tiedeman??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:04

Danielle_1 schreef:
En nog wat..
Als je de thiedeman goed gebruikt,dus niet superstrak is het een prima hulpmiddel.
In pricipe is er dan niet eens sprake van "dwang" Knipoog


Al zou ie zo op z'n lost staan, dan is er nog steeds sprake van 'dwang'. Het paard doet z'n hoofd omlaag omdat er een thiedeman aan hangt en doet het dus niet uit zichzelf = dus dwang!

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel


Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:06

Duh!
En als je thiedeman er nu ontspannen bij hangt?
Mooi niet hoor

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:11

Maar volgens mij ligt het er helemaal aan wie het gebruikt en vooral hoe.
Ik denk toch dat ik oud en wijs genoeg ben om te weten hoe ik een hulpteugel moet gebruiken. Haha!
Het schiet natuurlijk niet op als je je paard er compleet mee "verkracht"
Maar wat ik al eerder zei,die van mij is er echt op vooruit gegaan *LOL*

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:44

Thiedeman is wel een draver hulpteugel.
Ik ken vele dravers die er altijd mee rondsjokken.

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:11

Zijn jullie allemaal gek geworden ofzo. Als een meisje van zeg een jaar of 14 vraagt over een teugel wat misschien helemaal niet nodig is. Als het wel nodig zou zijn zou iemand in haar omgeving deze informatie wel geven.. (alleen dat ze zegt dat ze een aantal paarden in heeft gereden, lekker op je 14e!)

I'm not expecting your sympathy.. but its al been to much for me.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:49

Volgens mij is dit topic gestart door een volwassen meid hoor
Ik vraag me af wie je hiermee bedoelt Verward
Vooral met dat inrijden op je 14e...

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 00:33

Danielle_1 schreef:
Duh!
En als je thiedeman er nu ontspannen bij hangt?
Mooi niet hoor


ook al hangt die er ontspannen bij... is er toch enige druk, zou die er totaal niet zijn dan zou het paard zonder die thiedeman precies hetzelfde lopen toch? Knipoog

Maar ik ben ook niet tegen het gebruik van hulpteugels, integendeel.
Als ze goed gebruikt worden vind ik het prima.
Maar wat lager instellen van je paard moet met goede begeleiding prima gaan zonder er een hulpteugel aan te hangen... met de thiedeman los je het 'probleem' dan ook niet op maar zorg je voor een tijdelijke oplossing.
haal je hem eraf ben je weer waar je begonnen was.

miss is het longeren met een pessoa een idee? dan kun je het juiste ruggebruik en de houding wat meer oefenen en stimuleren.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 00:34

daylee schreef:
Zijn jullie allemaal gek geworden ofzo. Als een meisje van zeg een jaar of 14 vraagt over een teugel wat misschien helemaal niet nodig is. Als het wel nodig zou zijn zou iemand in haar omgeving deze informatie wel geven.. (alleen dat ze zegt dat ze een aantal paarden in heeft gereden, lekker op je 14e!)


deze reactie snap ik ook niet echt Haha! uitleg? Verward

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:20

ik denk dat ik deze topic verkeerd heb begrepen..... sorry Bloos

I'm not expecting your sympathy.. but its al been to much for me.

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:37

haha tsja dat kan gebeuren... geeft niks hoor

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:30

schaapjuh schreef:
Al zou ie zo op z'n lost staan, dan is er nog steeds sprake van 'dwang'. Het paard doet z'n hoofd omlaag omdat er een thiedeman aan hangt en doet het dus niet uit zichzelf = dus dwang!


Als jij in de sportschool zou zitten en je wil bepaalde spieren trainen, dan zal je die toch echt ff aan moeten spannen. Zo zie ik het gebruik van een Thiedeman dus ook, gewoon nét aan. Dat kan echt geen kwaad.

