dubbelgebroken bit, beter voor de nageeflijkheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

dubbelgebroken bit, beter voor de nageeflijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 16:42

hoi hoi,
mijn bijrijdpaard heeft sinds kort een dubbelgebroken trensje.

vind ze heel erg fijn en mijn instructrice zei dat ze er ook beter op loopt,
meer naar beneden enzo. (zelf had ik het niet echt door omdat ze natuurlijk wel veel sterker is nu en daar moest ik erg aan wennen...)

omdat ze geen pijn voelt in haar mond (ze had eerst enkelgebroken bit)
ontspant ze veel beter en neemt het bit eerder aan.

wie heeft hier ook ervaringen mee?


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:04

Ben juist weer teruggestapt op een enorm dikke bustrens, enkelgebroken.

Het verschilt per paard, sommigen kun je beter op een ongebroken trens rijden, anderen op een dubbelgebroken. Sommigen met een zwaar bit, anderen met een licht bit. Net zoals jij schoenen lekker vindt lopen maar een ander niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:29

Die van mij loopt inderdaad beter op dunne pelham, maar das per paard verschillend. Met een dubbelgebroken bit loopt ie alleen maar met zn mond open, maar verschil is dat bij mij bijna nooit wat met de hand gebeurt.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:30

verschilt egt per paard....

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:04

het verschilt inderdaad per paard maar ik heb fijne ervaringen met dubbelgebroken (mobart) bitten waarbij het tussenstuk los kan draaien, dit is vooral fijn bij paarden die wat sterker in de mond zijn en je kan fijnere hulpen geven doordat het meer inwerkt

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:44

Mijn paardje gaat er super op! Ik heb de dikste met een dik tussenstuk en hij is er heel fijn op. Ik denk doordat ie een lekker volle mond heeft?? Hij wil m ook altijd meteen in en hapt er zelfs naar met indoen. Laatst deed ik een dunnere in, die ik bij mijn vorige gebruikte en meteen de 2ex wou die m niet meer in!

Maar t verschilt denk ik idd heel erg per paard en het is gewoon een kwestie van proberen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:14

Ik gebruik ze vaak, liggen fijn in de mond. Ik gebruik er nu een met zo'n 'olijf' als tussenstuk, omdat ik daar goede verhalen over had gehoord.
En het werkt bij eigenlijk alle paarden goed, ik doe er vrij veel. Ik kan me er logischerwijs ook wel wat bij voorstellen dat dit beter in de mond ligt.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:15

Ik heb er erg goede ervaringen mee.
Heb niet de ervaring dat ze er zwaarder op worden

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:44

Sinds dat ik mijn paardje per toeval met een dubbel gebroken bit ben gaan rijden loopt ze echt stukken beter. Het bit is ook een beetje dunner. En ze heeft een hele fijne smalle mond. Volgens mij kwamen de hulpen ook niet echt goed door met het dikkere bit. Ik heb nu iig een paard dat veel minder druk op de teugel neemt en veel fijner door de hals loopt.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:06

ik rijd de mijne op een dubbelgebroken onderlegtrens.. vrij dun dus, maar aangezien hij maar weinig ruimte in zijn mond heeft, voor hem de beste oplossing!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:09

Ik reed die van mij eerst op een enkel gebroken bit maar hij was hier zo sterk mee dat was echt niet prettig nu rij ik met een dubbelgebroken bit met een plat tussen stukje hir doet hij het veel beter op.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:07

Citaat:
Die van mij loopt inderdaad beter op dunne pelham

de mijne ook, ongebroken dan ook nog.

Ik heb een dubbelgebroken bit, maar daar loopt ie voor geen meter op, hij loopt alleen maar te klooien omdat hij zijn tong niet binnen kan houden, daar is met zoveel bit geen plaats meer voor.

Een enkelgebroken bit is geen optie, dan flipt ie compleet, dat is in het land van herkomst al grondig verpest.

Ik heb dus een paard met een waanzinnig brede mond (bit 17,5 cm) en heel weinig ruimte in de hoogte door o.a. een veel te dikke grote tong, in zo'n geval is een superdikke bustrens dus geen geschikt bit!

bekijk dus eerst of je paard wel ruimte genoeg heeft voor je er een superdik gebroken bit in hangt

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:25

Ik heb al heel wat verschillende bitten uitgeprobeerd. En ben uiteindelijk terug gekomen op een iet of wat fijne enkelgebroken trends.
Ok een goed bit is heel belangrijk, en sommige paarden hebben ook wel een ander bitje nodig, maar ik denk hoofdzakelijk dat de manier van rijden de grootste rol speelt.
Ik heb vier of vijf verschillende bitten uitgeprobeerd, en uiteindelijk mijn manier van rijden aangepast :p En mijn probleem was ook opgelost Lachen

You can't win without losing !

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:11

ik had met het aanrijden van mijn paard een gewone bustrens in, maar hier werd hij erg sterk en "hangerig" op, nu heeft hij een dubbelgebroken aurigan watertrens in en daar loopt hij veel beter op.
nu is mijn paard van nature een ontzettende drammer en loopt als je bv halt wilt houden gewoon nog een aantal meters door, nu op de watertrens staat hij gelijk stil.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmmyAJ, IASCrawler en 46 bezoekers