat aan de voorkant dusdanig begrenzen zonder hem te blokkeren, dat je die hele bovenlijn voelt opbollen. Is een gevoelskwestie, en heel moeilijk uit te leggen van achter de compu.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 17:35

Het is vooral moeilijk omdat we nog lang niet bij dat ideaal beeld zijn... Ik merk wel het verschil tussen recht en op de voorhand, en af en toe voel ik met uitstrekken dat hij echt gaat vanuit die achterhand (Hij gaat dan zweven in die draf). In de galop merk ik het wel heel goed, dan voel je dat hij meer gaat zitten en van voren omhoog komt, maar die draf is voor hem echt een probleem! Twee jaar terug was het een sukkeldrafje, nu voelt hij redelijk horizontaal, als ik hem redelijk voor het been heb. Het nagevelijke zit er dus ook wel in, maar ik ken bij hem het gevoel nog niet... Om het goede gevoel te leren zal ik het gevoel moeten kunnen combineren met een beeld, met het goede beeld...

Tja, dan toch maar vaker een vriend vragen om commentaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 19:02

Om het gevoel te leren moet je het goede gevoel combineren met iemand die tegen je zegt dat dat goed aanvoelt, niet met hoe het er vanaf je paard uitziet. Verder zou je eens moeten proberen onder begeleiding een goed ver doorgereden paard eens te kunnen rijden: daar leer je van voelen. Party!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 20:17

Helaas heb ik die niet (meer) tot mijn beschikking Scheve mond\ Ik moet het doen met mijn eigen(wijze) pony Knipoog Ik zit alleen heel af en toe op paardjes van vrienden, maar die rijden western...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 00:18

Bij de stalhouder gaan zeuren om spiegels langs de rijbaan... Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 15:20

Heb trouwens vandaag weer gekeken, maar nu kon ik de goede stukje er ook beter uithalen... Ik denk dat ik wat erg kritisch was... Die spiegels zijn wel een idee voor de binnenbak. Zijn die dingen erg duur?
Ondertussen maar weer dooroefenen!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 15:21

Aan je instructeur vragen of hij je een aantal keren wil waarschuwen op momenten dat er iets goed gaat.
Bijv. "Joyce, zoals z'n hals nu is, is het goed, houwen zo."
Of: "Joyce, nu valt hij niet uit elkaar, loopt goed, gebruikt achterhand, hou dit zo door .... te doen."
Dan kun je voelen hoe het aanvoelt op het moment dat het goed is, en dit proberen te onthouden.
Sterkte!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 23:12

Thanx Dorine, ik zal mijn trouwe hulp aan de zijlijn weer eens lief aankijken. Ik heb namelijk al een tijdje geen les meer omdat die jongen al 3 keer niet op is komen dagen, en ik daar flink van baal. Een ijd ben ik geholpen door een vriend, die me nu ook gefilmd heeft. Dat ging best goed (Hij ziet het wel goed), ik had het al weer gevraagd, maar zal nu echt wat afspreken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 01:01

Het scheelt vaak al heel veel als iemand je kan vertellen hoe het eruit ziet, zonder dat je "gecommandeerd" wordt, dan kun je zelf de oplossingen wel bedenken meestal. Een paar ogen op de grond is onontbeerlijk, want vanaf je paard kun je het nu eenmaal niet zien.

Die spiegels zijn gruwelijk duur overigens Boos!

veel succes!