Een elastiek, zoals ook genoemd werd vind ik niet geschikt, hierin kunnen ge gemakkelijk gaan hangen en kunnen ze op de voorhand gaan lopen.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:32

XchantjuhX schreef:
ook al hangt die er ontspannen bij... is er toch enige druk, zou die er totaal niet zijn dan zou het paard zonder die thiedeman precies hetzelfde lopen toch? Knipoog

Maar ik ben ook niet tegen het gebruik van hulpteugels, integendeel.
Als ze goed gebruikt worden vind ik het prima.
Maar wat lager instellen van je paard moet met goede begeleiding prima gaan zonder er een hulpteugel aan te hangen... met de thiedeman los je het 'probleem' dan ook niet op maar zorg je voor een tijdelijke oplossing.
haal je hem eraf ben je weer waar je begonnen was.

miss is het longeren met een pessoa een idee? dan kun je het juiste ruggebruik en de houding wat meer oefenen en stimuleren.


Als de thiedeman los hangt wil zeggen volgens mij dat het paard het goed begrijpt, hij spant dan zelf zijn bovenlijn aan waardoor hij dus aan de teugel gaat. (of de TM hangt te los Knipoog)

Pessoa kan ik maar 1 ding over zeggen: SUPERDING OK dan!

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:20

Starbreeze schreef:
Als de thiedeman los hangt wil zeggen volgens mij dat het paard het goed begrijpt, hij spant dan zelf zijn bovenlijn aan waardoor hij dus aan de teugel gaat. (of de TM hangt te los Knipoog)

Pessoa kan ik maar 1 ding over zeggen: SUPERDING OK dan!


tsja zoals ik al eerder zei Tong uitsteken vind ik het gebruik van hulpteugels op de goede manier wel ok... maar dan zou ik het toch eerst rijtechnisch met behulp van instructie aanpakken en dan pas de thiedeman.

en tsja de Pessoa is in een woord toppie Haha!

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:32

euh is dit een topic van een meisje dat advies vraagt of een discussie over hulpteugels? Voor advies: les is nooit verkeerd hoe goed je ook rijdt. Op het moment dat het paard zijn hoofd omhoog doet zou ik mij niet te druk maken over de positie van zijn hoofd maar juist proberen zijn aandacht terug te krijgen door hem met je benen te rijden waar je naar toe wilt (voltes ed), met je handen gewoon contact houden en blijven vragen als normaal. Als hij moet blijven lopen waar jij zegt krijg je zijn aandacht terug en komt dat koppie ook wel weer omlaag. Btw nix mis met een thieddeman, zolang het als een hulpteugel gebruikt wordt en niet als oplossing...

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:15

Naomi21 schreef:
euh is dit een topic van een meisje dat advies vraagt of een discussie over hulpteugels? Voor advies: les is nooit verkeerd hoe goed je ook rijdt. Op het moment dat het paard zijn hoofd omhoog doet zou ik mij niet te druk maken over de positie van zijn hoofd maar juist proberen zijn aandacht terug te krijgen door hem met je benen te rijden waar je naar toe wilt (voltes ed), met je handen gewoon contact houden en blijven vragen als normaal. Als hij moet blijven lopen waar jij zegt krijg je zijn aandacht terug en komt dat koppie ook wel weer omlaag. Btw nix mis met een thieddeman, zolang het als een hulpteugel gebruikt wordt en niet als oplossing...


helemaal mee eens Knipoog Soms is zon thiedeman zelfs bevorderlijk voor een stille ruiterhand omdat er dan minder geplukt wordt.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:34

enne let op je zit als je paardje "omhoog schiet", veel mensen spannen hun lichaam (vaak onbewust) dan aan, je hulpen komen dan minder goed door en het kan een reden zijn dat het paard stram in de rug blijft (en met het hoofd omhoog). Je kan het voorkomen door op je ademhaling te letten, adem diep in en uit vanuit je buik. Als je een hulpteugel echt wil gaan gebruiken zou ik zeggen ga maar voor de martingaal. Deze werkt ook alleen in op het moment dat het paard zijn hoofd te hoog houdt (houdt het bit op de lagen, je hebt alsnog een "contact" met de mond), een tiedeman vind ik meer aan te raden voor als het paard (of de ruiter -als je wilt-)moeite met aan de teugel komen heeft, deze begrenst ook meer dan een martingaal. Ik hoop dat je er wat aan hebt en heel veel succes! Laat je horen of het beter gaat?

