Hoe op de juiste manier aangalopperen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:29

Das volgens mij echt iets voor manege dingen omdat die paarden allemaal naar binnen vallen

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:30

dana schreef:
op manege heb ik idd geleerd om stelling naar buiten te vragen tijdens aangalopperen, nooit logica van gesnapt.

Verward dat snap ik niet helemaal... mij lijkt het wanneer je je paard om buitenstelling vraagt tijdens het aangaloperen dat hij juist verkeerd aanspringt.. :S

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:32

Fellor schreef:
Das volgens mij echt iets voor manege dingen omdat die paarden allemaal naar binnen vallen

hhahahaha ja wieweet leren ze hier nog wat he Knipoog ik heb nu al half jaar een pony, daar heb ik in die korte tijd meer van geleerd dan van 9jr op een manege rijden..

casjuh

Berichten: 760
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:51

zowieso vind ik het raar om je binnenhand tegen de hals te doen en je buitenhand dervan af. Als je aan wilt galopperen moet je namelijk eerst de draf verzamelen (je buitenteugel) en dan aanspringen in de galop.
ook moet je een beetje stelling naar binnengaan (je gewicht dus op de buitenkant)en dan moet je ook nog eens zeker vervolgens je in een kromme houding werken om je binnenhand tegen de hals en je buitenhand der vanaf... klopt dus geen bal van als je het mij vraagt

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:57

het klopt denk ik wel.. ze verzinnen het natuurlijk niet.. want kijk... je moet aanspringen met wat binnestelling... kijk als je dan je binnenteugel tegen de hals houd, met neem ik aan wat druk er op, waardoor er dus stelling komt, maar dat niet teveel mag worden en je daardoor je buitenteugel van de hals moet houden.. Ik zeg niet dat het zo is.. maar dat is wat ik denk als ik dat lees.. Lachen

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:58

ik doe het altijd zo, buitenbeen achter de singel iets aanleggen als seintje direct daaropvolgend binnenbeen op de singel en gewicht iets op je binnen zitbeenknobbel zeg maar, met mijn handen doe ik niet heel veel, alleen toestaan en dan vooral buitenteugel.

furylover

Berichten: 195
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: Zeddam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:01

ik heb altijd geleerd om het paard goed naar binnen te laten kijken, buitenbeen achter de singel en binnenbeen aan de singel. maar je moet het gewoon doen zo als je het geleerd hebt, denk ik Lachen

Jorrit

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Bleiswijk City

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:27

Erg vaag, in mijn ruiterbewijs boek stond volgens mij ook al zo'n vage beschrijving, maar ja, paardrijden leer je niet uit een boekje. Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:14

heerlijk al die verschillende hulpen Schijnheilig
Ik heb altijd geleerd binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en naar hoe het paard het geleerd heeft drukken met binnen of buitenbeen. Gewone stelling houden, kleine ophouding met buitenhand voor de galop hulp van je benen.
Nu leer ik dezelfde beenhulp, maar dan minimaal en vooral aanspringen op het naar voren duwen van mijn binnenzitbeenknobbel/heup alsof je al in galop zit, daarbij je gewicht buitenachter in het zadel. (zal niet zeggen hoe mijn instructrice het benoemt in volksmond Schijnheilig Haha! )

Buitenstelling vooral als het paard steeds verkeerd aanspringt... Dan is het zeg maar een noodoplossing om het paard toch goed te leren aanspringen. Daarmee geef je de binnenkant ruimte en blokker je het buitenbeen. Dat is de reden waarom je nooit aan je binnenteugel mag trekken/terugwerken bij het aanspringen, dan kan het binnen(achter)been niet goed doorkomen.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:52

sweet_angel schreef:
het klopt denk ik wel.. ze verzinnen het natuurlijk niet.. want kijk... je moet aanspringen met wat binnestelling... kijk als je dan je binnenteugel tegen de hals houd, met neem ik aan wat druk er op, waardoor er dus stelling komt, maar dat niet teveel mag worden en je daardoor je buitenteugel van de hals moet houden.. Ik zeg niet dat het zo is.. maar dat is wat ik denk als ik dat lees.. Lachen


Je moet er voor zorgen dat die binnenschouder vrij komt zodat je paardje ook daadwerkelijk die goede galop sprong kan maken en dus niet automatisch in de verkeerde galop aanspringt omdat je hem of haar met je binnenhand niet die ruimte geeft en tegen houdt.
Je moet je binnenhand naar voren doen en die ruimte dus geven.
Verders moet naar mijn weten het draf tempo het zelfde blijven. Scheve mond

Primadonna

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:43

Ik rijd nu reeds een jaartje en ik heb echt problemen met aangalopperen. De beenzetting lukt, maar onze instructrice zegt steeds gewicht naar achter leggen, daar doe ik dus iets verkeerd, want op die manier houd ik blijkbaar mijn paard tegen. Waarschijnlijk leun ik te veel naar achter in plaats van gewoon mijn gewicht te verleggen. Hebben jullie tips om mezelf dit af te leren?

Sarah25
Berichten: 96
Geregistreerd: 22-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:13

furylover schreef:
ik heb altijd geleerd om het paard goed naar binnen te laten kijken, buitenbeen achter de singel en binnenbeen aan de singel. maar je moet het gewoon doen zo als je het geleerd hebt, denk ik :)

Ja en hoe het paard het geleerd heeft :j

BrankaZ

Berichten: 3878
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:17

debravanesch schreef:
Ik rijd nu reeds een jaartje en ik heb echt problemen met aangalopperen. De beenzetting lukt, maar onze instructrice zegt steeds gewicht naar achter leggen, daar doe ik dus iets verkeerd, want op die manier houd ik blijkbaar mijn paard tegen. Waarschijnlijk leun ik te veel naar achter in plaats van gewoon mijn gewicht te verleggen. Hebben jullie tips om mezelf dit af te leren?

Mij is juist geleerd mijn gewicht iets richting de binnenschouder te verplaatsen. Niet heel vreemd als je jouw buitenbeen naar achteren legt. Het buitenachterbeen het eerste been qua volgorde dat wordt gebruikt in galop.

Enige is dat je niet voorover moet vallen. Dan is de hulp te groot en logisch dat een instructeur aangeeft dat je achterover moet zitten.

CriolloJan
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Hoe op de juiste manier aangalopperen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:32

Bij jonge paarden, of paarden die slecht langs een bepaalde kant aangalloperen kan het wel eens helpen om buitenstelling te vragen. Daardoor dragen ze zich gemakkelijker en komt vanzelf de binnenschouder iets meer vrij om gemakkelijk aan te kunnen springen. Ideaal is het niet, maar kan wel een hulpmiddel zijn.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe op de juiste manier aangalopperen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:33

Ik zet een slotje op dit topic :-) Ik denk dat de TS na 7 jaar wel kan aangalopperen :-)