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:35

trouwens eens met Starbreeze over de kans op minder plukken!:-)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 08:34

Starbreeze schreef:
helemaal mee eens Knipoog Soms is zon thiedeman zelfs bevorderlijk voor een stille ruiterhand omdat er dan minder geplukt wordt.


en als je hem er weer afhaalt, gaat de ruiter rustig verder met plukken want: "HIJ wil niet (ipv ik ben nog niet kundig genoeg hiervoor), en omdat HIJ niet wil moet er een hulpteugel aan..."

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:11

behalve als de ruiter hem juist gebruikt heeft en meer het "gevoel" van een juist handgebruik te pakken heeft gekregen wat meestal met een goede begeleiding wel lukt. Bij een verkeerd gebruik van een hulpteugel, ja, maar zoals ik al zei als hulpmiddel is het niet verkeerd alleen als een hulpteugel als oplossing wordt gebruikt -zoals jij beschrijft-:-)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:53

Duncan schreef:
en als je hem er weer afhaalt, gaat de ruiter rustig verder met plukken want: "HIJ wil niet (ipv ik ben nog niet kundig genoeg hiervoor), en omdat HIJ niet wil moet er een hulpteugel aan..."


Nee want na 1x met thiedeman heeft ze haar paard waarschijnlijk ook nog niet gelijk gecorrigeerd. Het gaat denk ik niet om willen, maar het paard wat de vraagstelster beschrijft heeft door een verkeerde houding waarschijnlijk een sterke onderhals opgebouwd en kan het door verkeerd spiergebruik ook niet. Een paard is meestal wel van plan om met de ruiter mee te werken..

(Als je een jong paard inrijd, dan doe je ook niks met je handen, je wacht af tot ie uiteindelijk aan de teugel gaat doordat iecorrect voorwaarts neerwaarts gereden wordt en zichzelf meer gaat dragen.)

Als ze het paard nu onder begeleiding van instructie op een andere (de juiste!) manier gaat rijden zodat hij zelf meer over de rug gaat lopen, dan zal ze aan de voorkant toch een beetje moeten vragen (zie mijn sportschool verhaaltje hierboven). Door die onderhals lukt dat waarschijnlijk niet omdat het paard zijn gewicht en kracht in de strijd gooit. Een Thiedeman als HULPteugel is daarbij dan absoluut geen slecht idee. Je kan spieren nou eenmaal niet trainen als je ze nooit gebruikt / aanspant of uitnodigt tot een juist gebruik. Dat is wat een Thiedeman doet (mits op de juiste manier gebruikt) ik zie echt niet wat voor kwaad daarin schuilt?

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:04

Al die 'hulpmiddel' troep, alsjeblieft, denk je nou echt dat dat de juiste oplossingen zijn? Neem les, kijk eens wat je lesgeefmens ervan zegt . Al die zooi om je paard maar in de 'goede' houding te werken .

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:06

Locanda schreef:
Al die 'hulpmiddel' troep, alsjeblieft, denk je nou echt dat dat de juiste oplossingen zijn? Neem les, kijk eens wat je lesgeefmens ervan zegt . Al die zooi om je paard maar in de 'goede' houding te werken .


geen oplossing, wel een hulpmiddel Knipoog

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:32

Beter eerst goed les nemen, en dan verder kijken.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:32

wat vind de topicstartster er nou zelf van? Is er iets hier bovengenoemd dat haar verder geholpen heeft?

indymop
Berichten: 15
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:26

hoi ik heb ook een pony die erg moeilijk was met haar hoofd ze deed m steeds schuin omhoog in de lucht en hield het bid vast ik reed toen een tijdje met slof maar dat hielp niks toen ben ik bij iemand anders gaan lessen en in 3 lessen liep ze aan de teugel zonder hulpmiddel, ik zou je aanraden veel geduld en doorzetten en geen hulpmiddel gebruiken {ik heb ervaren dat het niet helpt} maar ja ik wens je succes met je eigenwijze paardje Knipoog

indy je bent echt me moppie! HVJ!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers